Amazon ställer hårdare krav på USB Type-C – säljstoppar felaktiga kablar

Permalänk
Melding Plague

Amazon ställer hårdare krav på USB Type-C – säljstoppar felaktiga kablar

Felaktiga USB Type-C-kablar har på senare tid blivit ett problem, där billiga kan skada enheter. Det har lett till att Amazon nu infört säljförbud på modeller som inte uppfyller standarden.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Bra. Det är Amazons ansvar att inte sälja skit till konsumenter.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hoppas fler butiker gör likadant!

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Medlem

Det var väl det minsta man kan begära av Amazon.
Men hur ska de hålla koll på allt skräp som säljs där?

Ebay behöver också se över sina listningar. 90% av det som säljs där är Kina-skräp.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Låter inte något vidare med billiga kablar som förstör. Det borde ju vara ett ännu större problem iom att folk behöver fler kablar pga ny standard och därför kanske snålar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

Type-C försäljningen kommer nog öka ordentligt på Amazon, vill vill få förstörd apparat för att kabeln inte fungerar

Permalänk
Medlem

Sen reaktion kan jag tycka då problemet varit känt ganska länge, men det är mycket bra att någon tar steget och man får hoppas alla andra butiker gör detsamma. Eller åtminstone grossisterna.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Inaktiv

Det här är anledningen till att USB-C inte kommer slå på bred front. Inte på länge i alla fall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Det här är anledningen till att USB-C inte kommer slå på bred front. Inte på länge i alla fall!

Fast gemene man känner varken till det här problemet eller bryr sig särskilt mycket om det. De flesta lär antingen använda de kablar som följer med nya enheter (vilket är okej så länge man inte köper Oneplus) eller använda A > C kablar med existerande ~1A-adaptrar vilket även det är helt okej.

Vill man däremot köpa en till kabel för att ladda en dator så får man ju däremot se upp.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

De flesta lär antingen använda de kablar som följer med nya enheter (vilket är okej så länge man inte köper Oneplus) eller använda A > C kablar med existerande ~1A-adaptrar vilket även det är helt okej.

Det är ju precis detta som inte är ok. A > C kabel med 10kOhm kommer registreras som 3A laddare av enheten även om det sitter en 1A adapter i A sidan. Om då 1A adaptern inte har intern reglering kommer den brinna när enheten drar 3A.

Vidare så kommer statemachine i drivrutinen för Type-C kontrollern balla ur om man kopplar in den i enheten först och adaptern/datorn sist. Detta då Type-C kontrollern kommer försöka kommunicera med något som inte finns eftersom kabel inte följer specifikationen.

Enligt specifikationen är det ok med 10kOhm resistor om det sitter en 3A laddare fastlödd i ena änden.

/Knight

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knightmare:

Det är ju precis detta som inte är ok. A > C kabel med 10kOhm kommer registreras som 3A laddare av enheten även om det sitter en 1A adapter i A sidan. Om då 1A adaptern inte har intern reglering kommer den brinna när enheten drar 3A.

Vidare så kommer statemachine i drivrutinen för Type-C kontrollern balla ur om man kopplar in den i enheten först och adaptern/datorn sist. Detta då Type-C kontrollern kommer försöka kommunicera med något som inte finns eftersom kabel inte följer specifikationen.

Enligt specifikationen är det ok med 10kOhm resistor om det sitter en 3A laddare fastlödd i ena änden.

/Knight

Ah, då förstår jag bättre. Sådana modeller med fastlödd adapter har jag knappt sett i butik ännu så det bådar ju knappast gott.

Jag köpte själv en Deltaco USBC-1005 kabel för några dagar sedan för att komplettera min N5X-laddare och en Belkin-kabel jag har hos flickvännen. Någon som känner till specifikationerna för denna eller bör man fråga Deltaco direkt? Normalt hade jag köpt en till Belkin-kabel då jag litar på denna (den kostar ju dessutom tre gånger mer) men dessa fanns inte i lager den här gången.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Skrivet av Arzei:

Ah, då förstår jag bättre. Sådana modeller med fastlödd adapter har jag knappt sett i butik ännu så det bådar ju knappast gott.

Jag köpte själv en Deltaco USBC-1005 kabel för några dagar sedan för att komplettera min N5X-laddare och en Belkin-kabel jag har hos flickvännen. Någon som känner till specifikationerna för denna eller bör man fråga Deltaco direkt? Normalt hade jag köpt en till Belkin-kabel då jag litar på denna (den kostar ju dessutom tre gånger mer) men dessa fanns inte i lager den här gången.

Deltaco är vad jag fattat det som en som sätter sitt klistermärke på grejerna, samt är en grossist.

Men över lag tycker jag dom har bra grejer (är många gånger bättre än både budgetprodukter från andra leverantörer och ibland även bättre än dyrare produkter).

Vet inte med just USB-c, men andra kablar fungerar riktigt bra från Deltaco (HDMI kablar på 15 meter fungerar riktigt fint).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar