Permalänk
Medlem

Kunde de inte haft trådlös laddning till Logitech MX Master? Finns det någon datormus som har det?

Visa signatur

"Do you not know, my son, with how little wisdom the world is governed?" - Axel Oxenstierna

Permalänk
Medlem

Är det bara jag eller har testexemplarets vänster musknapp fått ett slitmärke som syns i videon?

Permalänk
Avstängd

Får nog beställa en Logitech MX Master nu när min Logitech MX Perfomence kockat ut med rullhjulet. Går skrolla uppåt men inte neråt mer än nåågra rader. Får ta min Razer Mamba, i samma prisklass, med ladda var halvtimma batterier som ersättning tills posten ringer på. Gillade försten aldrig Mamban där dockstationen inte klara ladda om batterierna är slut. Får nästan använda verktyg för att byta om sladden och ladda direkt i musen.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Avstängd

Har nu köpt musen. Att gå från MX Performance känns väldigt lika så tycker om man kan leva utan sidoskroll-hjulet kan man gott snåla in på en 5 hundring och köra på the good old MX Performance som även den är en fantastiskt praktisk mus.

PS - skönt att nu kunna lägga Razer Mamba åt sidan eftersom jag hellre spelar med kontroll än mus (och TB).

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem

Har haft musen några veckor nu och måste säga att jag gillar den skarpt. Har lite mindre händer och för mig funkar faktiskt sidoknapparna helt ok, men jag håller med om att dom kunde placerats bättre.
Gestknappen är heller inget jag stört mig på, att den skulle varit tung att trycka ner osv, beror väl på hur stark man är i tummen det är klart.

Prestandan i spel är suverän, körde tidigare med G400 efter att min MX518 blev för sliten.
Köpte främst denna mus för redigering av film och musik, men nu blir det endast denna framöver.

Gillar verkligen att musen är tyngre då jag kör med låg sens och gillar stabiliteten man får i fps lir pga detta.

Kan inte annat än att rekommendera musen!

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Skrivet av Sgt. Stinger:

Jag har haft en x8, och visst är den någorlunda hållbar. Men maken till sämre mus när det gäller tracking av rörelse har jag knappast vart med om inte ens bland billiga kontorsmöss.

Jag har 2st och båda är riktigt bra på att tracka. Spelar Dota 2 och där har jag aldrig upplevt problem med den.

Visa signatur

Cooler Master HAF 922 / Asus P7P55 WS Supercomputer/ AMD FX8320@4GHz / 4x Kingston PC3-10700 2GB DDR3 1333MHz (8GB)/ Sapphire Tri-X R9 290 4GB / 2x 1TB HDD + Intel 320 120GB SSD
1x ASUS PB278Q 27" 1440p PLS / 2x BenQ G2222HDL 21,5" 1080p TN

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sgt. Stinger:

Jag får nog ta och säga att jag önskar mig lite mer datadrivna tester när det gäller möss, till exempel mäta ifall sensorn mäter rörelser man gör korrekt, ifall sensorn lider av positiv eller negativ acceleration, eller ifall det är några andra sensorbuggar som smoothing, angle snapping och så vidare.
Ni har ju så otroligt rigorös testning av skärmar, CPU, GPU och all annan hårdvara, ni har till och med en konstlast för att testa nätagg, något som många recensenter inte har. Varför inte ta samma serisa datadrivna approach med musrecensioner?

Jag är beredd att inte hålla med om detta. Musen hade aldrig kunnat få en "utmärkt produkt" ifall Jonas hade tyckt att det kändes som att den mätte fel, dessutom så kan man om man tycker att det känns som att den mäter fel göra tester. Men om man använder en produkt i två veckor och man gillar hur det "känns" så tycker jag det känns som extremt onödigt arbete.

Den tiden skulle istället kunna läggas på att koppla in musen i en !windowsdator och se vad som händer.

Personligen är jag nyfiken på hur musen upplevs i Ubuntu

Visa signatur

'Let's put it this way: if you need to ask a lawyer whether what you do is "right" or not, you are morally corrupt. Let's not go there. We don't base our morality on law.' - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

@soft0: "Känsla" är subjektiv. Många människor använder möss som objektivt inte har korrekt tracking utan att märka det. Det är därför datadrivna tester är bättre. Att mäta sensorprestanda hade inte behövt ta mer än tre-fyra timmar med en effektiv setup.

Dessutom tycker jag inte att en mus skall få "Utmärkt Produkt" om inte sensorn är bra. Sedan finns det buggar som påverkar mer än andra, och någon mindre sensorbugg hade kanske inte nödvändigtvis tagit bort utmärkelsen "Utmärkt Produkt" om övriga funktioner är bra.

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Medlem

Haha, hade ingen aning att min Preformance MX hade en dold knapp i tumplatsen ;D
Haft den i snart 2 år....

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Haha, hade ingen aning att min Preformance MX hade en dold knapp i tumplatsen ;D
Haft den i snart 2 år....

Fniss......

Skrivet av nipe:

Jag ser MX1100 som föregångare till denna då inget efter den varit värdiga ersättare (möjligtvis G700 men den är ju inte i samma serie). Kanske är MX Master det men är ändå lite skeptisk. Scrollhjulet vid tummen verkar onödigt men man vet ju inte förrän man provat. Men att placeringen av tumknapparna verkar blivit så dålig pga scrollhjulet känns som en vansinnig prioritering. Och varför man tagit bort de 2 ovärderliga extra pekfingerknapparna är för mig en gåta.

Har nu haft MX Master i några veckor och kan säga att mina farhågor besannats. Scrollhjulet är tämligen meningslöst och de två tumknapparna sitter helt galet placerade och är dessutom väldigt dåligt utformade. Antingen måste man ha väldigt små händer eller så får man hålla musen med fingerspetsarna på ett sätt som gör att dess ergonomiska kupning inte kommer till någon nytta.
Bortsett från det är den väl ok hårdvarumässigt men mjukvaran lämnar lite mer att önska.

Kan verkligen inte rekommendera MX Master till någon, det måste finnas någon bättre arbetsmus av något annat märke där ute. Tills dess håller jag fortfarande MX1100 (möjligen G700) som tveklöst bästa arbetsmusen. Kommer vara rädd om mina MX1100 då jag inte ser något hopp att Logitech ska komma med något lika bra inom överskådlig framtid.

Visa signatur

[ Kunde ej ladda signaturen, var god försök senare. ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av nipe:

Fniss......

Har nu haft MX Master i några veckor och kan säga att mina farhågor besannats. Scrollhjulet är tämligen meningslöst och de två tumknapparna sitter helt galet placerade och är dessutom väldigt dåligt utformade. Antingen måste man ha väldigt små händer eller så får man hålla musen med fingerspetsarna på ett sätt som gör att dess ergonomiska kupning inte kommer till någon nytta.
Bortsett från det är den väl ok hårdvarumässigt men mjukvaran lämnar lite mer att önska.

Kan verkligen inte rekommendera MX Master till någon, det måste finnas någon bättre arbetsmus av något annat märke där ute. Tills dess håller jag fortfarande MX1100 (möjligen G700) som tveklöst bästa arbetsmusen. Kommer vara rädd om mina MX1100 då jag inte ser något hopp att Logitech ska komma med något lika bra inom överskådlig framtid.

Jag hade lite initiala problem med tumknapparna men efter att ha klurat lite ("Det måste finnas en anledning till att det ser ut så här") så ser man att knapparna är flyttade bakåt. Man ska trycka på dom med "knogen" på tummen, att försöka trycka med spetsen på fingret är helt omöjligt. Tumspetsen är till scrollhjulet. Bara man "fattade" det där så fungerar det klockrent. Vanesak antar jag. Personligen har jag inte haft någon nytta av den knappen nere i tummstödet än, fixar inte den.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

@Gurk:
Jo jag har också försökt tänka så. Har även kommit fram till att det nog inte är meningen att man ska trycka knapparna rakt inåt utan mer vila tummen mot dem och tippa dem lite uppåt/nedåt. Men jag blir ändå inte vän med dem. Kanske är det för att jag finner scrollhjulet meningslöst och kommer därmed alltid att reta mig på att knapparna kunde varit så mycket bättre utan det.

Sedan vet jag inte vad den kantigare formgivning ska tillföra heller förutom ett lite futuristiskt utseende. Ur ergonomisynpunkt och känsla vilket jag värderar högre än utseendet så föredrar jag mjuka runda mjuka former som på föregångarna.

Visa signatur

[ Kunde ej ladda signaturen, var god försök senare. ]

Permalänk

Verkar som att ingen har nämnt detta än..
Det bästa med den här musen är ju att sensorn är i mitten.
Performance MX hade inte sensorn i mitten, vilket gjorde musen helt värdelös.

Permalänk
Medlem

Sådär du har man köpt en Mx Master, gick från Performance. Sitter som gjuten i handen

Permalänk
Medlem

fogar mig till er som fallit för denhär, efter att en par månader dragits med en liten M525 på jobbet orkade jag inte mera och beställde efter denna

"uppdate"

Har nu haft denna på jobbet en par dar och är helt förälskad i den, såå mycket bättre för handen

Visa signatur

CPU: Intel i7 4790K / CPU-cooler: Corsair hydro H100i / PSU: Corsair AX860 / MB: Asus Z97-Deluxe / RAM: Corsair Dominator Platinum 1866 MHz 16 GB [White led] / GPU: MSI GTX 780 OC edition [Twin frozr Gaming] / Case: Corsair Obsidian 750d / BD-rom: Asus BW-16D1HT Blu-Ray Rewriter / SSD: Samsung 840evo 120 GB [os-disk] + 840evo 250 GB / HDD: WD red 4 TB & WD black 500 GB / Cables/fans: nzxt sleeved black & Corsair SP White led

Permalänk

Nån som jämfört denna med Mad Catz Rat 9? Det är de båda jag velar mellan just nu.

Visa signatur

MB: MSI X99S MPOWER | CPU: i7 5820K 4.4GHz | RAM: HyperX Savage 32GB DDR4 2666mhz | GPU: MSI GTX1070 FE | | PSU: EVGA Supernova G2 850w | Chassi: Fractal Design R5 Titan/Window | Kylning: Noctua NH-D15 | HDD 1: Samsung EVO 970 500GB | HDD 2: 2TB WD 7200rpm | HDD 3: 500GB Samsung EVO 850 SSD RAID0 | HDD 4: Samsung EVO 850 1TB | Skärmar: 3x DELL U2515H |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahl85:

Nån som jämfört denna med Mad Catz Rat 9? Det är de båda jag velar mellan just nu.

Den du nämner är ju en renodlad spelmus, går inte att jämföra... kanske tiden att köra trådlöst som skiljer vaddå, 1-3 dagar vs ~2 veckor.
Ska du spela, Mad Catz Rat 9 (som jag har klurat på att ha hemma, verkar mycket trevlig) vs MX Mastern som jag har på jobbet där den gör ett mycket bra arbete bland kontorsprogram och enkelt att kasta med i väskan etc.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk

Jag använder den till både och så därav frågan. Rat var inte alls bra i handen för min del. Reste sig i framkant när jag la handen där jag ville så MX Master vann

Visa signatur

MB: MSI X99S MPOWER | CPU: i7 5820K 4.4GHz | RAM: HyperX Savage 32GB DDR4 2666mhz | GPU: MSI GTX1070 FE | | PSU: EVGA Supernova G2 850w | Chassi: Fractal Design R5 Titan/Window | Kylning: Noctua NH-D15 | HDD 1: Samsung EVO 970 500GB | HDD 2: 2TB WD 7200rpm | HDD 3: 500GB Samsung EVO 850 SSD RAID0 | HDD 4: Samsung EVO 850 1TB | Skärmar: 3x DELL U2515H |

Permalänk
Medlem

Har köpt denna mus nu, men min scroll verkar vara defekt. Den den funkar i free-spin mode, men i Ratchet-mode så är det knappt något motstånd. Den funkade direkt när jag tog ut den från kartongen, men har sedan dess blivit svagare och svagare, någon som har samma problem?

Googlade runt och såg att massvis folk hade detta problem, även någon som recenserat på prisjakt. Älskar egentligen denna mus, hur bekväm som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ubq8reJBwn2B:

Har köpt denna mus nu, men min scroll verkar vara defekt. Den den funkar i free-spin mode, men i Ratchet-mode så är det knappt något motstånd. Den funkade direkt när jag tog ut den från kartongen, men har sedan dess blivit svagare och svagare, någon som har samma problem?

Googlade runt och såg att massvis folk hade detta problem, även någon som recenserat på prisjakt. Älskar egentligen denna mus, hur bekväm som helst.

Jag har haft min bra jäkla länge nu men det har inte krånglat alls, däremot på ett par andra möss med samma funktion har det ballat ur efter ett tag... och då har det varit stora dammtussar i upphängningen som varit problemet. Kanske värt att kontrollera?

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Jag har haft min bra jäkla länge nu men det har inte krånglat alls, däremot på ett par andra möss med samma funktion har det ballat ur efter ett tag... och då har det varit stora dammtussar i upphängningen som varit problemet. Kanske värt att kontrollera?

Min är mindre än en vecka gammal så tror inte det kan vara damm. I och med att fler har samma problem som mig så kontaktar jag nog Dustin Home så får vi se hur de löser ärendet. Hoppas jag slipper vara utan musen allt för länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ubq8reJBwn2B:

Min är mindre än en vecka gammal så tror inte det kan vara damm. I och med att fler har samma problem som mig så kontaktar jag nog Dustin Home så får vi se hur de löser ärendet. Hoppas jag slipper vara utan musen allt för länge.

Oh, jag kontaktade Logitech och pekade på life time guaranty och fick en ny skickad via UPS, bara ett annat tips.
Du vet alltså inte vad det är för fel på din (eller dom andras), damm kan föresten komma in rätt lätt fast grejerna är under en vecka... det beror ju lite på hur skitigt man har det.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Oh, jag kontaktade Logitech och pekade på life time guaranty och fick en ny skickad via UPS, bara ett annat tips.
Du vet alltså inte vad det är för fel på din (eller dom andras), damm kan föresten komma in rätt lätt fast grejerna är under en vecka... det beror ju lite på hur skitigt man har det.

Provar att slå en signal till dem på tisdag, annars kontaktar jag dustin home då, tack för tipset.
Vilken logitech produkt har livstids garanti?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ubq8reJBwn2B:

Provar att slå en signal till dem på tisdag, annars kontaktar jag dustin home då, tack för tipset.
Vilken logitech produkt har livstids garanti?

Det har dom haft på flera produkter i många år, mest premium grejerna... högtalare och kameror, men i mitt fall var det två G9X:or

//edit "life time warranty" heter det visst.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Man börjar undra hur deras kvalitetskontroller går till, man hör om allt fler och fler som får dåliga möss.
Senaste exemplet är min polare som fick sin i födelsedagspresent, ny självfallet. Glappande scroll, helt död horisontalscroll samt kasst batteri...

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)