Permalänk

Gamingdator budget ca 10k

Warhammer Total War, en barndomsdröm som bli sann, släpps i maj och jag behöver en ny dator, min nuvarande dator är från typ 2012...
Jag brukar använda mig av två skärmar. Utöver att lira Total War Warhammer på den lär jag väl surfa/streama/skypea samt lira lite äldre mindre krävande spel på den.

Hade tänkt bygga ihop den själv, har 10 000 kr som grundbudget men kan skjuta till mer om det behövs.
Vill kunna lira spelet på högsta settings, läst mig till att: "For those wanting to run at Ultra graphics setting and 60+ FPS you will need an i7-4790K CPU and AMD FURY X GPU or a GTX 980."

Behöver alltså:
Chassi
Moderkort
Grafikkort
RAM-minne
Nätaggregat
Processor
Hårddisk (1 SSD + 1 vanlig)
Fläktar?

Någon som har bra förslag/tips för den oerfarne?

Permalänk
Medlem

grafikkorten och processorn du nämner äter upp nästan hela din budget. har ej kikat på benchmarks för spelet men om det där stämmer så får du sänka dina krav, fungerar inte med din budget.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Det är alltid svårt med spel som inte släppts ännu så man inte riktigt vet vad de för komponenter som ger mer prestanda och vad man kan nedprioritera. Total War Attila från förra året verkar i alla fall tycka bättre om Nvidia än AMD, och klara sig bra så länge man har en Intel i5... Däremot så räcker inte ens GTX 980 till mer än 35 fps i 1080p så där får du nog omprioritera lite

http://www.anandtech.com/bench/CPU/1296

En annan SSD eller ett annat chassi är väl en smaksak kanske, men jag vet inte om du kan komma upp i ett Geforce 970 med din budget utan att vara dumsnål med andra komponenter

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Här har du en tråd som ligger kring 15k
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1415258-kopa-ny-gamingd...
en "dumsnål" dator: #16000964
Jag misstänker att det kommer gå åt MYCKET ram, skulle nästan satsa på över 16 om du vill köra annat samtidigt

Permalänk
Medlem

Nya grafikkort kommer snart, kan vara värt att vänta på dem/sänkta priser på övriga

Permalänk
Medlem
Skrivet av kissekotten4:

Jag misstänker att det kommer gå åt MYCKET ram, skulle nästan satsa på över 16 om du vill köra annat samtidigt

Vad baserar du det på? Över 16GB känns imo väldigt onödigt idag. Det är nästan så att 8GB räcker till de flesta, om du inte spelar samtidigt som du har sjuttielva flikar i Chrome uppe. Bättre då att lägga de pengarna på grafikkort eller liknande när man har en begränsad budget

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk

Tack för tipsen! Vill absolut inte vara dumsnål, tänkte mig kring 10k, men kan absolut gå över.

Skrivet av kissekotten4:

Nya grafikkort kommer snart, kan vara värt att vänta på dem/sänkta priser på övriga

Spelet släpps i slutet på maj tror jag. Ingen panik att beställa datorn än. När kommer de nya?

Här läste jag om dator-krav: http://www.game-debate.com/games/index.php?g_id=20684&game=To...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Vad baserar du det på? Över 16GB känns imo väldigt onödigt idag. Det är nästan så att 8GB räcker till de flesta, om du inte spelar samtidigt som du har sjuttielva flikar i Chrome uppe. Bättre då att lägga de pengarna på grafikkort eller liknande när man har en begränsad budget

Du har nog rätt där, jag gick på att skype och streaming stod med, men även om total kommer upp i 12gb skulle det ändå räcka till för resten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsaradain:

Tack för tipsen! Vill absolut inte vara dumsnål, tänkte mig kring 10k, men kan absolut gå över.

Spelet släpps i slutet på maj tror jag. Ingen panik att beställa datorn än. När kommer de nya?

Här läste jag om dator-krav: http://www.game-debate.com/games/index.php?g_id=20684&game=To...

Har inte jätte koll på när nya grafikkort kommer, finns lite olika datum och system, gör nog inte så stor skillnad att vänta till maj. Kasnke kolla in om det dyker upp någon bra rea på grafikkort någon helg nu.

Såg att det var slutet av maj nu, jag skulle ändå vilja rekomenderar att vänta med att köpa till maj i så fall.

Permalänk

Okej, nu är vi inne i maj. Nya bud?
Kommer inte kunna koppla in internetkabeln direkt i datorn så behöver även mottagare för wifi.

Permalänk

@Lordsaradain: läs : http://www.sweclockers.com/nyhet/22092-nvidia-tillkannager-ge...

på länken finns den fakta som nvidia har gett oss, värkar vara väldigt bra kort så jag tycker att du ska vänta tills den 27 maj då de nya grafikkorten släpps

edit: Såg inte att du redan sett detta, sorry

Visa signatur

Corsair Carbide Clear 400C White || Phoenix gtx 1070 (GS) || i7 6700k (med en corsair h45)|| 16gb (2x8gb) ddr4 @ 2666mhz ||MSI Z170A GAMING PRO CARBON || Crucial® MX300 525GB|| EVGA Supernova P2 750W Platinum || Acer XB270HU ||

Permalänk

Jo såg det. Borde betyda att förra generationens kort blir lite billigare va? Men först efter 27/5?

Permalänk

Okej, har bestämt mig för gtx1070. Nån med förslag på kundvagn. Behöver som sagt också wifi-mottagare då jag inte kan koppla sladden från routern direkt till datorn.

Skickades från m.sweclockers.com