Permalänk
Medlem

Ändra CPU samt chassifläktarnas RPM

Hej!

Byggde ihop en dator i förrgår och märkte att det inte går att ändra hastigheten på varken CPU fläkten, pumphastigheten eller chassifläkten via BIOS/Speedfan.

Moderkortet är ett Asus Z170i Pro Gaming, CPU kylaren är en Corsair H55. Har det med att fläktarna enbart har 3pin-connector eller spelar det ingen större roll då moderkortet har Q-fan control i BIOS? Datorn låter som ett flygplan och har lokaliserat att det är CPU-fläkten som låter mycket (1600RPM ligger den på).

Måste jag fixa en fläktkontroller eller ska det gå via BIOS på något sätt?

Permalänk
Medlem

@freak:
Låter ju som du plugat in nånting fel, men går det ens med CPU-kylarn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MiniPC:

@freak:
Låter ju som du plugat in nånting fel, men går det ens med CPU-kylarn?

Allt sitter som det ska, om vad går med kylaren? Fläkten är kopplad till CPU-fan och kylaren är kopplad till chassifläkt 2.

Permalänk
Medlem

prova med asus a3, där kan göra auto mini och max hastight.
funkar för mig.
om inte funkar så installera om Asus a3 igen.

Visa signatur

Underskrivning.
En besviken licens betalare.

Permalänk
Medlem

@freak: Du behöver Corsair link för att kunna ändra hastigheten på pumpen. Har du kopplat fläkten till din H55 eller till moderkortet? Icke pwm-styrda fläktar är inte säkert att du kan styra hastigheten på genom Corsair link eller dylikt. Jag lyckades inte med det med vanliga sp120 fläktar men det gick bättre med pwm-varianten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jompa79:

@freak: Du behöver Corsair link för att kunna ändra hastigheten på pumpen. Har du kopplat fläkten till din H55 eller till moderkortet? Icke pwm-styrda fläktar är inte säkert att du kan styra hastigheten på genom Corsair link eller dylikt. Jag lyckades inte med det med vanliga sp120 fläktar men det gick bättre med pwm-varianten.

Nej, om han har H55I då måste ha men om har inte I efter namn på kylare så stöd inte corsiar link.

men står h55 ju men kan han glömma skriva med I.

Visa signatur

Underskrivning.
En besviken licens betalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pimtim:

Nej, om han har H55I då måste ha men om har inte I efter namn på kylare så stöd inte corsiar link.

men står h55 ju men kan han glömma skriva med I.

Ja det verkar som att alla AiO kylare från Corsair under H80i är enklare varianter utan stöd för Corsair-Link. Antar då att man kopplar pumpen till CPU-headern på moderkortet och fläkten till en vanlig Chassi-fan. Pumpen går nog inte att styra men fläkten ska gå att styra som en vanlig chassifläkt i bios/asus suit. Jag hade satt ett motstånd innan fläkten för att ytterliggare få ned hastigheten då fläkten verkar vara riktigt snabb i standardutförande. Alternativet är att byta ut fläkten mot en tystare variant, tex Noctua.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jompa79:

Ja det verkar som att alla AiO kylare från Corsair under H80i är enklare varianter utan stöd för Corsair-Link. Antar då att man kopplar pumpen till CPU-headern på moderkortet och fläkten till en vanlig Chassi-fan. Pumpen går nog inte att styra men fläkten ska gå att styra som en vanlig chassifläkt i bios/asus suit. Jag hade satt ett motstånd innan fläkten för att ytterliggare få ned hastigheten då fläkten verkar vara riktigt snabb i standardutförande. Alternativet är att byta ut fläkten mot en tystare variant, tex Noctua.

yes, men 1600rpm är nog galen. det hände när inte kontrak sätt in rätt.
så jag kollade och visar sig att inte hel ner i kontraken. sen hände också alla full varv. samma problem där. inte hela kontrak är i.

så kolla kontraken är i och asus suite sen gå till fläkt.

Visa signatur

Underskrivning.
En besviken licens betalare.

Permalänk
Entusiast

Asus AI suite , där kan du styra hastigheten på fläktarna.

Edit: Ser att det redan skrivits. Vet inte hur det går att styra pumpens hastighet. Men jag blev tvingad att köra min pump (dock inte en h55) ensam på cpu_opt och inget på cpu-fan för att kunna styra den i dess fulla hastighet. Så alla andra fläktar i datorn är kopplade till chassi-fan

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!
Har testat allt ni skrivit men ingenting av det fungerade tyvärr, kan inte ändra någonting i AI Suite osv..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@freak: har du låtit aisuite 3 scanna systemet för fläktarna? Tror det heter system tuning men minns inte. Det kollar av alla fläktars egenskaper i varje fall.

Visa signatur

youtube.com/ultracowgaming

Permalänk
Medlem

@freak:
Jag har ett Asus Z170-nånting där jag kan ställa fläktarna två olika lägen. Ett där jag styr dom med PWM och ett där jag styr dom genom att reglera volten manuellt. Om du inte har PWM-fläktar måste du ställa om till volt-läget (eller vad det nu hette...)