Måste man ta bort kylpasta om man ska sälja processorn?

Permalänk
Medlem

Måste man ta bort kylpasta om man ska sälja processorn?

Hej alla sweclockare!
Har en processor jag skulle vilja sälja som jag använt dennes stockkylare till med "inbyggd" kylpasta direkt ur lådan. Om jag nu ska sälja processorn, måste jag ta bort kylpastan innan jag säljer den?
Tack i förhand!

MVH

Visa signatur

Graffekort: Zotac GeForce RTX 4080 Trinity OC
CPU: Intel Core i7-13700KF
RAM: Kingston FURY Beast DDR5 RGB 5600MHz 32GB
Moderkort: ASUS ROG STRIX B660-F GAMING WIFI
Nätagg: Corsair RMe 850e 850W PSU

Permalänk
Medlem

Eftersom Swec älskar bil-datorliknelser så kommer en här: Det är väl ungefär att jämföra med att sälja en skitig bil

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@ConnyxD: Ja, Annars ser man ju inte att det är rätt processor för den som köper den.
Man måste inte göra det så noga men när jag säljer grejer så ser jag till att grejerna är i ett skick som jag själv hade uppskattat om jag köpte grejerna.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

@ConnyxD:

T-röd och hushållspapper = Done

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

@ConnyxD: Ja, Annars ser man ju inte att det är rätt processor för den som köper den.
Man måste inte göra det så noga men när jag säljer grejer så ser jag till att grejerna är i ett skick som jag själv hade uppskattat om jag köpte grejerna.

Sant, tänkte inte på det:P Vet du vad som är bra att använda till att ta bort den på ett säkert sätt?

Visa signatur

Graffekort: Zotac GeForce RTX 4080 Trinity OC
CPU: Intel Core i7-13700KF
RAM: Kingston FURY Beast DDR5 RGB 5600MHz 32GB
Moderkort: ASUS ROG STRIX B660-F GAMING WIFI
Nätagg: Corsair RMe 850e 850W PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

@ConnyxD:

T-röd och hushållspapper = Done

Finns det nåt annat? En kompis sa att aceton funka, men vet inte

Visa signatur

Graffekort: Zotac GeForce RTX 4080 Trinity OC
CPU: Intel Core i7-13700KF
RAM: Kingston FURY Beast DDR5 RGB 5600MHz 32GB
Moderkort: ASUS ROG STRIX B660-F GAMING WIFI
Nätagg: Corsair RMe 850e 850W PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

@ConnyxD: Ja, Annars ser man ju inte att det är rätt processor för den som köper den.
Man måste inte göra det så noga men när jag säljer grejer så ser jag till att grejerna är i ett skick som jag själv hade uppskattat om jag köpte grejerna.

OK, enormt skitigt bil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

@ConnyxD: Ja, Annars ser man ju inte att det är rätt processor för den som köper den.
Man måste inte göra det så noga men när jag säljer grejer så ser jag till att grejerna är i ett skick som jag själv hade uppskattat om jag köpte grejerna.

Anledningen till att jag frågar är för att jag är rädd för att skada processorn om jag tar bort pastan på fel sätt.

Visa signatur

Graffekort: Zotac GeForce RTX 4080 Trinity OC
CPU: Intel Core i7-13700KF
RAM: Kingston FURY Beast DDR5 RGB 5600MHz 32GB
Moderkort: ASUS ROG STRIX B660-F GAMING WIFI
Nätagg: Corsair RMe 850e 850W PSU

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av ConnyxD:

Anledningen till att jag frågar är för att jag är rädd för att skada processorn om jag tar bort pastan på fel sätt.

AMD processor? Böj inte pinnarna.

I övrigt, kör inte en kniv igenom processorn.

Skrivet av ConnyxD:

Sant, tänkte inte på det:P Vet du vad som är bra att använda till att ta bort den på ett säkert sätt?

Kemisk Ren Bensin eller Aceton från ICA. T-Röd, isopropanolalkohol fungerar med.

Plocka bort kylpastan med papper eller hellre kaffe-filter.

Inga av preparaten kan skada processorn. Du kan doppa ner hela processorn i ett kärl och dränka den i bensin. CPU:n tar inte skada om du inte tänder en cigg bredvid.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av ConnyxD:

Finns det nåt annat? En kompis sa att aceton funka, men vet inte

allt med alkohol funkar finfint. Kör tops istället för hushållspapper. Brukar ludda mindre

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Rekordmedlem

Nej du måste inget eftersom det är dina prylar men du bör nog göra rent cpun så det går att läsa vilken modell det är och så det inte kladdas en massa med kylpastan, finns det kylpasta som kan hamna på fel ställe så kommer den att hamna på fel ställe

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ConnyxD:

En kompis sa att aceton funka, men vet inte

Förutsatt att det är kemiskt ren (eller högre renhetsgrad) aceton fungerar det utmärkt. Undvik att andas in ångorna.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av ConnyxD:

Finns det nåt annat? En kompis sa att aceton funka, men vet inte

Kemiskt ren aceton på ICA, kostar 25 spänn och räcker dig livet ut i datorsammanhang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ConnyxD:

Finns det nåt annat? En kompis sa att aceton funka, men vet inte

Nej nej nej.
Använt INTE aceton där du inte är 100% säker på vad för slags material det är.
Aceton löser nämligen en hel del olika plaster och kan förstöra olika lim.
Spill en droppe på fel ställe och du kan enkelt förstöra saker.

Permalänk
Medlem

Det enklaste om du är osäker är nog att bara torka bort kylpastan så gott det går med lite hushållspapper eller tops, så att det åtminstone går att läsa vad som står på processorn. Sen får köparen själv rengöra den bäst den vill. Om jag skulle köpa en begagnad processor så skulle jag antagligen ändå rengöra den själv, för att försäkra mig om att den faktiskt är ren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det enklaste om du är osäker är nog att bara torka bort kylpastan så gott det går med lite hushållspapper eller tops, så att det åtminstone går att läsa vad som står på processorn. Sen får köparen själv rengöra den bäst den vill. Om jag skulle köpa en begagnad processor så skulle jag antagligen ändå rengöra den själv, för att försäkra mig om att den faktiskt är ren.

Okej, blir nog det jag gör. Tack för alla svar!

Visa signatur

Graffekort: Zotac GeForce RTX 4080 Trinity OC
CPU: Intel Core i7-13700KF
RAM: Kingston FURY Beast DDR5 RGB 5600MHz 32GB
Moderkort: ASUS ROG STRIX B660-F GAMING WIFI
Nätagg: Corsair RMe 850e 850W PSU

Permalänk
Medlem

Ja.

Man vill inte ha torkad pasta på sin nya prolle. Tas endå bort hos mottagaren isåfall..

Angående att ta sönder processorn. Det gör du inte. Putsa på. Dom tål det.

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av ConnyxD:

Finns det nåt annat? En kompis sa att aceton funka, men vet inte

Fungerar bra det med, var bara försiktig så är det inga problem alls..

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Nej nej nej.
Använt INTE aceton där du inte är 100% säker på vad för slags material det är.
Aceton löser nämligen en hel del olika plaster och kan förstöra olika lim.
Spill en droppe på fel ställe och du kan enkelt förstöra saker.

Helt sant att det är aggresivt mot plast etc.
Men om man fuktar pappret med aceton o sedan gnor av cpun så är det nog ingen fara. Gjort detta i 15år på cpu/gpu med och utan värmespridare.
Inga problem.

Använd bara inte det från någon liten flaska som damerna har till naglarna då det kan inehålla lite olja för att inte torka ut huden.

Permalänk
Medlem

Delen du putsar är inte ömtålig, däremot får du vara försiktig att du inte rör pinnarna under. Håll processorn på kanterna när du ska hantera den, och om du måste lägga den ner så ska "plåtlocket" vara neråt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Svensktiger:

Nej nej nej.
Använt INTE aceton där du inte är 100% säker på vad för slags material det är.
Aceton löser nämligen en hel del olika plaster och kan förstöra olika lim.
Spill en droppe på fel ställe och du kan enkelt förstöra saker.

Detta.

Var extremt försiktig med aceton..som sagt, det kan smälta.

Kör på T-röd, det är snällare mot plast, eller kretskort.

Visa signatur

I5 4690K@4,5GHZ||Z97-HD3 rev 2.1||GTX970||8GB RAM||CM V700|| EVO 840 250GB||1TB Seagate||H440||NH-D15||Morpheus VGA cooler 360W||

-Eat sleep exercise, repeat.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jag använder Isopropylalkohol och hushållspapper som inte luddar av sig, funkar utmärkt!
Isopropylalkohol kan du hitta på Apoteket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

allt med alkohol funkar finfint. Kör tops istället för hushållspapper. Brukar ludda mindre

nu skrev du nog lite försnabbt....

allt som dunstar till 100% och inte lämmnar några räster fungerar. att ta absolut vodka fungerar inte då det lämnar räster

kemisk aceton fungerar utmärkt. "vanlig" aceton ska du inte använda då det lämnar räster.

Visa signatur

NZXT Phantom | 4790k 4.8Ghz | GA-Z97X-Gaming 7 | 16GB | ASUS 1080 TI Strix | 3 x 525GB SSD | XFX P1-1050-BEFX Full custom watercooling loop.
Acer 28" Predator XB281HK G-Sync 4K

Permalänk
Medlem

En droppe diskmedel funkar också bra för att lösa upp kylpastan

Permalänk
Medlem

Kemisk ren bensin.
Finns på liten flaska på ica tex.
Skonsammare än aceton och det blir rent och avdunstar.
Brukar köra med en fin microfiberduk typ sån man putsar glasögon med för att rengöra med.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allihopa:

nu skrev du nog lite försnabbt....

allt som dunstar till 100% och inte lämmnar några räster fungerar. att ta absolut vodka fungerar inte då det lämnar räster

kemisk aceton fungerar utmärkt. "vanlig" aceton ska du inte använda då det lämnar räster.

Av nyfikenhet:
Vilka rester lämnar vodka när det dunstat?
Vilka rester lämnar "vanlig" aceton när det dunstat?

Permalänk
Medlem

Rekommenderar Isopropylalkohol. Perfekt på all sorts elektronik. Köpes billigt på Kjell
http://www.kjell.com/se/sortiment/hus-halsa-fritid/kemi-spray...

Jag köpte en liter för 99 spänn, alltid bra att ha...

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk

Bara ta en gammal tygbit och torka av den?

Permalänk
Medlem

@ConnyxD:

Hej, måste och måste vet jag inte men jag skulle säga att det är kutym att man rengör de komponenter man säljer så gott det går lika väl som att man ser till att packa grejerna noga för att undvika fraktskador.

jag skulle i vart fall förvänta mig en rengjord processor om jag köpte en över marknaden här.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR