Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Jag tycker det är fascinerande att alla skriver: "Såhär är det, punkt slut" utan några som helst källor på det. Och att alla skriver att det fungerar på olika sätt. Något vi KAN konstatera är att INGEN vet hur det fungerar, förutom Valve själva samt att dom har aldrig kommit ut med formulan hur det fungerar exakt. SÅ alla som skriver hur det fungerar har ingen säker källa på det och är antagligen ute och cyklar. Sen finns det ju vissa teorier som är mer sannolika än andra.

Jag tycker det är fascinerande att du inte tänkt på att folk inte alls nödvändigtvis konstaterar att det de påstår är ren fakta. Det är ju uppenbart att de flesta talar av erfarenhet (ibland lite justerad av humöret), och får det att låta som om det vore faktum. Nu verkar du veta det själv så det är ju bra, men se det inte som om alla är omedvetna för det.

Visa signatur

PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | MOBO: ASUS ROG STRIX X570-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X w/ NZXT Kraken x72 | GPU: EVGA GeForce GTX 1070 Ti FTW ULTRA SILENT GAMING | RAM:Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 (2X32GB) | SSD(s): 2X NVMe M.2 Samsung 970 EVO PLUS 1TB
AKA:FakeNinja

Permalänk
Medlem

Så allt det här hokkus pokkus tjafset. Någon som kan ge en snabb förklaring då jag och mattematik inte var mitt starkaste ämne i skolan haha! Försökte mig på elo systemet och tappade bort mig rätt fort. Måste ju finnas en "lathund" som kan guida ?

Visa signatur

Moderkort: MSI Z77 M-Power MS-7751, Processor: Intel i7 3770K 4,2Ghz Grafikkort: ASUS GTX780ti SLI, RAM: Corsair Vengeance 8x2-16GB 1600Mhz , Hårdisk 1: SSD- 240GB Intel 335 Reseller 2.5, Hårdisk 2: 500gb Sata/Ide Samsung, Kylning: Corsair Hydro H80i, Chassi: Corsair Obsidian 550D, Nätagg: Modulärt Be-Quiet Dark Power Pro 750W GOLD, Skärm: Samsung 27" S27A950D LED 120Hz. Chassi fläktar:Corsair Air series SP120 Quiet edition.

Permalänk
Medlem

Jag har för mig att de räknar poäng /runda vinst. Man får mer poäng om man dödar fler under rundan.
Jag har rankat MGE -> DMG efter 16:14 loss.

Permalänk
Medlem

Algoritmen är inte publicerad av Valve och det kommer den aldrig att bli. De uttalanden som skett finns länkade tidigare i tråden..

I min mening är det inte lönt att lägga vidare energi i frågan då det bara föranleder frustration. Jag har hört talas om personer som rankat upp vid förlust, dock aldrig ner vid vinst. Det talar för att det handlar om personlig prestation så som bomb plant/ defuse, de personer du har ihjäl i förhållande till dina egna "poäng" men än dock ultimat match win som alla borde sträva efter mer så än sina egna stats i förhållande till egen uppfattning om hur du bedöms av systemet.

Att skylla på alla yttre faktorer som inte har med sin egen prestation att göra så som spelets design, lagg, motståndares fördel i fps osv hindrar bara egen utveckling, gör en irriterad och får densamme att framstå som en gnällunge då det ventileras i chat

Permalänk
Medlem

Fattar inte som tidigare nämnt varför man bryr sig om vad den baserar sig på, spela bra och skjut noobs hårt som satan bara så rankar man upp förr eller senare när du förtjänar det. Med tanke på vilket skämt global är nu för tiden så borde det inte ta så lång tid att ranka upp en rank eller två.

Permalänk
Medlem

Tycker systemet fungerar bra, största problemet är egentligen folk som blir boostade/betalar för konto med högre rank. Har nu gått från Gold Nova Master till Supreme sedan jag började spela CS:GO från början. Körde ganska mycket 1.6, la sedan av och började med GO för några år sedan. Hade sedan paus i cirka 1,5-2 år och började nu igen för cirka 8 mån sedan igen på MG. Har själv märkt hur jag blivit bättre.

I början av rankerna så är jag medel, lär mig sedan spela bättre och blir 1-2 i scoreboard. När jag sedan börjar möta de i högre rank än mig så är jag åter längre ner men efter ett tag så har jag utvecklas och även där ligger jag 1-2 i scoreboard. Sedan tar det en stund och jag går upp i rank.

Visa signatur

Corsair Obsidian 450D ~ Corsair RM750 ~ Gtx 970 Windforce ~ i5 4670K @ 3,4ghz ~ Asus Z97 Pro gaming ~ 840 Evo 250gb ~ 16gb Corsair lp ~

Permalänk
Medlem

Många bra svar redan, men min idé för hur jag nådde global var att rankingsystemet tar väldigt bra hänsyn till hur många rundor du vinner/förlorar under dina matcher. Dvs om du lirat 5 matcher under veckan och vunnit 3 matcher med 16-3 och förlorat 2 matcher med 14-16 kommer du definitivt ranka upp pga alla rundor du ligger +

Och om du även samlar ihop 5-6 MVPs per match rankas du även snabbt upp.

Dvs min teori är antal Vunna rundor/förlorade rundor samt antal MVPs per match.

Permalänk
Medlem

Ranking systemet är helt åt skogen enligt mig. Har hänt flera gånger att jag har vunnit 5 raka och rankat global, sedan haft två förluster och derankat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av juckeyy:

Är du verkligen helt hundra på det?Jag tror att det endast är WL-ratio.

Jag har rankat upp trots förlust(LE). Så att den bara går på WL är bara att glömma.

Det är massa faktorer som spelar in.
K/D, MVPs, poäng osv, allt ställs sedan mot rankerna man möter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Jag har rankat upp trots förlust(LE). Så att den bara går på WL är bara att glömma.

Det är massa faktorer som spelar in.
K/D, MVPs, poäng osv, allt ställs sedan mot rankerna man möter.

tror inte det du säger stämmer helt dock, personligen rankar jag bara upp när jag är bottomfrag på ca 10kills

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 | Moderkort:ASUS Z97-A ATX | CPU: Intel Core i7 4790K 4GHz | Processorkylare: Cooler Master Hyper 212 EVO | GPU: Gigabyte GeForce GTX 970 Windforce 3X OC | Nätagg: EVGA Supernova G2 750W | RAM: Corsair 16GB (2x8GB) CL10 1600Mhz VENGEANCE LP | SSD: Samsung SSD EVO 850-Series 500GB

Permalänk
Medlem

Systemet är helt out iallafall. Rankade global och började köra med polare på ett annat acc och blev dmg som första rank. Jag carryade hårt ibland på supreme och nu så botfraggade jag mot mg/dmg. Kanske bara är jag som inte är van hur dmgspelare spelar men sikta det kan dem!

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av jamai:

Ranking systemet är helt åt skogen enligt mig. Har hänt flera gånger att jag har vunnit 5 raka och rankat global, sedan haft två förluster och derankat.

Ser inget konstigt med detta

Visa signatur

Intel Core i7 4770K | GeForce GTX 780 | ASUS Z87-A | Fractal Design R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Namsrof:

Ser inget konstigt med detta

Nej, inte jag heller.
Är det dessutom då en eller flera Supreme/LEM i laget som vinner, så är det ännu mer säkert att en kommande derank ligger nära.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RasmusC:

Av 99.9% säkra källor (Egna erfarenheter och ALLA personer jag har på steam som kör cs:go +- 25 pers.) så går den ENDAST på Win/Loss. Nej, du går inte upp i rank för att du spelar bra, du kan ha 0 poäng 100 matcher i rad och låta dina kamrater sköta jobbet och vinna åt dig, då går du upp. Toppar du listorna med 50 kills 0 deaths och förlorar kommer du ändå gå ner efter ett antal matcher.

Om det nu är så. Kan någon förklara hur många matcher man måste vinna för att ranka upp ?
Efter 27 raka vinster rankades jag inte upp och jag är en silver noob.

Permalänk
Medlem

https://www.youtube.com/watch?v=vq36TS6TLKA

Här har ni information om hur rakningen har ändrats det senaste. CS rankning system bygger på ett modiferat glicko system, och Valve har inte exakt gått ut med hur det funkar, mer än att alla spelare har en hidden MMR. Du kan ligga i samma rank som din kompis (Supreme) men ni har kanske olika MMR, beroende på hur mycket ni spelat och hur bra ni spelat.

Visa signatur

"Jag är inte dum, jag har bara lite otur när jag tänker."

Permalänk

@Mithras: Men jag har vunnit 10+ och går inte till guld nova, vad är det? Den vägrar ranka upp mig...

Permalänk
Medlem
Skrivet av UltimateeHD:

@Mithras: Men jag har vunnit 10+ och går inte till guld nova, vad är det? Den vägrar ranka upp mig...

Jag hade vunnit typ 10 matcher med, förlorade en (där jag låg rätt rejält i topp) och rankade ner från silver elite master eller vad nu sista silverranken heter....

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av UltimateeHD:

@Mithras: Men jag har vunnit 10+ och går inte till guld nova, vad är det? Den vägrar ranka upp mig...

Vann åtta raka matcher där jag topfragade där jag sedan gjorde två sämre matcher och blev derankad direkt. Säg vad man vill men CS Go har ett halvkasst rankingsystem och ett ännu värre matchmakingsystem där man som GE får möta en drös med LEs och ibland tom. GMEs och den enda som tycker att det är logiskt är valve själva.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Bästa är ju när man vart global i strax över 1 år, d.v.s. innan den stora "vågen" som förstörde deras system, och sen blir man orankad pga inaktivitet. Vinner första matchen som spelas och hamnar i LEM :') Nu blir jag fuskanklagad/smurfanklagad så fort jag spelar en match.. LEM vs riktiga globals går liksom inte riktigt ihop...

Tur att faceit/ESEA finns, ska vänta tills jag blir orankad nu igen på MM och skita helt i att köra. Ser bättre ut än LEM

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Är ju fortfarande stört enkelt att få global, hoppas de sänker andelen ytterligare, 80% av de i global är ju fortfarande botar som skriker fusk efter 5 rundor (även stött på en del folk som dragit på rage hack efter 10 som var global). Uppenbarligen är det fortfarande massvis med noobs på supreme-/globalnivå så det är nog läge att göra det svårare igen. Det är bra att man går ned rätt kraftigt när man varit inaktiv, då har man iaf någon dags arbete för att få global igen.

Permalänk
Medlem

Själv har jag varit global i över ett år men de senaste månaderna har jag säkert förlorat 10-15 games och kanske vunnit 3 med 5 lika. Men till sist igår deranka jag. Så att den bara går på win/lose är rent bullshit men de tror jag de flesta här redan fastställt.

De enda valve informerar om angående rankingsystemet är att det är ett modifierat ELO system.

Själv skulle jag uppskatta om mmr:en var synlig då ranken i sig inte säger så mycket.

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Medlem

Finns en väldigt in-depth förklaring av ranking systemet på steamcommunityn:
https://steamcommunity.com/sharedfiles/filedetails/?l=swedish...

Det som egentligen spelar mest roll är antal MVPs och vunna rundor.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 6700k | Moderkort: Asus Z170I Pro Gaming | Grafikkort: MSI GTX 1070 Gaming X | Ram: Kingston HyperX 16GB DDR4 (2133MHz) | PSU: Fractal Design Edison 550W | Chassi: Fractal Design Define Nano S.

Permalänk
Medlem

Hur systemet räknar är hemligt och spekuleras mycket i. Att det är någon form av ELO-variant verkar de flesta vara övertygade om dock. I grova drag så fungerar systemet "förmodligen" som så att utifrån din rank och rankerna ni möter så fastställs om du bör vinna matchen eller inte.
Beroende på hur det går i matchen så får du "poäng" varifrån ranken fastställs (vilken i princip bara är en enklare representation av ett "poäng"-intervall). Vinner ni mot motstånd som systemet anser är klart bättre än er så tjänar du mer än om du vinner mot en snarlik motståndare. Det samma gäller vi förluster. Om detta räknas för hela matchen eller per runda har också spekulerats i. Men principen är densamma.

Det är detta som gör att smurfar "förstör" spelet så mycket. Säg att du är LE.
Du kan vinna emot en global som kanske systemet tror är guld nova. Du får några futtiga poäng för din stora bedrift. Förlora emot samma snubbe som systemet tycker du bör vinna emot och du kan förlora en massa poäng. Hade du istället mött personen på hans main konto så hade det omvända hänt. Hade du vunnit emot han global konto så hade han förlorat en massa poäng och du hade tjänat en massa. Eller vid förlust hade du inte tappat lika mycket då systemet "antog" att du skulle förlora matchen.

Sedan verkar det som att Valve efter senaste balanseringen av system,et tar mer hänsyn till lagspelet och att K/D inte är så stor faktor längre. Plants, defuses, överleva rundor som laget vinner samt MVP's verkar ge en extra knuff.

Men exakt hur systemet fungerar vet bara Valve. Och de tweakar det nog hela tiden.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av UltimateeHD:

@Mithras: Men jag har vunnit 10+ och går inte till guld nova, vad är det? Den vägrar ranka upp mig...

Skrivet av Json_81:

Jag hade vunnit typ 10 matcher med, förlorade en (där jag låg rätt rejält i topp) och rankade ner från silver elite master eller vad nu sista silverranken heter....

Det finns väldigt mycket som spelar roll och som påverkar. Det är inte bara W/L som många har fått för sig, även om det är den största bidragande faktorn (ni kan dessutom se er W/L-ratio, har för mig att det är under achievements).

Först och främst ska man vara medveten om att fördelningen ändras hela tiden och därmed påverkar en (de hade ju en jättestor omfördelning för några månader sedan). Detta innebär att om du är en viss rank och fler och fler kommer till den ranken, så ändrar det hur svårt/lätt det är för dig att ranka upp.

Sedan ska man vara medveten om att man kanske har legat väldigt nära en derank, och sedan vunnit 10 matcher. Då ligger man helt enkelt på +- 0, och inte alls nära att ranka upp.

Till slut, så finns det som sagt flera faktorer som spelar roll. Jag kan ta ett praktexempel:
Jag spelade mina första 100 matcher med en kompis, samtliga matcher. Ingen av oss spelade en enda match utan den andra. Vi båda började med samma rank, MG. Men efter ett tag gled våra ranks isär under dessa 100 matcherna, fastän vi hade identisk W/L eftersom vi spelade endast med varandra. Jag rankade upp snabbare än honom, och det slutade med att jag var två ranks över honom efter ca 100 matcher. Detta pga. att jag alltid hade bättre K/D än honom och fler MVPs, både i vinst som i förlust. Medan jag låg etta i laget konstant, kunde han ibland vara i mitten av listan och ibland fjärde plats.
Så även om han hade exakt samma W/L som jag, vunnit exakt lika många och förlorat exakt lika många, så rankade jag förbi honom för att mina individuella skills helt enkelt var högre. W/L är alltså inte allt.

Kom ihåg att ranken i princip betyder i vilken skillgroup du ska vara för att ha en WL på 0.5, dvs varannan match ska vinnas. Vinner du därför 10 i rad så är det egentligen bara 5 vinster extra utöver vad du ska ha, och ligger man dåligt till i listan, sist/nästsist i dessa vinster så räknas det som att man blivit "carried" och därmed ger de ingen större genomslag på rankningen.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk

den måste räkna på något annant än K/D och MVP.

skapade ett nytt konto, losa dom två första och vann dom två sista, hade typ 3 kills och 18 deaths, ingen mvp och jag har blivit placerad från silver 2 till gn2.

Tror den räknar på det man har i sin "Stats" meny.

Måste ju räkna på win ratio m.m då jag hade en win ratio på 75~% och en K/D på 1.5 totalt

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem

Gillar dock det "nya" rankingsystemet mer än det gamla där man knappt kunde deranka...

Permalänk

@azz0n^: Men K/D Ratio måste också effektera ens rank när man har vunnit 10 rankade spel.