AMD:s Radeon Software-drivrutiner blir utan 32-bitarsstöd

Permalänk
Medlem

@Uzanar:
Inte nu längre även om du inte har HW för 64-bitars för att nyttja så kan du virituellt adressera mer, som andra applikationer. Android funderar på att gå över till 64 även om hw inte kan hantera det just för att du kan adressera mer vilket i sin tur innebär snabbare start.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Nu vet jag inte mycket om skillnaderna mellan 32/64 bitars-versioner av operativsystem men är det inte så att systemet blir lite mera lättdrivet i en 32 bitars version om man har säg 1GB RAM till exempel?

Low end-plattor så som Lamina säljs ju till exempel nästan alltid med 32 bitars-versioner.

Mig veterligen så finns det lite overhead när du kör 32-bitars applikationer under 64-bit OS (t.ex. många spel är kompilerade i 32-bit fortfarande, spec de som ändå inte är särskilt "tungdrivna")

64-bitars tar också mer diskplats pga att det måste finnas 32 och 64-bitarversioner av en del systemfiler (SYSWOW64 i windowsmappen). På min laptop (win10) är den 1,25GB.

Permalänk
Avstängd

Kör med nå XXXXXXXX jävla 32bitars windows 7 på jobbet, får ut 3gig ram men har 8 i datorn...

Så blir de när korkade byråkrater för bestämma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neeb:

@SCORPIUS:

Tråkigt för de som behöver 32-bit för att den mjukvara de använder inte stöjder 64-bit. Dock kanske inte de är på jakt efter dessa kort. vad vet jag.

Vem behöver 32-bit OS idag som samtidigt behöver dessa grafikkort för att spela?
För att klargöra.. Dom ger bild i 32-bit OS. Men inte till spel.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Det enda sättet att få inskränkta människor att röra sig framåt är att skära av hälsenorna och putta dem. Det är fan 2016, varför finns 32-bit ens kvar och varför? Det var över 10 år sedan som Microsoft släppte sitt första 64-bit Windows. Har folk fortfarande inte förberett sig för en övergång, trots att IT-branschen hör till de som utvecklas snabbast i världen? Telefoner kör till och med 64-bit idag, så varför kan inte folk göra det med sin PC?

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Man får väl anta att de som fortfarande sitter med 32 bitars system klarar sig ganska bra ändå utan att behöva patcha drivarna varje månad.

Inte bara det, utan ganska många bärbara dator har inte de drivrutiner och program som behövs för en x64 uppdatering. Gå in på alla tillverkares support sidor så kommer det snabbt komma fram att de inte stöder all hårdvara efter släppet av produkten. Det är tyvär fortfarande drv som är skrivna för win xp sp1 eller 2 som cirkulerar i nya tappningar. De är inte 64bits anpassade.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lanbonden:

Det kommer nog ta rätt lång tid då det inte finns någon anledning att sluta släppa drivrutiner till win7 så länge de fortsätter förbättra sina drivrutiner för directX 11. Vilket inte stör mig då jag fortfarande inte ser någon anledning att byta bort win7 förren directX 12 framtvingar en "uppgradering".

Nä det är så klart inte realistiskt än. Men man får väl drömma om att 32bit, gammal teknik och gamla OS dör?

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Datavetare
Skrivet av anon5930:

Bra beslut. Jag har svårt att se speciellt många scenarion där det är rimligt att påstå att 32bit Windows fortfarande behövs. AMD har dessutom lagt en hel del gamla kort i legacy-drivaren och då det nu är relativt nya kort som stöds så bör användarna av dessa tagit steget till 64bit Windows vid det här laget.

Synd, som vanligt, att Microsoft fortfarande inte dödat 32-bit utgåvan. Hade varit lägligt lagom till lanseringen av just Windows 10 men med tanke på att Intel fortfarande verkar släppa 32bits-CPU'er så är det väl tyvärr för tidigt.

Stämmer bra, Intels relativt moderna Atom-SoC'ar ska vara 64bit-kompatibla men kör 32bit ändå. Men som du säger, inget man stoppar in något grafikkort i AMD's prestandaklass i.

Intel har inte släppt någon Windows kompatibel CPU som inte stödjer 64-bitars sedan 2007 (första release av Core2). Alla Atom-modeller har stöd för 64-bitars även om majoriteten av datorerna som haft denna CPU-modell levererats med 32-bitars Windows. Quark släpptes efter 2007 och är 32-bitars, men stödjer inte Windows.

Har en 2-in-1 med Z3770 (Silvermont Atom) som nu kör 32-bitars Win10. Enheten som sådan är fullt 64-bitars kapabel, har kört 64-bitars Ubuntu på den enheten. Tyvärr kan man inte installera 64-bitars Windows 10 då Windows inte stödjer att boota en 64-bitars kärna på en enhet med 32-bitars UEFI, så är nog främst där skon klämmer idag: en del datorer har helt enkelt 32-bitars UEFI.

Skrivet av Granter:

Kör med nå XXXXXXXX jävla 32bitars windows 7 på jobbet, får ut 3gig ram men har 8 i datorn...

Så blir de när korkade byråkrater för bestämma.

Vilket är en brist i konsumentversionen av Windows. 32-bitars Intel CPUer har sedan PentiumPro haft stöd för upp till 64 GB RAM.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Va...? Finns Windows 10 ens i 32-bitarsversion? Varför varför??

Jag tyckte det var magstarkt när Vista kom i 32-bitarsversion.. Har de fortfarande inte slutat med den galenskapen?

Jag har för mig att de allra billigare 2 in one datorer för ca 600kr kör 32 bit windows 10.

Windows 32 bitar kommer användas i många år framåt, det var inte länge sedan prestandan i virtuella 64 bitars maskiner på budget cpuer var usel och då körde folk 32 bitars.. Det är främst de senaste åren som folk har börjat köra 64 bitar på rubbet.
Problemet är att dessa maskiner ofta kommer leva kvar i minst 10år. Fast nu är det såklart inte amd grafikdrivrutin som används.

Permalänk
Medlem

@Ozzed:
För att folk med 32-bitars Windows 7/8 som uppgraderar får samma version de sitter på nu, har de en 32-bitars version installerad får de en 32-bitars Windows 10. Vissa personer har kört uppgraderings-tillfällen sen Windows XP så de har inte ens tillgång till 64-bitars afaik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Så här ser det ut idag bland gamers enligt Steam-statistiken:

Windows 10 64 bit 96%
Windows 10 32 bit 4%

Windows 8.1 64bit 97%
Windows 8.1 32bit 3%

Windows 8 64 bit 82%
Windows 8 32 bit 18%

Windows 7 64 bit 81%
Windows 7 32 bit 19%

Bra att tänka är att fortfarande bara < 200miljoner datorer av hur många?

Skrivet av Adam West:

Har Nvidia fortfarande stöd för 32 bit, nån som vet?

Skickades från m.sweclockers.com

Nvidia har inte finansiella problem att de måste kapa på utvecklingen av drivrutiner ännu så förväntar mig att de har kvar sitt 32bitars stöd ett tag till, speciellt då Windows fortfarande har en stor del på x84_86 på Linux är 32bitarn i stort sätt död om man inte _måste_ ha det på de äldre.

Skrivet av ClintBeastwood:

Ja, fast nej.
http://store.steampowered.com/hwsurvey?platform=pc
En majoritet sitter fortfarande med Windows 7 enligt Steam och det är väl lite gamers som det görs kort för va?

Detta skrev du innan du redigerade ditt inlägg:
Fast majoriteten har ju fortfarande windows 7 men då vill du se det sluta supportas?

Jag undrar hur många av dessa kan vara Wine användare på Linux om rapporteras. Wine som standard börjar på XP men många ändrar den till Windows 7.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yoshman:

Intel har inte släppt någon Windows kompatibel CPU som inte stödjer 64-bitars sedan 2007 (första release av Core2). Alla Atom-modeller har stöd för 64-bitars även om majoriteten av datorerna som haft denna CPU-modell levererats med 32-bitars Windows. Quark släpptes efter 2007 och är 32-bitars, men stödjer inte Windows.

Har en 2-in-1 med Z3770 (Silvermont Atom) som nu kör 32-bitars Win10. Enheten som sådan är fullt 64-bitars kapabel, har kört 64-bitars Ubuntu på den enheten. Tyvärr kan man inte installera 64-bitars Windows 10 då Windows inte stödjer att boota en 64-bitars kärna på en enhet med 32-bitars UEFI, så är nog främst där skon klämmer idag: en del datorer har helt enkelt 32-bitars UEFI.

Vilket är en brist i konsumentversionen av Windows. 32-bitars Intel CPUer har sedan PentiumPro haft stöd för upp till 64 GB RAM.

Jag räknar inte dessa som 64-bit när de har begränsningar som gör att de ändå bara stödjer 32-bits Windows. Att delar av SoCen stödjer 64-bit innebär inte att hela stödjer det.

Skrivet av str8forthakill:

@Ozzed:
För att folk med 32-bitars Windows 7/8 som uppgraderar får samma version de sitter på nu, har de en 32-bitars version installerad får de en 32-bitars Windows 10. Vissa personer har kört uppgraderings-tillfällen sen Windows XP så de har inte ens tillgång till 64-bitars afaik.

Jag tycker att Microsoft borde kunna lösa detta problem vid uppgradering på något vis, för att göra det möjligt att uppgradera från 32-bit till 64-bit. Rimligtvis borde det vara systemfilerna som ställer till det men dessa byts ju ändå ut vid uppgraderingen. Eventuell användardata borde vara ganska irrelevant i sammanhanget.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av anon5930:

Jag räknar inte dessa som 64-bit när de har begränsningar som gör att de ändå bara stödjer 32-bits Windows. Att delar av SoCen stödjer 64-bit innebär inte att hela stödjer det.

Fast som jag skriver: hela kretsen stödjer 64-bitar, annars skulle det inte gå att köra 64-bitars Linux på systemet. Då det är möjligt att boota 64-bitars Linux med 32-bitars UEFI så är det uppenbarligen möjligt, bollen ligger här hos Microsoft men utgår från att de bedömer värdet i att fixa detta som allt för litet.

32-bitars UEFI är ändå ett lyft över system som använder BIOS, där startar man ju i 16-bitars läge och är ju möjligt att boota 32/64-bitars Windows därifrån (i alla fall Windows server-versioner kan boota i 64-bitars läge från detta)

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av strejf:

Jag tycker att AMD kunde lägga ner stödet för Windows 7 också.

Varför då? Kan man stödja ett äldre OS utan problem så ska man självfallet göra det också. Att tvinga någon att uppgradera när ens största konkurrent fortfarande stödjer Win 7 vore ren idioti.

Skrivet av anon5930:

Bra beslut. Jag har svårt att se speciellt många scenarion där det är rimligt att påstå att 32bit Windows fortfarande behövs. AMD har dessutom lagt en hel del gamla kort i legacy-drivaren och då det nu är relativt nya kort som stöds så bör användarna av dessa tagit steget till 64bit Windows vid det här laget.

Synd, som vanligt, att Microsoft fortfarande inte dödat 32-bit utgåvan. Hade varit lägligt lagom till lanseringen av just Windows 10 men med tanke på att Intel fortfarande verkar släppa 32bits-CPU'er så är det väl tyvärr för tidigt.

Stämmer bra, Intels relativt moderna Atom-SoC'ar ska vara 64bit-kompatibla men kör 32bit ändå. Men som du säger, inget man stoppar in något grafikkort i AMD's prestandaklass i.

Varför Microsoft inte "dödat" 32-bitars systemen än beror antagligen på att MS idag försöker göra en gemensam plattform för all teknik.. det inkluderar även notebooks och handhållna system som har för lite ram för att 64-bit skulle göra någon skillnad och därför uppdateras inte appar till 64-bit och därför behövs inte heller 32-bit. Hade MS valt att ha två separata OS för handhållna och stationära (räknar in laptops här som "stationära) maskiner så hade nog 32-bit dött ut. Det och de typ långgående licenserna som företag använder sig av som nästan alltid är 32-bit pga. paketpris för dessa. Många företag kör ju fortfarande Win 7 32-bit t.ex.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Vem behöver 32-bit OS idag som samtidigt behöver dessa grafikkort för att spela?
För att klargöra.. Dom ger bild i 32-bit OS. Men inte till spel.

Precis, som jag sa" Dock kanske inte de är på jakt efter dessa kort "

Visa signatur

Jag vet jag har fel ;) Men vi kan ju prata om saken?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av jhonekri:

@Ozzed:
Tycker du faktist det är så hämskt att dom som behöver 32bitars stöd( deras program kanske inte nånsin kommer uppdateras från 32bitar...) får möjlighet att uppgradera till windows10 .

Det går alldeles utmärkt att köra 32-bit kod på 64-bit Windows så det är inte ett problem. Jag har kört 64-bit sedan Windows 7 för att XP 64-bit var lite av en mardröm när det gällde drivrutiner. Jag har sedan dess kört mängder av 32-bit program. Du kan titta i utforskaren. Där har du två mappar som heter Program Files, en bara Program Files och en Program Files (x86). I den senare installeras 32-bit program. Jag har fortfarande betydligt fler program i 32-bit mappen än i 64-bit.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Ja, fast nej.
http://store.steampowered.com/hwsurvey?platform=pc
En majoritet sitter fortfarande med Windows 7 enligt Steam och det är väl lite gamers som det görs kort för va?

Detta skrev du innan du redigerade ditt inlägg:
Fast majoriteten har ju fortfarande windows 7 men då vill du se det sluta supportas?

Problemet blir väl mer när speltillverkarna släpper windows 10 only spel
Finns redan idag x64 bitars only spel så det lär komma..

Då spelar det ingen roll om windows har support i 30 år till

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Jag tycker att AMD kunde lägga ner stödet för Windows 7 också.

Det kommer speltillverkarna göra före Nvidia och AMD

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Det går alldeles utmärkt att köra 32-bit kod på 64-bit Windows så det är inte ett problem. Jag har kört 64-bit sedan Windows 7 för att XP 64-bit var lite av en mardröm när det gällde drivrutiner. Jag har sedan dess kört mängder av 32-bit program. Du kan titta i utforskaren. Där har du två mappar som heter Program Files, en bara Program Files och en Program Files (x86). I den senare installeras 32-bit program. Jag har fortfarande betydligt fler program i 32-bit mappen än i 64-bit.

Jo jag vet att man kör både 32 bit och 64 bit applikationer idag i 64 bit OS. Det kan fortfarande finnas program som endast fungerar på 32bitars operativsystem, eller så har man någon gammal skrivare(ettiket/kvitto) som bara har 32bitars drivrutiner, men det är bara ett exempel.

Kan nästan med säkerhet säga att 90% av alla som kör chrome kör deras 32 bit istället för 64 bit. Båda finns dock tillgängliga att ladda ner från deras hemsidan.

Visa signatur

korWWW

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

rip 19 % w7 32 ;__;

Hah, värsta är ju. Skönt att dom går vidare, den som fortfarande kör 32bit klarar sig nog på senaste drivarna för 32bit.

OfT: Jag ser att du kör AMD, det var ett tag sedan.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem

Det snyggaste skulle ha varit om AMD struntat i stöd för IA-32 från början när de släppt de här grafikkrestarna. Att dra in det senare är lite för mycket bait-and-switch - även om det inte drabbar många.
Sen är det skillnad på uppdateringar med nya features, och säkerhetsuppdateringar. Det senare tycker jag att de ska komma ut med till 32-bittars OS i många år framöver i vilket fall som helst.

64-bittars OS är mest en fråga om minne. Man bör ha minst 4 GB RAM för att köra 64-bittars Windows utan att prestandan lider. Även om x86-32 egentligen är ett riktigt härke i grunden, så är program kompilerade i det inte långsammare än i x86-64, utan kan ibland t.om. vara snabbare för heltalsberäkningar.

Många datorer som säljs idag kommer tyvvär med mindre än 4GB minne, och det är inte konsumenternas fel. Det finns en gräns för hur mycket man kan rösta med plånboken, och alla är inte insnöade på hårdvara lika mycket som vi är, och det ska de inte behöva vara heller.
I höstas köpte jag en 8"-platta från Lenovo med 32-bittars Windows (8.1) och bara 2GB minne, och det var inget budgetskräp utan bra byggkvalitet och riktigt bra skärm med stöd för penna. Jag skulle gärna viljat ha 4GB minne och mer SSD från början men det fanns helt enkelt inte i den storleken. Jag skulle också viljat ha en riktig USB-port och kunnat föra över filer via USB (som man kunde göra med Android-versionen av samma platta) men det fanns inte heller någon platta på marknaden som hade. Jag var helt enkelt tvungen att nöja mig med vad som fanns tillgängligt när jag köpte den.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Lifooz:

Hah, värsta är ju. Skönt att dom går vidare, den som fortfarande kör 32bit klarar sig nog på senaste drivarna för 32bit.

OfT: Jag ser att du kör AMD, det var ett tag sedan.

/Lifooz

Jag bara inte haft signatur när jag haft 290X och 7970

RIP 4GB RAM

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Entusiast
Skrivet av jhonekri:

Jo jag vet att man kör både 32 bit och 64 bit applikationer idag i 64 bit OS. Det kan fortfarande finnas program som endast fungerar på 32bitars operativsystem, eller så har man någon gammal skrivare(ettiket/kvitto) som bara har 32bitars drivrutiner, men det är bara ett exempel.

Kan nästan med säkerhet säga att 90% av alla som kör chrome kör deras 32 bit istället för 64 bit. Båda finns dock tillgängliga att ladda ner från deras hemsidan.

Fast många sådana problem är inte nödvändigtvis låsta till just 32 eller 64 bitar utan handlar om annat stöd som ligger med. Har du en dator med en etikettskrivare så lär du inte uppdatera den alls utan den får stå där den står tills den kraschar. När den väl dör så blir det antagligen enklare att köpa en ny skrivare tillsammans med den nya datorn. Annars finns det vägar runt som att helt enkelt bara installera ett gammalt OS eller för den delen köra emulatorer och liknande. Hur vanligt är det med scenarion där du har en urgammal dator kopplad till en kvittoskrivare som samtidigt måste uppdateras till Windows 10?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Fast många sådana problem är inte nödvändigtvis låsta till just 32 eller 64 bitar utan handlar om annat stöd som ligger med. Har du en dator med en etikettskrivare så lär du inte uppdatera den alls utan den får stå där den står tills den kraschar. När den väl dör så blir det antagligen enklare att köpa en ny skrivare tillsammans med den nya datorn. Annars finns det vägar runt som att helt enkelt bara installera ett gammalt OS eller för den delen köra emulatorer och liknande. Hur vanligt är det med scenarion där du har en urgammal dator kopplad till en kvittoskrivare som samtidigt måste uppdateras till Windows 10?

Det händer väl inte varje dag nej.

Visa signatur

korWWW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

32-bitars UEFI är ändå ett lyft över system som använder BIOS, där startar man ju i 16-bitars läge och är ju möjligt att boota 32/64-bitars Windows därifrån (i alla fall Windows server-versioner kan boota i 64-bitars läge från detta)

Säkerhetsaspekten av de UEFI versioner som inte är opensouce eller säkerhetsgranskade och kan innehålla bakdörrar, är lite skrämmande.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Jag bara inte haft signatur när jag haft 290X och 7970

RIP 4GB RAM

Nä haha, jag har också haft HD7970 och 290x i CF.
Dom kom bra överens med min 4770K.😊
Vi kanske tänker rätt lika på GPU fronten.
Nästa steg blir Pascal eller Polaris, beroende på vem som lyckas bäst.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem

Bra beslut. Frågan är varför Windows ens gör 32-bitars OS idag? Alla moderna processorer stödjer 64-bitar. Det finns ingen som helst fördel med att köra 32-bitar framför 64.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Va...? Finns Windows 10 ens i 32-bitarsversion? Varför varför??

Jag tyckte det var magstarkt när Vista kom i 32-bitarsversion.. Har de fortfarande inte slutat med den galenskapen?

32-bit Windows 10 har fortfarande viss användning i t.ex enklare tablets där man bara har under 4GB RAM.

Men som sagt, för ren gaming så finns det absolut ingen som helst anledning att sitta på 32-bitars längre..

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

låt oss säga att någon gamer sitter på 32bitars.. Vad kommer vara den största flaskhalsen?

Det lilla minnes-stödet eller en drivrutin som inte lär göra större skillnad på fps?

Efter att ha svarat på den lätta frågan så är den andra frågan.

De som sitter på 32bitars, hur många av dom är gamers?

Visst är det lite "onödigt" att slopa stödet men hellre att de resurserna läggs på utveckling utav annat.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Herr Kantarell:

Bra beslut. Frågan är varför Windows ens gör 32-bitars OS idag? Alla moderna processorer stödjer 64-bitar. Det finns ingen som helst fördel med att köra 32-bitar framför 64.

När Microsoft fick frågan när de först avslöjade 32 bit versionen av Windows 10 så sa de att de då hade 70 miljoner enheter med en 32 bit version av Windows som fortfarande hade kontakt med Windows Update och de tyckte att det var en tillräckligt stor användarbas för att motivera en ny 32 bit version. Jag misstänker att en väldigt stor andel av de användarna inte hade märkt om de fick sin 32 bit Windows 7 eller 8 uppdaterad till 64 bit Windows 10. Flera analytiker och blandade teknikjournalister drog slutsatsen att Microsoft bara var väldigt försiktiga med att stöta sig med någon vid lanseringen. Det gick ju åt skogen med Windows 8 så nu ville de reta upp så få som möjligt.

Fördelen med 32 bit är att du sparar lite RAM och lite hårddiskutrymme. Inget direkt relevant i praktiken. Fördelarna med 64 bit är dock fler än bara mängden RAM som brukar få all fokus. Du får tillgång till massa nya roliga instruktioner. Jag tänker inte ens försöka gräva djupare i det men om du petar på Yoshman kanske han kan dra en snabbförklaring.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24