Oculus Rift släpps med 30 spel – HTC Vive får 50 lanseringstitlar

Permalänk

@Hymer: Jo dom tappar nog en hel del, men det finns nog en bra orsak att dom avvaktar. Det är dock lite underligt eftersom jag tycker att den fungerade riktigt bra redan i höstas men Oculus har ett starkt driv att göra allting precis rätt vilket skulle förklara att dom ville jobba lite extra med touch.

Om jag skall göra en snabb jämförelse från mina egna erfarenheter.

Vive
+ Tracking (sjukt smidigt, inga usb kablar, stort område)
+ Kontroller följer med
+ Chaparone

Rift
+ Touch kontrollerna är sjukt bra
+ Bättre bildkvalitet
+ Bättre ergonomi (lättare, sitter bättre, inte trött i nacken)

Jag tycker att fördelen med lighthouse trackingen uppvägs av touch kontrollerna så från och med i höst så är dom likvärdiga. Man bör dock testa grejjerna innan man köper eftersom det är rätt individuellt vad som är viktigast.

Permalänk
Medlem

@nilstastic: Du verkar insatt kul Har också läst mig till att Rift har bättre bild och undrar om det är märkbart? Vilket väger tynggst för dig Vives högre Fov eller Rifts bättre bild?

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk

@Hymer: Märkbart är det, men inget som stör. Samma gäller FOV, knappt märkbart och inget som stör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heymelon:

@Ceogar: Nä det är ganska slösaktigt med energi att försöka kväva ogrundade spekulationer. Om vi ser detta som en ny platform har det fler lanseringstitlar av bra kvalitet än något annan haft tidigare. Marknadens framgång eller misslyckande kommer visa sig själv. Men citerande av antal lanserings titlar och utifrån det armstolsbedöma hela industrins framgång är utom min gräns för en vettig diskussion och lanseringstitlarna kommer inte vara det som avgör. Men du kan ju provocera andra till att ingående förklara varför VR har bra chanser. Eller vänta tills det är här och se vad som händer.

Fast det var ju inte antalet, utan att det var uppdelat...
Det är hela poängen.

Men jag håller med dig, detta är utom din gräns för en vettig diskussion så kanske inte du bör engagera dig i den.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

Fast det var ju inte antalet, utan att det var uppdelat...
Det är hela poängen.

Vi snackar första generationen som inte är direkt släppt ännu.. ge det 1-2 generationer till så kommer säkert att fixas så det blir någon form av standard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

etta är utom din gräns för en vettig diskussion så kanske inte du bör engagera dig i den.

Jepp

Permalänk
Medlem

Som jag förstått det så glömde du

Vive

+ Chaperone och kamera
+ Bättre Fov och möjligheten att ändra den via skämravståndet

Rift

+ Bättre bildkvalitet, på bekostnad av Fov
Men detta är väldigt marginella skillnader.

Permalänk
Medlem

@Hymer: Hjärtat säger verkligen "köp Vive!", men jag håller tillbaka på avtryckarfingret lite...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

HTC, Sony och Facebook håller inte med.

...inte heller Samsung, AMD, mfl., mfl.

Skrivet av Thursday:

Just nu känns det som att det blir tufft för Oculus, men jag hoppas verkligen att de kan vara med och dela på marknaden. Det behövs fler aktörer!

Ser ut som Rift blir bättre för sittande upplevelser, åtminstone inledningsvis. Därför funderar jag på köpa båda. Men, men, risken är väl att det bara är en dröm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av duked:

Ser ut som Rift blir bättre för sittande upplevelser, åtminstone inledningsvis. Därför funderar jag på köpa båda. Men, men, risken är väl att det bara är en dröm.

Intressant, vad tyder på det?

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk
Medlem

@Thursday:

Något mindre FOV vertikalt, men istället bättre (lägre) SDE och känns lättare.

Och givetvis alla Rift-exklusiva spel (för sittande).

Permalänk
Medlem

@duked: Att exklusiva titlar till Rift är för sittande spel betyder ju inte att Rift över lag är bättre för sittande än Vive. Jag har inte sett något som tyder på att Rift skulle vara tekniskt överlägsen Vive på det området (eller något annat område heller egentligen, vad jag kan minnas).

Spelen som igår till Rift visar dessvärre på hur begränsad Rift är när det gäller kontrollsystem och upplevelsen i helhet. Att Rift i nuvarande form varken klarar roomscale eller har ett kontrollsystem för VR är vad som gjorde att jag avbokade mitt exemplar.

Jag kan inte se en enda grej som Rift har som inte Vive har, omvänt kan jag dock ge flera exempel.

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thursday:

Att exklusiva titlar till Rift är för sittande spel betyder ju inte att Rift över lag är bättre för sittande än Vive.

Jag anser att ett system som initialt har bättre/fler titlar för sittande, initialt är bättre för sittande spelupplevelser...

Skrivet av Thursday:

Jag kan inte se en enda grej som Rift har som inte Vive har, omvänt kan jag dock ge flera exempel.

Rift har något mindre FOV vertikalt, men i gengäld bättre (lägre) SDE, mindre glare (?), headsettet känns lättare och sitter bättre.
Touch upplevs på de flesta ställen jag läst som bättre än Vives motsvarighet (dvs. handkontrollen i sig, inte trackingen).

Permalänk
Medlem
Skrivet av duked:

Jag anser att ett system som initialt har bättre/fler titlar för sittande, initialt är bättre för sittande spelupplevelser...

Systemet blir ju inte bättre för sittande upplevelser bara för att det finns fler titlar, den logiken är jag inte alls med på. Eller anser du att upplevelsen är bättre med Rift om det finns säg 50 titlar för sittande på den men "bara" 45 på Vive vid lansering? Hur blir upplevelsen bättre av dessa siffror?

Sorterar man på "HTC Vive"-taggen på Steam får man 74 träffar. Detta påverkar inte upplevelsen i sig, upplevelsen blir inte bättre för varje titel som läggs till. Vad som påverkar upplevelsen är tekniska förutsättningar, nu när gott om titlar faktiskt finns tillgängliga.

Skrivet av duked:

Rift har något mindre FOV vertikalt, men i gengäld bättre (lägre) SDE, mindre glare (?), headsettet känns lättare och sitter bättre.
Touch upplevs på de flesta ställen jag läst som bättre än Vives motsvarighet (dvs. handkontrollen i sig, inte trackingen).

Personliga upplevelser är ganska svåra att värdera, vilket är en av de bökigare aspekterna av att recensera VR-produkter, dock har jag läst allt material jag kommit över inom detta område under de senaste månaderna, och bland dem som testat båda headseten verkar favören ligga hos Vive. Mycket av detta påverkas så klart av att det faktiskt finns ett kontrollsystem till Vive, men fram till dess att det finns en skarp version av Touch så är detta ett tydligt övertag för Vive. Även Oculus själva är helt på det klara med att en handkontroll är långt ifrån optimalt när det gäller VR.

Vives kontroller är helt 1:1 i respons, jag hoppas verkligen att Touch också blir det, annars kommer det systemet dessvärre bli ganska oanvändbart. Detta är en risk man tar som Rift-köpare, och jag hoppas att det är en medveten risk.

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk

kan inte vänta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thursday:

Eller anser du att upplevelsen är bättre med Rift om det finns säg 50 titlar för sittande på den men "bara" 45 på Vive vid lansering? Hur blir upplevelsen bättre av dessa siffror?
-snip-
Vad som påverkar upplevelsen är tekniska förutsättningar, nu när gott om titlar faktiskt finns tillgängliga.

Ja, som sagt, jag anser att fem bra titlar ger en bättre upplevelse än 20 mindre bra titlar.

Skrivet av Thursday:

...bland dem som testat båda headseten verkar favören ligga hos Vive. Mycket av detta påverkas så klart av att det faktiskt finns ett kontrollsystem till Vive

Ja, de flesta som jämför ett komplett Vive system med det nuvarande Rift-paketet, föredrar Vive.
Tycker dock det är riktigt dåligt. Som att jämföra äpplen och päron. Man bör ju jämföra dem under samma villkor - dvs. ett Vive och ett Rift med Touch. Eller åtminstone informera om att Rift kommer få Touch.

Föga förvånande "vann" Rift, när en testare jämförde Vive utan handkontroller mot en Rift med Touch.

Dock ser jag (*i dagsläget*) Vive som något bättre vid stående/gående, än Rift med Touch. Just pga. trackingen och att den visuella rutnätsbegränsningen av din tillgängliga fysiska yta ("chaperone"), inte är lika utvecklat på Rift. Än.

Skrivet av Thursday:

Även Oculus själva är helt på det klara med att en handkontroll är långt ifrån optimalt när det gäller VR.

Personligen tror jag som Oculus... de flesta VR-användare kommer sitta/stå, inte gå omkring på >10 m2. Oculus vill dock ha ett komplett system så att det även täcker in dem som har yta att dedikera;

"'We don't believe that the consumer has the space in general,' Rubin said.
But Oculus could deliver that option as well if it wanted to, the company says.
'Some people will really want room scale,' said Oculus head of worldwide studios Jason Rubin. 'It's definitely cool. We have the tech ability to provide room scale. Our tech doesn't preclude that.
At some point we'll demo that.'" [Enklare room-scale demon har de ju redan gjort, iofs.]
(http://www.polygon.com/2016/3/22/11283336/oculus-rift-room-sc...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av duked:

Ja, som sagt, jag anser att fem bra titlar ger en bättre upplevelse än 20 mindre bra titlar.

Och som sagt, antalet titlar påverkar inte upplevelsen i sig. Vad jag pratar om är hur du upplever den specifika titeln när du spelar den. Rift har helt enkelt inget övertag här.

Skrivet av duked:

Ja, de flesta som jämför ett komplett Vive system med det nuvarande Rift-paketet, föredrar Vive.
Tycker dock det är riktigt dåligt. Som att jämföra äpplen och päron. Man bör ju jämföra dem under samma villkor - dvs. ett Vive och ett Rift med Touch. Eller åtminstone informera om att Rift kommer få Touch.

Det är inte äpplen och päron när det är precis samma segment man strider om inom samma marknad. Vad som är intressant just nu är vilken upplevelse man får "out of the box", och då kan Vive göra precis allt som Rift kan, vilket inte kan sägas om Rift, långt ifrån. Och hur Touch kommer prestera vet vi i dagsläget inte, så det är ganska ointressant att spekulera i innan den hårdtestats i slutversion.

Skrivet av duked:

Föga förvånande "vann" Rift, när en testare jämföre Vive utan handkontroller mot en Rift med Touch.

Frågan är varför man skulle köra en Vive utan handkontroller när alla har dessa. Men då är vi åtminstone överens om att i nuvarande hårdvaruuppsättning är Vive överlägsen Rift. Något som mycket väl kan komma att ändras i framtiden, men det är än så länge spekulationer.

Skrivet av duked:

Dock ser jag (i dagsläget) Vive som något bättre vid stående/gående, än Rift med Touch. Just pga. trackingen.

Rift har andra problem med trackingen, just pga den teknik man valt att använda. Kamerorna som Rift använder behöver anslutas via USB, vilket i sig inte är speciellt optimalt alla gånger. Vives Lighthouse-enheter behöver dock bara ström, vilket ökar flexibiliteten.

Skrivet av duked:

Personligen tror jag som Oculus... de flesta VR-användare kommer sitta/stå, inte gå omkring på >10 m2.

Har du sett en enda recensent som testat båda uppsättningarna hårdvara och håller med om detta? För det har inte jag, men det vore mycket intressant att läsa motivationen bakom sådana påståenden.

Att det skulle krävas 10 kvm är vanlig FUD som sprids på nätet, minsta ytan som krävs för "room scale" är 3 kvm (men man har testat upp till 25-30 kvm utan problem med trackingen). Denna yta behöver heller inte vara direkt framför datorn, bara headsetet är tillräckligt nära för att anslutas till datorn. Jag tror inte jag känner någon som faktiskt saknar den yta som krävs, men vissa gör det garanterat.

Skrivet av duked:

Oculus vill dock ha ett komplett system så att det även täcker in dem som har yta att dedikera;

Precis. Vill ha. Jag tycker det just nu är vettigt att satsa på den lösning som redan har det.

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thursday:

Och som sagt, antalet titlar påverkar inte upplevelsen i sig. Vad jag pratar om är hur du upplever den specifika titeln när du spelar den. Rift har helt enkelt inget övertag här.

Läser du ens vad jag skriver? Det handlar om kvalitet, inte kvantitet, vilket definitivt ger Rift ett klart övertag vid sittande upplevelser.

Skrivet av Thursday:

Det är inte äpplen och päron när det är precis samma segment man strider om inom samma marknad. Vad som är intressant just nu är vilken upplevelse man får "out of the box"

Japp... men bortser man vad som kommer hända om knappa sex månader... då är man inte bara oseriös, alternativt dum, utan man lurar också konsumenterna.

Skrivet av Thursday:

Men då är vi åtminstone överens om att i nuvarande hårdvaruuppsättning är Vive överlägsen Rift. Något som mycket väl kan komma att ändras i framtiden, men det är än så länge spekulationer.

Helt riktigt om du avser room scale, felaktigt om du enbart menar seated.

Skrivet av Thursday:

Kamerorna som Rift använder behöver anslutas via USB, vilket i sig inte är speciellt optimalt alla gånger. Vives Lighthouse-enheter behöver dock bara ström, vilket ökar flexibiliteten.

Å andra sidan behöver Rifts Constellation ingen nätsladd, vilket kan vara bra om du inte har eluttag i varje hörn av rummet.

Och eftersom Constellation, till skillnad från Vive's Lighthouses, är optiskt/kamerabaserat, har det framöver möjlighet att tracka enskilda kroppsdelar.

Skrivet av Thursday:

Har du sett en enda recensent som testat båda uppsättningarna hårdvara och håller med om detta? För det har inte jag, men det vore mycket intressant att läsa motivationen bakom sådana påståenden.

Mig veterligen har det inte genomförts några undersökningar om saken. Likaså kan en recensent knappast ha någon uppfattning om konsumenters tillgängliga yta och familjeförhållanden.

Men det är ju rätt enkelt att sia... vad tror du säljer mest? PSVR + Rift, eller Vive?

Skrivet av Thursday:

Att det skulle krävas 10 kvm är vanlig FUD som sprids på nätet, minsta ytan som krävs för "room scale" är 3 kvm (men man har testat upp till 25-30 kvm utan problem med trackingen).

Ja, det räcker med 3-4 m2. Risken är dock att spelen till Vive kommer fungera bäst på större ytor, medan de till Rift optimeras till mindre yta (och ja, jag tillhör de med mindre VR-yta; 4 m2).

Sedan så är ju risken att störas av kabeln som släpar efter dig större ju mer du rör på dig (Vive).

Permalänk
Medlem
Skrivet av duked:

Läser du ens vad jag skriver? Det handlar om kvalitet, inte kvantitet, vilket definitivt ger Rift ett klart övertag vid sittande upplevelser.

Jag läser vad du skriver, det är det som är problemet, för du skrev tidigare att: "Jag anser att ett system som initialt har bättre/fler titlar för sittande, initialt är bättre för sittande spelupplevelser..."

Det var ordet "fler" jag tog fasta vid, men om du nu ändrat dig är det väl jättebra, och då håller jag så klart med. Kvalitet är i regel att föredra över kvalitet, men hur du kommit fram till det redan nu vet jag inte. Mig veterligen finns det inga recensioner eller jämförelser gjorda. Om du inte kan förklara hur du kommit fram till att upplevelsen vid sittande spelande på Rift är mer kvalitativt än på Vive, dvs.

Tittar vi rent tekniskt så bör dock Vive och Rift prestera precis lika bra när man sitter, och Vive har sedan ett klart övertag om det handlar om stående eller roomscale.

Skrivet av duked:

Japp... men bortser man vad som kommer hända om knappa sex månader... då är man inte bara oseriös, alternativt dum, utan man lurar också konsumenterna.

Tänk att jag tycker helt tvärt om. Jag tycker man ska sälja det man har nu och sedan får vi se vad som kommer om sex månader och hur bra det fungerar. Det är snarare det jag ser som seriöst, jag skulle se det som oseriöst att sälja en produkt med kommande funktioner som dragplåster. Men där går våra åsikter klart och tydligt isär.

Skrivet av duked:

Helt riktigt om du avser room scale, felaktigt om du enbart menar seated.

Du har som sagt ännu inte lyckats förklara hur Rift skulle vara överlägsen Vive vid sittande.

Skrivet av duked:

Å andra sidan behöver Rifts Constellation ingen nätsladd, vilket kan vara bra om du inte har eluttag i varje hörn av rummet.

Man behöver inte ha det, det räcker utmärkt med att man har det vid två punkter, vilket nog de flesta har. Samt att detta nog i regel sitter betydligt bättre till än om man behöver dra USB-kablar för att koppla kamerorna till datorn.

Skrivet av duked:

Och eftersom Constellation, till skillnad från Vive's Lighthouses, är optiskt/kamerabaserat, har det framöver möjlighet att tracka enskilda kroppsdelar.

Inte alls otänkbart! Hur väl det fungerar och hur det implementeras återstår att se, om det nu implementeras. Låt det då bli ett försäljningsargument när/om det kommer.

Skrivet av duked:

Mig veterligen har det inte genomförts några undersökningar om saken. Likaså kan en recensent knappast ha någon uppfattning om konsumenters tillgängliga yta och familjeförhållanden.

Men det är ju rätt enkelt att sia... vad tror du säljer mest? PSVR + Rift, eller Vive?

Jag ville mest kolla om du hade underlag för det du påstod.

Jag gissar att det som är billigast kommer sälja bäst, det brukar vara så. Inte speciellt konstigt, då relativt få kostar på sig en premium-upplevelse utan går mer på "gott nog". Fullt förståeligt, alla gör nog så beroende på område.

Skrivet av duked:

Ja, det räcker med 3-4 m2. Risken är dock att spelen till Vive kommer fungera bäst på större ytor, medan de till Rift optimeras till mindre yta (och ja, jag tillhör de med mindre VR-yta; 4 m2).

Min gissning är att utvecklare vill tillgängliggöra sina spel för så många som möjligt, men självklart kommer det komma spel/upplevelser som kräver större ytor än minimum. Detta är dock naturligtvis inget negativt, tvärt om gör en plattform med fler möjligheter att den blir intressant för fler.

Skrivet av duked:

Sedan så är ju risken att störas av kabeln som släpar efter dig större ju mer du rör på dig (Vive).

Enligt de få jag sett som kommenterat detta av recensenterna så vänjer man sig mycket snabbt vid kabeln och den utgör enligt dem inte ett problem. Men självklart kan det förekomma, vissa verkar montera den i taket osv, inget jag planerar att göra själv dock. Men man får väl lov att vara flexibel, blir kabeln ett problem får jag väl börja fundera på lösningar.

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thursday:

Det var ordet "fler" jag tog fasta vid, men om du nu ändrat dig är det väl jättebra, och då håller jag så klart med.

Har definitivt inte ändrat mig. Sedan kan väl du fortsätta ta fasta vid de ord du känner passar dig bäst.

Skrivet av Thursday:

Tittar vi rent tekniskt så bör dock Vive och Rift prestera precis lika bra när man sitter

Nej... såvida du inte älskar glare, SDE och vill träna nackmusklerna.

Skrivet av Thursday:

Det är snarare det jag ser som seriöst, jag skulle se det som oseriöst att sälja en produkt med kommande funktioner som dragplåster.

Man bör informera kunderna om vad som kommer om bara ett halvt år. Om en kund ska köpa en ny bil, skulle han säkert uppskatta att bli upplyst om att det ska komma en ny modell inom kort.

Skrivet av Thursday:

Du har som sagt ännu inte lyckats förklara hur Rift skulle vara överlägsen Vive vid sittande.

Jo... vi pratade kvalitet. Vad har Vive för exklusiva AAA-titlar för sittande? (dvs. AAA för att vara VR)
Inga vad jag vet. Oculus har;

EVE: Valkyrie
Rockband VR (OK, kanske inte direkt sittande för denna titel)
Chronos
Lucky's Tale
Defense Grid 2

För att nämna några.
Sedan finns ju andra, som jag inte tror fungerar på Vive, exempelvis World War Toons och inte minst Half-Life 2.

Skrivet av Thursday:

Man behöver inte ha det, det räcker utmärkt med att man har det vid två punkter, vilket nog de flesta har.

Ville påvisa att det inte är någon jätteskillnad. Dra USB eller nätsladd? Tja, nätsladd är troligen lite lättare för de flesta... men knappast någon deal breaker.

Skrivet av Thursday:

Detta är dock naturligtvis inget negativt, tvärt om gör en plattform med fler möjligheter att den blir intressant för fler.

Inte för de med mindre yta. Jag kan sätta något på att de gärna vill ha de bästa upplevelserna för sitt system även till sin yta.
System A: kan köras hyfsat på 3 m2, men kommer först till sin fulla rätt vid 10 m2.
System B: kan köras perfekt på 3 m2, kan också köras i 10 m2 men blir bara marginellt bättre.
Jag skulle då välja system B, eftersom jag har just liten yta.

Skrivet av Thursday:

Men självklart kan det förekomma, vissa verkar montera den i taket osv, inget jag planerar att göra själv dock.

Kommer heller inte ha den i taket. Får se om det går att vänja sig. Vet flera som trampat så illa på kabeln att den har dragits ur dosan.

Vi får också se hur det blir med treadmills som Virtuix Omni. Vissa gillar dem, andra inte. Själv är jag rädd att spelandet skulle bli *för* jobbigt, och vad gäller just Virtuix... hur duckar/crouchar man?

Permalänk
Medlem
Skrivet av duked:

Har definitivt inte ändrat mig. Sedan kan väl du fortsätta ta fasta vid de ord du känner passar dig bäst.

Jag gick bara på vad du skrev, och har du inte ändrat dig talar du alltså mot dig själv.

Skrivet av duked:

Nej... såvida du inte älskar glare, SDE och vill träna nackmusklerna.

Ganska ordentligt överdrivet. Eller du kanske kan lyfta fram några recensenter som uppgett detta som ett reellt problem?

Skrivet av duked:

Man bör informera kunderna om vad som kommer om bara ett halvt år. Om en kund ska köpa en ny bil, skulle han säkert uppskatta att bli upplyst om att det ska komma en ny modell inom kort.

Mycket haltande jämförelse. Detta är ingen ny modell, vad det handlar om är att sälja en produkt på framtida funktioner. Inte en ny produkt, alltså.

Skrivet av duked:

Jo... vi pratade kvalitet. Vad har Vive för exklusiva AAA-titlar för sittande? (dvs. AAA för att vara VR)
Inga vad jag vet. Oculus har;

EVE: Valkyrie
Rockband VR (OK, kanske inte direkt sittande för denna titel)
Chronos
Lucky's Tale
Defense Grid 2

Valve har själva sagt att de inte satsar på exklusivitet, då de anser att det skadar VR i helhet, vilket jag kan tycka är en fjäder i hatten för Vive också förvisso. Men det finns några titlar, exempelvis Elite Dangerous, Descent: Underground, TheBlu, Caffeine och Windlands. Sedan kan det vara ganska kortsiktigt att köpa spel baserat på lanseringstitlar.

Förhoppningen är ju dock att Valve och Oculus kommer överens så att även Vive-användare släpps in i Oculus Home. Rift-användare kan ju köra Steam.

Skrivet av duked:

Ville påvisa att det inte är någon jätteskillnad. Dra USB eller nätsladd? Tja, nätsladd är troligen lite lättare för de flesta... men knappast
någon deal breaker.

Du kan vifta bort det om du vill, för de flesta är det nog inte lika trivialt.

Skrivet av duked:

Inte för de med mindre yta. Jag kan sätta något på att de gärna vill ha de bästa upplevelserna för sitt system även till sin yta.
System A: kan köras hyfsat på 3 m2, men kommer först till sin fulla rätt vid 10 m2.
System B: kan köras perfekt på 3 m2, kan också köras i 10 m2 men blir bara marginellt bättre.
Jag skulle då välja system B, eftersom jag har just liten yta.

Nej, Vive kommer inte till sin fulla rätt i roomscale. Den klarar allt, till skillnad från Rift, den har ingen begränsning vid sittande. Vive klarar dock spel som kommer till sin fulla rätt vid roomscale, det är lite märkligt att du tycks se detta som ett nederlag för Vive...

Rift har dock stora begränsningar i dagsläget, bara det faktum att den saknar ett kontrollsystem för VR är beklämmande. Det var därför jag avbokade den.

De två system du har att välja på är ett som bara klarar sittande bra och ett som klarar sittande lika bra som det första men också klarar stående/roomscale. Utvecklare kan alltså utveckla samma spel till båda headseten om de är för sittande spelande, och resten av upplevelserna kan idag endast nyttjas fullt ut på Vive. Varför man då föredrar Rift förstår jag inte. Är man bara orolig för den extra vikten känns det som att man har andra motiv.

Skrivet av duked:

Kommer heller inte ha den i taket. Får se om det går att vänja sig. Vet flera som trampat så illa på kabeln att den har dragits ur dosan.

Vi får också se hur det blir med treadmills som Virtuix Omni. Vissa gillar dem, andra inte. Själv är jag rädd att spelandet skulle bli *för* jobbigt, och vad gäller just Virtuix... hur duckar/crouchar man?

Treadmills osv är nog inget för mig, jag misstänker, som du säger, att det helt enkelt blir för jobbigt.

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thursday:

Jag gick bara på vad du skrev, och har du inte ändrat dig talar du alltså mot dig själv.

Kan du specificera vad jag sa som inte stämde? Jag hävdar fortfarande att Rift har fler bra titlar för sittande.

Skrivet av Thursday:

Ganska ordentligt överdrivet.

Precis. För att få dig förstå att de inte är tekniskt lika vid sittande. Överdrev du åt ena hållet, gjorde jag det åt det andra.

Skrivet av Thursday:

Mycket haltande jämförelse. Detta är ingen ny modell, vad det handlar om är att sälja en produkt på framtida funktioner. Inte en ny produkt, alltså.

??
Du förstår inte utan att jag gör en detaljerad jämförelse? OK;

Om en kund ska köpa en ny bil, skulle han säkert uppskatta att bli upplyst om att det konkurrerande bilmärket, som i dagsläget har sämre frigång och ingen fyrhjulsdrift, men skönare komfort, ska få en uppgradering inom kort, som ger just högre markfrigång och fyrhjulsdrift, samtidigt som den lyckas behålla komforten.

Skrivet av Thursday:

en fjäder i hatten för Vive också förvisso.

En fjäder i hatten som innebär att den har färre AAA-titlar. Den fjädern saknar jag gärna.

Skrivet av Thursday:

Men det finns några titlar, exempelvis Elite Dangerous, Descent: Underground, TheBlu, Caffeine och Windlands.

TheBlu är inget spel, det är en upplevelse (förvisso en bra sådan) och lär därför troligen inte vara lika länge, och är absolut inte gjort för sittande, och övriga spel är inte exklusiva till Vive. Bra jobbat...

Skrivet av Thursday:

Sedan kan det vara ganska kortsiktigt att köpa spel baserat på lanseringstitlar.

Nu var det där med läsförståelse igen. Du vet vad initialt och inledningsvis betyder?
Jag skrev "Jag anser att ett system som initialt har bättre/fler titlar för sittande, initialt är bättre för sittande spelupplevelser...". Det är vad jag hävdat. Och fortfarande står fast vid.

Och varför spekulera i om Vive får bättre titlar längre fram? Det är väl nuet man går efter. Eller hur var det nu?

Skrivet av Thursday:

Förhoppningen är ju dock att Valve och Oculus kommer överens så att även Vive-användare släpps in i Oculus Home. Rift-användare kan ju köra Steam.

Ja, men det krävs ju inte bara att de får tillgång till Oculus Home, för det tror jag är tanken. Det krävs väl också att Rift-spelen skrivs om för att passa med rätt SDK?

Skrivet av Thursday:

det är lite märkligt att du tycks se detta som ett nederlag för Vive...

Inte nederlag om du har stor yta. Och beror givetvis på utvecklarna.

Skrivet av Thursday:

Rift har dock stora begränsningar i dagsläget, bara det faktum att den saknar ett kontrollsystem för VR är beklämmande.

Rift saknar inte ett. De har Touch, men sköt fram lanseringen. Precis som HTC gjorde med Vive. Men det klart, HTC hade ju gjort ett stort, stort tekniskt genombrott. lol

Skrivet av Thursday:

De två system du har att välja på är ett som bara klarar sittande bra och ett som klarar sittande lika bra som det första men också klarar stående/roomscale.

Jag får förklara. Ett system består av hårdvara och mjukvara, och det är inte starkare än sin svagaste punkt.
Vive har teknik för att klara sittande lika bra (om man bortser från vikt och glare). Men inte lika bra mjukvara. Alltså är helheten sämre för Vive för sittande i dagsläget. Är det verkligen så svårt att se?

----

Jag ska försöka besöka Webbhallen nästa vecka för att testa Vive. Riktigt sugen. Testade Virtuality 1000 på 90-talet i USA och blev gruvligt besviken efter alla förväntningar.
Testade Rift DK1 2013 (Don't let Go!-demot). Också besviken. DK2 2014 (Project Cars). Inte var den någon riktig höjdare, men tror att det skulle bli mycket bättre om jag hade den i hemmets lugna vrå och fick spela vad jag ville.
Inte testat CV1 eller någon Vive. Därför är jag försiktigt exalterad inför nästa vecka!

Permalänk
Medlem

Jag kommer inte fortsätta kommentera alla de påståenden du gör helt grundlöst. Jag har bett dig om underlag tillräckligt många gånger nu, men kan du inte ge underlag finns det heller inga skäl för mig att kommentera. Vad detta rör mer specifikt är antalet "bra" titlar till respektive plattform, hur bra respektive plattform presterar i sittande spel samt att vikten osv skulle vara några problem.

Skrivet av duked:

??
Du förstår inte utan att jag gör en detaljerad jämförelse? OK;

Om en kund ska köpa en ny bil, skulle han säkert uppskatta att bli upplyst om att det konkurrerande bilmärket, som i dagsläget har sämre frigång och ingen fyrhjulsdrift, men skönare komfort, ska få en uppgradering inom kort, som ger just högre markfrigång och fyrhjulsdrift, samtidigt som den lyckas behålla komforten.

Att du repeterar dig hjälper ingen. Du behöver inte heller göra en jämförelse alls, det grumlar bara frågan, prata om fallet vi har framför oss istället.

Alla diskussioner rörande Touch är idag teoretiska. Vi vet inte när det kommer och hur väl det presterar i praktiken. Att det kommer är ungefär så långt kunskapen om det sträcker sig idag. Vill du se det som ett säljargument är det helt OK, jag tycker dock det är oärligt att jobba på det sättet.

Skrivet av duked:

TheBlu är inget spel, det är en upplevelse (förvisso en bra sådan) och lär därför troligen inte vara lika länge, och är absolut inte gjort för sittande, och övriga spel är inte exklusiva till Vive. Bra jobbat...

Jag ser ingen fördel med exklusiva titlar, av samma skäl som Valve inte gör det. Du tycks se denna fragmentering av marknaden som något positivt, av någon märklig anledning. Med tanke på att jag inte ställer upp på grundpremissen köper jag inte din argumentation.

Skrivet av duked:

Ja, men det krävs ju inte bara att de får tillgång till Oculus Home, för det tror jag är tanken. Det krävs väl också att Rift-spelen skrivs om för att passa med rätt SDK?

Eller att de helt enkelt är kodade för att funka med båda headseten från början, vilket säkert flera är. Om inte annat är denna implementation en smal sak, eftersom Vive kan göra allt Rift kan.

Skrivet av duked:

Rift saknar inte ett. De har Touch, men sköt fram lanseringen. Precis som HTC gjorde med Vive. Men det klart, HTC hade ju gjort ett stort, stort tekniskt genombrott. lol

Att ge möjlighet till exempelvis AR kan ses som en positiv utveckling, speciellt när sådana implementationer ingår från start mha chaperone. Om det sedan ska ses som ett tekniskt genombrott vet jag inte, jag har ingen aning om hur avancerat det är, då jag inte testat det själv eller kodat mot det. Men att det skulle vara ett genombrott eller speciellt revolutionerande låter som säljsnack.

Och jo, Rift saknar Touch, till dess att Touch släpps. Det är problemet. Oculus själva gillar inte ens den lösning de levererar idag, min gissning är att de helt enkelt pressats till att släppa produkten för tidigt.

Skrivet av duked:

Jag ska försöka besöka Webbhallen nästa vecka för att testa Vive. Riktigt sugen. Testade Virtuality 1000 på 90-talet i USA och blev gruvligt besviken efter alla förväntningar.
Testade Rift DK1 2013 (Don't let Go!-demot). Också besviken. DK2 2014 (Project Cars). Inte var den någon riktig höjdare, men tror att det skulle bli mycket bättre om jag hade den i hemmets lugna vrå och fick spela vad jag ville.
Inte testat CV1 eller någon Vive. Därför är jag försiktigt exalterad inför nästa vecka!

Jag testade VR första gången '96, då var det lite av en skräckupplevelse i hur kasst det var. Min Vive-order är under behandling nu så jag tar mig inte till Webhallen för att testa, men det kommer garanterat vara en bra upplevelse.

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thursday:

Jag kommer inte fortsätta kommentera alla de påståenden du gör helt grundlöst.

Grundlöst? Skojare där.
Kan du presentera några spel (sittande) av motsvarande kaliber som jag presenterade i tidigare inlägg? Enda jag kommer på är Elite: Dangerous. Men några plattformsspel? Kortspel? Tower defense? Rift har allt Vive har + mer därtill.

Här kan du läsa recensioner av några av spelen:
AirMech Command; http://uploadvr.com/airmech-command-review-moba-meets-rts-in-...
EVE: Valkyrie; http://uploadvr.com/eve-valkyrie-review-space-ace-rift-launch...
"Lucky’s Tale’ Is The Gold Standard For Third Person VR Video Games"; http://uploadvr.com/luckys-tale-gold-standard-for-third-perso...

Är så tråkigt med folk som dissar konkurrerande system bara för att de satsat på ett annat. Krig mellan de olika systemen är det sista branschen behöver när VR försöker slå igenom.

Vive är i dagsläget det bästa systemet för room-scale, Rift det bästa för sittande.

Hoppas för hela branschen skull att det går bra för båda. Och för PSVR, givetvis.

Skrivet av Thursday:

Att du repeterar dig hjälper ingen. Du behöver inte heller göra en jämförelse alls, det grumlar bara frågan

I min värld har man rätt att få reda på vad som händer det närmaste, oavsett om man ska köpa bil eller VR....

Skrivet av Thursday:

Alla diskussioner rörande Touch är idag teoretiska.

Förhandstittar tyder på att Touch får bättre handkontroller, men sämre tracking - men som du säger behöver man ju inte gå in på detta då den slutgiltiga versionen inte har visats.

Skrivet av Thursday:

Att ge möjlighet till exempelvis AR kan ses som en positiv utveckling, speciellt när sådana implementationer ingår från start mha chaperone.

AR och VR kommer gå ihop. Nuvarande Vive klarar dock inte någon AR (kamerans bild är inte ens 1:1 mot verkligheten och har inte något djup). Enda användningsområdet jag kan se är för de som exempelvis vill dricka och äta när de spelar (jag tillhör inte dem). Att varna för sällskapsdjur, eller visa kabeln, är saker som den inte gör (sistnämnda skulle dock varit mycket intressant). Och bilden den kan lägga fram i spel (menar inte Chaperones rutnät, utan föremåls konturer) tar dig bara ut ur inlevelsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av duked:

Grundlöst? Skojare där.
Kan du presentera några spel (sittande) av motsvarande kaliber som jag presenterade i tidigare inlägg? Enda jag kommer på är Elite: Dangerous. Men några plattformsspel? Kortspel? Tower defense? Rift har allt Vive har + mer därtill.

Här kan du läsa recensioner av några av spelen:
AirMech Command; http://uploadvr.com/airmech-command-review-moba-meets-rts-in-...
EVE: Valkyrie; http://uploadvr.com/eve-valkyrie-review-space-ace-rift-launch...
"Lucky’s Tale’ Is The Gold Standard For Third Person VR Video Games"; http://uploadvr.com/luckys-tale-gold-standard-for-third-perso...

Äntligen lite underlag, tackar så mycket. Dock inser jag när jag läst dessa recensioner att vi nog är ute efter olika saker när det kommer till VR.

En stor anledning till att jag valde att avboka min Rift var att den i dagsläget inte gav den upplevelse jag söker när det kommer till VR. Min plan var från början att köpa både Rift och Vive, men när det stod klart att Touch inte ingick tappade jag intresset. Skälet till detta är enkelt: jag vill vara "mitt i" spelet, inte en åskådare inom spelvärlden. EVE kan erbjuda det, men jag gillar inte rymdshooters, så det var inget argument för min del. Men Oculus har definitivt gjort det bästa av situationen, när Touch saknas måste man hitta på alternativ som fungerar tills det kommer.

Dock så är AirMech och Lucky's Tale säkerligen mycket bra spel, men de ger som sagt inte vad jag söker inom VR.

Beträffande recensioner över lag så är de svåra att komma över i det här skedet, och jag har ännu inte sett hur spelen som spelas sittande på Rift tas emot av pressen. Det tycks alltså fortfarande vara för tidigt för att utse en vinnare här, men oavsett hur recensionerna ser ut så har Oculus, dessvärre, åtminstone för mig, tappat alldeles för mycket genom att senarelägga Touch.

Inlevelse är A och O när det kommer till VR, och det är vad som kommer sälja in plattformen hos gemene man. Att titta på Netflix i en biograf kommer nog inte sälja många headset, att skjuta zombies med en pistol man känner att man har i handen kan dock mycket väl göra det. Och det är här jag definitivt hoppas (och tror) att Oculus kommer komma ifatt Vive och PSVR. Frågan är bara när.

Jag hoppas innerligt att Oculus inte halkat efter för mycket redan i starten. Visst saknar Rift några funktioner, så som kameran, möjligheten att ställa linsavståndet på djupet och telefonintegration, men sådant kan säkert komma antingen via mjukvara eller kommande versioner av Rift. Problemet är ju att nu behöver de fokusera på att få ut Touch, medans HTC kan fokusera på att utveckla sin plattform ytterligare. Förhoppningsvis kan även HTC lägga tid och pengar även på den biten, annars får de det tufft framöver, och det tjänar ingen på.

Skrivet av duked:

Är så tråkigt med folk som dissar konkurrerande system bara för att de satsat på ett annat. Krig mellan de olika systemen är det sista branschen behöver när VR försöker slå igenom.

Precis, och då bör man, enligt min mening, satsa på den mest öppna och inkluderande plattformen. Jag satsar på VR, inte på en specifik aktör, jag vill ha den mest kompetenta lösningen och hoppas definitivt att det kan få plats många aktörer på marknaden.

Blir exempelvis Rift 2 en mer komplett och kompetent lösning är jag inte det minsta främmande för att satsa på den, absolut inte. Förutsatt att man inte i samma veva skiter bort alla spel man köpt, det vore ganska beige.

Skrivet av duked:

Vive är i dagsläget det bästa systemet för room-scale, Rift det bästa för sittande.

Saknas som sagt jämförelser som styrker detta, och det verkar också som sagt hänga ganska mycket på vilken upplevelse man söker när det kommer till VR. Vill man sitta ner och vara en mer passiv part i spelandet funkar säkert Rift galant, vill man vara mer delaktig och mitt i smeten är det i dagsläget Vive som gäller. Och det gäller oavsett om man sitter eller står.

Skrivet av duked:

Hoppas för hela branschen skull att det går bra för båda. Och för PSVR, givetvis.

Ja, jag hoppas att det går bra för branschen, så att VR slår och att det slår så snabbt och stort det tänkas kan. Vägen dit anser jag dock är öppenhet och samarbete snarare än exklusivitet.

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk
Medlem

@Thursday:

Själv är jag grymt sugen på framförallt EVE: Valkyrie, Lucky’s Tale, och Half-Life 2.
Lika mycket som för Budget Cuts, Hover Junkers och Space Pirate Trainer.

Permalänk
Medlem

@duked: Ja, jag kommer garanterat spela Budget Cuts, Hover Junkers och Space Pirate Trainer även jag. Jag är också väldigt intresserad av Vanishing Realms, The Gallery och Arizona Sunshine. Good times!

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED