Sonen behöver "nya" saker. CPU, mobo och RAM.

Permalänk
Medlem

Sonen behöver "nya" saker. CPU, mobo och RAM.

Tjena !
Sonen har lyckats skramla ihop 1000:- själv och vill ha lite bättre grejjer i sin burk.
Just nu sitter han på Q6600, 4x1GB och något slitet nVidia LGA775 mobo.
Jag tänkte inte leta upp allt och göra affär för honom. Utan han skall få leta lite själv och självklart fråga mig om det är något han undrar över.
Nu tänkte jag fråga er eftersom jag har lagt kompnent sidan lite på hyllan. Självklart har jag lite hum om vad som skulle passa honom.
Det han gör är att spela CS:GO och Minecraft. Han gillar även att streama lite när han spelar. Vilket inte direkt fungerar optimalt just nu med nuvarande setup.
Så till frågan.

Vad kan han förvänta sig att kunna köpa för runt en tusing på begagnat marknaden ? Intel eller AMD ?

Tacksam för lite input.

Visa signatur

5 Stationära datorer.
2 HTPC
4 Bärbara
0 Server

Permalänk
Medlem
Visa signatur

i7 6700K - Maximus VIII Hero - EVGA 980 Ti SC+ ACX - 850 Pro 1TB - Corsair DDR4 2x8GB - EVGA SuperNOVA G2 850W - Noctua NH-D15 - FD R5+6xNF-A14 PWM - Samsung C24FG73FQU
Asus ROG G752VY - i7 6700HQ - GTX 980M

Permalänk
Medlem

@lite_:

https://www.inet.se/kampanj/2819/varkampanj-2016-v11-intel-im...
Bättre saker för pengarna får man knappt (nya iaf)..

Notera att båda är K och klockar galant med en vettig kylare

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

@lite_:

https://www.inet.se/kampanj/2819/varkampanj-2016-v11-intel-im...
Bättre saker för pengarna får man knappt (nya iaf)..

Notera att båda är K och klockar galant med en vettig kylare

1000kr var budgeten.

@lite_ jag skulle ju vilja säga att det är bättre att grabben sparar lite till, att få en uppgradering värd pengarna skulle ju innebära moderkort, cpu, minne och grafikkort.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@lite_: För en tusenlapp?

Bör bli i7 920 + moderkort och 8GB ram eller mer sannolikt i5 750/760 + 8GB ram.

Har man tur och lite tålamod kan man nog hitta en sandy/ivy bridge plattform för de pengarna, dock inte överklockningsbara grejer.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

1000kr var budgeten.

@lite_ jag skulle ju vilja säga att det är bättre att grabben sparar lite till, att få en uppgradering värd pengarna skulle ju innebära moderkort, cpu, minne och grafikkort.

OJ, missade helt att han hade satt en budget

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Vad har han för grafikkort idag? En CPU uppgradering kanske inte skulle ge något om han har ett dåligt grafikkort. (I spelprestanda då.)

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!

Att han skulle spara mer pengar är inte att tänka på. Finns annat här i världen ett barn "behöver" köpa

@philipborg GPU är inga problem. Han sitter på ett 7970.

Visa signatur

5 Stationära datorer.
2 HTPC
4 Bärbara
0 Server

Permalänk
Medlem

@lite_: Han vill nog helst få tag på 2500k eller runt där, så att grejerna håller lite längre i alla fall. i7 9xx-serien börjar bli lite krallig och i5 serien mer så. Den äldre i7 serien kan se bättre ut på papper, men har horribelt mycket sämre enkärnsprestanda.
Även AMDs 6300 och 8350 förlorar rätt stort mot i5 2500k i enkärnsprestanda, vilket är det viktigaste för spel. Med lite tur går det att få tag på en.

Visa signatur

Case Phanteks Enthoo Pro CPU Intel i7 4790k @ 4.7GHz, Noctua NH-D15
GPU ASUS r9 290 DCII + Powercolor r9 290 Custom loop RAM Corsair Vengeance LP 1600MHz CL9 4x4GB
PSU EVGA 1000W GQ SSD Kingston V300 240GB HDD Seagate Barracuda 1TB
MOBO MSI z97s SLI Krait edition Screens BENQ GL2440 +X-Star DP2414LED