Studera som hög-nivå programmerare. Vilka utbildningar?

Permalänk
Medlem

Studera som hög-nivå programmerare. Vilka utbildningar?

Hej,

Snart är det dags att söka till Högskola men är inte helt säker på vad jag ska välja. Jag älskar programmering och matte men avskyr fysik. Undrar vad ni tycker skulle vara en bra linje att söka för någon som är programmering + matte intresserad och har en BIEX på ~17.2 och HP på 1.2 (dvs inte de flesta Civil.ing utbildningar)? Sitter och funderar på Högskoleingenjör i datateknik eller Innovativ programmering på LiU. Dock är jag inte säker då Datateknik verkar vara mycket låg-nivå programmering vilket jag ej gillar och Innovativ programmering verkar inte innehålla mycket matte. Någon med erfarenheter som vet något om dessa kurser eller har andra förslag på bra utbildningar?

Uppskattar verkligen all hjälp jag kan få!

Permalänk
Medlem
Skrivet av aakimboo:

Hej,

Snart är det dags att söka till Högskola men är inte helt säker på vad jag ska välja. Jag älskar programmering och matte men avskyr fysik. Undrar vad ni tycker skulle vara en bra linje att söka för någon som är programmering + matte intresserad och har en BIEX på ~17.2 och HP på 1.2 (dvs inte de flesta Civil.ing utbildningar)? Sitter och funderar på Högskoleingenjör i datateknik eller Innovativ programmering på LiU. Dock är jag inte säker då Datateknik verkar vara mycket låg-nivå programmering vilket jag ej gillar och Innovativ programmering verkar inte innehålla mycket matte. Någon med erfarenheter som vet något om dessa kurser eller har andra förslag på bra utbildningar?

Uppskattar verkligen all hjälp jag kan få!

Går DI och jo, visst ... en del lågnivåprogrammering förekommer, inte minst första året, men därefter hänger det på dina kursval. Många av kurserna på IP läses även av oss på DI, och än fler är valbara. Likaså skulle jag säga att DI även ger fördelen av en mer intuitiv ordning i vilken kurserna läses - vilket givetvis är en subjektiv uppfattning.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazy Ferret:

Går DI och jo, visst ... en del lågnivåprogrammering förekommer, inte minst första året, men därefter hänger det på dina kursval. Många av kurserna på IP läses även av oss på DI, och än fler är valbara. Likaså skulle jag säga att DI även ger fördelen av en mer intuitiv ordning i vilken kurserna läses - vilket givetvis är en subjektiv uppfattning.

DI antar jag betyder Högskoleingenjör i datateknik? Isåfall hur är möjligheterna om man vill plugga vidare och ta en masterexamen? Hur mycket fysik har ni? Är det mycket projektarbeten inom programmering och ser man attraktiv som programmerare efter kursen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aakimboo:

DI antar jag betyder Högskoleingenjör i datateknik? Isåfall hur är möjligheterna om man vill plugga vidare och ta en masterexamen? Hur mycket fysik har ni? Är det mycket projektarbeten inom programmering och ser man attraktiv som programmerare efter kursen?

Oups, ja det stämmer bra det. Möjligheterna är goda, bara man ser till att välja till några poäng matematik bland de valbara, och eventuellt kan det behövas några extrapoäng av kurser som inte ingår "per default" i programmet, men det är bara att snacka med studievägledningen så löser sig det utan problem. Ett exempel på sådana är just fysik, något som inte ingår alls utöver lite grundläggande ellära (vilket i princip bara är en repetition av gymnasiets ...).

Projektarbeten, mja ... I termin 3 går en obligatorisk projektkurs i just programmering (kursens hemsida) där man utvecklar en mjukvaruprodukt från grunden till färdig(-ish) produkt. De flesta brukar göra spel av olika slag, men ja ... det står en tämligen fritt att välja. Parallellt går en kurs i systemkonstruktion där en stor del av kursen är ett mindre VHDL-projekt. Andra terminen har man ett mikrodatorprojekt där det ingår en hel del assemblerprogrammering. Det finns även under sista året ännu en projektkurs som är "mikrodatorprojektskursen på steroider" (för att citera den info vi fick om den vid någon översiktsinformation inför inriktningsvalet).

Första årets rena "programmeringskurser" (d.v.s. högnivå, mjukvarufokus) har gjorts om sedan i fjol, så jag har tyvärr dålig koll på hur de är upplagda idag. Tidigare var det dock mest föreläsningar och labbar, och det är något som gäller för de allra flesta kurser utöver matten ... Mycket labbar, även om storleken på labbarna varierar från små enkla uppgifter till "miniprojekt"!

Eftertraktad blir man, även om det säkerligen finns ställen där vissa utbildningar är mer eftertraktade än andra.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Spelprogrammering Civ? mycket programmering + matte

Permalänk
Medlem

@Crazy Ferret:

Okej tack för ditt svar!

Just nu tror jag min priotering ser ut såhär:
1. Civ.ing i mjukvaruutveckling på LiU
2. DI / Innovativ Programmering på LiU
3. DI / Innovativ Programmering på LiU
4. Motsvarigheter på andra skolor

Dock är jag fortfarande osäker om jag ska ha DI eller IP som andra val, då jag förmodligen inte kommer in på Civ om jag inte på något magiskt sätt får ett bra HP resultat imorgon. Om jag förstår det rätt så är DI mer matte, lite fysik och mer låg-nivå programmering med mindre projektarbeten, medan IP är mer hög-nivå programmering, ingen låg-nivå, mindre matte och ingen fysik?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aakimboo:

@Crazy Ferret:

Okej tack för ditt svar!

Just nu tror jag min priotering ser ut såhär:
1. Civ.ing i mjukvaruutveckling på LiU
2. DI / Innovativ Programmering på LiU
3. DI / Innovativ Programmering på LiU
4. Motsvarigheter på andra skolor

Dock är jag fortfarande osäker om jag ska ha DI eller IP som andra val, då jag förmodligen inte kommer in på Civ om jag inte på något magiskt sätt får ett bra HP resultat imorgon. Om jag förstår det rätt så är DI mer matte, lite fysik och mer låg-nivå programmering med mindre projektarbeten, medan IP är mer hög-nivå programmering, ingen låg-nivå, mindre matte och ingen fysik?

Låter som en bra prioritetsordning.
DI - relativt lite matematik (Obligatoriska: Envariabelanalys 12 HP, Linjär algebra 6 HP, Diskret matematik 4 HP. Flervariabelanalys, statistisk och sannolikhetslära m.m valbara.), ingen (ny) fysik, minst 4+8 HP lågnivåprogrammering (mer valbart beroende på inriktning).
IP - väldigt lite "ren" matematik, mycket högnivåprogrammering och relaterade kurser, minst 4 HP assembler (samma kurs som DI, möjligtvis fler, osäker), ingen (ny) fysik.

Det är givetvis bra att du vet vad du är ute efter, men låt dig inte avskräckas av just lågnivåprogrammering. Jag var själv lite tveksam till det innan jag började, men nu skulle jag säga att det är den roligaste programmering vi sysslat med.

Lycka till med högskoleprovet, och jag tror inte att du kommer bli besviken om du går DI.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8