AMD släpper Crimson Software 16.4.1 med optimeringar för Quantum Break

Permalänk
Melding Plague

AMD släpper Crimson Software 16.4.1 med optimeringar för Quantum Break

Ett nytt spelsläpp går ofta hand i hand med nya drivrutiner. Nu rullar AMD ut en ny version av sin mjukvarusvit Crimson Software, som bland annat innehåller optimeringar för Quantum Break.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

AMD först ut?!

Vad är det som händer nVidia?!

nVidia levererar runt 3-4st felande drivrutiner och de är helt -off

Go green eller nåt...

Grattis till AMD väljarna...ni verkar ha satsat på rätt häst år 2016.

Visa signatur

I5 4690K@4,5GHZ||Z97-HD3 rev 2.1||GTX970||8GB RAM||CM V700|| EVO 840 250GB||1TB Seagate||H440||NH-D15||Morpheus VGA cooler 360W||

-Eat sleep exercise, repeat.

Permalänk
Medlem

@Oringen:

Fyra gånger fler "Known Issues" än "Resolved Issues", antar att det är därför dem är först

Permalänk

Kanske skulle ta och fokusera på crossfirestödet till Division som fortfarande är obefintligt!

Permalänk
Medlem

16.4.1 som det står i artikeln stämmer, men ni har råkat få 14.4.1 i titeln

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

kommer ni köra prestandatest i detta?

edit, kajnke blir svårt eller finns det appar nu för windows store som fungerar att mäta fps osv?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Oringen:

AMD först ut?!

Nej, 364.72 från Nvidia släpptes den 28:e Mars och skall vara optimerad för Quantum Break enligt beskrivningen.
http://www.geforce.com/drivers/results/100868

Sen kan man ju säga vad man vill angående kontroversen kring den drivrutinen men den är optimerad för Quantum Break.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Avstängd
Skrivet av streetracing:

Kanske skulle ta och fokusera på crossfirestödet till Division som fortfarande är obefintligt!

Utvecklarens problem, inte amds fel att spelet inte stödjer full screen.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Uzanar:

Nej, 364.72 från Nvidia släpptes den 28:e Mars och skall vara optimerad för Quantum Break enligt beskrivningen.
http://www.geforce.com/drivers/results/100868

Sen kan man ju säga vad man vill angående kontroversen kring den drivrutinen men den är optimerad för Quantum Break.

Jag kan inte spela med senare drivrutiner än 362 00, så dessa räknas inte

Visa signatur

I5 4690K@4,5GHZ||Z97-HD3 rev 2.1||GTX970||8GB RAM||CM V700|| EVO 840 250GB||1TB Seagate||H440||NH-D15||Morpheus VGA cooler 360W||

-Eat sleep exercise, repeat.

Permalänk
Medlem

Ingen optimering för The Division? Eller har jag missat nått?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Skrivet av Marticus:

Ingen optimering för The Division? Eller har jag missat nått?

Skickades från m.sweclockers.com

Hade också hoppats på det vid det här laget :/ kanske smyger sig med nu?

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Inaktiv

Laddade ner igår men väntar med installation tills Microsoft skickar ut nyckeln till PC-utgåvan av Quantum Break. Spelade en stund igår på Xbox One men blev inte så mycket innan det det var läggdags. Mer idag är det tänkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

Utvecklarens problem, inte amds fel att spelet inte stödjer full screen.

Är det här bekräftat någonstans eller är det bara folk som gissar? Fullscreen fungerar ju uppenbarligen i någon form då Crossfire faktiskt används när man har Crossfire aktiverat. Annars hade man inte sett negative scaling och fladdrande grafik som vi nu gör då Crossfire bara är aktivt i full screen.

Hur som helst så hoppas jag verkligen att problemet är löst innan Incursions kommer då jag tänkte spela bra mycket mer aktivt då än vad jag gör nu. Vector-treadmillen är bara för trist.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

@Oringen:

Fyra gånger fler "Known Issues" än "Resolved Issues", antar att det är därför dem är först

Known issues är bättre än unknown issues...

Oavsett så förstår jag inte detta tänk med vem som är först, oavsett. Är inte den bästa lösningen att ha en bra lösning, istället för den snabbaste?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

Ingen optimering för The Division? Eller har jag missat nått?

Skickades från m.sweclockers.com

Hade vart fint. Inte för att det presterar illa på AMD som vi sett vid prestandatester. Men mer FPS åt folket!

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

@Devil May Cry: Du låter fruktansvärt ledsen över att Nvidia verkar ha en liten svacka och får ta lite skit för en gångs skull? Varför reagera så hårt och dessutom kränka någons intellekt?

Fine om Nvidia nu släppt en drivrutin med optimeringar för spelet men man kan ju inte neka att de senaste släppen har varit lite problemfyllda och många går tillbaka till äldre versioner.

Permalänk

Nvidia ligger som vanligt ett steg bakom AMD, härligt!

Permalänk
Medlem

Det viktiga att diskutera är hur den funkar i Arma 3.

Permalänk
Medlem

VSR fortfarande broken...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Devil May Cry:

Jag vet inte om du noterat det men finns flera trådar, både här på Sweclockers men också på andra sidor, även hos Nvidia, som tar upp problemen användare har med Nvidias drivrutiner på senare tid. Se exempelvis http://www.sweclockers.com/forum/trad/1421939-nvidias-senaste... för senaste drivaren.

Användaren som skrev det inlägg du har synpunkter på sitter själv på ett GTX 970 och är uppenbart missnöjd med kvaliteten på drivarna på senare tid. Nvidias drivare ställer normalt inte till sådanna problem som rapporteras så något har gått fel och fortsätter att gå fel i nya drivrutinssläpp.

Känns som diskussionen spårat ur tillräckligt redan.

Redigerat bort citat //Mod
Permalänk

@Oringen: Vet inte riktigt om man kan dra alla AMD kort över en kant, själv vill inte de senaste drivisarna från AMD fungera med mitt 290 då datorn hårdkraschar när man tittar på film eller youtube. fick backa till en tidig crimson version för att kortet ska fungera som det ska med film. och felet finns inte på deras "knows issues" lista... än

Visa signatur

- Citera för svar -

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Jag vet inte om du noterat det men finns flera trådar, både här på Sweclockers men också på andra sidor, även hos Nvidia, som tar upp problemen användare har med Nvidias drivrutiner på senare tid. Se exempelvis http://www.sweclockers.com/forum/trad/1421939-nvidias-senaste... för senaste drivaren.

Användaren som skrev det inlägg du har synpunkter på sitter själv på ett GTX 970 och är uppenbart missnöjd med kvaliteten på drivarna på senare tid. Nvidias drivare ställer normalt inte till sådanna problem som rapporteras så något har gått fel och fortsätter att gå fel i nya drivrutinssläpp.

Känns som diskussionen spårat ur tillräckligt redan.

Har läst och kommenterat i den tråden med. Den har Aftonbladet vibbar all over. Svårt för sådant i allmänhet.

Tills det är bekräftat att drivrutinerna förstör grafikkort är det svårt att tro på, speciellt i och med att jag själv haft dem sedan de släpptes.
Det skulle innebära att gpun dör av överspänning eller liknande vilket då borde drabba fler inte bara vissa.

Absolut att jag kan ha haft tur och har en egoistisk bild över situationen, men jag har varit med tillräckligt länge för att även misstänka pajkastning samt skit bakom spakarna i flera fall.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Har läst och kommenterat i den tråden med. Den har Aftonbladet vibbar all over. Svårt för sådant i allmänhet.

Tills det är bekräftat att drivrutinerna förstör grafikkort är det svårt att tro på, speciellt i och med att jag själv haft dem sedan de släpptes.
Det skulle innebära att gpun dör av överspänning eller liknande vilket då borde drabba fler inte bara vissa.

Absolut att jag kan ha haft tur och har en egoistisk bild över situationen, men jag har varit med tillräckligt länge för att även misstänka pajkastning samt skit bakom spakarna i flera fall.

Nu var det väl så att det inte gällde SAMTLIGA serier av Nvidia-kort...

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Devil May Cry:

Har läst och kommenterat i den tråden med. Den har Aftonbladet vibbar all over. Svårt för sådant i allmänhet.

Tills det är bekräftat att drivrutinerna förstör grafikkort är det svårt att tro på, speciellt i och med att jag själv haft dem sedan de släpptes.
Det skulle innebära att gpun dör av överspänning eller liknande vilket då borde drabba fler inte bara vissa.

Absolut att jag kan ha haft tur och har en egoistisk bild över situationen, men jag har varit med tillräckligt länge för att även misstänka pajkastning samt skit bakom spakarna i flera fall.

Tycker också att det låter lite konstigt, hur skulle det gå till?
I dag har ju också både Nvidia och AMD ganska rejäla skyddsfunktioner, vilket antagligen räddade en del AMD kort i höstas, när fläkten i vissa fall låstes på 20%, kortet började trottla, det gick inte sönder.

On Topic: 16.4.1 rekommenderas även för Hitman, som tydligen kan låsa sig med 16.3.2 efter sin senaste patch.
Annars verkar Hitman flyta bra för de flesta, jag köpte nyss Hitman Intro Pack, den utan extra DLC:r, kostar bara 13€.
Au revoir Paris!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Devil May Cry:

Har läst och kommenterat i den tråden med. Den har Aftonbladet vibbar all over. Svårt för sådant i allmänhet.

Tills det är bekräftat att drivrutinerna förstör grafikkort är det svårt att tro på, speciellt i och med att jag själv haft dem sedan de släpptes.
Det skulle innebära att gpun dör av överspänning eller liknande vilket då borde drabba fler inte bara vissa.

Absolut att jag kan ha haft tur och har en egoistisk bild över situationen, men jag har varit med tillräckligt länge för att även misstänka pajkastning samt skit bakom spakarna i flera fall.

Ah, bra.
Frågan är hur de som drabbats skulle bevisa detta. I de fall där Windows-installationerna endast ska ha skadats så är det ju ingen större skada skedd (förutom tid för reparation/återställning då) men värre om hårdvara skadats. Var ju en del rapporter av varierande slag även på Sweclockers och jag tycker de verkar vara trovärdiga.

Något viktigt att tänka på är att drivrutiner har en förmåga att fungera olika på olika system. Till och med identiska system. Problem vissa har drabbas inte andra av. Ibland är det vissa modeller (R9 280X var länge drabbad av diverse udda problem exempelvis) och i andra fall mer enstaka problem. Någon innan i tråden hade problem med VSR exempelvis.

Mitt system och specifikt mitt R9 290 Tri-X var ett av korten som drabbades av fläktproblemet med första Crimsondrivaren ( http://www.sweclockers.com/nyhet/21383-radeon-anvandare-drabb... och mitt inlägg om mitt system samt bildbevis: #15827308 ).
Nu skyddade temperaturskyddet kortet, hade denna blivit inaktiverad på något vis hade kortet troligen kunnat skadas beroende på hur mycket varmare kortet nu hade blivit. Som jag skrev då och som gäller alla buggar och fel som riskerar att skada ens komponenter så får det inte ske. Det bör dessutom åtgärdas snarast, drivare dras tillbaks medans, varnas om att man kan riskera sin hårdvara.

Personligen hoppas jag att nya APIer som DirectX12 och Vulkan kanske kan göra sådanna här problem mindre förekommande då det här med optimerade drivare inför varje spelsläpp borde försvinna och istället ersättas med spel som istället bättre optimerats mot hårdvaran istället. Vi användare är ju ibland tvungna att installera nya drivare för att kunna få vettig prestanda i nya spel. Så inte alltid man kan invänta rapporter från andra om hur den fungerar.

Lyckligtvis är drivare som riskerar skada hårdvara rätt sällsynta men förr eller senare så händer det ju.

Skrivet av Ratatosk:

Tycker också att det låter lite konstigt, hur skulle det gå till?
I dag har ju också både Nvidia och AMD ganska rejäla skyddsfunktioner, vilket antagligen räddade en del AMD kort i höstas, när fläkten i vissa fall låstes på 20%, kortet började trottla, det gick inte sönder.

On Topic: 16.4.1 rekommenderas även för Hitman, som tydligen kan låsa sig med 16.3.2 efter sin senaste patch.
Annars verkar Hitman flyta bra för de flesta, jag köpte nyss Hitman Intro Pack, den utan extra DLC:r, kostar bara 13€.
Au revoir Paris!

Om rapporterna stämmer, något måste ju ha hänt under tiden drivrutinen installerats och systemet havererat, så lyckas drivarna ändå göra något med de system som drabbats. Lyckligtvis har inte alla problem med det hela men tillräckligt med rapporter för att anta att något är väldigt fel med den drivaren.

Skyddsfunktionerna idag ska ju vara bra, och förhoppningsvis, svåra att slå ut. Frågan är just vad som händer.

Rätt sugen på Hitman även jag. Nog för att grundspelet har ett sjukt lockande pris men drar iväg något om man vill ha kompletta. Blir att övervaka priser för mig, sedan borde jag nog klämma in en till genomspelning av de två senaste spelen i serien med, var ett tag sedan senast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Ah, bra.
Frågan är hur de som drabbats skulle bevisa detta. I de fall där Windows-installationerna endast ska ha skadats så är det ju ingen större skada skedd (förutom tid för reparation/återställning då) men värre om hårdvara skadats. Var ju en del rapporter av varierande slag även på Sweclockers och jag tycker de verkar vara trovärdiga.

Något viktigt att tänka på är att drivrutiner har en förmåga att fungera olika på olika system. Till och med identiska system. Problem vissa har drabbas inte andra av. Ibland är det vissa modeller (R9 280X var länge drabbad av diverse udda problem exempelvis) och i andra fall mer enstaka problem. Någon innan i tråden hade problem med VSR exempelvis.

Mitt system och specifikt mitt R9 290 Tri-X var ett av korten som drabbades av fläktproblemet med första Crimsondrivaren ( http://www.sweclockers.com/nyhet/21383-radeon-anvandare-drabb... och mitt inlägg om mitt system samt bildbevis: #15827308 ).
Nu skyddade temperaturskyddet kortet, hade denna blivit inaktiverad på något vis hade kortet troligen kunnat skadas beroende på hur mycket varmare kortet nu hade blivit. Som jag skrev då och som gäller alla buggar och fel som riskerar att skada ens komponenter så får det inte ske. Det bör dessutom åtgärdas snarast, drivare dras tillbaks medans, varnas om att man kan riskera sin hårdvara.

Personligen hoppas jag att nya APIer som DirectX12 och Vulkan kanske kan göra sådanna här problem mindre förekommande då det här med optimerade drivare inför varje spelsläpp borde försvinna och istället ersättas med spel som istället bättre optimerats mot hårdvaran istället. Vi användare är ju ibland tvungna att installera nya drivare för att kunna få vettig prestanda i nya spel. Så inte alltid man kan invänta rapporter från andra om hur den fungerar.

Lyckligtvis är drivare som riskerar skada hårdvara rätt sällsynta men förr eller senare så händer det ju.

Om rapporterna stämmer, något måste ju ha hänt under tiden drivrutinen installerats och systemet havererat, så lyckas drivarna ändå göra något med de system som drabbats. Lyckligtvis har inte alla problem med det hela men tillräckligt med rapporter för att anta att något är väldigt fel med den drivaren.

Skyddsfunktionerna idag ska ju vara bra, och förhoppningsvis, svåra att slå ut. Frågan är just vad som händer.

Rätt sugen på Hitman även jag. Nog för att grundspelet har ett sjukt lockande pris men drar iväg något om man vill ha kompletta. Blir att övervaka priser för mig, sedan borde jag nog klämma in en till genomspelning av de två senaste spelen i serien med, var ett tag sedan senast.

Bekräftelse i form av bevis eller Swec artikel, nvidia uttalande. Något.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Devil May Cry:

Bekräftelse i form av bevis eller Swec artikel, nvidia uttalande. Något.

Jo, tystnaden är definintivt märkbar. Förhoppningsvis undersöker Nvidia rapporterna iallafall.

Permalänk
Medlem

Kul att se att industrin går i den riktning som jag trodde. AMD tog ett jättekliv med GCN-arkitekturen och fokuserade rejält på Mantle och på så vis satte press på API-giganterna. Tack vare deras SOC's i spelkonsolerna så kan också spel enklare portas till PC och optimeras betydligt bättre på bägge plattformar. Samtliga GCN kort skiner mer och mer som väntat och DX12/async compute och 2016 är AMD's start på en snöboll som kan bli gigantisk.

Även om min personliga entusiasm har dämpat sig betydligt med åren så får man nog minst sagt säga att man är spänd på denna enorma övergången som både AMD och nvidia gör i tillverkningsprocessen. Allt pekar på 70-100%+ prestandaökning. Det ryktas också om att denna nod kan få transistorerna att klocka högre också, men det beror självfallet på vad för typ av arkitektur man bygger också. En sak är säker, både Polaris/Vega och Pascal kommer bli något utav det värsta vi sett.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har raderat flertalet inlägg med trollanklagelser, inlägg som brutit mot §1 i forumets regler samt svar på dessa. Försök att hålla er till trådens ämne utan att gå till angrepp mot varandra. Håll ett gott debattklimat är ni vänliga.

Mvh
Überklass
Moderator

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk

Synd att det inte är några förbättringar för the Division i denna..

Off Topic:
Tycker hela det här med AMD vs Nvidia är lite löjligt i de här kommentarsfälten. Känns som att det kan gå väldigt fort från att vara okej att spy galla över AMD med Nvidia är så bra, till sen att vända på steken och då bli nedskjuten om man säger nåt negativt om AMD.