applicera kylpasta mellan processor och kylflensen

Permalänk
Medlem

applicera kylpasta mellan processor och kylflensen

har kollat på många klipp på youtube men ej kommit underfull med hur mycket kylpasta man skall lägga på processorn samt skall de vara ett tunt lager innan man sätter på kylflensen med fläkten

Permalänk
Medlem
Skrivet av andy2582:

har kollat på många klipp på youtube men ej kommit underfull med hur mycket kylpasta man skall lägga på processorn samt skall de vara ett tunt lager innan man sätter på kylflensen med fläkten

Många säger att den mest lämpliga dosen ligger i riskornsområdet! Sen kan det variera mellan olika processormodeller. Jag tycker att du ska sikta på ett riskorn. Du ska inte stryka ut pastan utan det sköter kylaren när du pressar på den!

Good luck!

Permalänk
Medlem

@Esrakuf:

jag har en intel pentium G3220 3,0 ghz sedan modo är Gigabyte GA-B85M-D3H

Permalänk
Medlem
Skrivet av andy2582:

@Esrakuf:

jag har en intel pentium G3220 3,0 ghz sedan modo är Gigabyte GA-B85M-D3H

Jag tror att ett riskorn blir bra i ditt fall! Hör av dig hur det går!

Permalänk
Visa signatur

Komponenter.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av andy2582:

Den där videon visar hur man monterar kylaren som följer med vissa Intel-CPUer, som har kylpasta förapplicerad. Då är kylpastan av nödvändighet lagd i ett tunt lager, eftersom det troligtvis skulle bli problem med att frakta kylaren annars.

Om du har en kylare utan förapplicerad kylpasta så är det som sagt ungefär ett riskorn i mitten av CPUn som gäller. Det finns en del alternativa metoder också, men riskornsmetoden ger bra resultat och är svår att misslyckas med.

Permalänk
Medlem

@perost:

oki för jag gjorde de för första gången igen så la jag ut en liten klick som ett riskorn och sedan smetade ut det som en tunn hinna

Permalänk
Medlem

Yes! Tack för den.
Mycket informativ, särskilt för mig som snart ska montera ihop en ny dator för andra gången. Den förra var 2007 så en del har man ju glömt.

Edit: Och den förra gången var med stockkylare. Den här gången måste jag applicera kylpastan själv.

Visa signatur

PC (specs fully satisfying, to me)

Permalänk
Medlem
Skrivet av andy2582:

@perost:

oki för jag gjorde de för första gången igen så la jag ut en liten klick som ett riskorn och sedan smetade ut det som en tunn hinna

Du ska INTE smeta ut det.

Permalänk
Medlem

@niclasc:
oki som sagt första gången jag gör det

Permalänk
Hedersmedlem

Bytte du kylare? Intels egna kommer med kylpasta förapplicerad där du inte behöver göra någonting alls. Sen hur du lägger på den nya har ju visat sig inte spela någon jätteroll, se bara till att du rengör den gamla ordentligt och skruvar dit kylaren med ett jämnt tryck.

Permalänk
Medlem

Ett X är de optimalaste men ska inte vara helt från hörn till hörn, ska vara typ halvvägs från mitten till hörnen. Kollade på en hemsida där dom gjorde ordentliga tester med typ 12 olika sätt att applicera pastan och x vann med en liten marginal över en väl placerad riskorn i mitten.

Enligt sidan nere kör dom X nästan helt ut till hörnen, men min egen rekomendation är att inte dra helt ut till hörnen. Rent logiskt så borde det saknas pasta på sidorna, alltså mitten regionen mellan hörnen. Därför är det bättre med ett kortare och tjockare x.

Edit: https://www.pugetsystems.com/labs/articles/Thermal-Paste-Appl...

Visa signatur

[FD R5]--- [B550-E Strix] ---[Ryzen 5900X]--- [Noctua NH-U14S]---[RTX 3080 TUF OC]---[Corsair RM850X V2]---[WD SN850x 1TB]---[TridentZ 2x8gb 3800mhz CL16]---[Predator XB271HU]---[HyperX Cloud Alpha]---[Steelseries Rival]---[Logitech G710 ]----> Win10

Permalänk
Medlem

@Andreaz1:

nej det är intel egna

Permalänk
Medlem

@Oneirogen:
oki då vet jag

Permalänk
Medlem

Nu är jag inte superinsatt men vad jag vet är att skillnaderna är alldeles för små för att orka hitta den bästa metoden. Har kört med riskornsmodellen i ungefär 10-12 års tid och det har fungerar bra för mig.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem
Visa signatur

youtube.com/ultracowgaming

Permalänk
Medlem

Har hört att applicera kylpastan är viktigare och kan ha en större impact på gpu än cpu. Dock har jag aldrig bytt pasta på just en gpu så jag ska inte svära på det.
När det kommer till cpu brukar jag köra riskornsmetoden och sedan ge kylaren en liten tvist fram och tillbaka för att jämna ut den. Fungerar hur bra som helst.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Enligt Linus TechTips så spelar det inte så stor roll.
Enligt deras test så va det bara om man tog för lite som det blev för varmt.

https://www.youtube.com/watch?v=r2MEAnZ3swQ

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

@Adam West: Japp. Riskorn på cpu och stor stjärna på Gpu. Så kör jag fast utan någon twist. Låter hamburgereffekten göra sitt.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Jag kör ett riskorn till en halv ärta. Om det nu säger mycket:)

Edit: Om kylaren är helt plan och fin, när det gäller HDT kylare är det annat.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Med moderna CPU:er spelar det nästan ingen roll. För mycket kylpasta innebär massa att städa efteråt.
Optimalast efter hur en CPU-Die ser ut under IHS:en är ett tunt sträck från toppen till botten som börjar ca 1/4 från topp och botten. Resterande kontaktyta på IHS är rätt irrelevant.

Vid exotiskkylning är det andra bullar som gäller.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Hedersmedlem

*Felplacerad tråd flyttad i enlighet med §3.2 i reglerna*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro