Post- och telestyrelsen förelägger Bahnhof att lämna ut abonnemangsuppgifter

Permalänk
Medlem
Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem

Det som är mest skrämmande är väl egentligen att de enda gångerna något sånt här dyker upp till ytan är när Bahnhof sätter sig på tvären mot någon myndighet.
Vilket innebär att VARENDA J*VLA ISP i landet förutom Bahnhof helt snällt har delat med sig av begärda uppgifter. Hur länge då, och i vilket omfattning?

Att endast ett enda företag tar striden är hedransvärt men väldigt skrämmande.

Permalänk
Medlem

Var kontakt med Bredband2 och fick följande som svar:

Fråga 1:
"Bahnhof är hittills den enda internetleverantören som motsatt sig den svenska lagen om elektronisk kommunikation genom att inte lämna ut uppgifter till polisen."
http://www.expressen.se/nyheter/bahnhof-maste-lamna-ut-uppgif...
Stämmer detta? För den information ni givet ut förut har varit att ni inte sparar loggar och därav inte lämnat ut några uppgifter angående era kunder.
Svar 1:
Vi följer svensk lagstiftning, om exempelvis Polisen begär uppgifter lämnas dessa endast ut vid misstanke om brott om en begäran görs enligt rättegångsbalken.
Bredband2 sparar bara de uppgifter som behövs för att kunna leverera tjänst och support. All data behandlas i enighet med Personuppgiftslagen (SFS 1998:204).
Vi garanterar att vi kommer göra allt i vår makt för att skydda våra kunders personuppgifter. Enda undantaget är våra partners för logistik som behöver uppgifter för att leverera hårdvara och skicka faktura.
Det har alltid varit självklart för oss att inte censurera Internet för våra kunder genom att t.ex. blockera enskilda sajter. Vi tror på ett fritt nät och låter oss inte påverkas av lobbygrupper från mediaindustrin.

Fråga 2:
Så uppfattar jag det rätt, att ni lämnar ut uppgifter om era kunder för minsta misstanke av brott till polisen? För Bahnhof följer ju EU-lagstiftning eftersom den är överordnad svensk lagstiftning och ni skrev tidigare att även ni gjorde det och sluta spara uppgifter/loggar (förutom det absolut nödvändigaste) efter EUs beslut att riva upp datalagringsdirektivet.
Svar 2:
Vi lämnar endast ut uppgifter om en begäran görs enligt rättegångsbalken och om de är i relation till brottet.

Fråga 3:
Betyder det att ni har samma policy som Bahnhof? För dom lämnar endast ut vid allvarligare brott där straffet kan ge minst 6 månaders fängelse.
Svar 3:
Vi som leverantör måste följa svensk lagstiftning. Vi lämnar bara ut uppgifter om förfrågan är i relation till brott, dvs vi lämnar inte bara ut uppgifter baserat på att brottet kan ge mindre än 6 månaders fängelse.
Vi följer givetvis debatten mellan internetleverantören Bahnhof och tillsynsmyndigheten Post- och telestyrelsen (PTS) för att hålla oss uppdaterade om händelseförloppet och den fortsatta debatten i denna fråga.

Tolkar jag det rätt att Bredband2 följer samma policy som Bahnhof?

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Skrivet av anon265474:

That's it, från och med nu kommer jag köra vpn på heltid.

känner precis samma sak, vad jag gör och vilka sidor är min privat sak, DÄRMED MED BASTA.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tadawa:

Hoppas du inte menar att du kör VPN mot ditt hemabbonemang från dina mobila enheter? Det kan du ju göra självklart, jag gör liknande med SSH när jag är på resande fot osv. Men det kommer inte hjälpa dig mot övervakning på ditt hemabbonemang

Givetvis inte, kanske felformulerat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

"Oavsett brottets eventuella påföljd", så det måste ha begåtts ett brott i alla fall?
Men ändå, verkligen "storebror ser dig" som är på gång nu...

Ja, ett brott måste ha begåtts och du måste vara misstänkt. Men som du vet är inte alla misstänkta skyldiga och allt som behövs är att du är misstänkt för att ha gått mot röd gubbe så är dom fria att få ut dina uppgifter enliget den här skrivningen.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk

PTS aprilskämt missade med en dag. Förfärligt!

Bra för alla VPN-leverantörer kan jag tänka mig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av havoc:

Om Ryssland börjar lobba atombomber så är ett eventuellt medlemskap i Nato det minsta problemet, finns dock givetvis andra anledningar att vara alliansfri men saken är väl av vi sedan många år i praktiken knappast kan sägas vara det.

Väldigt stor skillnad att vara måltavla för atombomber och slippa det. Om Sverige skulle vara neutralt slipper dom vara måltavla för atombomber. Dessutom att vara natomedlem är att vara USAs knähund och behöva skicka folk att kriga för dom, slipper man helt om man inte är medlem, minskar betydligt risken för terrordåd iom att USA=NATO är dom som konstant bryter mot internationella lagar och genomför barbariska invasioner, sänder ISIS till Ukraina och stödjer dom även i Syrien, USA har givetvis inget emot att Turkiet säljer vapen till ISIS i Syrien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Var kontakt med Bredband2 och fick följande som svar:

Fråga 1:
"Bahnhof är hittills den enda internetleverantören som motsatt sig den svenska lagen om elektronisk kommunikation genom att inte lämna ut uppgifter till polisen."
http://www.expressen.se/nyheter/bahnhof-maste-lamna-ut-uppgif...
Stämmer detta? För den information ni givet ut förut har varit att ni inte sparar loggar och därav inte lämnat ut några uppgifter angående era kunder.
Svar 1:
Vi följer svensk lagstiftning, om exempelvis Polisen begär uppgifter lämnas dessa endast ut vid misstanke om brott om en begäran görs enligt rättegångsbalken.
Bredband2 sparar bara de uppgifter som behövs för att kunna leverera tjänst och support. All data behandlas i enighet med Personuppgiftslagen (SFS 1998:204).
Vi garanterar att vi kommer göra allt i vår makt för att skydda våra kunders personuppgifter. Enda undantaget är våra partners för logistik som behöver uppgifter för att leverera hårdvara och skicka faktura.
Det har alltid varit självklart för oss att inte censurera Internet för våra kunder genom att t.ex. blockera enskilda sajter. Vi tror på ett fritt nät och låter oss inte påverkas av lobbygrupper från mediaindustrin.

Fråga 2:
Så uppfattar jag det rätt, att ni lämnar ut uppgifter om era kunder för minsta misstanke av brott till polisen? För Bahnhof följer ju EU-lagstiftning eftersom den är överordnad svensk lagstiftning och ni skrev tidigare att även ni gjorde det och sluta spara uppgifter/loggar (förutom det absolut nödvändigaste) efter EUs beslut att riva upp datalagringsdirektivet.
Svar 2:
Vi lämnar endast ut uppgifter om en begäran görs enligt rättegångsbalken och om de är i relation till brottet.

Fråga 3:
Betyder det att ni har samma policy som Bahnhof? För dom lämnar endast ut vid allvarligare brott där straffet kan ge minst 6 månaders fängelse.
Svar 3:
Vi som leverantör måste följa svensk lagstiftning. Vi lämnar bara ut uppgifter om förfrågan är i relation till brott, dvs vi lämnar inte bara ut uppgifter baserat på att brottet kan ge mindre än 6 månaders fängelse.
Vi följer givetvis debatten mellan internetleverantören Bahnhof och tillsynsmyndigheten Post- och telestyrelsen (PTS) för att hålla oss uppdaterade om händelseförloppet och den fortsatta debatten i denna fråga.

Tolkar jag det rätt att Bredband2 följer samma policy som Bahnhof?

Vad de säger är faktiskt att de inte har samma policy som Bahnhof, utan om polis säger att det finns misstanke om brott, oavsett brottets art, så lämnar de ut uppgifterna. De slingrar sig, men hänvisningen till svensk lag blir till LEK 6:22 då, där enda kravet är misstanke om brott. Så tolkar jag det, allra helst som de inte helt enkelt säger att de har samma policy.
På det också att de följer debatten, vilket tyder på att om Bahnhof får rätt, så kommer de göra aom Bahnhof efter det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Var kontakt med Bredband2 och fick följande som svar:

Svar 3:
Vi som leverantör måste följa svensk lagstiftning. Vi lämnar bara ut uppgifter om förfrågan är i relation till brott, dvs vi lämnar inte bara ut uppgifter baserat på att brottet kan ge mindre än 6 månaders fängelse.

Tolkar jag det rätt att Bredband2 följer samma policy som Bahnhof?

Först tyckte jag att de skrev ganska tydligt att de INTE har samma policy som Bahhof (och så är säkert fallet, annars kunde de ju bara skrivet rakt ut).

Men... "dvs vi lämnar inte bara ut uppgifter baserat på att brottet kan ge mindre än sex månaders fängelse"

Måste ju vara felformulerat? Menar man inte "att brottet kan ge minst 6 månaders fänglese"

Skrivet av Baxtex:

Givetvis inte, kanske felformulerat.

Ah ok

Permalänk
Medlem

Ska vi betala Bahnhofs böter?

Jag skäms för Sverige
Någon som vill starta en crowd funding-kampanj för att hjälpa till att betala Bahnhofs böter?
Jag blir en av de första att bidra.

/ Erik

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

känner precis samma sak, vad jag gör och vilka sidor är min privat sak, DÄRMED MED BASTA.

Självklart. Integrity VPN har funkat skitbra. En gång glömde jag att jag hade anslutning igång och upptäckte det efter ca 61 dygn att jag fortfarande hade anslutning(!) Två månade utan avbrott 24 timmar om dygnet får nog anses OK va?
Väldigt bra hastighet också.
Jag skulle också vilja passa på och uppmana alla att starta upp TOR-noder. TOR-nätverket går hemskt långsamt och behöver hjälp!
Undvik att t.ex. ladda ner stora filer eller kolla på youtube via TOR eftersom det blir överlastat då, men sätt upp noder så att ni hjälper till.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaitra:

Tji fick PTS...än så länge!

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem

Har fått ytterligare svar från Bredband2, gjorde inte mig så mycket klokare, men någon här på forumet kanske förstår vad dom menar.

Svar:
Det är svårt att enbart svara "Ja" eller "Nej" på denna fråga.

Bahnhof har offentligt motsatt sig svensk lagstiftning om utlämning av elektronisk kommunikation vilket har lett till en debatt mellan internetleverantören och tillsynsmyndigheten Post och telestyrelsen PTS som menar att Bahnhof inte följer svensk lagstiftning. Ett beslut har nu kommit att Bahnhof måste lämna ut uppgifter om abonnemang vid misstanke om allvarligare brott när brottsbekämpande myndigheter ber om det och att svenska regler ska tillämpas i väntan på beslutet i EU-domstolen.
Vi har inte tagit någon offentlig ståndpunkt i frågan och följer svensk lagstiftning. Med det sagt tar vi självfallet denna fråga på stort allvar och för oss är det oerhört viktigt att värna om våra kunders personuppgifter och integritet. När det gäller utlämning om uppgifter vid brottsmisstanke är vi noga med att vara så restriktiva med detta som möjligt i den mån som svensk lagstiftning tillåter det. Vid en förfrågan om utlämning av uppgifter måste en misstanke om brott redogöras från brottsbekämpade myndigheter. Vid eventuell förfrågan är vi noga med att beslut om en eventuell utlämning tydligt måste stå i relation till det misstänka brottet som redogörs.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Skrivet av muSashi:

Har fått ytterligare svar från Bredband2, gjorde inte mig så mycket klokare, men någon här på forumet kanske förstår vad dom menar.

Svar:
Det är svårt att enbart svara "Ja" eller "Nej" på denna fråga.

Bahnhof har offentligt motsatt sig svensk lagstiftning om utlämning av elektronisk kommunikation vilket har lett till en debatt mellan internetleverantören och tillsynsmyndigheten Post och telestyrelsen PTS som menar att Bahnhof inte följer svensk lagstiftning. Ett beslut har nu kommit att Bahnhof måste lämna ut uppgifter om abonnemang vid misstanke om allvarligare brott när brottsbekämpande myndigheter ber om det och att svenska regler ska tillämpas i väntan på beslutet i EU-domstolen.
Vi har inte tagit någon offentlig ståndpunkt i frågan och följer svensk lagstiftning. Med det sagt tar vi självfallet denna fråga på stort allvar och för oss är det oerhört viktigt att värna om våra kunders personuppgifter och integritet. När det gäller utlämning om uppgifter vid brottsmisstanke är vi noga med att vara så restriktiva med detta som möjligt i den mån som svensk lagstiftning tillåter det. Vid en förfrågan om utlämning av uppgifter måste en misstanke om brott redogöras från brottsbekämpade myndigheter. Vid eventuell förfrågan är vi noga med att beslut om en eventuell utlämning tydligt måste stå i relation till det misstänka brottet som redogörs.

Enligt sista stycket måste det finnas en straffpåföljd bakom förfrågan (men hur dom gör i praktiken vet jag inte).

Andra IPSer (som telia och tele2), har gått ut i media och gråtit ut. Att det tar onödiga resurser att behöva gå genom varje ärende, som dessutom måste besluta om denna myndighet har rätt till informationen. Enligt IPS:er finns det myndigheter som försöker få ut info dessa inte har rätt till (typ kommuner som vill ha ut X info på X person), dessa slutar tydligen med avslag (kommer tydligen in massor med ärenden varje månad).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Har fått ytterligare svar från Bredband2, gjorde inte mig så mycket klokare, men någon här på forumet kanske förstår vad dom menar.

Svar:
[b]Det är svårt att enbart svara "Ja" eller "Nej" på denna fråga.

[...] Ett beslut har nu kommit att Bahnhof måste lämna ut uppgifter om abonnemang vid misstanke om allvarligare brott när brottsbekämpande myndigheter ber om det [...]

Nej, det har det inte! Ett beslut har kommit om att Bahnhof måste lämna ut uppgifter OAVsett brottets "allvarlighetsgrad". Och såvitt jag har förstått Bahnhofs position i frågan så vill de inte lämna ut uppgifter "bara för att" (följa ev. lagstiftning) och gällande i princip offentligt urinerande eller cyklande utan lyse... Så, med andra ord, anser jag att Bredband2 far med viss osanning.

Visa signatur

PC (specs fully satisfying, to me)

Permalänk
Medlem
Skrivet av d00rkey:

Nej, det har det inte! Ett beslut har kommit om att Bahnhof måste lämna ut uppgifter OAVsett brottets "allvarlighetsgrad".

Som tidigare har sagts: https://www.bahnhof.se/press/press-releases/2016/04/07/blanke...
Beslutet är alltså inte slutgiltigt.
Det är dock bara en delseger.