Hur får man in en fot i IT-utvecklingsbranchen?

Permalänk
Medlem

Hur får man in en fot i IT-utvecklingsbranchen?

... och hur vet jag om jag har rätt kunskapsnivå?

Detta är två frågor som snurrar i skallen just nu, då jag sitter och funderar vilken väg jag skall ta härnäst i arbetslivet. Drömmen skulle vara att jobba som Java/Android-programmerare, men vet inte om mina hobbykunskaper (med viss högskoleutbildning i bagaget) skulle hålla för att ta sig in i branschen.

Är kanske omöjligt utan en examen? Annonser efterfrågar detta men man vet ju inte om det är krav eller önskemål från deras sida.

Tacksam för alla tips och rekommendationer.
//Henke

Visa signatur

Main - i7 2600K | MSI P67A-GD65 REV B3 | Corsair XMS 8GB | Intel 510 120GB | Gigabyte GTX570 OC 1280MB | Cooler Master 690 II Adv. | Corsair HX 850W 80+ | Noctua NH-U12P SE2
HTPC - i5 3570K | Asus P8H77-I | Corsair XMS 8GB | Samsung 840 120GB | be quiet! Pure Power 430W 80+ Bronze | Fractal Design Node 304 | Mobilt Samsung GT Pro 8.4 | LG G3 D855

Permalänk
Medlem

Det brukar mest vara önskemål, att man ligger på en kompetensnivå och att man har en examen är ju inte nödvändigtvis samma sak. Skulle tipsa om att kontakta lite olika företag som sysslar med det du vill göra, Spotify lär ju ha ett gäng som utvecklar till android bland annat. Jag är själv nätare (med bakgrund i sysadmin träsket) och har hobbyprogramerat en hel del under mina år. Jag jobbade faktiskt som utvecklare med C# i ett par år fastän jag inte hade någon bakgrund i just C#. Hade C, C++, PHP i ryggen (de första två från gymnasiet och PHP var learn-by-doing) men eftersom det mesta var SQL orienterat så kunde jag ganska snabbt anpassa mig till arbetsuppgifterna då hela drivet med PHP-utvecklingen var mot databaser så hade jag ju snappat upp det med sedan tidigare.

Det här med att söka med en titel blir ju lite anonymt också, det finns väl ett par hundra tusen som har en högskoleexamen med pgoramering kan jag tänka mig, vill du vara 1 av 100.000 eller vill du vara 1 av 1?

Anyway det jag försöker säga är att dina bästa möjligheter är att snacka med företag som sysslar med det du vill göra, sälj dig till dom helt enkelt. Det finns ju massor med exempel på folk som inte har någon formell utbildning men som ändå är en av dom vassaste knivarna i lådan när det kommer till deras yrke.

Och lite beroende på vart du bor och vilket företag det handlar om så kan du ju jobba på distans, företaget som jag jobbade hos har inget emot att man jobbar på distans större delen av tiden om det inte passar att flyttar långt osv. Något kontorsbesök blir det väl i tjänsten men så är det ju överallt.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem

Hej,

Nu har jag inte koll på just it-branschen, men jag skulle säga att det beror på vad det jobb du söker efterfrågar för specifik kunskap. Högskoleutbildning är aldrig fel. Sen kontakter. Men försök ha koll på arbetsprognoser. Vilka som är bristyrken inom it.

http://www.arbetsformedlingen.se/Om-oss/Statistik-prognoser/P...

http://www.scb.se/arbetskraftsbarometern/#statisticalNews_

Livsfarligt att hänga på statistiska centralbyrån. Lätt att man hittar massor av intressant statistik där

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av heniv181:

... och hur vet jag om jag har rätt kunskapsnivå?

Detta är två frågor som snurrar i skallen just nu, då jag sitter och funderar vilken väg jag skall ta härnäst i arbetslivet. Drömmen skulle vara att jobba som Java/Android-programmerare, men vet inte om mina hobbykunskaper (med viss högskoleutbildning i bagaget) skulle hålla för att ta sig in i branschen.

Är kanske omöjligt utan en examen? Annonser efterfrågar detta men man vet ju inte om det är krav eller önskemål från deras sida.

Tacksam för alla tips och rekommendationer.
//Henke

Det är alltid höga krav i annonser för att sålla bort folk som tvivlar på sina kunskaper eller som helt enkelt inte har de kunskaper som krävs. Om du har det som krävs kan man bara veta om man pratar med de som har ute annonsen. Har man avslutat en utbildning har man bevisat att man kan avsluta något man påbörjat och det är alltid en bra början om man ska lägga pengar på att anställa en ny resurs.

När man sitter med flera hundra ansökningar så är det knappast de utan utbildning man spontant tänker sig är de bästa för tjänsten. Med det sagt så är det ju inte kört så klart. Allt man har lärt sig och allt man kan som man inte har på papper kan vara lika viktigt att visa upp och berätta om. Sen ska det ju vara relevant för tjänsten du söker också.

Sen är det ju så här också. Du kanske har bra hobby-kunskaper men har du den bredd som krävs för att du ska vara självgående tex? Det är sånna saker som du behöver bevisa för att få tjänsten. Är du genuint duktig så kommer du att få jobb så småningom hur som helst. Många gånger är det arbetsprov också så då får du ju svart på vitt om du ligger på den nivå som krävs för just den tjänst du söker. Sök helst många tjänster och gräv inte ner dig om du får nej på de tio första eller de tjugo första ansökningarna. Visa entusiasm vid varje tillfälle så du sticker ut på ett positivt sätt.

Har du tur kanske du kan få jobb genom kontakter också.

Du ska ha ett väldigt bra CV och ett välslipat personligt brev. Be om hjälp om du inte vet hur man gör och vad man ska tänka på. Tänk på att det är detta som är din chans att få komma på en intervju. Det är vad du skriver ned här som ska göra att de väljer dig och inte någon annan. LinkedIn är ju också ett bra ställe att börja bygga upp ett kontaktnät på.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Håll dig aktiv på github och contributea gärna till Open source projekt. Brukar bli kontaktad av rekryterare den vägen. Jag har ingen högskoleexamen men jag vill påstå att jag kan programmera.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

vill du bli programmerRe så rekomenderar jag att ge ett arbetsprov till potentiella arbetsgivare. Kan vara vilken app som helst så länge du har gjort den.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

vill du bli programmerRe så rekomenderar jag att ge ett arbetsprov till potentiella arbetsgivare. Kan vara vilken app som helst så länge du har gjort den.

Ja, det är inte fel, då visar det även på lite personlig drivkraft vilket kan vara bra. Iaf värderar jag det när jag plockar in folk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av heniv181:

... och hur vet jag om jag har rätt kunskapsnivå?

Detta är två frågor som snurrar i skallen just nu, då jag sitter och funderar vilken väg jag skall ta härnäst i arbetslivet. Drömmen skulle vara att jobba som Java/Android-programmerare, men vet inte om mina hobbykunskaper (med viss högskoleutbildning i bagaget) skulle hålla för att ta sig in i branschen.

Är kanske omöjligt utan en examen? Annonser efterfrågar detta men man vet ju inte om det är krav eller önskemål från deras sida.

Tacksam för alla tips och rekommendationer.
//Henke

Som någon annan skrev här, IT branschen idag är väldigt fragmenterad och det är rätt stor spännvidd på olika jobb. Inte som på den tiden "man jobbade med data" alltså. Att t.ex. vara "bara" programmerare på en stor utvecklingsavdelning har inte alltid så mycket gemensamt med att vara typ IT-konsult och systembyggare åt mindre företag och/eller företag som inte i sig är IT bolag. Men att börja som en del i ett stort maskineri på ett seriöst företag med bra vidareutbildning av sina anställda tror jag är en bra idé. När jag själv var i den ålder jag förmodar att du är i så var det Ericsson som var svaret på det men idag är det nog annorlunda och finns många spännande bolag i Sverige.

Dock är det rätt olika vägar beroende på var man själv befinner sig i livet, är man typ 22 år och vuxit upp med "IT" eller är man typ 52 år och har jobbat på fabrik senaste 30 åren så har man olika förutsättningar.