SweClockers testpiloter – recensioner av och för medlemmarna i forumet

Permalänk
Geeks
SweClockers

SweClockers testpiloter – recensioner av och för medlemmarna i forumet

Välkommen till SweClockers testpiloter!

Visst är det intressant med tester? Ett av medlemmarnas vanligaste önskemål är fler recensioner av nya spännande produkter. Även om redaktionen själva testar så mycket som möjligt finns mängder av produkter som av olika anledningar trillar bort från radarn. Sagt och gjort, det är dags att begära förstärkning från SweClockers fantastiska forum!

SweClockers testpiloter är kort och gott recensioner av och för medlemmarna i forumet. Erfarna datorentusiaster får tillfälle att på egen hand provköra de senaste produkterna i datorvärlden. Redaktionen hjälper till med testexemplar och ger goda råd på vägen. Därefter är det upp till testpiloten att själv utforma recensionen och dra egna slutsatser.

Syftet med testpiloternas artiklar är inte att gå igenom varje specifikation, presentera mängder av testresultat och lämna detaljerade omdömen. Här får alla istället ta del av individuella synpunkter och personliga reflektioner från tvättäkta hobbyister med många års erfarenhet av högoktaniga datorkomponenter i bagaget.

Trevlig läsning, och glöm för all del inte att kommentera!

Får testpiloterna någon ersättning?
– Testpiloterna gör ett stort och viktigt jobb och förtjänar ersättning för arbetsinsatsen. SweClockers betalar därför ut ett frilansarvode för varje artikel.

Får SweClockers ersättning för testpiloternas recensioner?
– Produkttesterna arrangeras av SweClockers på uppdrag av exempelvis en butik eller tillverkare. SweClockers tar ut en avgift som bland annat ska täcka ersättning till testpiloter, inköp och andra omkostnader samt bidra till den fortsatta verksamheten.Testerna utförs oberoende och uppdragsgivaren har inget inflytande över artikelns innehåll, vilket också är poängen med att ge just SweClockers testpiloter uppdraget att utvärdera en produkt!

Vem bestämmer hur testerna ska utformas?
– Testpiloten utformar testmetoden. SweClockers kan ge goda råd och tips på vägen, men i slutänden är det alltid testpiloten som avgör.

Vem får bli testpilot?
– Alla testpiloter "handplockas" av SweClockers, mycket likt hur moderatorer utses. Testpiloter är medlemmar som utmärkt sig i forumet genom att exempelvis visa prov på djupa kunskaper och lång erfarenhet av att bygga och experimentera med datorkomponenter.

Kan jag bli testpilot?
– I nuläget finns inga planer på att ta emot spontana ansökningar eftersom testpiloter är medlemmar som redan är kända i communityt och genom sitt deltagande i forumet bevisat att de har kunskaperna som krävs för att utföra recensioner av tekniskt avancerade produkter.

Får testpiloterna behålla produkterna som testas?
– För att inte äventyra testpiloternas trovärdighet returneras alla produkter efter utfört test. I undantagsfall kan produkter lånas ut i perioder, till exempel för att användas som referenser i framtida tester.

Hur väljer ni vem som får testa en viss produkt?
– Testpiloten väljs utefter specialkompetens och tidigare erfarenheter av att använda liknande produkter.

Vem delar ut utmärkelserna?
– Testpiloten delar ut utmärkelsen och det är enbart testpiloten själv som avgör om en produkt förtjänar en utmärkelse.

Utmärkelser: Testpilot Guld och Silver

Guld: Utmärkelsen "Guld" används för att belöna prylar som håller mycket hög standard. Testpiloten kan med säkerhet rekommendera nära och kära att köpa denna produkt.

Silver: Testpiloter delar ut "Silver" till prylar som inte tävlar i högsta ligan, men ändå har en hel del att erbjuda. Det kan vara konkurrenskraftig prislapp, god design eller unika lösningar. Ett bra och vettigt alternativ, helt enkelt.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Denna idé är

Utmärkelse: SweClockers testpilot rekommenderar

fan vad ball

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Riktigt bra! Kan man kanske få samma produkt recenserad flera gånger från olika vinklar. Tummen upp!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Riktigt bra initiativ!

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

April april!

Bra idé helt klart och intressant att läsa vad vanliga dödliga tycker om produkterna också

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem

Ska bli kul å se vad för recensioner som kan ramla ut!

Bra initiativ

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Alpha: Cpu: i7 920 @ 2.67 Gpu: msi 970

Permalänk
Inaktiv

Kommer vi att få våran egna del i forumet där vi postar recensioner?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Kommer vi att få våran egna del i forumet där vi postar recensioner?

Finns ju redan:
http://www.sweclockers.com/forum/163-testpiloter

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Inb4 folk börjar smälla "Sweclockers testpilot rekommenderar"-stämpeln på dasspapper på Ica

OnT: Idén låter definitivt intressant, men utförandet är avgörande. Så länge allt sköts på ett bra sätt har ni mitt stöd.

Visa signatur

Stationär: Ryzen 5 3600 | Asus GTX 980
Bärbar: Razer Blade 15 Advanced 2020 | 4K OLED | RTX 2080 Super

Permalänk
Medlem

@Dimestam, är det bara hårdvara eller kan mjukvara också recenseras? Är medveten om att Sweclockers är hårdvarufokuserat därav frågar jag.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Detta blir perfekt en fanboy av team A recenserar en produkt från team B

Permalänk
Medlem

hur ställer man upp?

Permalänk

Briljant ide, att få läsarna att arbeta gratis åt Sweclockers.
ombytta roller fast redaktionen får fortfarande betalt, super nice

Visa signatur

Intel Core i5-8600k / ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING /Corsair 2x4GB DDR4 3000MHz / PowerColor HD5750 1GB SCS3 Passiv kylning / Intel SSD 256GB / 2st Samsung SpinPoint F1 1TB / Be quiet! Pure Rock Cpu-kylare / Be quiet! Straight Power 10 400W / Antec Sonata Elite /
Fri frakt Inet

Permalänk
Medlem

Gött! Gubben är tillbaka! Fast med solglasögon!

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 64 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4tten:

Inb4 folk börjar smälla "Sweclockers testpilot rekommenderar"-stämpeln på dasspapper på Ica

OnT: Idén låter definitivt intressant, men utförandet är avgörande. Så länge allt sköts på ett bra sätt har ni mitt stöd.

Skrivet av philipborg:

@Dimestam, är det bara hårdvara eller kan mjukvara också recenseras? Är medveten om att Sweclockers är hårdvarufokuserat därav frågar jag.

Så kul det kommer att bli. Hoppas det inte blir IRL hårdvara som dasspapper dock.
Mjukvaru recensioner borde vara med tycker jag då jag vill ha videoredigering och screencapture program för spel. Jag letar alltid efter bättre.

Och sen folks RAID konfigurationer skulle vara roliga att läsa om. Pro's versus cons etcetera.

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av anon185723:

Kommer vi att få våran egna del i forumet där vi postar recensioner?

Alla kan skriva recensioner och lägga upp i ordinarie forumavdelningar. De officiella testpiloterna släpper sina tester i /Testpiloter.

@philipborg: Vi får se, testpiloterna har bara börjat! Näst på tur står ett tangentbord, ett headset, ett gäng moderkort och några datorer.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dimestam:

Alla kan skriva recensioner och lägga upp i ordinarie forumavdelningar. De officiella testpiloterna släpper sina tester i /Testpiloter.

@philipborg: Vi får se! Testpiloterna har bara börjat. Näst på tur står ett tangentbord, ett headset, ett gäng moderkort och några datorer.

Vilka är de utvalda officiella testpiloterna utöver Calathea?

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av anon185723:

Vilka är de officiella testpiloterna? Är de medlemmar som tidigare har recenserat på forumet?

@anon185723 m.fl: De som är med och startar upp testpiloterna är ett tiotal medlemmar som på olika sätt utmärkt sig i forumet, t.ex. genom att skriva egna recensioner eller visat prov på djupa ämneskunskaper. Några av dessa är @Calathea, @vargeEEEEn, @DavidtheDoom, @huttala, @Yoshman och @ace_of_bass.

@JonnyRocker: Vi skickar ut en liten men god belöning för varje test.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Jag hänger ju rätt mycket här, så ska fan ta mig skriva någon recension någon gång! Köper ju prylar kors och tvärs så är väl ämnad till det.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Spontant låter detta skitkul! Men hur är detta tänkt att utformas? Det skrivs glatt om "testpiloter", men inte ett ord om hur.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av GilbertG:

Spontant låter detta skitkul! Men hur är detta tänkt att utformas? Det skrivs glatt om "testpiloter", men inte ett ord om hur.

För testpiloterna har vi valt ut ett gäng duktiga och engagerade medlemmar i forumet. Det kommer sannolikt inte gå att ansöka om att bli testpilot, men man ska aldrig säga aldrig.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dimestam:

https://cdn.sweclockers.com/artikel/bild/22985?l=eyJyZXNvdXJjZSI6IlwvYXJ0aWtlbFwvYmlsZFwvMjI5ODUiLCJmaWx0ZXJzIjpbImM9MCw0MjksMTkyMCw2MDAiLCJyPTcwMCwwLDEsMCJdLCJwYXJhbXMiOltdLCJrZXkiOiI3YWQwNWE3MWFjOGNmOTA1NjBhOWQ0NjE1Y2ViYmQwOSJ9

Välkommen till SweClockers testpiloter!

Ett av de vanligaste önskemålen från läsarna är fler recensioner, men redaktionen kommer aldrig hinna testa allt som dyker upp på butikshyllorna. Sagt och gjort, det är dags att begära förstärkning från SweClockers välrenommerade forum!

SweClockers testpiloter är kort och gott recensioner av och för medlemmarna i forumet. Erfarna datorentusiaster får tillfälle att på egen hand testa de senaste produkterna i datorvärlden. SweClockers redaktion hjälper alltid till med administration och problemlösning. I övrigt får testpiloterna fria händer att själva utforma testerna och dra egna slutsatser.

Syftet med denna typ av recension är inte att gå igenom varje specifikation, presentera mängder av testresultat och lämna akademiska omdömen. Här får alla istället ta del av personliga reflektioner och synpunkter från tvättäkta hobbyister med många års erfarenhet av högoktaniga datorkomponenter.

Trevlig läsning, och glöm för all del inte att kommentera!

Utmärkelse: SweClockers testpilot rekommenderar

Bra produkter förtjänar uppmuntran. Utmärkelsen "SweClockers testpilot rekommenderar" delas ut till prylar som testpiloten själv kan tänka sig att rekommendera till familj och vänner. Med andra ord anses produkten vara ett bra val och ett mycket konkurrenskraftigt alternativ i klassen.

Jag hoppades och förväntade mig efter ha läst nyheten att medlemmarna här på sweclockers fritt fick skriva recensioner i en avledning. Där redaktionen sedan fick välja fritt till första sidan.

Men det verkar som att en grupp selektivt utvalda medlemmar som arbetar ideellt för Sweclockers. Framöver kommer ge ut sina recensioner på förstasidan.

Detta i sig är långt i från dåligt. Jag kommer själv att läsa och ta för mig av alla nya goa recensioner. Det är bara så att jag blev lite besviken nu efter ha läst nyheten. Jag förväntade mig ett projekt som involverade alla medlemmar på Sweclockers.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av anon185723:

Jag hoppades och förväntade mig efter ha läst nyheten att medlemmarna här på sweclockers fritt fick skriva recensioner i en avledning. Där redaktionen sedan fick välja fritt till första sidan.

Men det verkar som att en grupp selektivt utvalda medlemmar som arbetar ideellt för Sweclockers. Framöver kommer ge ut sina recensioner på förstasidan.

Detta i sig är långt i från dåligt. Jag kommer själv att läsa och ta för mig av alla nya goa recensioner. Det är bara så att jag blev lite besviken nu efter ha läst nyheten. Jag förväntade mig ett projekt som involverade alla medlemmar på Sweclockers.

Nu tror jag att du missuppfattar en smula. Det är såklart fritt fram att skriva egna recensioner i de vanliga forumavdelningarna. Du kan alltid kontakta redaktionen och fråga om de skulle vilja publicera den på framsidan.

Testpiloterna är en annan grej eftersom SweClockers administrerar testerna, t.ex. genom att skaka fram testexemplar, och hjälper till om det skulle uppstå några problem på vägen.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Avstängd
Skrivet av H4tten:

Inb4 folk börjar smälla "Sweclockers testpilot rekommenderar"-stämpeln på dasspapper på Ica

OnT: Idén låter definitivt intressant, men utförandet är avgörande. Så länge allt sköts på ett bra sätt har ni mitt stöd.

Exakt. Lite reglerande är bara bra så folk inte börjar recensera saker som legobyggen, vilken klass om är godast, Max hamburgare eller tom. vilken tandkräm som är vitast och spammar sönder forumsdelen.

Skrivet av MarkSix:

Detta blir perfekt en fanboy av team A recenserar en produkt från team B

Den chansen finns alltid när det är människor som recenserar. Även om man försöker hålla sig objektiv så är det omöjligt att vara det till 100%

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Tror att detta blir lyckat!

Permalänk
Medlem

Vilket roligt initiativ. Hoppas det blir lyckat!

Permalänk
Medlem

Förbaskat smart på alla sätt och vis...

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

@philipborg: Vi får se, testpiloterna har bara börjat! Näst på tur står ett tangentbord, ett headset, ett gäng moderkort och några datorer.

Men om jag lägger upp en tråd med ett test på viss mjukvara så kommer det inte bli nertaget? Funderar på att dela med mig lite mätningar jag har utfört utav olika video kodeks. (Har över 130 mätvärden på datorn liggandes som lika väl kan delas med...) Tror det kan vara intressant då det är många här som arbetar med samt komprimerar videos. Det kommer däremot bli en vetenskaplig artikel och inte så väldigt personligt.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Inaktiv

Instämmer med flera talare och modifieringen är ett måste, det finns så extremt mycket saker att testa, men fokus bör ju vara något som intresserar en stor skara användare.
För mycket tester av för många "ointressanta saker" kan få omvänd resultat, om nu inte det intressanta enkelt går att filtrera ut.

Permalänk
Medlem

Som jag skrev i tråden ang. adblock. Tycker detta är ett steg i helt rätt riktning! Låt användarna generera mer innehåll.

De som är "testpiloter" bör också få någon form av trevlig kompensation i framtiden, som valmöjlighet att köra siten utan annonser tex.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm