Permalänk

Det här med SSD, välja vad?

Hej!

Jag behöver en ny SSD och jag letar runt utan att riktigt förstå vad jag ska gå efter, mer än läs- och skrivhastighet.
Just nu har jag en på 90gb där jag bara har windows, det funkar fint, men jag vill ha ännu en på ca 200 för att flytta över min Steam-katalog plus DAO till. De tar redan nu upp ca 120 gb.
Tyvärr är jag student med allt vad ekonomi heter och nu hoppas jag på påskrean.

Har ni några förslag?
Har t.ex tittat på OCZ Trion 100 Series SSD 240 GB vilken säljs för 600kr på elgiganten
http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/harddisk-o...

Men den verkar inte helt poppis och det är här mitt begränsade kunnande kommer in.
Kloka råd uppskattas

Permalänk
Medlem

De billigaste SSD:erna är rätt dåliga. Det billigaste jag skulle köpt är Samsung 850 EVO Series MZ-75E250B 250GB eller Crucial BX100 2.5" 7mm 250GB.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk

Ok.
På vilket sätt är de dåliga? Går de sönder fort?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av LemonIllusion:

De billigaste SSD:erna är rätt dåliga. Det billigaste jag skulle köpt är Samsung 850 EVO Series MZ-75E250B 250GB eller Crucial BX100 2.5" 7mm 250GB.

Menar du att dessa skulle vara benägna att gå sönder oftare? Vore intressant att se någon statistik på det. Kör själv Samsung Evo 850 och dom fungerar perfekt. Finns alltid PRO versionen om man verkligen vill pressa ut precis all prestanda, men prisskillnaden gör det inte riktigt värt för gemene man om man inte har pengar som bränner hål i plånboken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElakaGurkan:

Ok.
På vilket sätt är de dåliga? Går de sönder fort?

Skrivet av KaffeMedKotlett:

Menar du att dessa skulle vara benägna att gå sönder oftare? Vore intressant att se någon statistik på det. Kör själv Samsung Evo 850 och dom fungerar perfekt. Finns alltid PRO versionen om man verkligen vill pressa ut precis all prestanda, men prisskillnaden gör det inte riktigt värt för gemene man om man inte har pengar som bränner hål i plånboken.

Inte alls, snarare att budgetmodeller på senare tid har fått märkbart sämre prestanda. Trion 100 är ett typexempel på detta.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av ElakaGurkan:

Ok.
På vilket sätt är de dåliga? Går de sönder fort?

Tror inte det har gått så lång tid att man kan säga någonting om hur snabbt de går sönder.
Trion 100 som du nämnde hade lite problem med firmware i början men det ska vara fixat.

Men de allra billigaste SSDerna brukar använda TLC NAND tillsammans med en SLC-cache och när de får slut på SLC-cache blir de mycket långsammare.
Och sen är det högre risk för att deras läshastigheter för gamla filer sjunker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElakaGurkan:

Ok.
På vilket sätt är de dåliga? Går de sönder fort?

Nej, dom går inte sönder fort.
Dom kan vara lite opålitliga i prestandan.

Men Trion-serien är helt okej, när den lanserades hade den ett par större problem men dom är helt lösta med firmware uppdateringar osv.
Mycket prisvärt val om du har pressad budget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

De billigaste SSD:erna är rätt dåliga. Det billigaste jag skulle köpt är Samsung 850 EVO Series MZ-75E250B 250GB eller Crucial BX100 2.5" 7mm 250GB.

Idag har man i princip sollat bort de diskar som skapade kaos i datorn. OCZ Trion är knappast dåliga enheter. Dom är inte bäst, inte sämst utan helt enkelt prisvärda enheter. Samsung 850 EVO är Define R5 fast i SSD-format, alltså en riktig svensson-produkt. Det beror på att enheten är såpass snabb och stabil som den behöver vara för att visa sin fulla potential vid vardagligt användande, till ett lågt pris som alla har råd med. Att hitta en stabil SSD idag är lättare än det var för två år sedan.

Att påstå att det finns direkt dåliga SSD'er idag är väl egentligen väldigt vinklat. Det finns mindre bra SSD'er och mindre prisvärda sådana. Men en nylanserad SSD som INTE visar prov på stabilitet i längden brukar inte bli kvar på marknaden särskilt länge.

OnT: Crucial, Intel, Samsung och OCZ är idag de bäst representerade märkena

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk

@Glaring_Mistake:
Det var ett par termer jag inte är bekant med.. Hehe, tack för svar.
De problem du nämner som kan uppstå, finns det inget fix på dem?

Permalänk

@Kilroy: tack! Kan jag vara säker på att det inte är en gammal ssd med kvarvarande problem som säljs ur deras gigantiska lager? Kan man försäkra sig om det på nåt vis?

Permalänk

@YamahaDGX630: tack för svar
Skulle du säga att OCZ Trion 100 är en prisvärd ssd då att använda till spel, eller kommer jag få vara förberedd på att den kraschar inom ett år och/eller kräver underhåll i form av diverse program och ja, vet i fan, offrande av oskulder osv?

För en svensson som jag som bara kollar läs/skriv-hastighet, kan du öppna ögonen för mig vad mer jag bör titta efter när det kommer till ssd? Finns det t.ex. 1 eller 2 andra väldigt viktiga saker som jag är helt ovetandes om?

Permalänk
Skrivet av ElakaGurkan:

@Glaring_Mistake:
Det var ett par termer jag inte är bekant med.. Hehe, tack för svar.
De problem du nämner som kan uppstå, finns det inget fix på dem?

Med bättre kontroller, firmware eller om de skulle använda sig av komprimering går det att göra dem snabbare men det går nog inte att fixa att de är långsamma utanför deras SLC-cacher utan att ändra hårdvara.

Sjunkande läshastigheter kan motarbetas på lite olika sätt, som till exempel med LDPC eller att den helt enkelt skriver om filer när den sjunkit för lågt.
Och sen sjunker inte läshastigheter lika snabbt för allt TLC NAND utan det ser ut att kunna variera rätt så mycket.

Samsung 850 EVO är däremot rätt så snabb för att använda sig av TLC tack vare att det är 3D NAND vilket gör att minnescellerna inte behöver vara lika små som för de SSDer med 2D TLC NAND.
Läshastigheterna borde även sjunka ungefär i samma takt som för 2D MLC NAND men jag vill inte säga helt säkert innan jag har testat den.

Jag håller nämligen på att testa flera SSDer för att se hur snabbt läshastigheter sjunker, för två av dessa har jag redan startat trådar om här på Sweclockers.

Och nu har du kanske lite fler termer att kolla upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElakaGurkan:

@Kilroy: tack! Kan jag vara säker på att det inte är en gammal ssd med kvarvarande problem som säljs ur deras gigantiska lager? Kan man försäkra sig om det på nåt vis?

Det är bara att själv uppdatera firmware om du vill vara helt säker.
Det ska gå enkelt med deras programvara.

Permalänk
Medlem

Alla SSD är bättre än en HDD, oavsett prestanda och prisnivå

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElakaGurkan:

@YamahaDGX630: tack för svar
Skulle du säga att OCZ Trion 100 är en prisvärd ssd då att använda till spel, eller kommer jag få vara förberedd på att den kraschar inom ett år och/eller kräver underhåll i form av diverse program och ja, vet i fan, offrande av oskulder osv?

För en svensson som jag som bara kollar läs/skriv-hastighet, kan du öppna ögonen för mig vad mer jag bör titta efter när det kommer till ssd? Finns det t.ex. 1 eller 2 andra väldigt viktiga saker som jag är helt ovetandes om?

Såklart kan det finnas måndagsexemplar, men en SSD ska hålla bra längre än man som konsument kommer att vilja ha den innan det är dags för en ny. Skriv och läshastighet är ointressant då det trots allt inte berättar hur snabb disken är. Det finns många andra faktorer som spelar in. Men du behöver absolut inte sätta dig in i dessa faktorer, utan kan lugnt gå på trygga val som presenterats i tråden. Jag tänker främst på 850 EVO

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless