Var köpa antistatisk tejp för elektronik?

Permalänk
Inaktiv

Var köpa antistatisk tejp för elektronik?

Tänkt att speciellt använda i mobilen.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

är inte vanlig eltejp antistatisk?

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Eltejp, brukar finnas att köpa på ICA.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk

Pvc-tape aka eltejp är inte nåt jag hade rekommenderat då den blir statisk när man drar av den från rullen.

Det du ska ha är kaptontejp.

Kolla Elfa, RS, Farnell eller Conrad.

Visa signatur

AMD #1: Asus TUF X570-PLUS|Ryzen 9 5900X|1x Asus TUF RX5700XT OC 8GB
AMD #2: Gigabyte B550M Aorus Elite|Ryzen 7 3700X|1x Gigabyte RX5600XT Gaming OC 6GB
Intel #1: Asus TUF Z690-PLUS|Core i5-12600KF|1x Asus TUF RTX 3060 OC 12GB
Intel #2: Asus P8Z77-V|Core i5-3570K@4.5|2x Asus GTX 780 OC 3GB SLi

Permalänk
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Eisenschwein:

Pvc-tape aka eltejp är inte nåt jag hade rekommenderat då den blir statisk när man drar av den från rullen.

Det du ska ha är kaptontejp.

Kolla Elfa, RS, Farnell eller Conrad.

Antistatisk tejp är ejtejp?

Tack men satans dyrt!

Permalänk
Medlem

Skulle nån vänlig själ kunna bekräfta att man kan använda denna tejp på t.ex ett kretskort utan att komponenterna tar skada?

http://www.conrad.se/ESD-tejp-BJZ-C-195-012-Transparent-1-rul...

Permalänk
Visa signatur

Lita inte på vad jag säger, det kan gå åt skogen
3D-printrar: Hembyggd prusa i2 och en egenutvecklad UM-inspirerad skrivare.

Permalänk
Medlem

Stort tack!

Permalänk
Permalänk
Inaktiv

Vad ska du ha den till? Ska den vara isolerande eller ska den vara ledande? Det finns t.ex. koppartejp som man ibland använder för att minska EMI-problem?

Permalänk
Medlem

@Lars Celander Nej alltså den ska INTE leda ström. Den ska kunna vara tejpad på t.ex ett moderkort utan att skada nåt

Permalänk
Medlem

Jag tror det är lite begreppsförvirring här.
ESD tejp måste vara lite ledande, annars har den potential till att lagra statisk elektricitet.
Den måste kunna bli av med sin laddning på ett vettigt sett, inte dumpa allt när det passar som sämst.
MAO, om tejpen inte får vara ledande är det inte esd tejp du letar efter.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

Jag tror det är lite begreppsförvirring här.
ESD tejp måste vara lite ledande, annars har den potential till att lagra statisk elektricitet.
Den måste kunna bli av med sin laddning på ett vettigt sett, inte dumpa allt när det passar som sämst.
MAO, om tejpen inte får vara ledande är det inte esd tejp du letar efter.

Se där ja, stort tack att du redde ut det! Vad är det för tejp jag är ute efter då då? Den ska inte vara ledande på något sätt över huvud taget

Permalänk
Medlem
Skrivet av wranzzon:

Se där ja, stort tack att du redde ut det! Vad är det för tejp jag är ute efter då då? Den ska inte vara ledande på något sätt över huvud taget

Lite upphetsande, men el-tejp, som någon nämnde, det finns en risk att den blir laddat när du rullar ut den men det borde ett ESD armband ansluten till kretskortet avhjälpa hyggligt.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

Lite upphetsande, men el-tejp, som någon nämnde, det finns en risk att den blir laddat när du rullar ut den men det borde ett ESD armband ansluten till kretskortet avhjälpa hyggligt.

Hmm, det finns ingen tejp som man kan köpa så man är helt säker på att det inte blir några komplikationer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wranzzon:

Hmm, det finns ingen tejp som man kan köpa så man är helt säker på att det inte blir några komplikationer?

förklara syftet lite mera detaljerad.
"skall sitta på ett kretskort" är lite tunt.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Jag ska göra en egen klyfläns till min surfplatta likt denna: http://techtablets.com/wp-content/uploads/2016/02/Plate-mm.jp...

Och då ska det sitta tejp på dom 2 bakre koppar-plattorna för att säkerställa att dom inte kortsluter nåt. Precis som på denna bild: http://techtablets.com/wp-content/uploads/2016/02/Plated-isol...

Permalänk

tveksam om den kommer behöva vara esdsäkrad när den kommer sitta med kontakt till moderkortet konstant.

bara se till att ha ett esdarband så du utjämnar vid monteringingen sen skulle jag tro att det är lugnt då den har kontakt med resten av elektroniken och därmed kommer hålla samma potential som resterande omgivning eller iaf som kopparplattan.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av wranzzon:

Jag ska göra en egen klyfläns till min surfplatta likt denna: http://techtablets.com/wp-content/uploads/2016/02/Plate-mm.jp...

Och då ska det sitta tejp på dom 2 bakre koppar-plattorna för att säkerställa att dom inte kortsluter nåt. Precis som på denna bild: http://techtablets.com/wp-content/uploads/2016/02/Plated-isol...

Där skall du använda el-tejp eller någon liknande isolator.
Skall du använda tejp, inte köp någon skittejp som släpper eller inte tål värme, 3M Super 33+ skall fungera upp till 105°c, vi använder den i motorrummet på bilar.
(den var dyrare än jag trodde )

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

tveksam om den kommer behöva vara esdsäkrad när den kommer sitta med kontakt till moderkortet konstant.

bara se till att ha ett esdarband så du utjämnar vid monteringingen sen skulle jag tro att det är lugnt då den har kontakt med resten av elektroniken och därmed kommer hålla samma potential som resterande omgivning eller iaf som kopparplattan.

Ska jag ha ESD-armbandet kopplad nånstans på moderkortet eller ska den va inkopplad i ett jordat uttag?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av wranzzon:

Ska jag ha ESD-armbandet kopplad nånstans på moderkortet eller ska den va inkopplad i ett jordat uttag?

Koppla det på chassit.

Permalänk
Skrivet av anon114264:

Koppla det på chassit.

eller om du monterar kylplattan utanför chassit någonstans på kortet du tänker montera på där det inte kommer skada kortet.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rouge of Darkness:

eller om du monterar kylplattan utanför chassit någonstans på kortet du tänker montera på där det inte kommer skada kortet.

Kylplatta? Han pratade om ESD-armand

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Koppla det på chassit.

det går tyvärr inte, eftersom det är en surfplatta består chassit av plast. Den enda del i metall i själva vakstycket, och det är bortmonterat eftersom det är själva "luckan" in i surfplattan...

Skrivet av Rouge of Darkness:

eller om du monterar kylplattan utanför chassit någonstans på kortet du tänker montera på där det inte kommer skada kortet.

Jag är tyvärr inte riktigt med på vad du menar för nåt

Permalänk
Skrivet av wranzzon:

det går tyvärr inte, eftersom det är en surfplatta består chassit av plast. Den enda del i metall i själva vakstycket, och det är bortmonterat eftersom det är själva "luckan" in i surfplattan...

Jag är tyvärr inte riktigt med på vad du menar för nåt

armbandet.

koppla esdarmbandet någonstans på kretskortet där det inte tar skada för att potentialutjämna dig mot kretskortet iom att du inte kan utjämna dig mot chassit när det inte kommer ha kontakt med kretskortet vid monteringen.

lämpligen mot något kopplat till minuspolen.

Skrivet av anon114264:

Kylplatta? Han pratade om ESD-armand

läs hela tråden så förstår du nog vad jag menar...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

armbandet.

lämpligen mot något kopplat till minuspolen.

Kan jag koppla in den på minuspolen på en usb-kontakt?