Permalänk
Medlem

Att "stjäla" bilder?

Har precis tittat igenom bl.a. shutterstock, ingimage osv efter bilder till våran hemsida och dragit lite efter andan efter att ha sett priserna för en bild.
Hur olagligt är det egentligen att "låna" (stjäla?) en bild genom google image search och använda den på sin hemsida? Vi kommer såklart inte att på något sätt påstå att bilden i fråga tillhör oss genom att watermarka den med våran logo eller något sådant utan bara använda den i tex image sliders, banners osv. Bilderna jag menar är även relativt opersonliga. Jag menar typ bilder av kinesiska flaggor, frakt containers, städer osv, inte konstnärliga bilder som någon stackars hobbyfotograf slitit arslet av sig för att få precis rätt.

Hur ligger det till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaXia:

Har precis tittat igenom bl.a. shutterstock, ingimage osv efter bilder till våran hemsida och dragit lite efter andan efter att ha sett priserna för en bild.
Hur olagligt är det egentligen att "låna" (stjäla?) en bild genom google image search och använda den på sin hemsida? Vi kommer såklart inte att på något sätt påstå att bilden i fråga tillhör oss genom att watermarka den med våran logo eller något sådant utan bara använda den i tex image sliders, banners osv. Bilderna jag menar är även relativt opersonliga. Jag menar typ bilder av kinesiska flaggor, frakt containers, städer osv, inte konstnärliga bilder som någon stackars hobbyfotograf slitit arslet av sig för att få precis rätt.

Hur ligger det till?

Är de Copyright skyddade spelar det ingen roll om du snor en bild på en kontainer eller picasso. Möjligtvis bara finanserna personerna i fråga har som möjlighet att skydda sina bilder genom att dra dig till domstol.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

kör denna sida. Som google men allt är tillgängligt för kommersiellt bruk. www.pixabay.com

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Inaktiv

www.unsplash.com är nice också, där hittar du oftast väldigt bra bilder. Utbudet är lite begränsat dock. Avråder till att sno bilder från andra på nätet. Många bilder från bildbanker har någon form av metainformation som berättar var och när de laddades ner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaXia:

Har precis tittat igenom bl.a. shutterstock, ingimage osv efter bilder till våran hemsida och dragit lite efter andan efter att ha sett priserna för en bild.
Hur olagligt är det egentligen att "låna" (stjäla?) en bild genom google image search och använda den på sin hemsida? Vi kommer såklart inte att på något sätt påstå att bilden i fråga tillhör oss genom att watermarka den med våran logo eller något sådant utan bara använda den i tex image sliders, banners osv. Bilderna jag menar är även relativt opersonliga. Jag menar typ bilder av kinesiska flaggor, frakt containers, städer osv, inte konstnärliga bilder som någon stackars hobbyfotograf slitit arslet av sig för att få precis rätt.

Hur ligger det till?

Det är förstås helt olagligt att "låna" en bild från internet, även om bilden är "relativt opersonlig" kan det mycket väl vara "någon stackars hobbyfotograf som slitit arslet av sig" för att bilden ska bli precis rätt.

Exempel:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=137670
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=138127
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=146931

Visa signatur

Sony Vaio S13P - I5-3210M - 12GB RAM - Samsung 830 256GB - GT 640M LE @ 1000/1000

Permalänk
Medlem

Du kan också använda Googles bildsök och välja något av nedan alternativ. Dock blir sökningen begränsad, men någon kanske du hittar.

Man kan också alltid fråga upphovsrättsinnehavaren om tillstånd, ofta går de med på det om det inte ska användas till några konstigheter eller i stora kommersiella sammanhang.

Permalänk
Medlem

Kan bli riktigt dyrt för dig. Har själv blivit(bestulen) av en känd dagstidning och det kostade dom mer än det smaka.

https://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19600729.HTM

Permalänk
Rekordmedlem

Varför letar du inte efter fria bilder i stället ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.