Permalänk

VR-kompatibel med framtidsutsikt

Jag brukar uppgradera datorn med några års intervaller och känner att det börjar bli dags nu igen med kraven för bra VR-upplevelser och 4K.

Min nuvarande dator ser ut som följande.

AMD FX-6300 Six-Core Processor 4.00 GHz (jag har inte full koll på vilken fläkt jag använder för tillfället)
Ballistix Sport 8 GB RAM 1600MHz
GA-970A-DS3P
AMD Radeon R9 200 Series
Samsung SSD 840 120GB
Define R4 Black
Integra R2 750 W

***bort/moderator****

Jag har redan beställt Windows 10 Home 32-bit/64-bit USB Svensk och Samsung 850 EVO Series Basic SATA III 2,5" SSD - 500 GB. Jag bör få dem vilken dag som helst. Bara att byta operativsystem kommer att göra under för den här maskinen. Windows ska in på nya hårddisken och den gamla på 120GB ska agera lite extra lagringsutrymme.

Jag tror att mitt nätagg och mitt chassi håller en uppdatering rätt bra.

Processorn är okej och klarar med nöd och näppe ett VR-test. Det är inte bra nog. Alternativen för min del är Intel i7 6700K Skylink eller alternativt en Intel i5 6600K Skylink. Jag har tittat på några uppgraderingspaket som kombinerar i7 med Z170, 16GB DDR4 och 212 Evo Cooler. Brorsan som är mer kunnig än mig tycker att jag klarar mig bra på en i5:a men jag är lite av en märkesbög och känner att det kan vara värt att slå till med någon extra tusenlapp för den högre prestandan. Framtidsutsikt är viktigt trots allt. Vill inte behöva uppgradera igen alldeles för snart.

Det är svåra tider för grafikkort. Jag känner att jag vill ha prestandan hos 980 Ti 6GB men den är förbannat dyr. Jag känner också att i och med kommande Pascal och Polaris kanske 980 Ti 6GB tappar en del pris inom kort (eller så kanske jag till och med tar något av de nya korten om prislappen ser bra ut). Ett alternativ är att skaffa en 970 nu med avsikt att uppgradera igen till hösten. En 970 är dessutom en ordentlig uppgradering på mitt nuvarande kort. Det tråkiga är dock att jag helst vill undvika att uppgradera igen redan till hösten. Jag litar inte heller på att köpa begagnat. Har blivit blåst förr när jag köpt begagnat.

Nu till budgeten. Jag är inte rik och har inte mycket undanstoppat. Jag jobbar heltid vilket gör att jag kan unna mig något ibland och jag lever annars rätt snålt. Har relativt låg lön. Har dessutom nyligen köpt en S7 Edge till fullpris. Men å andra sidan får jag tillbaka 9000 kr på skatten i juni. Jag skulle kunna köpa allt på en gång med det lilla jag har undanstoppat. Jag skulle annars kunna köpa det del för del under loppet av 2-3 månader och njuta av den lilla bonusen när skatteåterbäringen kommer i juni.

Å andra sidan är jag jävligt sugen. Så svårt svårt. Vill gärna spara pengar där det går men är inte så jättesugen på att hålla tillbaka på prestandan heller eftersom jag inte planerar att uppgradera igen på några år.

Alla tips och råd är välkomna.

Edit: Vill lägga till att jag har som mål att faktiskt köpa VR och en 28" 4K-skärm under året också. Men eftersom det blir 10-12000 kr extra bara för den delen väljer jag att fokusera på burken nu och se vad ekonomin tillåter framåt hösten.

Edit 2: Förutom VR och gaming är övriga saker jag använder datorn till "multitask-surfande" (d.v.s. jag har alltid flera fönster av något uppe på två skärmar - kanske streamar Netflix medan jag slösurfar). Andra saker jag gör under "multitask-surfande" är att spela lättare spel som kräver mindre direkt engagemang (som Hearthstone vilket man lätt kan göra medan man fokuserar på en film eller något på andra skärmen). Sysslar även en del med att teckna och måla digitalt med Photoshop och pen tablet. Har även sysslat en del med videoredigering (inte nyligen men vem vet om jag blir sugen igen) samt layout i redigeringsprogram (är ett intresse jag fått i och med utbildningar i grafisk formgivning och sånt). Det senare kan kräva en del processorkraft, framförallt när jag gör det samtidigt som jag gör andra saker. Brukar även konstant ha många program i gång samtidigt vilket tar på CPU och minne för att jag är för lat att stänga ner saker som jag kan vilja starta upp igen snart.

§7
Permalänk

Upptäckte att jag inte var så tydlig med min frågeställning. Jag ber om ursäkt för det.

Det jag söker råd för är vad jag ska tänka på för att få bäst prestanda för bäst pris efter mina behov ovan? VR och 4K Gaming är krävande. Om jag bygger datorn för det bör den även klara de andra uppgifterna jag vill att den ska användas till. Gav några exempel på CPU, moderkort och GPU ovan. De ligger alla rätt högt i pris. Finns det något billigare som ändå har prestanda nog att vara framtidssäkert inom VR och 4K Gaming?

Jag har väl ingen direkt maxbudget annat än sunt förnuft. Tänker inte köpa något grafikkort som är dyrare än 8000 kr och tänker inte heller köpa ett uppgraderingspaket som är dyrare än så. Men trots att budgeten är rätt hög sparar jag gärna pengar där det går.

Tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

har ingen lust att läsa en wall off text men kan kan försöka hjälpa med de jag snappade upp.

vill du ha en vr experience men på samma gång vara säker på framtiden så hade jag skaffat en 6700k, vänta på att nya pascal eller polaris släpps om ~2 månader. de enda jag hade sparat i den datorn är chassit, ssdn och nätagget.
sen antingen sålt eller gjort något annat med de resterande delarna

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Skrivet av Christley:

har ingen lust att läsa en wall off text men kan kan försöka hjälpa med de jag snappade upp.

vill du ha en vr experience men på samma gång vara säker på framtiden så hade jag skaffat en 6700k, vänta på att nya pascal eller polaris släpps om ~2 månader. de enda jag hade sparat i den datorn är chassit, ssdn och nätagget.
sen antingen sålt eller gjort något annat med de resterande delarna

Tack för snabbt svar.

Vad kan de säljbara delarna vara värt på Blocket tror ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av EkorrenHJ:

Tack för snabbt svar.

Vad kan de säljbara delarna vara värt på Blocket tror ni?

har ingen koll på andra hands värdet på amd processorer. och gällande grafikkortet går de inte att avgöra för du kan ha 270,280,280x,290,290x,295x2

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk

Det är ett 280 av Sapphire.

Permalänk
Medlem

@EkorrenHJ: Inte mycket i alla fall, kanske ~1000 kan vara ett lagom paketpris för cpu+mobo+ram med en ~500 för gpu.

Permalänk
Medlem

@EkorrenHJ: Känner spontant att du kanske ska fundera på om 4K verkligen är värt det för dig, eftersom du inte verkar vilja spendera allt för mycket. Spel i 4K upplösning kräver en hel del extra av datorn. Det blir ett antal tusen extra för skärmen och ett antal tusen extra för bättre grafikkort. Kanske kan du nöja dig med 1440p?

Visa signatur

FD Define R4 | ASUS Z170 Pro Gaming | Corsair RMx 550W | Intel Core i5 6600K + Noctua NH-U12S | ASUS GeForce GTX 960 4GB | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4

Permalänk

@Jäger: Det är inget tal om 4K ännu eftersom en ny skärm ligger utanför min budget för tillfället. Jag vill däremot att datorn i sig ska ha ett bra stöd för 4K utan att jag behöver uppgradera ännu en gång inom kort.

Permalänk
Hedersmedlem

@EkorrenHJ *Trådstart redigerad*

Observera att vi inte tillåter piratkopieringssnack/innehav, se §7:

Citat:

§7 Piratkopiering
Det är inte tillåtet att sprida länkar till piratkopior. Det är inte heller tillåtet att diskutera hur man kringgår kopieringsskydd eller olovligen kopierar upphovsrättskyddade verk.

All antydan till innehav av piratkopierat material är förbjuden.

Trots att det kan vara lagligt att göra privata kopior är diskussioner om detta inte tillåtet. Svensk och internationell lagstiftning är svårtolkad och föränderlig och eftersom forumets moderatorer inte är jurister som kan bedöma varje enskilt fall är samtliga diskussioner av denna typ förbjudna. För mer information om § 7, se FAQ.

Välkommen till Sweclockers!
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

Jag hittade precis:

Intel Core i7-6700K Skylake Bundle (CM TX3 Evo Cooler ingår)
MSI Z170-A Pro, Socket-1151
HyperX Fury DDR4 2133MHz 16GB Kit

Totalt: 5.997,00 kronor.

Det är 1.000 kronor billigare än ett uppgraderingspaket som innehåller i princip samma sak. Värt att slå till på det? Det är Komplett.se som det handlar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EkorrenHJ:

@Jäger: Det är inget tal om 4K ännu eftersom en ny skärm ligger utanför min budget för tillfället. Jag vill däremot att datorn i sig ska ha ett bra stöd för 4K utan att jag behöver uppgradera ännu en gång inom kort.

Min poäng var att oavsett om du köper en 4K skärm nu eller om ett halvår och ska bygga en dator som klarar det så blir det en helt annan prisklass än 1080p eller 1440p. Bara så du tänker igenom om du tycker den högre upplösningen är värt det innan du betalar för en dator som ska klara av det.

Planerar du för en dator som ska klara max 1440p och VR så räcker det med ett grafikkort för 3-5 tusen. Ska den klara 4K så är det tveksamt om 7-8 tusen räcker.

Visa signatur

FD Define R4 | ASUS Z170 Pro Gaming | Corsair RMx 550W | Intel Core i5 6600K + Noctua NH-U12S | ASUS GeForce GTX 960 4GB | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4

Permalänk
Skrivet av Jäger:

Min poäng var att oavsett om du köper en 4K skärm nu eller om ett halvår och ska bygga en dator som klarar det så blir det en helt annan prisklass än 1080p eller 1440p. Bara så du tänker igenom om du tycker den högre upplösningen är värt det innan du betalar för en dator som ska klara av det.

Planerar du för en dator som ska klara max 1440p och VR så räcker det med ett grafikkort för 3-5 tusen. Ska den klara 4K så är det tveksamt om 7-8 tusen räcker.

Tack för tipset. Ska fundera lite mer på det och tänker avvakta med GPU tills vi får priser på nya korten. Har bestämt mig för att börja med uppgraderingspaketet nu i alla fall. Vad tror du om priset jag hittade ovan? Kan tjäna någon hundring till på att ta en annan Z170 men har hört gott om MSI så tog den som exempel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EkorrenHJ:

Jag hittade precis:

Intel Core i7-6700K Skylake Bundle (CM TX3 Evo Cooler ingår)
MSI Z170-A Pro, Socket-1151
HyperX Fury DDR4 2133MHz 16GB Kit

Totalt: 5.997,00 kronor.

Det är 1.000 kronor billigare än ett uppgraderingspaket som innehåller i princip samma sak. Värt att slå till på det? Det är Komplett.se som det handlar om.

Tycker jag inte var något bra pris. Du kan köpa delarna löst för mindre: http://www.prisjakt.nu/list.php?l=3075655&view=o

Visa signatur

FD Define R4 | ASUS Z170 Pro Gaming | Corsair RMx 550W | Intel Core i5 6600K + Noctua NH-U12S | ASUS GeForce GTX 960 4GB | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av EkorrenHJ:

Edit 2: Förutom VR och gaming är övriga saker jag använder datorn till "multitask-surfande"

Ett lite sidospår här. Inte för att dissa 4k men har du övervägt hög Hertz IPS skärm istället med kanske 1440p och gsync/fresync istället? Vi gillar ju olika men kan säga som en som testat båda att jag väljer Hög hz med sync teknik över 4k alla dagar i veckan. 4k kan va löjligt snyggt och har sina stunder. Men kan inte riktigt tycka att det lever upp i längden då det endå majoriteten av tiden leder till fps problem eller skärmflimmer och dyl. 4k är fortfarande galet krävande för vad det ger, och begär ofta att ett spel är bra optimerat även för de tyngsta burkarna om inte man ska lira på low/medium. I många spel är 1440p och 4k inte jätte stor skillnad i upplevelsen och man inte står och tar sida vid sida jämförelser. Men stabila hög fps/hz gör kontinuerligt mycket för spelkänslan och inlevelsen i min erfarenhet. Spenderar jag riktigt mycket pengar på en spelburk vill jag inte behöva hålla på med grafikkframstillingar hela tiden eller be till gudarna att spelet är jätte optimerat och har sli stöd för att jag inte ska gå miste om 4k upplösningen jag betalat för. Så på grund av optimerings problem blir man ibland tvungen att sänka upplösningen rejält vilket ser riktigt dumt ut på en så stor skärm. Bara ett lite quality of life förslag om man tänker som jag . Många som föredrar 4k vägen fortf såklart.

Permalänk
Skrivet av Jäger:

Tycker jag inte var något bra pris. Du kan köpa delarna löst för mindre: http://www.prisjakt.nu/list.php?l=3075655&view=o

Jag uppskattar tipset men för att komma ner 500 kr måste jag beställa från fyra olika leverantörer (varav en av dem har rätt taskiga omdömen) och flera av dem saknar produkten i lager. Jag vet alltså inte när jag får vilken del. Jag tjänar drygt 200 kronor om jag köper bara från de leverantörer som har produkten i lager. Jag försöker nog i stället att hitta något ställe där jag kan köpa allt ifrån. NetOnNet verkar ligga billigt på flera av delarna. Jag kanske kan hitta alternativa delar där också. Får kolla det när jag slutat jobbet.

Skrivet av Heymelon:

Ett lite sidospår här. Inte för att dissa 4k men har du övervägt hög Hertz IPS skärm istället med kanske 1440p och gsync/fresync istället? Vi gillar ju olika men kan säga som en som testat båda att jag väljer Hög hz med sync teknik över 4k alla dagar i veckan. 4k kan va löjligt snyggt och har sina stunder. Men kan inte riktigt tycka att det lever upp i längden då det endå majoriteten av tiden leder till fps problem eller skärmflimmer och dyl. 4k är fortfarande galet krävande för vad det ger, och begär ofta att ett spel är bra optimerat även för de tyngsta burkarna om inte man ska lira på low/medium. I många spel är 1440p och 4k inte jätte stor skillnad i upplevelsen och man inte står och tar sida vid sida jämförelser. Men stabila hög fps/hz gör kontinuerligt mycket för spelkänslan och inlevelsen i min erfarenhet. Spenderar jag riktigt mycket pengar på en spelburk vill jag inte behöva hålla på med grafikkframstillingar hela tiden eller be till gudarna att spelet är jätte optimerat och har sli stöd för att jag inte ska gå miste om 4k upplösningen jag betalat för. Så på grund av optimerings problem blir man ibland tvungen att sänka upplösningen rejält vilket ser riktigt dumt ut på en så stor skärm. Bara ett lite quality of life förslag om man tänker som jag . Många som föredrar 4k vägen fortf såklart.

Jag tror du har mycket rätt i det du säger. Jag lägger ingen jättevikt på det just nu och kommer klara mig gott utan att hoppa in i 4K på ett tag. Jag ser det mer som en del av framtidsutsikten. När jag köper en ny skärm ska den stödja 4K. Jag vet inte ännu när det kommer bli och jag har ingen direkt brådska med den delen.

Permalänk

Jag har sovit på saken, funderat och kommit förbi suget på dumma impulsköp som kan överstiga min budget.

Det som är mest gynnsamt för min budget är att sluta tänka på att skaffa en high end GPU. GTX 980 Ti är för dyr. Polaris och Pascal släpps snart och kommer också lanseras ganska dyrt. Jag är okej med att ligga en generation bakom, veta om att jag klarar det jag vill, och därefter uppgradera igen om ett år. Då har jag även råd att skaffa själva VR-headsettet tidigare än jag tänkte annars.

Här ligger jag på under tiotusenlappen för allt jag behöver i min uppgradering (Windows och SSD har redan köpts som sagt). Det är fem tusen kronor billigare än sakerna jag tittade på och är ändå en jätteuppgradering jämfört med tidigare datorn.
https://www.alina.se/ShowCart.aspx?payment=kli&delway=pp&BX80...

Jag har jämfört mellan Alina, Komplett, Inet och NetOnNet och insåg att det enda jag kan göra för att få ner priset ytterligare är att köpa CPU+moderkort från NetOnNet i stället. Men det rör sig bara om 100 kronor så jag skiter i det. Visserligen kan jag hitta några saker billigare på Prisjakt men föredrar att köpa allt som en order och det rör sig om såna skitsummor ändå.

Skulle uppskatta om någon kan titta på kundvagnen innan jag klickar på Beställ så att jag inte har missat något viktigt gällande moderkort, minneshastighet, portar eller vem vet vad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EkorrenHJ:

Jag har sovit på saken, funderat och kommit förbi suget på dumma impulsköp som kan överstiga min budget.

Det som är mest gynnsamt för min budget är att sluta tänka på att skaffa en high end GPU. GTX 980 Ti är för dyr. Polaris och Pascal släpps snart och kommer också lanseras ganska dyrt. Jag är okej med att ligga en generation bakom, veta om att jag klarar det jag vill, och därefter uppgradera igen om ett år. Då har jag även råd att skaffa själva VR-headsettet tidigare än jag tänkte annars.

Här ligger jag på under tiotusenlappen för allt jag behöver i min uppgradering (Windows och SSD har redan köpts som sagt). Det är fem tusen kronor billigare än sakerna jag tittade på och är ändå en jätteuppgradering jämfört med tidigare datorn.
https://www.alina.se/ShowCart.aspx?payment=kli&delway=pp&BX80...

Jag har jämfört mellan Alina, Komplett, Inet och NetOnNet och insåg att det enda jag kan göra för att få ner priset ytterligare är att köpa CPU+moderkort från NetOnNet i stället. Men det rör sig bara om 100 kronor så jag skiter i det. Visserligen kan jag hitta några saker billigare på Prisjakt men föredrar att köpa allt som en order och det rör sig om såna skitsummor ändå.

Skulle uppskatta om någon kan titta på kundvagnen innan jag klickar på Beställ så att jag inte har missat något viktigt gällande moderkort, minneshastighet, portar eller vem vet vad.

Jag vet inte mer om kraven för VR än att jag har läst att GTX 970 / R9 290/390 är rekommenderat som minst för Oculus/Vive. Kanske ska man gå upp ett snäpp för att ha lite marginal eller vänta tills de är släppta och lite tester trillar in så man kan se vilken prestanda man verkligen får med olika grafikkort. Eller/och vänta för att se hur Pascal/Polaris ser ut att prestera, och hur de påverkar priserna på nuvarande generation kort.

Ska du köpa nu så hade jag hade tagit billigare RAM och sen hade jag hellre tagit R9 390 än GTX 970. Alina hade inte 390 till bra pris så därför länkade jag till Inet som var billigast just nu, det är ändå fraktfritt.

Visa signatur

FD Define R4 | ASUS Z170 Pro Gaming | Corsair RMx 550W | Intel Core i5 6600K + Noctua NH-U12S | ASUS GeForce GTX 960 4GB | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4

Permalänk
Skrivet av Jäger:

Jag vet inte mer om kraven för VR än att jag har läst att GTX 970 / R9 290/390 är rekommenderat som minst för Oculus/Vive. Kanske ska man gå upp ett snäpp för att ha lite marginal eller vänta tills de är släppta och lite tester trillar in så man kan se vilken prestanda man verkligen får med olika grafikkort. Eller/och vänta för att se hur Pascal/Polaris ser ut att prestera, och hur de påverkar priserna på nuvarande generation kort.

Ska du köpa nu så hade jag hade tagit billigare RAM och sen hade jag hellre tagit R9 390 än GTX 970. Alina hade inte 390 till bra pris så därför länkade jag till Inet som var billigast just nu, det är ändå fraktfritt.

Räknade in min löneboost (pga jobbresor i april) i min budget och la det på GPU. Köpte alltså 980 Ti Strix ändå för 6899 kronor. Tänkte också att jag inte tror att nya korten i slutet av maj kommer att avsevärt påverka prissättningen för 980 Ti den närmaste tiden. Jag kan ju ha fel angående prisnedsättningar men jag har nog inte fel när jag tror att det är ett kort jag kommer bli förbannat nöjd med under en bra tid framöver. Har dessutom passat på att köpa ett nytt databord. Nu har jag 220cm utrymme att leka med. ^^

Min dator blev alltså följande (blev det större RAM-minnet för att jag inte hann läsa ditt inlägg innan jag slog till, men jag lider ingen större nöd av det):

Intel Core i7 6700K - Skylake
ASUS Z170 PRO Gaming - Skylake
Corsair Vengeance LPX 16GB (2 x 8GB) DDR4 3000MHz CL15 Red
Cooler Master Hyper 212 Evo
ASUS GeForce GTX 980 Ti STRIX 6GB DirectCU III OC
Samsung 850 EVO Series Basic SATA III 2,5" SSD - 500GB
Microsoft Windows 10 Home 32-bit/64-bit USB Svensk

Tillsammans med de här äldre delarna:

Samsung SSD 840 120GB
Define R4 Black
Integra R2 750 W

Har betalat omkring 15 900 kronor för uppgraderingen ovan. Vissa delar kunde jag få något billigare på annat håll men valde att ta allting från Alina för att jag har handlat från dem förr, litar på dem och gillar dem.

Vad tror ni om maskinen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av EkorrenHJ:

Räknade in min löneboost (pga jobbresor i april) i min budget och la det på GPU. Köpte alltså 980 Ti Strix ändå för 6899 kronor. Tänkte också att jag inte tror att nya korten i slutet av maj kommer att avsevärt påverka prissättningen för 980 Ti den närmaste tiden. Jag kan ju ha fel angående prisnedsättningar men jag har nog inte fel när jag tror att det är ett kort jag kommer bli förbannat nöjd med under en bra tid framöver. Har dessutom passat på att köpa ett nytt databord. Nu har jag 220cm utrymme att leka med. ^^

Min dator blev alltså följande (blev det större RAM-minnet för att jag inte hann läsa ditt inlägg innan jag slog till, men jag lider ingen större nöd av det):

Intel Core i7 6700K - Skylake
ASUS Z170 PRO Gaming - Skylake
Corsair Vengeance LPX 16GB (2 x 8GB) DDR4 3000MHz CL15 Red
Cooler Master Hyper 212 Evo
ASUS GeForce GTX 980 Ti STRIX 6GB DirectCU III OC
Samsung 850 EVO Series Basic SATA III 2,5" SSD - 500GB
Microsoft Windows 10 Home 32-bit/64-bit USB Svensk

Tillsammans med de här äldre delarna:

Samsung SSD 840 120GB
Define R4 Black
Integra R2 750 W

Har betalat omkring 15 900 kronor för uppgraderingen ovan. Vissa delar kunde jag få något billigare på annat håll men valde att ta allting från Alina för att jag har handlat från dem förr, litar på dem och gillar dem.

Vad tror ni om maskinen?

Riktigt trevlig speldator! Jag tror som du, att du kommer vara nöjd med den en bra tid framöver.
Happy gaming

Visa signatur

FD Define R4 | ASUS Z170 Pro Gaming | Corsair RMx 550W | Intel Core i5 6600K + Noctua NH-U12S | ASUS GeForce GTX 960 4GB | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4

Permalänk

Har fått datorn och har satt ihop den. Såhär ser benchmarken för Steam VR ut nu.

Jag är rätt nöjd.

Permalänk

Okej! Något har hänt. Nu kraschar allt helt plötsligt.

Allt fungerade felfritt för en vecka sedan. Helt som det var började skärmen frysa följt av oväsen när jag spelade Star Citizen. Tänkte att det kanske var spelet som buggade för att det är alfa så jag bootade upp Ethan Carter som jag vet att det har flutit på bra. Efter bara någon minut kraschade spelet med ett felmeddelande som verkade prata om grafikkortet. Jag vet att det har varit en del trassel med senaste drivrutinerna så jag downgradade till 362 (som jag läst är stabil), startade om datorn och körde 3DMark. Blue screen.

Nu är jag skraj att kortet kan ha pajat.

Permalänk

Nu får jag bluescreen redan vid inloggningsskärmen. Får se om det går att starta upp utan GPU.

Den hade en livslängd på en vecka. Skoj.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Idag kan du inte bygga en burk som klarar 4k jättebra även om du lägger ut mycket pengar på dyra grafikkort.

Du behöver nytt moderkort+cpu+minne och grafikkort och har du inte bråttom kanske det är värt att vänta på nästa generation då de snart kommer.

Permalänk

Nya moderkortet dog också. Kan inte ens starta i BIOS. Fick lämna in skiten på lokala Alina-butiken för felsökning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag gjorde en ny tråd i rätt forum för att behandla mina problem med datorn så den här tråden kan ignoreras nu. Mods kan låsa den om de vill.

Tråd om problemen är här: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1423825-kylpasta-i-mode...