Testpilot: Cooler Master Hyper 212X

Permalänk
Entusiast

Testpilot: Cooler Master Hyper 212X

Kylaren Cooler Master Hyper 212X är uppföljaren till populära Hyper 212 Evo och Plus. Häng med när testpiloten "Calathea" sätter nykomlingen på prov.

Läs hela artikeln här

Permalänk
Medlem

Med BeQuiet Pure Rock som konkurrent så känns det lite som att dem skjuter sig själv i foten med den prissättningen.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk

Spännande med ny stil på recensioner, tycker det ser ut att vara lite väl mycket kylpasta som använts? Förstår att testpiloten gillar 22-gramstuben om man använder så mycket vid varje montering.

Sen undrar jag lite över temperaturgraferna, det finns ingen indikering på skala i grafen, hur kommer det sig att stapeln som representerar 64C är typ dubbelt så hög som den som representerar 52C?

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

Bra recension, tack för den matnyttiga infon.

Visa signatur

Mobo: ASUS ROG Strix B660-F CPU: Core i7 13700K GPU: Zotac GeForce RTX 4080 Trinity OC RAM: Corsair Vengeance DDR5 32GB 6000mhz SSD: Samsung 950 PRO 512GB, Force MP510 960GB, 850 EVO 500GB X2 Case: Meshify 2 Compact TG PSU: Cooler Master V850 Gold Cooler: Arctic Liquid Freezer II 240

Permalänk
Medlem

Så, dom har stoppat dit en "ny" fläkt och nästan dubblat priset mot sin föregångare? "The guide as to how to lose all your customers in one blow."

Bra annars recension!

EDIT: Dubblat pris var det ju inte, men däremot en markant ökning mot den gamla som just nu ligger på 299kr. Vet dock att jag köpte för länge sen föregångaren för knappt 250kr.

Nya ligger nu på 429kr:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1932792#rparams=ss=Coole...

Permalänk
Medlem
Skrivet av )ExecutoR(:

Sen undrar jag lite över temperaturgraferna, det finns ingen indikering på skala i grafen, hur kommer det sig att grafen som representerar 64C ser ut att vara dubbelt så hög som den som representerar 52C?

Grafen kommer direkt från CM precis som skrivet i artikeln, därav inget @Calathea kan hjälpa.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

500:- !
Tror att CM fullständigt missat varför föregångaren blev så populär.

Permalänk

@philipborg:

Tack, jag får öva på att läsa mer noggrant i texten och inte bara titta på bilder.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

Så för 200 kronor extra jämfört med 212 evo kan man få sin processor att bli hela 1 grad kallare? Det kallar jag fantasipris.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av )ExecutoR(:

Spännande med ny stil på recensioner, tycker det ser ut att vara lite väl mycket kylpasta som använts? Förstår att testpiloten gillar 22-gramstuben om man använder så mycket vid varje montering.

Spelar ingen större roll när det kommer till temperatur dock

Permalänk
Hjälpsam

Mycket bra recension!
Jag håller mig nog ändå till min Noctua.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

@Calathea:
Helvete vad mycket kylpasta du har på.

Permalänk
Medlem

Lite av en besvikelse att 1c förbättring gav en prisökning på 200 kr, får hoppas att den sjunker i pris framöver.

Vill man som köpare av den här kylaren åtminstone spara lite pengar så kan man använda en mindre mängd kylpasta än TS, stort som ett riskorn räcker.

Permalänk
Medlem

Kylarens botten är en klar förbättring mot föregående modeller.
Hoppas dom gör ett bättre fäste för kylaren med sen.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av foxzox7:

Spelar ingen större roll när det kommer till temperatur dock

Det beror på om man har tur eller inte. Kylpasta ÄR ett isolerande material, det ska enbart vara där för att se till att det inte blir luftfickor, eftersom luft är än mycket mer isolerande.

Dessutom, vad videon visar är dåliga ideer att applicera kylpasta, gör man det med finger så är risken hög att man även applicerar fett från huden, stryker man på med kort blir det nästan alltid luftfickor eftersom det blir ojämnt utstryket.
Med tillägget att om kylarens undersida är "räfflad" så är det bra att stryka ut med kort, då lägger sig pastan prydligt i räfflorna(vilket ger förvånansvärt bra kontakt).

Testaren har definitivt överdrivit mängden kylpasta oavsett, men det är åtminstone inte så mycket att det bör göra nån enorm skillnad.
Gissar på att han kan få 1-3C lägre med bättre applicering.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA Z97-UD5H Black Edition, CPU: Intel i7 4790K, Kylare: Noctua U14S, RAM: 32GB Crucial Ballistix Sport XT 1866, GPU: Powercolor Radeon HD 7870 PCS+,
SSD: 256GB Crucial MX-100, HDD: 3TB WD Red, 2TB WD Red, PSU: Be Quiet Straight Power E-9 500W, Chassi: Cooler Master Silencio 652S

Permalänk
Medlem

Som tidigare användare av Hyper 212 kan jag säga att det är värt den extra hundralappen att köpa en liknande kylare från Noctua. Som bonus får du Noctuafläktar!

Fästanordningen Cooler Master använder är totalt hopplös i jämförelse.

Att bygga en dator år 2016 är simpelt. Det enda som kan försämra upplevelsen är montering av en dåligt designad CPU-kylare. (Eller alla moment i ett mITX-bygge.)

Lägg den extra slanten så slipper du frustration i ditt PC-byggande.

Visa signatur

Burk: NZXT 440 Vit - i5-2500K@4.3 - FD Kelvin360 - ASUS P67B3Evo - Corsair 2x8GB - ASUS GTX780 - Crucial m4 128GB / MX100 240GB - EVGA g2 850W - ASUS PB278Q - Logitech G710+ + G502 Ljud: Simple Audio Listen - Aune X1S - Sennheiser 598SE
HTPC: FD Node304 - i3-3225 - ASUS P8H77 - Kingston 2x4GB - Crucial m4 128GB + WD Green 10TB - Samsung 55"LED - Logitech K400P Ljud: Onkyo TX-NR609 - KEF iQ30

Permalänk
Medlem
Skrivet av DW75:

Det beror på om man har tur eller inte. Kylpasta ÄR ett isolerande material, det ska enbart vara där för att se till att det inte blir luftfickor, eftersom luft är än mycket mer isolerande.

Dessutom, vad videon visar är dåliga ideer att applicera kylpasta, gör man det med finger så är risken hög att man även applicerar fett från huden, stryker man på med kort blir det nästan alltid luftfickor eftersom det blir ojämnt utstryket.
Med tillägget att om kylarens undersida är "räfflad" så är det bra att stryka ut med kort, då lägger sig pastan prydligt i räfflorna(vilket ger förvånansvärt bra kontakt).

Testaren har definitivt överdrivit mängden kylpasta oavsett, men det är åtminstone inte så mycket att det bör göra nån enorm skillnad.
Gissar på att han kan få 1-3C lägre med bättre applicering.

Var menar du att kylpastan skulle hamnat så den gett negativ påverkan på kylförmåga? Själva sättet man monterar kylare på gör ju att överflödig pasta trycks undan. Alternativet till pasta hade ju då varit en luftficka där istället, som du mycket riktigt påpekar är än mer isolerande än kylpastan i sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calathea:

https://cdn.sweclockers.com/artikel/bild/41469?l=eyJyZXNvdXJjZSI6IlwvYXJ0aWtlbFwvYmlsZFwvNDE0NjkiLCJmaWx0ZXJzIjpbXSwicGFyYW1zIjpbXSwia2V5IjoiMzgwNmM2MDA5YzVmNTYzNTFlM2MyZmM5MzBhN2U1OTUifQ%3D%3D

SweClockers testpiloter är recensioner av och för medlemmarna i forumet. Erfarna datorentusiaster får tillfälle att på egen hand testa de senaste produkterna i datorvärlden. Läs mer.

Min rekommendation är att hellre satsa på Cooler Master Hyper 212 EVO och köpa till en extra fläkt, vilket verkar ge bäst kombination av prestanda och ljudnivå.

Fördelar

  • Klart godkänd prestanda även med kraftiga 6-kärniga processorer

  • Tyst fläkt upp till cirka 1200 rpm

  • Montering anpassad för de flesta aktuella socklar

  • Medföljande fästen för extra fläkt

Nackdelar

  • Bristande innovation – för lik tidigare generation Hyper 212 EVO

  • Medföljande fläkt högljudd över 1300 rpm.

  • För högt pris

Pris vid publicering: 499 kronor inkl. moms

https://cdn.sweclockers.com/artikel/bild/41564?l=eyJyZXNvdXJjZSI6IlwvYXJ0aWtlbFwvYmlsZFwvNDE1NjQiLCJmaWx0ZXJzIjpbInI9MCwwLDEsMCJdLCJwYXJhbXMiOltdLCJrZXkiOiJiMDhlNTQ0MGJlMGVmZTY5NWNiNjMyY2JlMWE4ZTcxMyJ9

#testpilot

Jag får kalla kårar när jag såg den där spindel länken man sätter över bryggan på ovansidan för att sen fästa den på botten. Någonstans i själen önskar man sig en tredje hand när man monterar CM Hyper 212 serien.
Jättebra test och recension

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Svensktiger:

500:- !
Tror att CM fullständigt missat varför föregångaren blev så populär.

Vilket blir ännu mer underligt om man inte får med den nya fläkten. För 500:- så kommer man lite väl nära de stora giganterna som Noctua och Phantek som sopar banan med kylaren. Att CM dessutom missat vad som gjorde 212 EVO så populär är uppenbart. Det tom. står i artikeln att orsaken till 212 EVOs populära ställning är dess låga pris för prestanda. CM skjuter sig helt enkelt i foten med denna.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

@Calathea: Nice review! Men när ska du börja med kväve igen?

Permalänk
Medlem

Med det nya priset blir ju denna ganska ointressant när den bara är ytterst marginellt bättre.
212 evo var populär för goda prestanda OCH lågt pris.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Bra test, proffsigt upplägg. Men kylpastemängden är intressant, jag reagerade oxå över den. Leta fram en video där man deliddar, där kärnorna finns skall oxå pasta finnas. (Min egen åsikt)
Och din processor är den större modellen va? (Jag vet inte, men 130w och jag minns att intel hade en sockel för stora cpu ett kort tag)

Jag är hur som helst nyfiken på ett test med "minimalt" med pasta, a.k.a. "riskorn". Med en bild på "imprintet" efter kylaren lyfts av, som i ditt test. Troligtvis ingen skillnad, men med ett så "kladdigt" "imprint" skulle jag vilja testa en mindre och tunnare mängd!

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Medlem

Hur kopplar man in dubbla fläktar på CPU-kylaren? Finns det dubbla pwn-kontakter eller använder man nån form av förgrening och kan man då bibehålla pwm-styrningen?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Bra recension annars, kul att se och läsa testet. kritiken går till cooler master själva och då är ju priset lite högt, den kommer floppa pga det högre priset.

Permalänk
Medlem

Bra, Calthea

Tyckte det såg bra ut med pastan

Visa signatur

7700k maximus IX Apex, 1600X Crosshair IV Hero

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Med det nya priset blir ju denna ganska ointressant när den bara är ytterst marginellt bättre.
212 evo var populär för goda prestanda OCH lågt pris.

Ja, precis, det är kombinationen och i förlängningen prisvärdet som gör 212 Evo. Genom att lansera en i praktiken likvärdig produkt med priset uppknockat till femhundringen har man ökat konkurrensen från nästintill obefintlig till markant. Vidare konkurrerar man kanske främst med sig själv om man tänkt fortsätta sälja 212 Evo parallellt.

Undrar hur marknadsavdelningen har tänkt här? Litar man helt enkelt på att gruppen köpare som inbillar sig att prestandan alltid är direkt proportionell mot priset är stor nog för att det här ska sälja ändå?

Bra recension i övrigt, det där med att rekrytera testpiloter från forumet tycks varit en synnerligen lyckad idé

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

"Bristande innovation – för lik tidigare generation Hyper 212 EVO"

Är det egentligen en nackdel? Varför ändra på ett vinnande koncept.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Skrivet av xcluzive:

"Bristande innovation – för lik tidigare generation Hyper 212 EVO"

Är det egentligen en nackdel? Varför ändra på ett vinnande koncept.

Men är det inget nytt/innovativt med produkten kan man ju tyvärr inte motivera prishöjningen. Det är väl lite det som detta argumentet bygger på. Då hade de likaväl bara kunnat ha kvar den gamla och precis som har skriver i testet, man kan lika väl köpa den gamla för en billigare peng

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panzerfister:

Hur kopplar man in dubbla fläktar på CPU-kylaren? Finns det dubbla pwn-kontakter eller använder man nån form av förgrening och kan man då bibehålla pwm-styrningen?

Skickades från m.sweclockers.com

Vissa moderkort brukar ha dubbla headers för CPU fläktar så att man kan koppla in två CPU fläktar. Brukar kallas för CPU_OPT.

Visa signatur

Processor: R5 2600 Moderkort: X470-F Gaming Grafikkort: Nvidia 3080 FE Ram: Trident Z Neo 16gb Nätaggregat: CM 850V Chassi: FD Meshify C Lagring: Corsair MP510 1TB, Crucial MX300 750gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svenn3SaataN:

Men är det inget nytt/innovativt med produkten kan man ju tyvärr inte motivera prishöjningen. Det är väl lite det som detta argumentet bygger på. Då hade de likaväl bara kunnat ha kvar den gamla och precis som har skriver i testet, man kan lika väl köpa den gamla för en billigare peng

Jo, men "priset" var en annan nackdel i förhållande till hur den presterar jämfört med tidigare modell. Men jag förstår ändå vad du menar

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR