Batch fil som kopierar filer från en mapp till en annan

Permalänk
Medlem

Batch fil som kopierar filer från en mapp till en annan

Hej Sweclockers!

Jag behöver hjälp med ett bat-script.

Helst vill jag att scriptet ska köras vid start utav Word och PowerPoint men om det inte går så skippar vi den delen.

Det skriptet ska göra är att kolla om filerna i en mapp på den inloggade användaren är de samma som i två andra mappar på den inloggade användare.
Om inte, kopiera filerna från den första mappen till den två andra mapparna.


Kolla kolla vilka filer som finns i mappen (C:\Users\User\SharePoint\4. Stöd - Dokument\Dokumentmallar) och jämför dem med filerna i (C:\Users\User\AppData\Roaming\Microsoft\Templates) och (C:\Users\User\AppData\Roaming\Microsoft\QuickStyles).
Om det finns filer i den första mappen som inte finns i den två andra mapparna så kopiera dit filerna.

Starta därefter Word/PowerPoint som vanligt.

Mvh
Simon

Permalänk
Medlem

Varför inte bara lägga till templatesökvägen, i stil med https://blogs.office.com/2010/03/08/how-to-create-view-and-sh... ?
Annars borde robocopy klara av det hela med rätt flaggor.

Permalänk
Medlem

@lntg: Det är för att kunna dela templates med andra användare. Vi har ingen AD-server så vi kan inte skicka ut templates på det sättet.
Så det enklaste för oss är en bat-fil som man kan köra.

Jag har kollat på robocopy men får det inte att fungera för fem öre.
Vet inte om jag är dum men jag får inte ens "Robocopy /S C:\dir1\data C:\backup\data" att fungera.

Så då klarar jag definitivt inte att göra hela skriptet jag behöver.

Permalänk
Medlem

Kan du inte bara kopiera och ersätta filerna oavsett? måste den jämföra?
Vilket operativ används?
Har du kikat på forfiles? https://technet.microsoft.com/sv-se/library/cc753551%28v=ws.1...

Permalänk
Medlem

@VooDoo:
Det skulle gå att bara kopiera och ersätta också.
Vilket jag testat men jag verkar inte förstår hur robocopy fungerar.
Jag försökte med ett enkelt script: (ROBOCOPY "%USERPROFILE%\SharePoint\4. Stöd - Dokument\Dokumentmallar\" %USERPROFILE%\AppData\Roaming\Microsoft\Templates\ vilket inte fungerar.
Jag får inte ens robocopy ("C:\Users\förnamn efternamn\Pictures\exempel med mellanslag" C:\Test\ /E) att fungera...

Operativsystemen är windows 7 till Windows 10 därav robocopy.

Permalänk
Medlem

detta borde fungera:

xcopy C:\Temp\*.* E:\Temp /y

Du måste ju såklart definiera dina mappar då.

Tex:

xcopy "%userprofile%\SharePoint\4. Stöd - Dokument\Dokumentmallar\*.*" "%USERPROFILE%\AppData\Roaming\Microsoft\Templates\" /y

(/y är för att skriva över utan att prompta)

Sen om du vill jämföra katalogerna så kan du alltid använda forfiles innan men jag tror det egentligen bara krånglar till det lite för dig.

Permalänk
Medlem

@VooDoo:

En fråga, klarar xcopy/robocopy åäö?

Testade ett lite enklare script att kopiera från specifik användare och specifik mapp till en testmapp direkt på C:\
(xcopy "C:\Users\Simon Thörnroos\Documents\" C:\Test1 /y)
Testatde även (xcopy "C:\Users\Simon Thörnroos\Documents\*.*" C:\Test1 /y)

Scriptet klagar på att den inte hittar sökvägen;
"C:\Users\Simon Thörnroos>xcopy "C:\Users\Simon Th├Ârnroos\Documents\" C:\Test1 /y
Invalid path
0 File(s) copied"
respektive
"C:\Users\Simon Thörnroos>xcopy "C:\Users\Simon Th├Ârnroos\Documents\*.*" C:\Test1 /y
File not found - *.*
0 File(s) copied"

Här körde jag även ditt script:
(xcopy "%userprofile%\SharePoint\4. Stöd - Dokument\Dokumentmallar\*.*" "%USERPROFILE%\AppData\Roaming\Microsoft\Templates\" /y)

"C:\Users\Simon Thörnroos>xcopy "C:\Users\Simon Thörnroos\SharePoint\4. St├Âd - Dokument\Dokumentmallar\" "C:\Users\Simon Thörnroos\AppData\Roaming\Microsoft\Templates\" /y
Invalid path
0 File(s) copied"

Alla sökvägar stämmer, finns inget som inte stämmer. Förstår inte varför den säger ogiltigt sökväg.

Permalänk
Medlem

Problemet verkar vara med att jag kör 850.
Jag har en engelsk installation utav windows men kör med svensk layout på skrivbordet.
Ändrar jag till chcp 437 fungerar det

Permalänk
Medlem
Skrivet av knoxed:

Problemet verkar vara med att jag kör 850.
Jag har en engelsk installation utav windows men kör med svensk layout på skrivbordet.
Ändrar jag till chcp 437 fungerar det

Skulle precis fråga
Göttmos!