Apple lanserar krympt Ipad Pro på 9,7 tum

Permalänk
Medlem

@S_Z:

Du missförstod mig där. Iphone SE har de redan sagt att den "bara" kommer ha 1GB ram, så när jag menade att Ipad pro 9.7 har dubbelt upp så syftade jag på 2GB, vilket den inte kommer ha mindre än då Ipad Air 2 har 2GB ram. Apple må vara snåla med ram, men det skulle vara första gången för dem, de minskar ram-mängden på en nyare modell.

Permalänk
Skrivet av PowerNet:

Jo, det är ett officiellt namn, men du vägrar nog inse det.....

...Och där tog uppenbarligen argumenten slut, och du beslutar att lägga dig på diskussionsnivån av förskolebarn; "Jo det är visst så, för att jag säger det!" utan att ens beröra varför de argument jag lagt fram skulle vara fel, vilket jag tar som en inkastad handduk.

Tack för en helt meninglös diskussion som i bästa fall gav dig en lite bättre uppfattning om vad ordet "officiellt" betyder.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av triDave:

@S_Z:

Du missförstod mig där. Iphone SE har de redan sagt att den "bara" kommer ha 1GB ram, så när jag menade att Ipad pro 9.7 har dubbelt upp så syftade jag på 2GB, vilket den inte kommer ha mindre än då Ipad Air 2 har 2GB ram. Apple må vara snåla med ram, men det skulle vara första gången för dem, de minskar ram-mängden på en nyare modell.

Nej. Tester visar att både iPhone SE och iPad Pro 9.7" har 2GB minne.

Skrivet av Lasergurka:

...Och där tog uppenbarligen argumenten slut, och du beslutar att lägga dig på diskussionsnivån av förskolebarn; "Jo det är visst så, för att jag säger det!" utan att ens beröra varför de argument jag lagt fram skulle vara fel, vilket jag tar som en inkastad handduk.

Tack för en helt meninglös diskussion som i bästa fall gav dig en lite bättre uppfattning om vad ordet "officiellt" betyder.

Är du förskolebarn? Bäst du slutar tjaffsa emot då

Ingen handduk är inkastad, men ingen ide att diskutera medde som inte förstår eller hänger med.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Skrivet av PowerNet:

Nej. Tester visar att både iPhone SE och iPad Pro 9.7" har 2GB minne.
Är du förskolebarn? Bäst du slutar tjaffsa emot då

Ingen handduk är inkastad, men ingen ide att diskutera medde som inte förstår eller hänger med.

Tror även du missat skillnaden på att komma med argument och att säga "Det är så, men du tror mig inte". Tro mig, jag såg handduken, och den godtas

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lasergurka:

Tror även du missat skillnaden på att komma med argument och att säga "Det är så, men du tror mig inte". Tro mig, jag såg handduken, och den godtas

Jag har då inte sett en handduk? Så den kan du inte ha sett....

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Skrivet av Lasergurka:

Vad första har med saken att göra? Åh gud ge mig styrka...

Ska man bedöma hur stora skillnader det får vara mellan generationer för att fortfarande ha kvar samma produktnamn, då måste man rimligtvis JÄMFÖRA med tidigare generationer, eller hur? Just där kommer första Air in i bilden.

Jag "hittar på" en ny iPad för att det är det namnet vi argumenterar för att den borde haft, och för att det är lättare att läsa än Pro 9.7" när de upprepas konstant, ber om ursäkt om det förvirrade dig.

Du kan ju knappast allvarligt mena att de nya högtalarna är ett tillräckligt stort steg i utvecklingen för att rättfärdiga ett helt nytt namn?

Skickades från m.sweclockers.com

Eller så kan man helt enkelt bara acceptera att Apple inte släppt en Air 3, utan en mindre Pro, men det verkar vara väldigt svårt att acceptera för somliga.

Permalänk
Skrivet av FlippsyFlipp:

Eller så kan man helt enkelt bara acceptera att Apple inte släppt en Air 3, utan en mindre Pro, men det verkar vara väldigt svårt att acceptera för somliga.

Haha, ja, jag har legat sömnlös ända sen jag hörde det...eller?

Jag tyckte att namnvalet var märkligt, och när folk kommer med (förlåt) rakt ut korkade argument för det, då ifrågasätter jag det, för att diskussioner kan vara väldigt roliga och givande, men tyvärr är de som slängt ur sig konstiga argument från första början sällan kapabla att backa upp dem med verkliga argument senare, så det blir inte så mycket av en diskussion för det mesta.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av PowerNet:

Jag har då inte sett en handduk? Så den kan du inte ha sett....

Nu menade jag ju mer konceptet av att kasta in handduken, alltså att ge upp, erkänna sig besegrad, och lägga ner "striden", så inte så att jag suttit och glott efter textilier

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Jo, det är ett officiellt namn, men du vägrar nog inse det.....

Varför använder inte Apple det namnet då om det är "officiellt"?

Permalänk
Medlem

Apples enda officiella namn på tredje generationens iPad var "The New iPad".

Det är alltså skillnad på hur de sedan valde att göra med andra generationens iPad Mini, som först lanserades och marknadsfördes under namnet iPad Mini Retina, men numera säljs som iPad Mini 2 (även av Apple själva). Återförsäljarledet är fortfarande splittrat kring vad de har valt att kalla iPad Mini 2, ring och fråga t.ex. Elgiganten så kommer de säga att de inte har någon sådan produkt (ja, jag har prövat).

Edit:

Gräsligt mycket OT i mitt ursprungliga inlägg, jag missade tydligen att det fanns en till sida till med inlägg. Nåväl. Konventionen bland tillverkare av surfplattor har ju än så länge varit att särskilja olika serier främst baserat på skärmstorleken. iPad Mini 2 (hehe) är på sätt och vis lika lik iPad Air som iPad Pro 9'7 och iPad Pro. Inte bara Apple har valt att namnge sina produkter främst utifrån skärmstorleken.

Förmodligen är det väl inte svårare än att Apple redan hade förbrukat sitt "Mini"-suffix och att den serien dessutom är ett budgetalternativ. De ville garanterat inte få den nya paddan att framstå som ett budgetalternativ. Släppet kommer för att man själv har underblåst en hype och skapat förväntningar från marknaden att det skall hållas minst ett iPad/iPhone-event per år, alldeles oavsett om ingenjörerna har uppnått nya milstolpar i labbet eller ej.

Skärmstorlekar kring 10 tum är det som den stora massan vill ha. Försäljningssiffrorna för iPad Pro visar sitt tydliga tecken...

ursprunligen grymt mycket OT
Permalänk
Avstängd
Skrivet av serdyllon:

Förmodligen är det väl inte svårare än att Apple redan hade förbrukat sitt "Mini"-suffix och att den serien dessutom är ett budgetalternativ. De ville garanterat inte få den nya paddan att framstå som ett budgetalternativ. Släppet kommer för att man själv har underblåst en hype och skapat förväntningar från marknaden att det skall hållas minst ett iPad/iPhone-event per år, alldeles oavsett om ingenjörerna har uppnått nya milstolpar i labbet eller ej.

Skärmstorlekar kring 10 tum är det som den stora massan vill ha. Försäljningssiffrorna för iPad Pro visar sitt tydliga tecken...

Det är ju inte förbrukat. Och "Mini" är inte = budget alls.
Mini syftar på att det är en mindre enhet än iPad (i 9.7"), inte att det är en budget enhet.

Och nej, släppet kom inte för att de skapat några förväntningar, utan för att de vilke introducera ny teknik i en poppulär storlek, då det som sagt är en helt ny produkt, och inte en direkt uppföljare på iPad Air serien.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Dårskap? Nej. Det är pga inovation.
Försök sätta i ett GTX 980 Ti i samma chassi, och kör på fullt. Du kommer inom snar tid få byta både gpu, och skärm. Pga för hög värmeutväcklkng som skadar komponenterna.

Det är klart att det inte hade varit något problem. Det är ju bara att göra det rätt.

Det är ju snarare så att de tryckt in en billigare mobil krets i stället för att ge något fullvärdigt. Det är Apples filosofi. Sälj för utsidan, inte för insidan. Man har ju t.o.m valet att få en iris när det gäller Apples produkter.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Skrivet av serdyllon:

Apples enda officiella namn på tredje generationens iPad var "The New iPad".

Det är alltså skillnad på hur de sedan valde att göra med andra generationens iPad Mini, som först lanserades och marknadsfördes under namnet iPad Mini Retina, men numera säljs som iPad Mini 2 (även av Apple själva). Återförsäljarledet är fortfarande splittrat kring vad de har valt att kalla iPad Mini 2, ring och fråga t.ex. Elgiganten så kommer de säga att de inte har någon sådan produkt (ja, jag har prövat).

Ja, det är lustigt det där, kollar man på Webhallen ser man att de kallar 16GB varianten för "iPad mini 2", och 32GB varianten för "iPad Mini Retina". Apple verkar inte vara sådär spot on med sin namngivning i det senaste.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Det är ju inte förbrukat. Och "Mini" är inte = budget alls.
Mini syftar på att det är en mindre enhet än iPad (i 9.7"), inte att det är en budget enhet.

Och nej, släppet kom inte för att de skapat några förväntningar, utan för att de vilke introducera ny teknik i en poppulär storlek, då det som sagt är en helt ny produkt, och inte en direkt uppföljare på iPad Air serien.

Du omdefinierar ords betydelse efter eget tycke och smak, en intressant om än helt onödig försvarsställning. Det är tillåtet att ha olika åsikter.

iPad Mini är de facto budgetalternativet bland iPads eftersom det är det billigaste segmentet. Det fråntar inte Mini-serien dess unika egenskaper och det innebär inte att alla som väljer iPad Mini gör det för att de inte har råd att välja en större iPad. Det finns absolut en målgrupp som är villig att kompromissa bort vissa egenskaper (överlag bättre specs) i utbyte mot ett mindre format. Bara för att iPad Mini är budgetalternativet är det inte per definition en sämre produkt, men eftersom den är det billigaste alternativet är Mini per definition budget i relation till dyrare modeller med bättre specifikationer.

Om du sedan lägger in en subjektiv värdering i ordet "budget" som någonting negativt är det din ensak.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kelthar:

Det är klart att det inte hade varit något problem. Det är ju bara att göra det rätt.

Det är ju snarare så att de tryckt in en billigare mobil krets i stället för att ge något fullvärdigt. Det är Apples filosofi. Sälj för utsidan, inte för insidan. Man har ju t.o.m valet att få en iris när det gäller Apples produkter.

Beror på värmeutveckling, pris mm. Nvidia är ju inte billiga, och troligen fick de väldigt bra pris hos AMD (som behöver sälja för att ens överleva) så de valde AMD istället för att betala 30-50% mer hos Nvidia för en mindre ökning.

Skrivet av serdyllon:

Du omdefinierar ords betydelse efter eget tycke och smak, en intressant om än helt onödig försvarsställning. Det är tillåtet att ha olika åsikter.

iPad Mini är de facto budgetalternativet bland iPads eftersom det är det billigaste segmentet. Det fråntar inte Mini-serien dess unika egenskaper och det innebär inte att alla som väljer iPad Mini gör det för att de inte har råd att välja en större iPad. Det finns absolut en målgrupp som är villig att kompromissa bort vissa egenskaper (överlag bättre specs) i utbyte mot ett mindre format. Bara för att iPad Mini är budgetalternativet är det inte per definition en sämre produkt, men eftersom den är det billigaste alternativet är Mini per definition budget i relation till dyrare modeller med bättre specifikationer.

Om du sedan lägger in en subjektiv värdering i ordet "budget" som någonting negativt är det din ensak.

Nej det gör jag inte.
"Budgetalternativ" används för att beskriva ex en 15" PC med i3, 4GB minne och inbyggd grafik mot en i7, 16GB minne, och värstinggrafikkort, där är i3 maskinen "budget".

iPad Mini är inte en "budget" version av iPad, utan en egen produktserie med en mindre skärm, som är mellansteget mellan ex iPhone 6S Plus och iPad med 9.7" skärm för de som vill ha en lagom surf enhet.

Så nej, där har du fel att iPad Mini skulle vara ett budgetalternativ.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

iPad Mini är inte en "budget" version av iPad, utan en egen produktserie med en mindre skärm, som är mellansteget mellan ex iPhone 6S Plus och iPad med 9.7" skärm för de som vill ha en lagom surf enhet.

Så nej, där har du fel att iPad Mini skulle vara ett budgetalternativ.

Budgetalternativ är ett relativt begrepp, inte subjektivt. Ipad Mini är den billigaste av alla iPad, därmed är den budgetalternativet bland iPads.

Att dra en jämförelse till iPhone, som både till utformning och användningsområde skiljer sig väsentligt mycket mer från iPad Mini än vad iPad Mini skiljer sig från t.ex. iPad Air, är tämligen roande med tanke på ditt smått paradoxala resonemang i tidigare trådinlägg gällande vikten av skillnaden mellan en iPad Air 2 och en iPad Pro 9,7. Dessa galna sidospår du ger dig ut på för att försöka överbevisa helt rimliga åsikter från andra forummedlemmar är på nivå med Don Quijote.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av serdyllon:

Budgetalternativ är ett relativt begrepp, inte subjektivt. Ipad Mini är den billigaste av alla iPad, därmed är den budgetalternativet bland iPads.

Nej det är det inte.
För iPad Mini är inte ett "budgetalternativ" och har aldrig varit det någonsin, och kommer aldrig att bli.

Dock kan man säga att iPad Mini 2 kan ses som ett "budgetalternativ" mot en iPad Mini 4, då iPad Mini 2 börjar på 2795 mot iPad Mini 4 börjar på 3795, där kan man säga att iPad Mini 2 är "budgetalternativ" i jämförelse mot iPad Mini 4.

Men att säga att iPad Mini är "budgetalternativ" mot iPad Air, eller iPad Pro är helt fel, då det är 2 olika produktserier, olika inriktning (användningsområde).

Så nej, iPad Mini är inte ett "budgetalternativ" ställt mot iPad Air / iPad Pro serierna.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Nej det är det inte.
För iPad Mini är inte ett "budgetalternativ" och har aldrig varit det någonsin, och kommer aldrig att bli.

Dock kan man säga att iPad Mini 2 kan ses som ett "budgetalternativ" mot en iPad Mini 4, då iPad Mini 2 börjar på 2795 mot iPad Mini 4 börjar på 3795, där kan man säga att iPad Mini 2 är "budgetalternativ" i jämförelse mot iPad Mini 4.

Men att säga att iPad Mini är "budgetalternativ" mot iPad Air, eller iPad Pro är helt fel, då det är 2 olika produktserier, olika inriktning (användningsområde).

Så nej, iPad Mini är inte ett "budgetalternativ" ställt mot iPad Air / iPad Pro serierna.

Eftersom den inte kostar lika mycket så är den ett budgetalternativ.

Vore skillnaden mellan serierna större än vad den är så skulle man inte jämföra dem på så sätt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Exxovion:

Eftersom den inte kostar lika mycket så är den ett budgetalternativ.

Vore skillnaden mellan serierna större än vad den är så skulle man inte jämföra dem på så sätt.

Då har du inte koll på vad man menar med budgetalternativ.

Som jag förklarade så är inte iPad Mini ett "budgetalternativ" då det är en helt egen serie.

Det kan ställas i förhållande mot en 15" laptop med i3 cpu, 4GB minne, 599GB mekanisk disk, mot 15" laptop, i7 cpu, 16GB minne, 480GB SSD, där är 15" laptopen med i3 cpun ett budgetalternativ.

Men om man ser en 13" laptop, med Pentium cpu, 4GB minne, 250GB mekanisk mot en 17" laptop, i7 16GB minne, 480GB SSD, så är int 13" laptopen ett "budgetalternativ" mot 17" laptopen, då det är helt olika sorters maskiner, med olika syften, 17" laptopen är främst en kraftfullare maskin, främst för mer "stationärt" bruk, medans 13" laptopen är mer för portabelt/mobilt bruk (ex ta mes på resor mm).

13" laptopen kan mycket väl kosta lika mycket som 17" laptopen, allt handlar om byggkvalité mm.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Nej det är det inte.
För iPad Mini är inte ett "budgetalternativ" och har aldrig varit det någonsin, och kommer aldrig att bli.

Dock kan man säga att iPad Mini 2 kan ses som ett "budgetalternativ" mot en iPad Mini 4, då iPad Mini 2 börjar på 2795 mot iPad Mini 4 börjar på 3795, där kan man säga att iPad Mini 2 är "budgetalternativ" i jämförelse mot iPad Mini 4.

Men att säga att iPad Mini är "budgetalternativ" mot iPad Air, eller iPad Pro är helt fel, då det är 2 olika produktserier, olika inriktning (användningsområde).

Så nej, iPad Mini är inte ett "budgetalternativ" ställt mot iPad Air / iPad Pro serierna.

Priser hos Apple Store http://www.apple.com/

iPad Mini 4 - Från 3 795 kr
iPad Mini 2 - Från 2 795 kr
iPad Air 2 - Från 4 295 kr
iPad Pro 9,7" - Från 6 695 kr
iPad Pro 12,9" - Från 8 995 kr

Kan väl vem som helst se att Mini-modellen är "budgetalternativet" i iPad-serien.

Antar att du missat vad som avses med budgetalternativ i det här fallet. "Billigaste alternativet ur ett visst urval".

https://en.wiktionary.org/wiki/budget

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kaine_Uro:

Priser hos Apple Store http://www.apple.com/

iPad Mini 4 - Från 3 795 kr
iPad Mini 2 - Från 2 795 kr
iPad Air 2 - Från 4 295 kr
iPad Pro 9,7" - Från 6 695 kr
iPad Pro 12,9" - Från 8 995 kr

Kan väl vem som helst se att Mini-modellen är "budgetalternativet" i iPad-serien.

Antar att du missat vad som avses med budgetalternativ i det här fallet. "Billigaste alternativet ur ett visst urval".

https://en.wiktionary.org/wiki/budget

Nej. För det är helt olika serier.

iPad Mini
iPad Air
iPad Pro
3 olika serier, 3 olika inriktningar.
Eller anser du att iPad Air eller iPad Pro (9.7") med är "budget" för att de är billigare än iPad Pro?
Du är ute och cyklar som vanligt, och vägrar inse hur det ligger till.
Olika serier är inte "budgetalternativ".

Ställ ex datorerna som jag sade tidigare, samma datorer, med olika cpu/konfigurationer kan klassas som "budget" eller "påkostad", men inte olika serier som inte har med varandra att göra annat än namnet/operativsystemet.

Kul att du länkar till en Wikipedia sida som inte ens är relevant
"(ekonomi) prognos över framtida planerade ekonomiska händelser "

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Nej. För det är helt olika serier.

iPad Mini
iPad Air
iPad Pro
3 olika serier, 3 olika inriktningar.
Eller anser du att iPad Air eller iPad Pro (9.7") med är "budget" för att de är billigare än iPad Pro?
Du är ute och cyklar som vanligt, och vägrar inse hur det ligger till.
Olika serier är inte "budgetalternativ".

Ställ ex datorerna som jag sade tidigare, samma datorer, med olika cpu/konfigurationer kan klassas som "budget" eller "påkostad", men inte olika serier som inte har med varandra att göra annat än namnet/operativsystemet.

Kul att du länkar till en Wikipedia sida som inte ens är relevant
"(ekonomi) prognos över framtida planerade ekonomiska händelser "

Ja, givetvis är iPad Air/Pro 9.7" budgetalternativ jämfört med iPad Pro 12.9".

Givetvis går det precis lika bra att titta på t.ex. ASUS ROG G752VT-GC037T och jämföra den mot t.ex. Lenovo B50-10 där den sistnämnda är ett budgetalternativ.

Här har jag markerat det du inte lyckades hitta på sidan...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Ja, givetvis är iPad Air/Pro 9.7" budgetalternativ jämfört med iPad Pro 12.9".

Givetvis går det precis lika bra att titta på t.ex. ASUS ROG G752VT-GC037T och jämföra den mot t.ex. Lenovo B50-10 där den sistnämnda är ett budgetalternativ.

Här har jag markerat det du inte lyckades hitta på sidan...

http://i.imgur.com/Be7IEhz.png

På den här punkten måste jag dock hålla med PowerNet. Ordet "budget-modell" tolkas uppenbarligen olika från person till person. Jag anser inte heller att man kan säga att iPad Pro 9.7 är ett budget-alternativ till 12.9. Om jag är ute efter en stor surfplatta som jag sannolikt är om jag vill ha en 12.9 så är inte ett 9.7 ett budget-alternativt till den. Den erbjuder mig inte det jag önskar utan jag frångår mina krav och väljer en annan billigare modell.

Däremot en billig Kina-klon av en iPad 12.9 skulle kunna vara ett budget alternativ om just den stora skärmen är mitt krav.

Och en äldre version av samma enhet är i mina ögon ett budget-alternativ, jag får i stort sett det jag önskar men lite billigare och lite sämre komponenter.

Jag anser inte att billigare automatiskt betyder budget, men förstår att vissa uppenbarligen gör det. Antar att det är för att vissa tolkar budget som "billigare" medan andra tolkar det som "sämre"?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kaine_Uro:

Ja, givetvis är iPad Air/Pro 9.7" budgetalternativ jämfört med iPad Pro 12.9".

Givetvis går det precis lika bra att titta på t.ex. ASUS ROG G752VT-GC037T och jämföra den mot t.ex. Lenovo B50-10 där den sistnämnda är ett budgetalternativ.

Här har jag markerat det du inte lyckades hitta på sidan...

http://i.imgur.com/Be7IEhz.png

Nej. För du tolkar det fel. Då det är helt olika produktserier så är inte en "budgetmodell".
Där kommer du ingen vart.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Nej. För du tolkar det fel. Då det är helt olika produktserier så är inte en "budgetmodell".
Där kommer du ingen vart.

Är det inte olika modeller av iPad?

Skillnaden är ju i stort sett bara storlek och prestanda. Plus att man kan använda någon löjligt dyr penna på Pro-modellen.

Permalänk
Medlem

@kaine_uro Låter som du tänker lika.

Snikmodell, budgetalternativ, billigaste modellen. Kärt barn har många namn.

Är jag på jakt efter en surfplatta, i det här fallet en iPad, men inte har mer än 3-4000 kr att spendera så får jag ju då välja en snikmodell. Jag får nöja mig med lite mindre skärm och lite sämre prestanda.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kaine_Uro:

Är det inte olika modeller av iPad?

Skillnaden är ju i stort sett bara storlek och prestanda. Plus att man kan använda någon löjligt dyr penna på Pro-modellen.

Det är oplika produktserier, även om de ingår i "iPad familjen" som kategori, men iPad Pro, iPad Mini, iPad Air är ju olika produktserier, och inom varje serie så finns det ju olika alternativ med lagring, och med eller utan 4G.
Men att kalla iPad Mini för "budgetalternativ" är fel, då det är en helt egen serie med mindre skärm, inte för att vara ett budgetalternativ för iPad Air/iPad Pro.

Skrivet av Exxovion:

@kaine_uro Låter som du tänker lika.

Snikmodell, budgetalternativ, billigaste modellen. Kärt barn har många namn.

Är jag på jakt efter en surfplatta, i det här fallet en iPad, men inte har mer än 3-4000 kr att spendera så får jag ju då välja en snikmodell. Jag får nöja mig med lite mindre skärm och lite sämre prestanda.

Finns ingen "snikmodell" av iPad.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Det är oplika produktserier, även om de ingår i "iPad familjen" som kategori, men iPad Pro, iPad Mini, iPad Air är ju olika produktserier, och inom varje serie så finns det ju olika alternativ med lagring, och med eller utan 4G.
Men att kalla iPad Mini för "budgetalternativ" är fel, då det är en helt egen serie med mindre skärm, inte för att vara ett budgetalternativ för iPad Air/iPad Pro.
Finns ingen "snikmodell" av iPad.

iPad Mini t.ex. En billigare iPad med mindre skärm, lägre prestanda/funktionalitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

På den här punkten måste jag dock hålla med PowerNet. Ordet "budget-modell" tolkas uppenbarligen olika från person till person. Jag anser inte heller att man kan säga att iPad Pro 9.7 är ett budget-alternativ till 12.9. Om jag är ute efter en stor surfplatta som jag sannolikt är om jag vill ha en 12.9 så är inte ett 9.7 ett budget-alternativt till den. Den erbjuder mig inte det jag önskar utan jag frångår mina krav och väljer en annan billigare modell.

Däremot en billig Kina-klon av en iPad 12.9 skulle kunna vara ett budget alternativ om just den stora skärmen är mitt krav.

Och en äldre version av samma enhet är i mina ögon ett budget-alternativ, jag får i stort sett det jag önskar men lite billigare och lite sämre komponenter.

Jag anser inte att billigare automatiskt betyder budget, men förstår att vissa uppenbarligen gör det. Antar att det är för att vissa tolkar budget som "billigare" medan andra tolkar det som "sämre"?

Billigt är inte synonymt med sämre. Men budgetalternativ som nämns här betyder "billigt".

IPad mini som är billigast i serien ser också jag som budget. Inte om man jämför den mot någon surfplatta man kan köpa från Hongkong på eBay däremot.

Det handlar endast om vad man jämför den mot.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Exxovion:

iPad Mini t.ex. En billigare iPad med mindre skärm, lägre prestanda/funktionalitet.

Nej. Det är inte en "snikmodell" för det.
iPad är en familj av olika surfplattor, beroende på användningsområde/storlek man vill ha.
Ingen av dem är en "snikmodell" "budgetmodell" eller annat kallat, då det är tre olika serier inom familjen iPad.
Inte för att vara "budget, påkostat, extra påkostad".

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||