Permalänk
Medlem

Hemsida + domännamn ??

Hej! Är ute efter att kunna göra en egen hemsida och ha en .se adress, såklart vill man ju arbeta med ett bra och enkelt samtidigt till bra pris så tänkte att jag vänder mig till er som är mer kunniga på det här finns ju en uppsjö utav val ute på internet här , tacksam för hjälp är jag

Permalänk
Medlem

Tjena! Jag skulle kunna rekommendera citysites när det gäller pris, deras kontroll panel är helt ok och gör jobbet som den skall.

EDIT:

Alternativ missdomain där finns det rea på .se domäner, du hittar dem för 10kr + webhotell som kostar 10kr i månaden, det är en billigare lösning och deras kontroll panel är bättre än citysites dock har jag ingen idé hur deras support fungerar då jag aldrig har haft kontakt med dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NewCamps:

Tjena! Jag skulle kunna rekommendera citysites när det gäller pris, deras kontroll panel är helt ok och gör jobbet som den skall.

Tack för svar , kollar genast in det där

Permalänk
Medlem
Skrivet av XciTeR:

Tack för svar , kollar genast in det där

Du kan också kolla på min edit la till ännu ett företag där jag har haft domän samt webbhotell hos.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NewCamps:

Du kan också kolla på min edit la till ännu ett företag där jag har haft domän samt webbhotell hos.

Det lät väldigt billigt , får kika på det alternativet , skall inte ha någon jätte avancerad hemsida så det borde duga till mig eller ?

Permalänk
Medlem

@XciTeR:

loopia.se och webb.se har jag mina på.. webb.se kräver dock aningen mera kunskap och är inte riktigt användarvänligt som loopia..
Köpte min *******.se domän för 29kr första året och 129k nu framöver vilket jag anser är en lagom kostnad.

Sen driver jag mina hemsidor själv via en Raspberry pi med ett snitt på 100 besökare om dagen så inga monstersidor direkt men å andra sidan så har jag lika hög driftkostnad som en lampa om året typ xD

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

@XciTeR:

loopia.se och webb.se har jag mina på.. webb.se kräver dock aningen mera kunskap och är inte riktigt användarvänligt som loopia..
Köpte min *******.se domän för 29kr första året och 129k nu framöver vilket jag anser är en lagom kostnad.

Sen driver jag mina hemsidor själv via en Raspberry pi med ett snitt på 100 besökare om dagen så inga monstersidor direkt men å andra sidan så har jag lika hög driftkostnad som en lampa om året typ xD

Det spelar alltså ingen roll vart man köper domänen igentligen ? Utan kan köpa den där det är billigast och sen välja ett webbhotell att göra min hemsida på ? Har jag uppfattat rätt då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

@XciTeR:

loopia.se och webb.se har jag mina på.. webb.se kräver dock aningen mera kunskap och är inte riktigt användarvänligt som loopia..
Köpte min *******.se domän för 29kr första året och 129k nu framöver vilket jag anser är en lagom kostnad.

Sen driver jag mina hemsidor själv via en Raspberry pi med ett snitt på 100 besökare om dagen så inga monstersidor direkt men å andra sidan så har jag lika hög driftkostnad som en lampa om året typ xD

Skulle du vilja/kunna länka till din hemsida? Har nämligen funderat att hosta en hemsida på en Raspberry Pi själv men vill gärna se hur pass väl det fungerar med bl.a. responstider!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Hittade t.ex nu , miss domain. det kostar 10:- för att få en .se adress. är det rätt val jag gör nu ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av XciTeR:

Det spelar alltså ingen roll vart man köper domänen igentligen ? Utan kan köpa den där det är billigast och sen välja ett webbhotell att göra min hemsida på ? Har jag uppfattat rätt då?

Domänen är bara namnet, kan du köpa var du vill och det går alltid att flytta (vissa kan ta en avgift).
Webbhotellet kan vara en annan sida ja, personligen så föredrar jag att driva mina egna sidor då det blir mera ekonomiskt.
Då det enda jag betalar är domänen varje år och elkostnaden för servern hemma (Raspberry pi).

Skrivet av Icte:

Skulle du vilja/kunna länka till din hemsida? Har nämligen funderat att hosta en hemsida på en Raspberry Pi själv men vill gärna se hur pass väl det fungerar med bl.a. responstider!

Helst inte, håller mina internet identiteter så separat som det går...
Här har du några exempel på hemsidor drivna av RPI:
https://www.stewright.me/
http://raspberrypi.goddess-gate.com/

Köper du en ny RPI3 så kommer den gäspa av en hemsida med normalt med trafik (alltså några hundra besökare).

Det finns till och med ett skräddarsytt opertivsystem om du vill driva din egna: Dropbox, hemsida, dns, wordpress med mera och allt sköts igenom ett webbgränssnitt som är mycket enkelt att använda och inga enorma kunskaper behövs.
---> https://arkos.io/

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Helst inte, håller mina internet identiteter så separat som det går...
Här har du några exempel på hemsidor drivna av RPI:
https://www.stewright.me/
http://raspberrypi.goddess-gate.com/

Köper du en ny RPI3 så kommer den gäspa av en hemsida med normalt med trafik (alltså några hundra besökare).

Det finns till och med ett skräddarsytt opertivsystem om du vill driva din egna: Dropbox, hemsida, dns, wordpress med mera och allt sköts igenom ett webbgränssnitt som är mycket enkelt att använda och inga enorma kunskaper behövs.
---> https://arkos.io/

https://fund.arkos.io/static/img/genesis.png

Förstod det Men tack för tipset, precis det jag letat efter!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av XciTeR:

Hittade t.ex nu , miss domain. det kostar 10:- för att få en .se adress. är det rätt val jag gör nu ?

Notera bara att det brukar vara ruskigt billigt första året och andra året så landar du på normala 99 - 199kr per år.

Personligen så hade jag valt någon sidorna likt loopia.se eller one.com för dig då du verkar vara ny, dom har ganska enkel domänhantering så det krävs inga stora kunskaper att "peka" domäner på sina hemsidor eller använda deras webbhotell.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

@hakd:

nu råka jag regga mitt domännamn på den billiga sida, kan jag inte köra loopia på hemsida nu bara då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av XciTeR:

@hakd:

nu råka jag regga mitt domännamn på den billiga sida, kan jag inte köra loopia på hemsida nu bara då?

Jodå du kan ha en annan sida/företag som webbhotell och peka din domän dit, det brukar inte vara några problem alls.
Dock är det ju smidigare att ha allt på samma

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Jodå du kan ha en annan sida/företag som webbhotell och peka din domän dit, det brukar inte vara några problem alls.
Dock är det ju smidigare att ha allt på samma

One.com är betydligt billigare än loopia. rekomenderar du one.com för en enkel företagshemsida med lite kort och info bara ?

400:- kontra 1500:- typ

Permalänk
Medlem
Skrivet av XciTeR:

One.com är betydligt billigare än loopia. rekomenderar du one.com för en enkel företagshemsida med lite kort och info bara ?

400:- kontra 1500:- typ

one är billigast med från 15kr månaden
Loopia är grövst med 84kr månaden

Sen får han välja webbhotell själv efter behov, smak och budget

EDIT: Sen var båda bara ett exempel då det är två jag har domäner på idag och dessa har mycket enkel domänhantering och smidiga webbhotell.. Sen är det ju upp till trådskaparen att besluta vad han vill ha och inte vi

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

one är billigast med från 15kr månaden
Loopia är grövst med 84kr månaden

Sen får han välja webbhotell själv efter behov, smak och budget

ah detta var för 1år då. jag menar kontrollpanel på loopia eller one.com, vill inte sitta och skapa mig galen på att det blir svårt, vet att loopia har enkel kontrollpanel iaf, vet dock inte hur one.com .. ah du förstår..

Permalänk
Medlem

Jag betalar 369 kr/år inklsive moms för en domän + 15 GB lagring hos one.com. Det går att peka om mejlservrar, webbsidor och subdomäner. Finns även mallar för fotoalbum och Wordpress sajter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XciTeR:

@hakd:

nu råka jag regga mitt domännamn på den billiga sida, kan jag inte köra loopia på hemsida nu bara då?

Det är inga fel med missdomain, en väldigt trovärdig sida med en kontroll panel som passar nybörjare, de använder sig av cpanel och i mina ögon är det ett bra val för nybörjare då det finns mycket ute på nätet om den panelen vilket är ett stort plus. Du ska känna dig trygg med dem då de är ett sjukt bra val kan jag säga från egna erfarenheter.