Köpråd ny android surfplatta. 4G eller hotspot via telefon?

Permalänk

Köpråd ny android surfplatta. 4G eller hotspot via telefon?

Tja!

Letar efter en surfplatta att köpa och kan inte hitta någon som passar mig 100%. Det som verkar påverka mest är om det ska vara 4G eller inte för om jag vill ha 4G så försvinner majoriteten av plattor tillgängliga och de som lockar mest finns helt enkelt inte att köpa längre. Därför tänkte jag fråga på en gång om hotspot via telefonen skulle funka lika bra som 4G direkt i plattan? Har en iPhone 6s och även en Lg G2 och undrar då om man skulle kunna använda hotspot på någon av dessa för att kolla på Netflix på plattan eller om detta inte funkar speciellt bra? Den enda erfarenheten jag har från att testa hotspot är på min gamla N9 som jag hade runt 2012 och då försökte jag använda N9ans internet på en platta jag lånade av en kompis och det gick inte speciellt bra, hemsidor vägrade ladda och kolla på video kunde man glömma på en gång. Kanske funkar bättre nu?

Hur som helst så har jag kollat runt lite på prisjakt och egentligen så är den enda 4G modellen som intresserar en Samsung Galaxy Tab s2 på 8". Det enda problemet jag har med den är den lite smått underliga upplösningen som gör mig fundersam på om det kommer bli nå bra o sitta o kolla på Netflix på den. Kollade även på en Sony tablet Z3 som tyvärr inte har 4G, men utöver det så ser den väldigt bra ut.

Åsikter om dessa två, eller hur ni tror att filmer och serier ser ut på en tab S2? Kom gärna med förslag på andra surfplattor om ni vet om någon som funkar bra. De egenskaper jag gärna vill se är;

8" skärm, mest för att den ska vara så lätt som möjligt men även praktisk att kunna ta med sig.
Full HD skärm eller bättre.
64Gb utrymme eller microsd plats.
Gärna så bra batteritid som möjligt.
Gärna bra processor med mycket RAM och allt sådant som gör att det flyter på när man använder den.
Vill väl givetvis att den ska ha så nytt OS som möjligt och även kanske vara lite framtidssäkrad men kamera m.m. spelar ingen större roll.

Tack på förhand.
Niklas

Permalänk
Medlem

Kanske en Xiamoi Mi Pad 2 ?

Hotspot får du definitivt ge en ny chans! Fungerar klockrent tycker jag.

Permalänk
Medlem

Sitter med samma dilemma..:)
Tänkte även lira lite Heartsthstone på plattan i fråga.

Permalänk
Medlem

ja har telefonen snabbt 3G/4G så fungerar det bra att köra netflix på platta via hotspot från telefonen.

Kör min 10" Lenovo med FHD på det viset med netflix utan problem, är väl om man har riktigt gammal slö telefon utan 4G det kan vara segt eller på plats med dålig täckning fast just dålig täckning skulle ju bli lika illa för 4G plattan med om man kör samma nät.

Finns helt klart mycket mer att välja på om man skippar inbyggt 4G modem i plattan. Alternativt liten portabel 4G wifi-router som kan användas med mer prylar än bara plattan.

Permalänk

Tack för alla svaren.

Eftersom ni sa att hotspot funkade så pass bra så valde jag att inte köra med 4G och därför blev det en Sony Tablet Z3 Compact. Tycker den funkar grymt bra och med tanke på att jag bara behövde betala 2500kr för 32gb versionen så sparade jag en del pengar på samma gång.

Hotspot funkar många gånger bättre nu än förr så kunde inte bli mer nöjd.

Tack för hjäpen, och Krittez, hoppas du hittade en lösning som passar dig också.