Permalänk
Medlem

Ny CPU eller överklocka?

Tja

Min fråga till er här på Sweclockers forum bör jag överklocka min cpu som nu är på stock i5 4670k och köpa till en CPU kylare (Noctua D15) eller uppgradera CPU till i7 4970k?

Vad kommer märkas av bäst, överklocka ( blir billigare) eller ny cpu ?

Använder PCn till mycket bildredigeringar i Lightroom där CPUn jobbar konstant i 100 %.
Moderkort z87k

Permalänk
Medlem

Ny CPU och överklocka (K-modell),

Vad som kommer märkas av mest av dina alternativ tordes bero på hur mycket du får ut av din CPU, vad har du för kylare nu? (något annat än stock?)

Permalänk
Avstängd

Vad du än gör så borde du ha en bättre kylare och överklocka till 4,2ghz+.

Behöver du flera kärnor kan du köpa en 6 kärnig cpu men allt beror också på din budget.

Permalänk
Medlem

Bildredigering beroende på program kan ju dra nytta av HT i en i7 men börja helt klart med att överklocka nuvarande och se om du tycker att det räcker.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

överklockning och luftkylare är inte lönt.
om du har tanken på köpa ny kylare köp en all in one closed vatten kylare.

Visa signatur

NZXT Phantom | 4790k 4.8Ghz | GA-Z97X-Gaming 7 | 16GB | ASUS 1080 TI Strix | 3 x 525GB SSD | XFX P1-1050-BEFX Full custom watercooling loop.
Acer 28" Predator XB281HK G-Sync 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allihopa:

överklockning och luftkylare är inte lönt.
om du har tanken på köpa ny kylare köp en all in one closed vatten kylare.

Skitsnack.

MvH 4.8GHz OC'd i7-6700K med NH-D15

Visa signatur

W10 Pro N | i7 6700K @ 4.7 GHz | NH-D15 | GTX 980 Ti HOF | ASUS Z170 Pro Gaming | 16GB 3000Mhz CL15 | Samsung 850 EVO 500GB | 3x HDD ~8TB | Define S | EVGA 750W G2 | Logitech g502 | Corsair K70 Red | Beyerdynamic DT 770 Pro 250Ω | Sound Blaster Z | BenQ XL2430T 144Hz + GW2250HM 60Hz
» Youtube: https://www.youtube.com/c/Phreec

Permalänk
Medlem
Skrivet av typat:

Ny CPU och överklocka (K-modell),

Vad som kommer märkas av mest av dina alternativ tordes bero på hur mycket du får ut av din CPU, vad har du för kylare nu? (något annat än stock?)

Tack för svaren. Jag har stock kylare från intel men köpte idag en NH-D15, får först testa med överklockning.

Skrivet av Allihopa:

överklockning och luftkylare är inte lönt.
om du har tanken på köpa ny kylare köp en all in one closed vatten kylare.

Läst på om de olika kylarna, där Noctua är bland topklass? http://www.sweclockers.com/test/19144-noctua-nh-d15-bjasse-ti...

Skrivet av phreec:

Skitsnack.

MvH 4.8GHz OC'd i7-6700K med NH-D15

Kommer behöva uppgradera moderkortet för 6th gen intel blir för kostsamt med ny cpu plus 6700k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glucooma:

Kommer behöva uppgradera moderkortet för 6th gen intel blir för kostsamt med ny cpu plus 6700k

Det var verkligen inte det han menade, alls.

Med din nya kylare kan du överklocka gott, bara att tuta och köra. Tips för första gången du rotar med överklockning (om du vill göra det lätt för dig) är att inte ta några egna initiativ direkt, kolla runt lite grann och försök få en hyfsad uppfattning om vart någonstans din modell på CPU normalt klarar att ligga genom att läsa andras resultat av samma CPU.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allihopa:

överklockning och luftkylare är inte lönt.
om du har tanken på köpa ny kylare köp en all in one closed vatten kylare.

Detta är nog det dummaste jag hört på länge.

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allihopa:

överklockning och luftkylare är inte lönt.
om du har tanken på köpa ny kylare köp en all in one closed vatten kylare.

Hahaha, finns luftkylare som presterar bättre än de flesta 240 AiO vattenkylarna.

Visa signatur

Speldator: Intel i7-6700k ~ Noctua NH-U9b ~ EVGA GTX 1080 Ti FTW3 ~ 16 GB Corsair LPX DDR4 ~ Gigabyte Z170X Ultra Gaming ~ 970 m.2 500 GB ~ EVO 500 GB ~ 1 TB HDD ~ Cooler Master V750 ~ Svive Luna S800 ~ Benq XL2420Z ~ Corsair K70 ~ Logitech G403 ~

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Vad du än gör så borde du ha en bättre kylare och överklocka till 4,2ghz+.

Behöver du flera kärnor kan du köpa en 6 kärnig cpu men allt beror också på din budget.

Är det bara jag som är dålig på att överklocka? Klarar inte överklocka

4.2ghz

1.22 voltage

max 93°C avg 55°C

Kraschar med prime95 efter 3h, ökar jag volten är ja rädd att det blir överhettning.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Glucooma:

Är det bara jag som är dålig på att överklocka? Klarar inte överklocka

4.2ghz

1.22 voltage

max 93°C avg 55°C

Kraschar med prime95 efter 3h, ökar jag volten är ja rädd att det blir överhettning.

Låter nästan som om du monterat lite galet eller gjort nåt fel. Så där höga temps vid sån där låg överklockning tyder på det. Har du följt guiderna? Finns ju en sticky alldeles ovanför här, sen har du en annan tråd här http://www.overclock.net/t/1411077/haswell-overclocking-guide...

Permalänk
Avstängd

lite mer än 1.22 klarar den nog. själv körde jag min i 4.4 i 70 C full load. Runt 1.3 volt
men så hög max temp med 4.2 är rätt högt.

Permalänk

Ett tips är att använda stress testningsprogram som inte använder avx instruktioner för dessa hettar till som fan.
Använd prime 26.6, intel extreme tuning utility eller occt(där du stänger av denna funktion).
Annars kan du göra en render i lightroom för att se vad för realistiska temperaturer du får.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av gujukal:

Hahaha, finns luftkylare som presterar bättre än de flesta 240 AiO vattenkylarna.

presterar bättre än alla typ.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chemrupes:

Ett tips är att använda stress testningsprogram som inte använder avx instruktioner för dessa hettar till som fan.
Använd prime 26.6, intel extreme tuning utility eller occt(där du stänger av denna funktion).
Annars kan du göra en render i lightroom för att se vad för realistiska temperaturer du får.

Senaste prime har löst volt öknings problemet om jag inte missminner mig. (AVX(2) är däremot inte helt dumt att använda vid stresstest om man kör program som kan utnyttja det.)

Kan hända att du har konfigurerat allting rätt TS men du har TIM problem. Här är ett utdrag från en annan tråd där en 4670K gick väldigt varmt trots bra kylare och relativt måttlig överklock.

Skrivet av philipborg:

Troligen är det pga att du har en 4670K som är ökänd för sin kassa TIM (kylpasta). (Hela Haswell; gäller ej Devil's Canyon (Refresh), Haswell-E och Haswell-EP.) En delid lär lösa ditt problem, men pajar även all garanti. Detta är en utav dem största skillnaderna mellan 4670K och 4690K.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glucooma:

Är det bara jag som är dålig på att överklocka? Klarar inte överklocka

4.2ghz

1.22 voltage

max 93°C avg 55°C

Kraschar med prime95 efter 3h, ökar jag volten är ja rädd att det blir överhettning.

Aldrig stressa en Haswell baserad processor med Prime, aldrig. Klart du får höga temps.

Prova Aida64 eller Realbench istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Låter nästan som om du monterat lite galet eller gjort nåt fel. Så där höga temps vid sån där låg överklockning tyder på det. Har du följt guiderna? Finns ju en sticky alldeles ovanför här, sen har du en annan tråd här http://www.overclock.net/t/1411077/haswell-overclocking-guide...

Tack har tittat på det, går stegvis efter guiden.

Skrivet av Chemrupes:

Ett tips är att använda stress testningsprogram som inte använder avx instruktioner för dessa hettar till som fan.
Använd prime 26.6, intel extreme tuning utility eller occt(där du stänger av denna funktion).
Annars kan du göra en render i lightroom för att se vad för realistiska temperaturer du får.

Får väl testa intels utility och testa lightroom. Hur längre bör jag stress testa med intel extreme tuning?

Permalänk
Avstängd

@Glucooma: precis som @philipsborg säger så kommer du bli tvungen att delida din Haswell processor p.g.a IHS problemet.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruzikx:

Aldrig stressa en Haswell baserad processor med Prime, aldrig. Klart du får höga temps.

Prova Aida64 eller Realbench istället.

Testa lite med intel utility programmet istället för prime, öka till 4.4 ghz 1.27v och temperatur max 71 °C
Kom aldrig upp i den dessa volymer med prime ? men hur stabilt testar intel utility

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glucooma:

Testa lite med intel utility programmet istället för prime, öka till 4.4 ghz 1.27v och temperatur max 71 °C
Kom aldrig upp i den dessa volymer med prime ? men hur stabilt testar intel utility

Aldrig använt det, svårt att avgöra. Kör med Aida64. Där har du en bra max temp att gå efter.

Permalänk
Medlem

Har samma problem, som philipsborg säger, du får nog delida så blir allt bra

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glucooma:

Är det bara jag som är dålig på att överklocka? Klarar inte överklocka

4.2ghz

1.22 voltage

max 93°C avg 55°C

Kraschar med prime95 efter 3h, ökar jag volten är ja rädd att det blir överhettning.

Skrivet av Daark:

Har samma problem, som philipsborg säger, du får nog delida så blir allt bra

Skickades från m.sweclockers.com

Just nu ser det ut som prime95 var boven båda intel utility och aida64 klara HÖGRE klockning med stabilt resultat 4.4 ghz 1.27 v max tem. 75°C jmf 4.2 ghz(prime95 krascha) med 1.22 v och 93°C.

testat någon timme nu med Aida64 ska se efter 4h det får nog räcka med 4h stresstest.

Permalänk

@Glucooma: Är det möjligt för dig att göra en render i lightroom också? Så vi kan se vad du får för temperaturer i det du använder datorn till. Som tidigare har sagt verkar i5:an ha skit TIM men vet inte huruvida du vill delida (är aldrig 100% att du kommer få bättre kylningsprestanda, chansen är stor men är inte garanterade). Går den upp emot 90 grader under en lightroom render och det är det du håller på med så får du börja diskutera en delid dock. Mina två cent av det hela.

Permalänk
Medlem

Nån som testat z97-a 5 way optimation?

Permalänk

@Maliqos: Detta är nog inte rätt tråd för detta men jag har testat det och det funkar inge bra. Inte nog med att den rörde base clocken som fick min dator att bli instabil men övervoltade till 1.35. Bättre att lära sig att överklocka själv.