Permalänk
Medlem

Modifiera skyddad PNG fil

Jag har tidigare gjort en bat-fil som efter uppstart byter grafiken i ett program som jag använder.

Programmet har nu kommit i ny version och mina möjligheter att modda grafikfilerna är inte det samma som förut.

PNG-filerna går inte längre att förhandsvisa eller öppna i photoshop.

Är det någon som har tips på lösning?

Jag la upp en av PNG-filerna här: test.png

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Verkar snarare som om bilden är korrupt?

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Medlem
Skrivet av elklazor:

Verkar snarare som om bilden är korrupt?

Den och ett 20-tal andra PNG-filer finns i grafikkatalogen i programmet så antar att de körs på något sätt.

Antar att de skyddat filerna på något vis så man inte ska kunna pilla men tänkte om man kunde dekryptera eller så. Jag har noll kunskap på området men chansar lite

Permalänk
Hedersmedlem

Vad får du för errormeddelande?

Permalänk
Medlem

Jag öppnade filen i en hexeditor, och de första fyra byten är CF10. En googling senare så hamnade jag på denna sida, som beskriver hur man avkodar filerna. Jag testade koden som gavs i den tråden, och den fungerade på din bild.

Permalänk
Medlem

Som ett komplement till @perosts eminenta svar har jag kompilerat koden från SO om TS inte skulle veta hur man gör själv.
https://mega.nz/#!y8R3ESKT!rAxPtidD_nPdeZgHQuoR4UNlerJMUBpPwE...
Jag strök c:\documents-delen så kör helt enkelt med decode in.png out.png i samma mapp.

bytte till &nbsp; i [cmd]
Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Som ett komplement till @perosts eminenta svar har jag kompilerat koden från SO om TS inte skulle veta hur man gör själv.

Perfekt, jag kör Linux så jag antog att det inte skulle hjälpa särskilt mycket om jag kompilerade programmet åt TS

Värt att nämna är förresten att programmet kan både koda och avkoda filer. Om man ger den en kodad fil så avkodar den filen, om man ger den en okodad fil så kodar den filen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Jag öppnade filen i en hexeditor, och de första fyra byten är CF10. En googling senare så hamnade jag på denna sida, som beskriver hur man avkodar filerna. Jag testade koden som gavs i den tråden, och den fungerade på din bild.

Skrivet av LemonIllusion:

Som ett komplement till @perosts eminenta svar har jag kompilerat koden från SO om TS inte skulle veta hur man gör själv.
https://mega.nz/#!y8R3ESKT!rAxPtidD_nPdeZgHQuoR4UNlerJMUBpPwE...
Jag strök c:\documents-delen så kör helt enkelt med decode in.png out.png i samma mapp.

Skrivet av perost:

Perfekt, jag kör Linux så jag antog att det inte skulle hjälpa särskilt mycket om jag kompilerade programmet åt TS

Värt att nämna är förresten att programmet kan både koda och avkoda filer. Om man ger den en kodad fil så avkodar den filen, om man ger den en okodad fil så kodar den filen.

Wow genier ni är. Tack som fan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Som ett komplement till @perosts eminenta svar har jag kompilerat koden från SO om TS inte skulle veta hur man gör själv.
https://mega.nz/#!y8R3ESKT!rAxPtidD_nPdeZgHQuoR4UNlerJMUBpPwE...
Jag strök c:\documents-delen så kör helt enkelt med decode in.png out.png i samma mapp.

Testade att köra decode.exe i samma katalog som filen jag döpte om till in.png men det kommer ingen out.png

Permalänk
Medlem
Skrivet av zencity:

Testade att köra decode.exe i samma katalog som filen jag döpte om till in.png men det kommer ingen out.png

In- och utfil tas som argument, så du måste öppna ett kommandofönster i mappen och kör decode in.png out.png. (du kan byta ut in och out till vad du vill)

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

In- och utfil tas som argument, så du måste öppna ett kommandofönster i mappen och kör decode in.png out.png. (du kan byta ut in och out till vad du vill)

Men dra på trissor. Works like a charm!