Microsoft Windows 10 är nu störst på Steam

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cocosoft:

Man är inte dum för att man gör egna val.
Sluta hetsa.

Frågan är väl egentligen hur många som faktiskt gjorde ett eget val.
Min laptop uppgraderade sig själv, så en dag såg det lite annorlunda ut när den startade upp. "eget val" tjena!
Morsan kontaktade mig och undrade om jag kunde kolla på hennes dator, som hade nån konstig ruta som poppade upp. jaha,, windows 10. "eget val" tjena!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Hetsa? Har du precis uppgraderat till 7:an från XP, eller? ... Win10 är fan snart gammalt.

Nej, jag jag har Windows 10 de gånger jag behöver boot:a upp Windows.
Och återigen, varför göra sig löjlig över folks val av operativsystem? Det är inte så att det drar ned för er andra, som det var en gång i tiden med angående webbläsare. Det påverkar inte er alls.

Hetsa är det närmaste ordet jag hittar för att förklara detta fenomen, men det kanske finns något bättre.

Skrivet av Oneone:

Kul! för de säljer inget vidare! det är bara vad du tror, det står ingenstans att de ens får sälja datat vidare, vilket de inte gör.

Detta är ingenting du kan garantera. Godtroget påstående.

Skrivet av Lordsqueak:

Frågan är väl egentligen hur många som faktiskt gjorde ett eget val.
Min laptop uppgraderade sig själv, så en dag såg det lite annorlunda ut när den startade upp. "eget val" tjena!
Morsan kontaktade mig och undrade om jag kunde kolla på hennes dator, som hade nån konstig ruta som poppade upp. jaha,, windows 10. "eget val" tjena!

Jo, jag menade tvärtom - eget val att behålla Windows 7 eller vilket operativsystem man nu kör med. Men det låter hemskt att man får uppdareringen "In your face".

Permalänk
Medlem

Windows 10 är framtiden, speciellt för spel. Men visst, jag var nog en av dom som inte gillade windows 7 när den kom heller, men jobbet gjorde att jag var tvungen att uppdatera för att kunna lära mig det nya. Det är bara att hänga på

Permalänk
Medlem

Vad det här mest bevisar är hur hårdnackat även gamers håller fast vid Windows 7, Microsofts "aggressiva marknadsföring" med "påminnelser" inbakade bland kritiska uppdateringar, till trots.

Samtidigt som Lenovo med flera säljer Windows 7 förinstallerat även på sina nya Skylake-maskiner till sina kunder och MS tvingats backa på supporten, för ingen i företagsmiljö vill ha Windows 10.

Otroligt att användarsiffran för Windows 7 är så hög fortfarande, MS aggressioner till trots. Det i sig bevisar en hel del...

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zlack:

Värsta spionskitet o ha i datorn dessutom så var mer än 90% av senaste uppdateringen bara en massa REKLAM skräp .....

Microsoft får gärna titta på vad jag spelar. Jag har inte märkt av någon slags reklam alls, vart har du fått den?

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem

Spelproletariatet följer slaviskt Microsofts vilja ser jag.
Finner nyheten ironisk, då jag tror att Steam och liknande tjänster kommer bli förbjudna på Windows 10 inom överskådlig framtid.

Skrivet av Naki:

I en annan del av världen såldes det mindre antal enheter med ett operativsystem från Microsoft än ett från Apple...

http://computersweden.idg.se/2.2683/1.654678/windows-ios-os-x

Och det är inte ens ett aprilskämt. Smått otroligt faktiskt.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Ja men vilken dator kör du undersökningen på?
Jag gjorde då bara den på min huvudburk.

Kör man Linux får man knappt någon survey ser det ut som. Sedan Steam For Linux lanserades fick jag min första survey för några dagar sen. Varit helt tyst annars. Ganska konstigt då Windows 7 burken jag streamar från ibland fått den varje gång jag installerat om Steam eller dylikt.

Skrivet av htbtoma:

@RPGWiZaRD:

betänk att 80% om inte mer av spelarna på steam bor i fattiga länder typ brasilien, ryssland, kina
de har inte riktigt samma standard på hårdvara som många av oss i de rikare länderna är vana vid. En Core i7 motsvarar ju tex en kinesisk månadslön i inköpspris.

Har för mig att de inte inkluderar Kina i sin statistik. Tror det var förra året på Valve days som Valve visade siffror på 60% fortfarande har WinXP i Kina.

Skrivet av Feeku:

Konkurrens behövs, även på api-fronten. Tycker inte i dagsläget man blir speciellt inlåst i DX12 då det flesta motorer idag stödjer fler än ett API. Tror det är bättre med konkurrerande api:er specialgjorda för de system de körs på, och sedan låta utvecklare av grafikmotorer implementera dessa. Det är ändå få utvecklare idag som utvecklare sina egna motorer då det har blivit alldeles för kostsamt.

I dagsläget funkar DX12 bara på en specifik version av Windows från Microsoft, om man inte tycker det är någon form av inlåsning så kan du väl säga vad som krävs för dig att kalla ett API för inlåsning.

Skrivet av Kvickstick:

Microsoft får gärna titta på vad jag spelar. Jag har inte märkt av någon slags reklam alls, vart har du fått den?

Startmenyn, kryllar med appar och dylikt som man skall installera osv, inte tala om bloatware där man har sport, "installera skype", finanser, väder, King.com osv.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

I dagsläget funkar DX12 bara på en specifik version av Windows från Microsoft, om man inte tycker det är någon form av inlåsning så kan du väl säga vad som krävs för dig att kalla ett API för inlåsning.

Vad jag menar är att "inlåsningseffekten" minskas iom att flertalet moterer (Unity, Unrral, Cryengine) implementerar flera APIer, och då det flesta spel bygger på dessa motorer så kan de således levereras på olika plattformar. Detta kommer bara bli vanligare ju attraktivare de alternativa plattformarna blir.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Windows Vista + 0.1% ???

Har kopplat in min gamla burk som kör Vista för att streama Steam till TVn i vardagsrummet. Finns väl inte så många som använder Vista idag så kanske är jag om utgör de där 0.1%

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Startmenyn, kryllar med appar och dylikt som man skall installera osv, inte tala om bloatware där man har sport, "installera skype", finanser, väder, King.com osv.

Fast då måste man ju trycka på appar för att få upp det. :/

Ser det annorlunda ut för er som klagar på reklam och att det kryllar utav appar?

edit: Jag tror jag förstår vad ni menar. Ni använder appar som ni använde den "klassiska" startmenyn, i så fall ser jag varför ni klagar och med all rätt kanske. Jag brukar söka efter det jag ska öppna så inte stött på det problemet.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Hedersmedlem

*Inlägg raderat i enlighet med §1.6/meme i reglerna*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

@GilbertG: WIN 10 SKRÄP http://www.idg.se/2.1085/1.652577/reklam-windows-10

Kör ändå bara Firefox o slipper se skiten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Utan Vukan, inget DX12, men spelar egentligen namnet så stor roll? Mycket av det som finns i DX12 är ju i princip saxat rakt av från Vulkan.

Det är inte namnet utan DX i sig jag önskar ska försvinna, då min önskan är att så många spel som möjligt ska vara plattformsoberoende så man inte måste köra Windows.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Jaha ja då slår jag huvudet på spiken samtliga mina spec motsvarar medeldatorn förutom antalet kärnor. Med nya uppgraderingen av spel datorn så blev det även W10. (Resten av maskinerna hemma kör Linux.)

Visa signatur

GA-Z97P-D3 | i5-4690K | 8Gb DDR3 | Gigabyte GTX 1050Ti | Samsung 850EVO 250Gb
Kylare: CPU: CM TX3 EVO3 | PSU: Silver Power SP-S460FL (Passiv)
Lur: OnePlus Nord | NAS: Synology 211j + Ett antal Hemmabygge

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cocosoft:

Nej, jag jag har Windows 10 de gånger jag behöver boot:a upp Windows.
Och återigen, varför göra sig löjlig över folks val av operativsystem? Det är inte så att det drar ned för er andra, som det var en gång i tiden med angående webbläsare. Det påverkar inte er alls.

Jo, det är klart det gör. MS lägger resurser för support av gamla OS som borde legat i graven för länge sedan. De resurserna hade kunnat användas till att accelerera någon annan produkt hos dem. Kanske Windows Phone eller nästa förnyelse av Windows 10.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Jo, det är klart det gör. MS lägger resurser för support av gamla OS som borde legat i graven för länge sedan. De resurserna hade kunnat användas till att accelerera någon annan produkt hos dem. Kanske Windows Phone eller nästa förnyelse av Windows 10.

Nej, det gör det verkligen inte. Snälla, gör inte denna missuppfattning till sägen. Windows 7 och 8 och alla tidigare OS från Microsoft har sålts med en förutbestämd supporttid, och den tiden kan inte minskas utan saftig kompensation, då det blir någon form av avtalsbrott. Microsofts supportkostnader är på intet vis beroende av hur många som använder ett visst OS. Det spelar ingen roll om det är 10 miljoner användare eller bara 1000, har de lovat support till ett visst datum är de tvungna att hålla det och uppfylla alla åtaganden det innebär oavsett hur många eller få som får ta del av det.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Skrivet av strejf:

Med tanke på att Windows 10 knappade in 5,25 procentenheter bara i mars så är Windows 7 lätt omsprunget nästa månad.

Då kanske nyheten passar bättre nästa månad istället?

Skrivet av Ozzed:

Det är gött att Windows 10 nu är norm. Förhoppningsvis innebär det här att drivrutinsmakare fokuserar på Windows 10 först och låter de andra, allt mer sällsynta windowsvarianterna vänta.

Jag håller med om att drivrutinsmakare och andra utvecklare i första hand ska fokusera på det operativsystem som för tillfället är störst, det är helt naturligt. Vad som oroar mig är att folk så utan vidare gör "norm" av operativsystem som uppenbarligen har allvarliga integritetsproblem. Det är det som ger Microsoft fria tyglar att göra lite vad de vill med sina os, att vi bara accepterar rakt av. Visar vi att den personliga integriteten inte är värd nåt så blir den inte heller det.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Marsupilami:

Då kanske nyheten passar bättre nästa månad istället?

Jag håller med om att drivrutinsmakare och andra utvecklare i första hand ska fokusera på det operativsystem som för tillfället är störst, det är helt naturligt. Vad som oroar mig är att folk så utan vidare gör "norm" av operativsystem som uppenbarligen har allvarliga integritetsproblem. Det är det som ger Microsoft fria tyglar att göra lite vad de vill med sina os, att vi bara accepterar rakt av. Visar vi att den personliga integriteten inte är värd nåt så blir den inte heller det.

Folk slutade inte använda exempelvis Google och deras produkter eller för den delen Facebook trots den information Snowden gick ut med för ett par år sedan.

Problematiken gäller egentligen oss alla men de som bryr sig är dessvärre få tyvärr. Bristen på bättre alternativ lär vara en del av det som stoppar skulle jag tro.

John Olivers övervakningsavsnitt där Snowden intervjuas och problemet med att få vanliga (amerikanska) medborgare att bry sig eller ens fatta är sevärd: https://m.youtube.com/watch?v=XEVlyP4_11M

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marsupilami:

Då kanske nyheten passar bättre nästa månad istället?

Jag håller med om att drivrutinsmakare och andra utvecklare i första hand ska fokusera på det operativsystem som för tillfället är störst, det är helt naturligt. Vad som oroar mig är att folk så utan vidare gör "norm" av operativsystem som uppenbarligen har allvarliga integritetsproblem. Det är det som ger Microsoft fria tyglar att göra lite vad de vill med sina os, att vi bara accepterar rakt av. Visar vi att den personliga integriteten inte är värd nåt så blir den inte heller det.

Låt bli Microsoftkonto, använd inte appar, klart.

Sen som sagt.. Folk som tror att de är trygga från integritetskränkningar bara för att de använder pre-windows 10 OS tänker helt fel.. Om något så har man större kontroll i Windows 10. I tidigare OS kan man inte stänga av delar av övervakningen utan får finna sig.

Sen är det lite larvigt att stirra över att just Microsoft samlar data när man använder Facebook, Google osv osv..

Dessutom går ju i princip all internettrafik på direkt avtappning till FRA oavsett. Vi kan inte skydda oss mot det.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av anon5930:

Folk slutade inte använda exempelvis Google och deras produkter eller för den delen Facebook trots den information Snowden gick ut med för ett par år sedan.

Problematiken gäller egentligen oss alla men de som bryr sig är dessvärre få tyvärr. Bristen på bättre alternativ lär vara en del av det som stoppar skulle jag tro.

John Olivers övervakningsavsnitt där Snowden intervjuas och problemet med att få vanliga (amerikanska) medborgare att bry sig eller ens fatta är sevärd: https://m.youtube.com/watch?v=XEVlyP4_11M

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Ozzed:

Låt bli Microsoftkonto, använd inte appar, klart.

Sen som sagt.. Folk som tror att de är trygga från integritetskränkningar bara för att de använder pre-windows 10 OS tänker helt fel.. Om något så har man större kontroll i Windows 10. I tidigare OS kan man inte stänga av delar av övervakningen utan får finna sig.

Sen är det lite larvigt att stirra över att just Microsoft samlar data när man använder Facebook, Google osv osv..

Dessutom går ju i princip all internettrafik på direkt avtappning till FRA oavsett. Vi kan inte skydda oss mot det.

Ozzed: Det måste ju finnas någon annan anledning att Microsoft är helt desperata på att få in Windows 10 i allas datorer, än att de vill göra det lite enklare och billigare med mjukvaru- och drivrutinsutveckling? Eller har Microsoft plötsligt börjat bry sig så mycket om sina användare att de i det närmaste tvingar folk att gå över till W10? Nej, någonting annat har de uppenbarligen att vinna på att folk uppgraderar.

Att det inte finns några bättre alternativ till Windows 10 är ju självklart ett problem. Alla får givetvis själva göra en avvägning om man tycker det är värt att uppgradera till Windows 10, men det borde ändå finnas ett större motstånd mot att uppgradera till ett sådant os, om man överhuvudtaget bryr sig om sin integritet. Alltså att skriva "Wohoo äntligen perfekta W10, varför använda gammal skräp??" är inte att ifrågasätta Microsofts beteende, och är precis såndat som ger Microsoft större utrymme att implementera övervakning.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Marsupilami:

Att det inte finns några bättre alternativ till Windows 10 är ju självklart ett problem. Alla får givetvis själva göra en avvägning om man tycker det är värt att uppgradera till Windows 10, men det borde ändå finnas ett större motstånd mot att uppgradera till ett sådant os, om man överhuvudtaget bryr sig om sin integritet. Alltså att skriva "Wohoo äntligen perfekta W10, varför använda gammal skräp??" är inte att ifrågasätta Microsofts beteende, och är precis såndat som ger Microsoft större utrymme att implementera övervakning.

Det kallas marknadsanpassning. Apple och Google tar inte betalt för sina OS, det tillhör forntiden. Att Microsoft då skulle försöka kräva pröjs för W10 känns inte smart rent marknadsmässigt, övervakning eller ej.

Sedan så ligger som sagt mycket av "Nyttan för Microsoft" i telemetridata de kan samla in om man har Microsoftkonto och använder appar.

Men nu är ju Microsoftkonto frivilligt, så så "desperata" kan de inte vara.

Om det var så att Microsoftkonto och appanvändning från Store hade varit ett krav så hade jag dragit öronen åt mig, men nu är det ju inte så, så jag är inte orolig... Och som sagt Google, Facebook osv har ju övervakat oss i många år, så det känns lite fake att folk nu plötsligt är jätteupprörda.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Det kallas marknadsanpassning. Apple och Google tar inte betalt för sina OS, det tillhör forntiden. Att Microsoft då skulle försöka kräva pröjs för W10 känns inte smart rent marknadsmässigt, övervakning eller ej.

Sedan så ligger som sagt mycket av "Nyttan för Microsoft" i telemetridata de kan samla in om man har Microsoftkonto och använder appar.

Men nu är ju Microsoftkonto frivilligt, så så "desperata" kan de inte vara.

Om det var så att Microsoftkonto och appanvändning från Store hade varit ett krav så hade jag dragit öronen åt mig, men nu är det ju inte så, så jag är inte orolig... Och som sagt Google, Facebook osv har ju övervakat oss i många år, så det känns lite fake att folk nu plötsligt är jätteupprörda.

Vet inte om jag orkar driva detta längre. Jag sa aldrig nåt om betalning eller inte för operativsystem. Microsoft har ju kört på ett extremt aggressivt fulspel sedan Windows 10 kom ut, och det har bara blivit värre - allt för att vi ska skaffa Windows 10. Det har ingenting att göra med att Windows 10 är gratis nu, det har att göra med att Microsoft är väldigt, väldigt angelägna om att vi ska skaffa Windows 10. För angelägna.

Du får även gärna definiera vad "nyttan för Microsoft" är för något, och hur den har att göra med om man är inloggad på sitt Microsoftkonto i Windows. Tycker mest det låter som att de behöver det för att kunna koppla information till person och sälja vidare. Eller vad tänker du på för nytta?

Angående Google och Facebook så samlar de ju som sagt också in en sjuhelsikes massa användardata, men detta är något som har pågått under lång tid, och som folk har fått vänja sig vid. Det är klart att folk blir upprörda när även Windows börjar spionera på dig, det är väl inget konstigt med det.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Marsupilami:

Vet inte om jag orkar driva detta längre. Jag sa aldrig nåt om betalning eller inte för operativsystem. Microsoft har ju kört på ett extremt aggressivt fulspel sedan Windows 10 kom ut, och det har bara blivit värre - allt för att vi ska skaffa Windows 10. Det har ingenting att göra med att Windows 10 är gratis nu, det har att göra med att Microsoft är väldigt, väldigt angelägna om att vi ska skaffa Windows 10. För angelägna.

Det är ju en gratis uppdatering. Hade det inte varit gratis hade de inte kunnat ha en sådan här kampanj. Microsoft ville ju också väldigt gärna att folk skulle uppgradera till Windows 8, men då det kostade pengar gick det inte att ha sådanna kampanjer som vi nu ser.

Citat:

Du får även gärna definiera vad "nyttan för Microsoft" är för något, och hur den har att göra med om man är inloggad på sitt Microsoftkonto i Windows. Tycker mest det låter som att de behöver det för att kunna koppla information till person och sälja vidare. Eller vad tänker du på för nytta?

Förmodligen det som är standard. Ditt användarmönster analyseras för att kunna "erbjuda" riktad reklam. Den typen an telemetri blir tämligen värdelös om man inte använder appar, och för att kunna göra det måste man ha Microsoftkonto.

Citat:

Angående Google och Facebook så samlar de ju som sagt också in en sjuhelsikes massa användardata, men detta är något som har pågått under lång tid, och som folk har fått vänja sig vid. Det är klart att folk blir upprörda när även Windows börjar spionera på dig, det är väl inget konstigt med det.

Jo, jag tycker det är konstigt, eftersom Microsoft har samma syfte som övriga.. Nämligen att kartlägga dig för att kunna anpassa reklamen så att sannorlikheten ökar att du är intresserad av produkten som marknadsförs. Det är inget konstigt i sig.. Eller konstigt kan man väl tycka att det är men att acceptera det Facebook och google gör (genom att använda deras produkter och därmed bli lika kartlagt som man påstår sig bli av Microsoft i och med Windows 10) är rent hyckleri. Det får det att framstå som att man bashar Microsoft för att det är Microsoft, snarare än företag som kartlägger en generellt.

Sen kan det såklart vara så att man inte använder någon google eller facebook-tjänst.. Och då tycker jag väl att upprördheten i så fall känns mer rimlig.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.