Permalänk
Medlem

Vanliga kassasystem i Sverige?

Jag sitter just nu och filar på en idé och är i skedet att undersöka om min idé rent tekniskt är genomförbar.
Idén kräver att man ska kunna integrera ett program i befintliga kassasystem som finns i Sverige. Är det någon här som har en aning vilka de vanligaste kassasystemen är? Samt om det går att installera moduler eller andra program på dessa systemen så att kassavärden enkelt ska kunna komma åt dessa?

Programmet är i sig inte så avancerat. Det skall bestå av en liten ruta där man matar in ett nummer och numret skall sedan kommuniceras med en extern server för att sedan få ett svar tillbaka med nödvändig info som skall visas i kassan. Mer än så kan jag tyvärr inte berätta.

//Xervz

Permalänk
Medlem

restauranger brukar vanligen använda kassasystem från exempelvis Micros eller Hoist - men jag gissar att du tänker vanliga matbutiker? Jag skulle istället föreslå att du kontaktar Sixcards eller Babs för att få reda på vart deras kortterminaler oftast är kopplade till för system och "fråga vilka interface och system de föredrar"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

restauranger brukar vanligen använda kassasystem från exempelvis Micros eller Hoist - men jag gissar att du tänker vanliga matbutiker? Jag skulle istället föreslå att du kontaktar Sixcards eller Babs för att få reda på vart deras kortterminaler oftast är kopplade till för system och "fråga vilka interface och system de föredrar"

Det stämmer bra att jag tänker vanliga matbutiker, men även elektronikaffärer, möbelaffärer etc. Bra tanke att kontakta babs och six! Tack

Permalänk
Livsnjutare 😎

Där jag jobbar idag så använder vi Microcraft Garp.
Även Jeeves.

Var tidigare konsult i GBG och då både hade vi själva och sålde Microsoft Dynamics NAV (Navision).

Samtliga system används fortfarande idag och är relativt stora.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Jag har bra insikt i McDonalds kassasystem iom jobb, där kör de Windows-baserat på olika modeller av Panasonic-kassor. Väldigt svårt att som utomstående få in något på de kassorna, men har man en bra idé som kan gynna McD så kontakta huvudkontoret. De kör ett egenutvecklat kassasystem.

Direktoptik kör Windows-baserat också, de kör en vanlig dator med pekskärm.

Fazers restauranger i Sverige kör även de Windows-baserat, på Toshiba-kassor har jag för mig.

Det är väl vad jag kommer på att jag pysslat med hittills!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag tror dom flesta matbutiker kör Extenda.

Mvh

Permalänk
Medlem
Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Tyvärr är det nog så att du måste gå åt andra hållet, tillhandahåll ett bibliotek som sen utvecklarna av kassasystemet kan använda.

Det är rätt hårda regler kring kassor, data måste vara skyddad, ändringar i mjukvaran måste dokumenteras och registreras hos skatteverket osv.

Visa signatur

Intel Core i7 6700K | Gigabyte Z170X-UD3 | Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2400Mhz | EVGA GTX 980Ti Hybrid | Samsung 950 PRO 256GB | Noctua NH-D15 | EVGA G2 750 | Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zajin:

Tyvärr är det nog så att du måste gå åt andra hållet, tillhandahåll ett bibliotek som sen utvecklarna av kassasystemet kan använda.

Det är rätt hårda regler kring kassor, data måste vara skyddad, ändringar i mjukvaran måste dokumenteras och registreras hos skatteverket osv.

Det är inget problem så länge du inte skall integrera något i själva kassamjukvaran i sig. Om du kör en annan applikation som man växlar till på kassadator är det fritt fram att göra vad man vill. Dock kan man ju då inte komma åt någon information ur kassasystemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Där jag jobbar idag så använder vi Microcraft Garp.
Även Jeeves.

Var tidigare konsult i GBG och då både hade vi själva och sålde Microsoft Dynamics NAV (Navision).

Samtliga system används fortfarande idag och är relativt stora.

Tack, ska kolla upp detta!

Skrivet av tobberman:

Jag har bra insikt i McDonalds kassasystem iom jobb, där kör de Windows-baserat på olika modeller av Panasonic-kassor. Väldigt svårt att som utomstående få in något på de kassorna, men har man en bra idé som kan gynna McD så kontakta huvudkontoret. De kör ett egenutvecklat kassasystem.

Direktoptik kör Windows-baserat också, de kör en vanlig dator med pekskärm.

Fazers restauranger i Sverige kör även de Windows-baserat, på Toshiba-kassor har jag för mig.

Det är väl vad jag kommer på att jag pysslat med hittills!

Skickades från m.sweclockers.com

Okej då förstår jag." Tur" nog kommer min idé inte gynna McD något speciellt utan det är mer för produkter eller affärer som Maxi stormarknad etc.

Har du någon erfarenhet ifall man kommer åt t.ex. internet explorer i kassorna?

Skrivet av muunkie:

Jag tror dom flesta matbutiker kör Extenda.

Mvh

Tack för detta, bra info!

Thx!

Skrivet av Zajin:

Tyvärr är det nog så att du måste gå åt andra hållet, tillhandahåll ett bibliotek som sen utvecklarna av kassasystemet kan använda.

Det är rätt hårda regler kring kassor, data måste vara skyddad, ändringar i mjukvaran måste dokumenteras och registreras hos skatteverket osv.

Ja det är det jag försöker undersöka nu. Att stödja alla de kassasytem som finns ute just nu är väl i princip en omöjlighet. Dock behöver man inte komma åt någon särskild data i kassasystemet utan det som behövs kan kassapersonalen manuellt mata in.

Skrivet av Sploofy:

Det är inget problem så länge du inte skall integrera något i själva kassamjukvaran i sig. Om du kör en annan applikation som man växlar till på kassadator är det fritt fram att göra vad man vill. Dock kan man ju då inte komma åt någon information ur kassasystemet.

Jag tror detta är den absolut lättaste lösningen. Som jag nämnde ovan behöver man inte komma åt någon information ur kassasystemet utan allt borde gå att mata in manuellt av personalen. Jag tror det absolut lättaste hade varit en internetportal så personalen kan komma åt programmet via en webbläsare. Dock är frågan om några affärer tillåter sina kassor komma åt nätet på det sättet?

När jag var på NetOnNet såg jag att kassavärden kunde gå in på deras hemsida för att kolla ett artikelnummer, då kanske man rent tekniskt borde kunna lösa det på något sätt?

Genom en portal via webbläsare kommer programmet vara helt systemoberoende och det kommer förenkla arbetet något enormt!

Alla erfarenheter som delas med uppskattas verkligen, tack så mycket SweC

Permalänk
Medlem
Skrivet av xervz:

Okej då förstår jag." Tur" nog kommer min idé inte gynna McD något speciellt utan det är mer för produkter eller affärer som Maxi stormarknad etc.

Har du någon erfarenhet ifall man kommer åt t.ex. internet explorer i kassorna?

Av samtliga kassasystem jag jobbat med/runt så har alla kunnat komma åt det. Olika krav dock, vissa stödjer inte javascript, andra inte flash. Gamla versioner av IE är också vanligt. Låsningar i nätverket som spärrar tillgång till allt annat än vitlistade sidor, osv osv. Men alla kom åt IE iaf.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av tobberman:

Av samtliga kassasystem jag jobbat med/runt så har alla kunnat komma åt det. Olika krav dock, vissa stödjer inte javascript, andra inte flash. Gamla versioner av IE är också vanligt. Låsningar i nätverket som spärrar tillgång till allt annat än vitlistade sidor, osv osv. Men alla kom åt IE iaf.

Skickades från m.sweclockers.com

Ah se där, då borde man kunna använda webbläsare istället för att installera/integrera programmet och ha stöd för alla olika kassasystem!

Permalänk
Medlem

Vi kör två datorer vid kassan, på samma skärm och tangentbord etc.
Kassasystemet är Navison som nämndes ovan, sedan kan vi lätt byta till andra datorn där det ligger helt vanligt windows.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av xervz:

Jag sitter just nu och filar på en idé och är i skedet att undersöka om min idé rent tekniskt är genomförbar.
Idén kräver att man ska kunna integrera ett program i befintliga kassasystem som finns i Sverige. Är det någon här som har en aning vilka de vanligaste kassasystemen är? Samt om det går att installera moduler eller andra program på dessa systemen så att kassavärden enkelt ska kunna komma åt dessa?

Programmet är i sig inte så avancerat. Det skall bestå av en liten ruta där man matar in ett nummer och numret skall sedan kommuniceras med en extern server för att sedan få ett svar tillbaka med nödvändig info som skall visas i kassan. Mer än så kan jag tyvärr inte berätta.

//Xervz

Tror det är lätt fixat.. Redan nu finns det 3:e parts aktörer som är integrerat i kassaapplikationen och kommunicerar ut på internet för att verifiera information i kassorna, som tex ki-online och Seamless SEQR, även vensafe och kontantkort.. Visma Retail har ett väldigt bra program som heter Storepos som många matbutiker använder.. men du ska ha en mycket bra idé för att få komma till..

Visa signatur

CPU I9 9900K@4,7Ghz |EVGA GTX 2070 Super 10365p Timespy 3DMark |Ram 32GB CorsAir DDR4 Vengence PRO |Define R6| ASUS Strix Z390F | M.2 SSD Evo 970 1TB |CorsAir 750W | Acer 27" Predator XB271HU | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av xervz:

Ah se där, då borde man kunna använda webbläsare istället för att installera/integrera programmet och ha stöd för alla olika kassasystem!

Det är nog det bästa sättet att göra om man vill ha bred kompatibilitet! Lycka till 😉

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Är förvånad att ingen nämnt Trivec som är ett väldigt vanligt kassasystem inom restaurangbranschen. Som personligen är det system jag stött på mest. Men jag gissar att det tyvärr inte finns något enhetligt system som används i ~90% av fallen av matbutiker/restauranger utan det kommer vara ganska splittrat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tobberman:

Av samtliga kassasystem jag jobbat med/runt så har alla kunnat komma åt det. Olika krav dock, vissa stödjer inte javascript, andra inte flash. Gamla versioner av IE är också vanligt. Låsningar i nätverket som spärrar tillgång till allt annat än vitlistade sidor, osv osv. Men alla kom åt IE iaf.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har inte för mig att det var möjligt att ta sig ur McD kassasystem för att få tillgång till IE, eller någon annan webbläsare för den delen när jag jobbade där för ca. 1 år sedan, och då stod jag en rejäl tid vid kassorna.

Permalänk
Medlem

ICA kör Extenda på alla sina kassasystem. Windows-baserad. Däremot kör alla ica-butiker samma system. Så ska man få avtal med Ica så måste du gå via huvudkontoret. Om en ica-butik får en uppdatering så får alla ica-butiker i hela sverige det ungefär samtidigt. Alla skall alltså med andra köra samma. Jag jobbar där

Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600

Permalänk
Medlem
Skrivet av RellVek:

Jag har inte för mig att det var möjligt att ta sig ur McD kassasystem för att få tillgång till IE, eller någon annan webbläsare för den delen när jag jobbade där för ca. 1 år sedan, och då stod jag en rejäl tid vid kassorna.

Nja, beror på din behörighet. För att ändra menytavlornas budskap så kommer man till en begränsad webbläsare, samma med näringsinformationen. Däremot som IT-tekniker (som jag är för McD), så finns det väldigt mycket mer att göra på kassorna. Grejen för TS är att kassasystemet har möjligheten att starta upp webbläsare i olika varianter!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av tobberman:

Nja, beror på din behörighet. För att ändra menytavlornas budskap så kommer man till en begränsad webbläsare, samma med näringsinformationen. Däremot som IT-tekniker (som jag är för McD), så finns det väldigt mycket mer att göra på kassorna. Grejen för TS är att kassasystemet har möjligheten att starta upp webbläsare i olika varianter!

Skickades från m.sweclockers.com

De var som fanken, kul att lära sig nytt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av RellVek:

De var som fanken, kul att lära sig nytt!

Jo, finns mer på kassorna än medarbetarna tror 😉

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matwik:

Tror det är lätt fixat.. Redan nu finns det 3:e parts aktörer som är integrerat i kassaapplikationen och kommunicerar ut på internet för att verifiera information i kassorna, som tex ki-online och Seamless SEQR, även vensafe och kontantkort.. Visma Retail har ett väldigt bra program som heter Storepos som många matbutiker använder.. men du ska ha en mycket bra idé för att få komma till..

Det låter ju väldigt bra. Jag har bokat in ett par intervjuer med chefer inom olika branscher för att höra om deras behov och åsikt om min idé.

Permalänk
Medlem

Alltså Itsystem för stora organisationer tex. militären i ren allmänhet är ett jädra gitter att ge sig in i USAs armé hade ju nyligen lagt en beställning på att uppgradera sina datorer från 95/xp till win10, vilket kan ge en lättare idé om hur blandat det är.. Många maskiner på tex industrier kör xp har även stött på 3.1 med ett dosprogrampå två ställen

Visa signatur

.:Cpu:. AMD Ryzen 9 5950x 3.4GHz:. .:Motherbord:. Asus ROG strix X570-I .:Ram:. 32 GB .:SSD M.2 1TB .:Gpu:.ASUS GeForce RTX 2070 SUPER 8GB ROG STRIX GAMING OC 2560 x 1440 (144Hz), .:OS:. Windows 10 Pro 64-bit .:Chassi:. BitFenix Prodigy M .:Skräm:. Main Acer 24" Predator XB241YU Second Viewsonic VX2268wm 120Hz

Permalänk
Medlem

Det finns massor av kassaregisterprogramvaror (kallas också PoS, Point of Sale). Läs skatteverkets dokument:
Tillverkardeklarerade kassaregister hos skatteverket

Du måste nog göra en grundlig research om vad som gäller. Det omgärdas med en massa regler och byråkrati att pyssla med sånt här. Jag rekommenderar att du skapar en bra kontakt med SWEDAC också. Dom kanske kan hjälpa dig med att ta fram eventuella styrdokument och stafsar inom området. Jag kan inte hjälpa dig mer för mitt område är inte kassaregister just.

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av DwarF:

Alltså Itsystem för stora organisationer tex. militären i ren allmänhet är ett jädra gitter att ge sig in i USAs armé hade ju nyligen lagt en beställning på att uppgradera sina datorer från 95/xp till win10, vilket kan ge en lättare idé om hur blandat det är.. Många maskiner på tex industrier kör xp har även stött på 3.1 med ett dosprogrampå två ställen

Det kan jag tänka mig. Förhoppningsvis är de stora svenska kedjorna lite mer moderniserade!

Skrivet av Bläckman:

Det finns massor av kassaregisterprogramvaror (kallas också PoS, Point of Sale). Läs skatteverkets dokument:
Tillverkardeklarerade kassaregister hos skatteverket

Du måste nog göra en grundlig research om vad som gäller. Det omgärdas med en massa regler och byråkrati att pyssla med sånt här. Jag rekommenderar att du skapar en bra kontakt med SWEDAC också. Dom kanske kan hjälpa dig med att ta fram eventuella styrdokument och stafsar inom området. Jag kan inte hjälpa dig mer för mitt område är inte kassaregister just.

Tack för tipset om Swedac! Kan vara bra att ha koll på alla dessa juridiska dokumenten