Permalänk
Medlem

XMP -> memory fail, auto fungerar.

Hej,
Väldigt ny i överklockningssammanhanget - men har bytt ut lite utrustning i mitt R5 (satt in 2 till noctua fläktar, och en ny tornkylare på ingång).

Har Intel 4690k, med ASUS Z97A
Har 4gb x 2 + 4gb x 2 (olika märken, och säkerligen olika timings)
Utifrån instruktionsboken har jag fått för mig att de minnena skall installeras på följande sätt x O x O (dvs paret varannan). (I bios är a1 och b1 samma märke respektive a2 och b2 samma)

I alla guider jag hittar på nätet står det att man skall använda XMP settingen, men då kan jag inte starta upp datorn (kommer ej in i windows) memory fail, och massor av andra intressanta felmeddelanden.
Jag har också provat på AI suite 3, (automatisk överklockning) då får jag liknande problem.

Däremot när jag kör auto, och istället bara överklockar v-core och 45x får jag mycket stabil (och ca 20% mer i prestanda i processor test) i aida64 flertal timmar (70-72 medel beroende på kärna) (även i spel).
Jag kör då med multipliern olåst, dvs att den steppar ned vid vila - men det verkar fungera mycket bra.

Jag undrar om det är något jag kan göra för att köra en bättre överklockning, stabiliteten eller värmen verkar inte vara något problem?
Och vad förlorar jag på mina minnesproblem?

Permalänk
Medlem

Xmp är bara en automatisk inställning av högsta frekvens och lägsta timings som minnet officiellt klarar. Detta går även att ställa in manuellt, och ska du överklocka längre måste det vara manuellt.

Har du olika minnen är det sannolikt att deras xmp-profiler ser olika ut och att systemet blir instabilt på något vis. Så kör manuella inställningar bara, och är det stabilt vid test så är det inget att bekymra sig över

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII