Cooler Master Masterkeys Pro RGB

Permalänk
Melding Plague

Cooler Master Masterkeys Pro RGB

Taiwanesiska Cooler Master hamnar i skottlinjen när deras nya tangentbord i Masterkeys-serien äntrar scenen. Häng med testlabbet på en genomgång av nykomlingarna.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Jag gillade S modellen. Men något köp blir det inte...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Marknaden är alldeles för full av tangentbord med röda brytare. Finns ingen poäng med att lansera såna här produkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obligatorisk:

Marknaden är alldeles för full av tangentbord med röda brytare. Finns ingen poäng med att lansera såna här produkter.

Jag undrar nog jag...
Hur många tangentbord finns det egentligen som har Cherry MX Red - RGB, som samtidigt är TKL ?
Säkert finns det några stycken, men inte är det allt för vanlig kombination.

Visa signatur

korWWW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obligatorisk:

Marknaden är alldeles för full av tangentbord med röda brytare. Finns ingen poäng med att lansera såna här produkter.

Kommer med blå och bruna brytare också: http://www.prisjakt.nu/#rparams=ss=cooler%20master%20masterke...

Måste beröma Cooler Master för att de kör på standardlayout och inte någon skräplayout med 1u windowstangenter som Corsair har på sina rgb-tangentbord.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Älskar mitt Rapid-i MX Brown jag har idag men hittills har två led-lampor dött och detta på det andra tgb:t, har redan bytt ut ett men nu har det utgått så jag kan inte få något nytt. Testade K65 men det gillade jag inte alls. Kan bli ett masterkeys s när det kommer med bruna brytare.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem

köpte tangentbordet (L) i går, riktigt nöjd hitills! men körde bruna switchar.

Älskar det, så jävla skönt att skriva på.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ser riktigt nice ut! Hade Rapid-I förut som jag var mycket nöjd med. Skulle jag köpa ett tangentbord idag skulle det bli S-modellen.

Permalänk

Jag är riktigt sugen på S modellen! Någon som vet om ett likvärdigt tangentbord? (tkl, stilrent, belysning)

Visa signatur

| CPU: Intel i7 2600K 4,5Ghz | CPU-Kylare: Corsair H60 | MB: Gigabyte G1.SNIPER |
| GPU: Asus GTX 980ti DC3 OC | RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 16GB |
| PSU: Corsair AX850 | Chassi: FD Define Mini C |
| SSD: Samsung EVO 850 250gb, Samsung EVO 850 500gb |
| Lagring: WD Caviar Green 3x2TB 1x4TB |

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Bakgrund:

Kommer med blå och bruna brytare också: http://www.prisjakt.nu/#rparams=ss=cm%20storm%20masterkey%20p...

Måste beröma Cooler Master för att de kör på standardlayout och inte någon skräplayout med 1u windowstangenter som Corsair har på sina rgb-tangentbord.

Skumt att jag inte hittar NÅGOT tangentbord på den länken du skickade. Inget dyker upp alls på CM Storm Masterkey när man söker på det på Prisjakt..? Annars håller jag definitivt med om att röda switchar är skit. Så galet tråkigt och allt annat än taktilt att skriva på!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av wounds:

Älskar mitt Rapid-i MX Brown jag har idag men hittills har två led-lampor dött och detta på det andra tgb:t, har redan bytt ut ett men nu har det utgått så jag kan inte få något nytt. Testade K65 men det gillade jag inte alls. Kan bli ett masterkeys s när det kommer med bruna brytare.

Skrivet av Flamso:

Skumt att jag inte hittar NÅGOT tangentbord på den länken du skickade. Inget dyker upp alls på CM Storm Masterkey när man söker på det på Prisjakt..? Annars håller jag definitivt med om att röda switchar är skit. Så galet tråkigt och allt annat än taktilt att skriva på!

Här finns med bruna Cherry MX
http://www.maxgaming.se/tangentbord#aj=127

Och här finns Röda, Bruna och Blåa Cherry MX versioner
Komplett.se

Kanske skrivbenten bör lägga till att tangentborden finns med Blåa och Bruna Cherry MX brytare också, för att klargöra att de inte endast säljs med röda?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-A GAMING | PowerColor Radeon RX 7800 XT 16GB Hellhound | AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 280mm | Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3600 MHz LPX | Corsair 780T Big Tower Vit | Cooler Master V650 80 Gold | WD BLACK SN750 SE 1TB NVMe™ SSD | Kingston NV2 2TB | Segate Barracuda 3TB | Alienware AW2721D 27" G-Sync 1440P@240hz |
It aint about power, it's about balance!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Skumt att jag inte hittar NÅGOT tangentbord på den länken du skickade. Inget dyker upp alls på CM Storm Masterkey när man söker på det på Prisjakt..? Annars håller jag definitivt med om att röda switchar är skit. Så galet tråkigt och allt annat än taktilt att skriva på!

Prisjakt måste ha ändrat produktnamn eller så är jag bara vimsig, jag är nästan säker på att jag provade länken och att jag mycket riktigt fick fram resultaten. Hur som helst har jag uppdaterat den nu med en fungerande. Ska vara cooler master och inte cm storm. http://www.prisjakt.nu/#rparams=ss=cooler%20master%20masterke...

Edit: Ok nu kollade jag min webbläsarhistorik och det var Prisjakt som ändrade produktnamn.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Bakgrund:

Prisjakt måste ha ändrat produktnamn eller så är jag bara vimsig, jag är nästan säker på att jag provade länken och att jag mycket riktigt fick fram resultaten. Hur som helst har jag uppdaterat den nu med en fungerande. Ska vara cooler master och inte cm storm. http://www.prisjakt.nu/#rparams=ss=cooler%20master%20masterke...

Edit: Ok nu kollade jag min webbläsarhistorik och det var Prisjakt som ändrade produktnamn.

http://i.imgur.com/5igIrMr.png

Ahhh! Då är jag med! Tack för hjälpen! Tror ändå jag går loss på ett fräsigt tangentbord från WASD ändå! Då kan jag få exakt de färgerna jag vill och slipper belysning.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Är ju bara en tidsfråga innan valfritt rgb tangentbord med valfria cherry brytare börjar reas ut för 800 spänn så det känns helt okej att vänta tills dess.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[CPU: Intel i5-750 @ 2,6 ghz][MB: Gigabyte P55A-UD3][GFX: Phantom Geforce 670 GTX OC][RAM: Corsair XMS3 1600MHz 8GB][Chassi: Fractal Design r3] [HDD: 1TB Samsung Spinpoint F3][SSD: Crucial MX100 2.5" 7mm 256GB @ SATA 2][PSU: Corsair TX650W][CPU Kylning: Akasa Venom][OS: W7 64-bit][Skärm: BENQ 2412]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bsk!:

Är ju bara en tidsfråga innan valfritt rgb tangentbord med valfria cherry brytare börjar reas ut för 800 spänn så det känns helt okej att vänta tills dess.

Skickades från m.sweclockers.com

Fick mitt k70 rgb för 1000kr på inets rea men det stämmer nog att rgb kommer gå ner i pris.

Brytarna på detta tangentbord ser ut att vara lika billiga och äckliga som på många andra =/

Permalänk
Medlem
Skrivet av erixonjkpg:

Jag är riktigt sugen på S modellen! Någon som vet om ett likvärdigt tangentbord? (tkl, stilrent, belysning)

https://www.inet.se/produkt/6101919/qpad-mk-90-pro-gaming-mx-...

kvalité

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av StarCroW:

Här finns med bruna Cherry MX
http://www.maxgaming.se/tangentbord#aj=127

Och här finns Röda, Bruna och Blåa Cherry MX versioner
Komplett.se

Kanske skrivbenten bör lägga till att tangentborden finns med Blåa och Bruna Cherry MX brytare också, för att klargöra att de inte endast säljs med röda?

*host* sista sidan *host*

Citat:

Varje modell finns även med blåa respektive bruna brytare utan prisförändring,

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@bsk!: Jadu, det vore guld värd. Jag har haft den första och den andra generationen av CM Storms TKL-tangentbord och jag är väldigt nöjd. Jag använder inte belysning på tangentbordet, så är lite butter över att denna moddel går loss på 1400kr istället för de tidigare mellan 800-850kr.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Kommer med blå och bruna brytare också: http://www.prisjakt.nu/#rparams=ss=cooler%20master%20masterke...

Måste beröma Cooler Master för att de kör på standardlayout och inte någon skräplayout med 1u windowstangenter som Corsair har på sina rgb-tangentbord.

Jag är inte så insatt i tangentbord, men blev lite nyfiken på det du skrev. Vad menar du är skillnaden med layouten och varför är Corsairs sämre? Kollar jag på de bägge tangentborden så är enda skillnaden jag hittar att Win-tangenten är lite mindre på Corsair, är det detta du menar och vad är i såna fall nackdelen med det?

Permalänk
Medlem

Köpte ett QPad tangentbord inbyggd usb hub, 3.5mm uttag för headset/audio och handledsstöd.
Känns som alla tangentbord som inte har dessa finesser är helt ointressanta nu.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz | 32Gb DDR4@3400Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk

Kanske en bra ersättare till det hyfsat skräpiga Corsair k95 jag har idag..
insett att jag ändå väldigt sällan spelar spel där jag använder alla macroknappar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Marquzz:

... Vad menar du är skillnaden med layouten och varför är Corsairs sämre? Kollar jag på de bägge tangentborden så är enda skillnaden jag hittar att Win-tangenten är lite mindre på Corsair, är det detta du menar och vad är i såna fall nackdelen med det?

Nackdelen är att när man hamnat i Tangentbordsträsket och vill byta ut keycaps så är den etablerade "standarden" för nedersta raden sju stycken 1,25U tangenter och 6,25U för Mellanslagstangenten. När ens t-bord avviker från detta blir det lurigare (och vanligtvis dyrare) att hitta keycaps som passar (det är redan tillräckligt lurigt att hitta ersättnings keycaps till ISO-(svensk-)layout, detta blir en extra tröskel).

Om man inte planerar att byta ut keycapsen spelar det ingen roll, men om man skulle så är 7 st 1,25U tangenter mer framtidssäkrat/billigare.

Permalänk
Avstängd

För dyr!
Ruskigt ful mjukvara.

Hur är ergonomin på det här tangentbordet?
Får man RSI och carpal tunnel syndrome och liknande?

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av rektor:

För dyr!
Ruskigt ful mjukvara.

Hur är ergonomin på det här tangentbordet?
Får man RSI och carpal tunnel syndrome och liknande?

Ergonimin är ju som alla andra tangentbord, förutom att du har mekaniska switchar som gör det lättare att trycka ner tangenterna. Alltså är det bättre ergonomi än med ett vanligt tangentbord.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av huttala:

Ergonimin är ju som alla andra tangentbord, förutom att du har mekaniska switchar som gör det lättare att trycka ner tangenterna. Alltså är det bättre ergonomi än med ett vanligt tangentbord.

Men tangentbordet är väldigt lite, inte mycket utrymme att stödja handleden på.
Sen har olika tangentbord olika höjd och lika lutning.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av rektor:

Men tangentbordet är väldigt lite, inte mycket utrymme att stödja handleden på.
Sen har olika tangentbord olika höjd och lika lutning.

Luta tangentbordet vill du inte göra om du tänker ergonomiskt, med undantaget till negativ lutning (man höjer framsidan istället för baksidan).

Handledstöd har du så det räcker från bordet som tangentbordet står på, att ha inbyggt handledstöd i tangentbordet hjälper föga om man tänker på ergonomin.

Var själv inne på att handledstöd ökar ergonomin, men har efter några år insett att så inte är fallet. Det handlar bara om hur man lägger upp händerna framför tangentbordet.

Jag har musarm, och har testat en hel del saker för att få bukt på det.
Kan nästan med säkerhet säga att den bästa lösningen på musarm inte är en anpassad arbetsplats, utan snarare att inte bli så stillasittande och motionera mycket mer.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av huttala:

Luta tangentbordet vill du inte göra om du tänker ergonomiskt, med undantaget till negativ lutning (man höjer framsidan istället för baksidan).

Handledstöd har du så det räcker från bordet som tangentbordet står på, att ha inbyggt handledstöd i tangentbordet hjälper föga om man tänker på ergonomin.

Var själv inne på att handledstöd ökar ergonomin, men har efter några år insett att så inte är fallet. Det handlar bara om hur man lägger upp händerna framför tangentbordet.

Jag har musarm, och har testat en hel del saker för att få bukt på det.
Kan nästan med säkerhet säga att den bästa lösningen på musarm inte är en anpassad arbetsplats, utan snarare att inte bli så stillasittande och motionera mycket mer.

Jag har börjat göra stretchövningar.
Jag använder mjukvaran WorkRave som ger mig pauser med jämna mellanrum, några korta mikropauser, sedan några färre lite längre pauser. Pauserna går att hoppa över eller avbryta om man vill. Den ger också instruktioner med animerade bilder hur man stretchar.

Sen har jag några handledsstretchövningar som jag sett från Aikido videoklipp på YouTube.
https://www.youtube.com/watch?v=3DnAV_NziRg
https://www.youtube.com/watch?v=nmwqBMLVsjE
https://www.youtube.com/watch?v=qkawg26wtj8

Permalänk
Medlem

"I brist på annan aktivitet finns det alltid möjligheten att spela gamla goda Snake direkt på tangentbordet."

Så om man tar med datorn till DH och datorn gör sönder eller blir snodd kan man spela på sitt tangentbord. Hade för övrigt sätt roligt ut om några satte sig på tuben och spelade bredvid varandra. Kan tangetbordet drivas med en powebank?

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shelter:

Köpte ett QPad tangentbord inbyggd usb hub, 3.5mm uttag för headset/audio och handledsstöd.
Känns som alla tangentbord som inte har dessa finesser är helt ointressanta nu.

Fast för en del, inklusive mig, är det viktigare med ett så avskalat tgb som möjligt. Har ett das keyboard mx brown full size med usb hubb på jobbet och där är det bra, använder numpaden väldigt mycket men hemma använder jag datorn mest för spel och då vill jag inte ha massa annat skrufs än det som är absolut nödvändigt. Förövrigt köpte jag mitt rapid-i för 690 kr på komplett på någon weekend rush eller liknande. Vore grymt om man kunde hitta Masterkeys S för motsvarande.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wounds:

Fast för en del, inklusive mig, är det viktigare med ett så avskalat tgb som möjligt. Har ett das keyboard mx brown full size med usb hubb på jobbet och där är det bra, använder numpaden väldigt mycket men hemma använder jag datorn mest för spel och då vill jag inte ha massa annat skrufs än det som är absolut nödvändigt. Förövrigt köpte jag mitt rapid-i för 690 kr på komplett på någon weekend rush eller liknande. Vore grymt om man kunde hitta Masterkeys S för motsvarande.

Skickades från m.sweclockers.com

Håller med! Tangentbord med Usb-hubb och ljudkontakter går fetbort!