Permalänk
Medlem

En ny CPU samt ett nytt moderkort

Hej alla ni på Sweclockers och förlåt om jag la in den här tråden i fel sub-forum men min första gång på SweClockers.

Just nu har jag en 'AMD A10 6800K Black edition' som CPU som sitter på ett 'Asrock FM2A88X Extreme4+' moderkort. Mina resterande komponenter får alltid bra resultat i speltester etc men min CPU drar alltid ner allting och i de flesta spel jag vill köra så är min CPU den som ligger efter. Tänkte om jag kunde få råd med en ny CPU eller eventuellt CPU + moderkort om det blir en ny CPU som inte funkar med moderkortet jag har nu. BUDGET ÄR CA. 2200

Här är mina övriga specs ifall det har någon betydelse.
GFX: Nvidia® Geforce™ GTX 750ti FTW Edition
CPU: AMD A10 6800K Black edition
RAM: Corsair Vengeance LP 8GB 1600MHz
HDD: Seagate Desktop 2TB 7200 RPM
MOBO: Asrock FM2A88X Extreme4+

Permalänk
Medlem

FX 8320 + AM3+ moderkort går ca för 2000:-.

Permalänk
Skrivet av BIMM3R:

Hej alla ni på Sweclockers och förlåt om jag la in den här tråden i fel sub-forum men min första gång på SweClockers.

Just nu har jag en 'AMD A10 6800K Black edition' som CPU som sitter på ett 'Asrock FM2A88X Extreme4+' moderkort. Mina resterande komponenter får alltid bra resultat i speltester etc men min CPU drar alltid ner allting och i de flesta spel jag vill köra så är min CPU den som ligger efter. Tänkte om jag kunde få råd med en ny CPU eller eventuellt CPU + moderkort om det blir en ny CPU som inte funkar med moderkortet jag har nu. BUDGET ÄR CA. 2200

Här är mina övriga specs ifall det har någon betydelse.
GFX: Nvidia® Geforce™ GTX 750ti FTW Edition
CPU: AMD A10 6800K Black edition
RAM: Corsair Vengeance LP 8GB 1600MHz
HDD: Seagate Desktop 2TB 7200 RPM
MOBO: Asrock FM2A88X Extreme4+

@Superlight: och FX-8320 är bara snabbare i spel som kan utnyttja flera trådar. fortfarande inte värt 2k.

för 2200kr får du knappast både MB & processor som är bättre än den A10 6800K som du har nu.

  • okej vilka spel har du testat ?

  • vilken upplösning har du testat i ?

  • hur vet du att CPU´n inte hänger med ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

för 2200kr får du knappast både MB & processor som är bättre än den A10 6800K som du har nu.

  • okej vilka spel har du testat ?

  • vilken upplösning har du testat i ?

  • hur vet du att CPU´n inte hänger med ?

CS:GO är ett exempel. Har en 144hz skärm men i CS:GO får jag bara 90 - 100fps medans min vän har ett identiskt rig då vi byggde de samtidigt men han valde att köra med en i5 och han har alltid minst 150fps.

Jag vet ärligt talat inte upplösning? Brukar alltid köra på det som får allt att se bra ut. Annars blir allt extremt "suddigt".

Testat på sidor som "Can you run it" och "Game Debate" och har själv jämfört och möter alltid allting utom CPU.

Tänkte att ca. 2200kr skulle vara hyffsat okej då jag köpte processorn jag har nu för 990kr hos NetOnNet och moderkortet kostade mig någonstans runt 500-lappen hos iNet. Kan gå upp till 2600kr antar jag men som jag nämnde är det bara ett inköp för att höja min FPS i CS:GO och kanske testa på spel som TC:Division.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

FX 8320 + AM3+ moderkort går ca för 2000:-.

Kollade runt lite på priser och denna CPU verkar vara helt okej och håller mig under budget. Om ingen annan kommer med ett bättre förslag blir denna ett garanterat inköp. En fråga bara, borde jag köpa den vanliga eller "Black Edition"?

Tack för hjälpen Superlight!

Permalänk
Avstängd

jag lyckades få ett I5 4690K + Z97 moderkort för 3000:-, jag sålde mitt AMD FX8350+Asrock 970M moderkort för 1500:- sen hade jag 1500:- sen innan.

Sjukt skillnad på FX8350 och 4690K CPU'erna

Visa signatur

I5 4690K@4,5GHZ||Z97-HD3 rev 2.1||GTX970||8GB RAM||CM V700|| EVO 840 250GB||1TB Seagate||H440||NH-D15||Morpheus VGA cooler 360W||

-Eat sleep exercise, repeat.

Permalänk
Skrivet av BIMM3R:

CS:GO är ett exempel. Har en 144hz skärm men i CS:GO får jag bara 90 - 100fps medans min vän har ett identiskt rig då vi byggde de samtidigt men han valde att köra med en i5 och han har alltid minst 150fps.

Jag vet ärligt talat inte upplösning? Brukar alltid köra på det som får allt att se bra ut. Annars blir allt extremt "suddigt".

Testat på sidor som "Can you run it" och "Game Debate" och har själv jämfört och möter alltid allting utom CPU.

Tänkte att ca. 2200kr skulle vara hyffsat okej då jag köpte processorn jag har nu för 990kr hos NetOnNet och moderkortet kostade mig någonstans runt 500-lappen hos iNet. Kan gå upp till 2600kr antar jag men som jag nämnde är det bara ett inköp för att höja min FPS i CS:GO och kanske testa på spel som TC:Division.

din vän kan väl inte ha en identiskt rig om han har en i5 ?
jämför vad din vän har för inställningar i CSGO och sätt exakt samma på din dator.

tråkigt att du inte valde Intel i5 istället, då hade du haft en dator som du kunnat uppgradera

AMD´s processorer funkar relativt dåligt med CSGO, dom är dock jättebra budget datorer om man inte har planer på spela nya spel.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

din vän kan väl inte ha en identiskt rig om han har en i5 ?
jämför vad din vän har för inställningar i CSGO och sätt exakt samma på din dator.

tråkigt att du inte valde Intel i5 istället, då hade du haft en dator som du kunnat uppgradera

AMD´s processorer funkar relativt dåligt med CSGO, dom är dock jättebra budget datorer om man inte har planer på spela nya spel.

Samma grafikkort, samma RAM-minnen, nästan samma PSU och samma hårddisk. Jag valde att köpa en AMD för att jag var extremt dåligt datorkunnig då och är relativt dålig nu också och tänkte "wow kolla massa extra cores = bättre bättre" som jag själv hatar mig själv för.

Han kör allting maxat utom "Effect Detail" då röken som uppstår efter en granat är lättare att se igenom. Vi kör allt likadant men jag kör på 4:3 resolution då jag föredrar det men det borde väl ge mig mer FPS om jag inte har fel?

Permalänk
Skrivet av BIMM3R:

Samma grafikkort, samma RAM-minnen, nästan samma PSU och samma hårddisk. Jag valde att köpa en AMD för att jag var extremt dåligt datorkunnig då och är relativt dålig nu också och tänkte "wow kolla massa extra cores = bättre bättre" som jag själv hatar mig själv för.

Han kör allting maxat utom "Effect Detail" då röken som uppstår efter en granat är lättare att se igenom. Vi kör allt likadant men jag kör på 4:3 resolution då jag föredrar det men det borde väl ge mig mer FPS om jag inte har fel?

det finns andra som är mer kunniga på CSGO,det ska finnas nån inställning så man använder alla kärnorna.
om du tabbar ur csgo och kollar att alla cores används hur ser det ut då?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

-novid -threads 4 -high +cl_updaterate 128 +cl_cmdrate 128 +cl_interp 0 +cl_interp_ratio 1 +rate 128000-tickrate 128 -freq 144 -gl mm_dedicated_search_maxping 50 -high

sätt detta i startaalternativ för csgo om du inte redan gjort det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

det finns andra som är mer kunniga på CSGO,det ska finnas nån inställning så man använder alla kärnorna.
om du tabbar ur csgo och kollar att alla cores används hur ser det ut då?

Efter att jag Googlade fick jag veta att 4 av mina cores var "parkerade", dem funkar alla nu och får 125+ FPS nu. Tack så hemskt mycket!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

AMD´s processorer funkar relativt dåligt med CSGO, dom är dock jättebra budget datorer om man inte har planer på spela nya spel.

Dummaste jag hört, Med tantens 8350 och ett gtx 680 så ligger hon på ca 300fps.
Provade grafikkortet i min dator som har en 6700K och låg kanske 10 fps mer.

Permalänk
Skrivet av micke7406:

Dummaste jag hört, Med tantens 8350 och ett gtx 680 så ligger hon på ca 300fps.
Provade grafikkortet i min dator som har en 6700K och låg kanske 10 fps mer.

så vad ? är AMD´s processor som kostar X kronor lika bra som Intels som kostar lika mycket ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

så vad ? är AMD´s processor som kostar X kronor lika bra som Intels som kostar lika mycket ?

Du skrev att dom var dåligt med CSGO. Vilket tydligen inte stämmer.

Permalänk
Hedersmedlem

Tråden rensad!
Säljes tar vi inte i denna forumdel.

/moderatorn

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)