Rykte: AMD Radeon R9 490X och R9 490 lanseras i slutet av juni

Permalänk
Medlem
Skrivet av dahippo:

Varför ge dig in i en diskussion du kommer att skämmas för. Du länkar GoW när det släpptes inte efter det att AMD fick möjlighet att kolla spelet och släppa en drivrutin. Det är ett GW spel(förlåt GW effekter) med vad jag kallar fejkad DX12. Den använder feature set från (12).1 men använder inte den stora vinsten med dx12. Nvidia kan mer eller mindre med mjukvara "schemalägga" grafik+compute men med risken att CPUn storknar när den redan har fullt upp med att peka ut 10k-tals andra objekt i spelet, inte i skärmen i AoTS som han nämnde. AMD har detta inbyggt i sin hårdvara. Är då detta ett dåligt benchmark när det är det spelet det snackats mest om sen ca 1 år tillbaka.

Jag länkade ingenting.
Visar hur mycket koll du har på vad som skrivs. Lämnar det där.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Skrivet av ClintBeastwood:

Vem fan bryr sig om hur svalt kortet går? Köp ett gäng chassi fläktar bara eller vattenkyl kortet! Haha.

En av anledningarna att jag köper Nvidia är att de flesta kan klocka korten rätt fint, även om mitt 670 gick sådär. Hoppas verkligen AMD *fixar detta i så fall kommer detta bli mitt main AMD-kort på flera år.

* Vet inte ens om AMD och Nvidia ens officiellt sagt att deras kort skulle klocka bra men det är kul att pilla och en GPU som är värd att OC brukar oftast komma i en rätt hög klock och prestera när man köper ett kort med 3e part kylare - för "vanliga köpare då vill säga, som inte bryr sig om att klocka korten utan är nöjda som det är.

Tja, är förbrukningen lägre, kommer kortet gå svalare och både mindre strömförbrukning och värmeutveckling leder till bättre överklockningspotential, så det går ju att tänka på det så också om det är det man är ute efter. Har haft otur med mina nVidia-kort så här långt. Inte för jag kan säga annat om ATi/AMD heller. Har inte riktigt haft kort som klockat märkvärt. Kanske kan förklaras med ett sketet XFX bronsagg. XFX är ingen vidare idé när det gäller agg, märkte jag.

Visa signatur

Acer Predator G3-605 - I7 4790 - 16GB DDR3 - 256+1TB - GTX 970 4GB - Logitech G402 Hyperion Fury - BenQ GL2320HDB - BenQ GL2460 - Viewsonic VX2370SMH - Das Keyboard Model S Brown - Audio-Technica AT-2020
Youtube

Permalänk
Avstängd

Dags att lägga undan lite $$$

Vad är rimligt att ett 490X landar på, 5000kr?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Jag länkade ingenting.
Visar hur mycket koll du har på vad som skrivs. Lämnar det där.

Hoppas du inte glömt vad du skrivit annars kommer internet eller sweclockers ihåg.

Permalänk
Medlem

Spännande! Får troligtvis jobb hela sommaren igen, så det verkar sannolikt att jag har råd att uppa mitt 970 till något med mer klös. Förhoppningsvis har både NVIDIA och AMD haft sina kort ute ett tag mot slutet av augusti, så att jag kan göra ett informerat beslut

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Vad exakt är det för signaler? Är för mig helt obegripligt att de skulle använda high-end nummer på dessa kort om de inte går om föregående generation, något kort med dessa nummer alltid gjort. Kommer se förjävligt ut ur ett pr-perspektiv om tex 1080 inte slår 980Ti.

För den delen talar det väl även mycket för att de kommer vara snabbare rent teoretiskt. Nya pascal tesla kortet ska ju tydligen ha en boost på 1480Mhz vilket tyder på att det kommer bli en ökning i frekvenser hos pascal (och säkert hos polaris också), och med tanke på att de även kommer med ny minneteknik, dubblar transistortätheten och ny arkitektur så lär de isf använda sig av väldigt små chip om de inte ska lyckas gå om 980Ti. Och ligger stora pascal på 610mm2 så lär de ju inte direkt köra på något runt 200 för då blir det ett lite väl stort gap sen när stora pascal kommer som spelkort, lär väl räcker med ett chip över 250 att iaf matcha 980Ti eller?

Håller med dig! Absolut så är det jättefint att prestandan per watt är jättebra men jag känner en aning besviken om de värsta korten i båda serierna från AMD eller Nvidia är sämre eller likvärdiga som de förra värstingkorten. Och att då dessa kort ska kosta 5000-7000 kr?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Avstängd

Radeon R9 490X kan få svårt att klå R9 Fury X
http://www.nordichardware.se/nyheter/radeon-r9-490x-med-polar...

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaBlack:

Radeon R9 490X kan få svårt att klå R9 Fury X
http://www.nordichardware.se/nyheter/radeon-r9-490x-med-polar...

MVH

Enbart baserat på spekulationer baserat på ryktet om namngivning. Eftersom kortet inte heter Fury 2 så resonerar man att det måste vara långsammare. Inte nödvändigtvis så saker fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Enbart baserat på spekulationer baserat på ryktet om namngivning. Eftersom kortet inte heter Fury 2 så resonerar man att det måste vara långsammare. Inte nödvändigtvis så saker fungerar.

Fast varför skulle de annars döpt Fijikorten till sådana specialnamn? De var/är ändå sämre än Nvidias "ordinarie" serie (980/980 Ti), så namngivningen blev mest pinsam för AMD. Min teori är att de flyttade ut dem ur 300-serien för att de inte visste om Polaris 10 skulle klå dem. Men det återstår att se, AMD:s namngivning har ju inte varit så logisk precis ...

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakeCoke:

Fast varför skulle de annars döpt Fijikorten till sådana specialnamn? De var/är ändå sämre än Nvidias "ordinarie" serie (980/980 Ti), så namngivningen blev mest pinsam för AMD. Min teori är att de flyttade ut dem ur 300-serien för att de inte visste om Polaris 10 skulle klå dem. Men det återstår att se, AMD:s namngivning har ju inte varit så logisk precis ...

För att AMD är notoriskt dåliga på marknadsföring. De ville ha en Titan X-konkurrent även om de inte kunde tillverka en för tillfället. Är inte det den mest logiska förklaringen? Men samtidigt så passar namnet på 390X bra då den konkurrerar bra med GTX 980. Hade Fury hetat 390X och 390X hetat 380X så hade 380X lättare kunnat ses som en serie under GTX 980 även om den är strået vassare.

Det hade verkligen inte varit ett problem om de varit oroliga att Polaris 10 inte skulle slå Fury. Polaris 10 är trots allt inte toppkortet i nya serien, det är Vega som är. Så de hade bara behövt döpa Polaris till 480X och Vega till 490X.

Permalänk
Avstängd

Yammi yammi...
Världens snabbaste grafikkort AMD's Radeon Duo Pro kommer lanseras den 26 April om de hinner. 2 st fullfjädrade Fiji grafikprocessorer med totalt 8196 stream-processorer och med 8Gb HBM...
Strömförbrukningen kommer ligga på 300W.

Priset för detta monsterkort kommer hamna runt 1500 US dollar.

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakeCoke:

Fast varför skulle de annars döpt Fijikorten till sådana specialnamn? De var/är ändå sämre än Nvidias "ordinarie" serie (980/980 Ti), så namngivningen blev mest pinsam för AMD. Min teori är att de flyttade ut dem ur 300-serien för att de inte visste om Polaris 10 skulle klå dem. Men det återstår att se, AMD:s namngivning har ju inte varit så logisk precis ...

Fury X har trots allt betydligt högre beräkningsprestanda. 8.6 TFLOPS jämfört med 6.14 TFLOPS för Titan X. Även minnesbandbredden är högre, 512 GB/s mot 336 GB/s. Verkar som att drivrutinerna har hållit det tillbaka för i nyare titlar anpassade för DirectX 12 som kommer närmare hårdvaran verkar det prestera betydligt bättre än tidigare.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Citat:

Det har tidigare talats om att grafikkretsen som släpps till Computex är Polaris 11, en liten och energieffektiv skapelse tänkt för främst bärbara. De nya uppgifterna talar nu för att även Polaris 10 är tänkt för lansering samtidigt, och att grafikkretsen ska användas i Radeon R9 490X och R9 490.

Det kommer bli spännande att se hur 490X i särskildhet presterar.

Permalänk
Skrivet av Vingtner:

Det kommer bli spännande att se hur 490X i särskildhet presterar.

Jag tror AMD kommer leverera något halvdant vilket de gjort de senaste två generationerna av grafikkort. De kommer vilja Hype:a det som tidigare, men slutkontentan blir ändå att deras starkaste grafikkort förmodligen enbart når upp till nVidias nästbästa kort, dvs X70/1070.

Visa signatur

System 1: MSI B550 Gaming plus | Ryzen 5900x | 4x8 gb DDR4 3200 mhz | nVidia RTX 4080 | Corsair 750w | 480 gb Kingston SSD | 2 tb WD Black SN850x NVME

System 2: MSI Z370-a pro | Intel i7-8700k | 4x4 gb DDR4 2666 mhz | Radeon RX 6800XT | EVGA Supernova G2 650w | 500 gb SSD Samsung 860 Evo | 512 gb Intel 660P M.2 NVME

Permalänk
Skrivet av Maertziony:

Jag tror AMD kommer leverera något halvdant vilket de gjort de senaste två generationerna av grafikkort. De kommer vilja Hype:a det som tidigare, men slutkontentan blir ändå att deras starkaste grafikkort förmodligen enbart når upp till nVidias nästbästa kort, dvs X70/1070.

Jag skulle inte säga att r9 290x var ett halvdant kort. Spöa 780 och titan. Var inte heller särskilt stor prestanda skillnad mellan 780ti och 290x.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

är trött på rykten nu. Hoppas man får veta ngt officielt snart

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Delerium:

Fury X har trots allt betydligt högre beräkningsprestanda. 8.6 TFLOPS jämfört med 6.14 TFLOPS för Titan X. Även minnesbandbredden är högre, 512 GB/s mot 336 GB/s. Verkar som att drivrutinerna har hållit det tillbaka för i nyare titlar anpassade för DirectX 12 som kommer närmare hårdvaran verkar det prestera betydligt bättre än tidigare.

Hur menar du nu... verkar prestera betydligt bättre? En liten aning bättre som max.
Dom är ganska snarlika i spel förutom att i de flesta spel så har faktiskt GTX 980Ti det lilla övertaget.
Nvidia kanske släpper nya drivrutiner som skall kunna hantera dessa "nya spel" betydligt bättre sedan har det även visat sig också att i vissa "nya spel" så har 980Ti lite övertag ändå. Detta spelar inte så stor roll då det bara skiljer ett par ynka FPS från spel till spel vare sig det handlar om AMD eller Nvidia's kort.

Nedan följer specifikationerna till vardera kort.

GeForce GTX 980 Ti
Core clock - 1,000 MHz
Turbo clock - 1,075 MHz
Effective memory clock - 7 GHz
Memory bus - 384 bit
Memory bandwidth - 336 GiB/s
Memory - 6 GiB GDDR5
Processing cores - 2,816
TDP - 250 W
DirectX - 12.1

Radeon R9 Fury X
Core clock - 1,050 MHz
Turbo clock - –
Effective memory clock - 1 GHz
Memory bus - 4.096 bit
Memory bandwidth - 512 GiB/s
Memory - 4 GiB HBM
Processing cores - 4,096
TDP - 275 W
DirectX - 12

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maertziony:

Jag tror AMD kommer leverera något halvdant vilket de gjort de senaste två generationerna av grafikkort. De kommer vilja Hype:a det som tidigare, men slutkontentan blir ändå att deras starkaste grafikkort förmodligen enbart når upp till nVidias nästbästa kort, dvs X70/1070.

Om man bara ser på DX11 spel så kommer du kanske ha rätt. Tveksamt som det ser ut nu att Nvidia kommer kunna leda över AMD på DX12. AMDs strömförbrukning verkar också vara åtgärdat. Nvidia ser inte ut att ha några fördelar alls i kommande generation. Snarare så ser det ut som AMD har en bättre design.

Permalänk
Medlem

Väntar med spänning på vad AMD hittar på, är rätt less på att alltid köra med Nvidia, hoppas att AMD är som vana trogen och levererar korten med mer minne än Nvidias dito. 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaBlack:

Radeon R9 490X kan få svårt att klå R9 Fury X
http://www.nordichardware.se/nyheter/radeon-r9-490x-med-polar...
MVH

Skrivet av Aleshi:

Enbart baserat på spekulationer baserat på ryktet om namngivning. Eftersom kortet inte heter Fury 2 så resonerar man att det måste vara långsammare. Inte nödvändigtvis så saker fungerar.

Skrivet av Maertziony:

Jag tror AMD kommer leverera något halvdant vilket de gjort de senaste två generationerna av grafikkort. De kommer vilja Hype:a det som tidigare, men slutkontentan blir ändå att deras starkaste grafikkort förmodligen enbart når upp till nVidias nästbästa kort, dvs X70/1070.

Fast motsvarande diskussion finns väl kring Nvidias GP104 också där GP104 skall ersätta 980 ti, men inte Titan X. Så om prestanda inte är så mycket bättre än Titan X att de vill gå igenom validering etc. så handlar det ju inte om jättemycket bättre prestanda än dagens nivå, fast de borde vara billigare att tillverka.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Gruarn:

Fast motsvarande diskussion finns väl kring Nvidias GP104 också där GP104 skall ersätta 980 ti, men inte Titan X. Så om prestanda inte är så mycket bättre än Titan X att de vill gå igenom validering etc. så handlar det ju inte om jättemycket bättre prestanda än dagens nivå, fast de borde vara billigare att tillverka.

Det intressanta med det är ju att GTX Titan X är otroligt nära GTX 980 Ti i prestanda och ändå så skall GTX 980 Ti ersättas.
Det är det jag inte får ihop med Nvidias lansering eftersom både GTX 970/980 också skall bytas ut, alltså 3 kort totalt.

Om GTX 980 Ti nu skall få en värdig ersättare så måste ju den ersättaren alltså indirekt piska GTX Titan X också.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Det intressanta med det är ju att GTX Titan X är otroligt nära GTX 980 Ti i prestanda och ändå så skall GTX 980 Ti ersättas.
Det är det jag inte får ihop med Nvidias lansering eftersom både GTX 970/980 också skall bytas ut, alltså 3 kort totalt.

Om GTX 980 Ti nu skall få en värdig ersättare så måste ju den ersättaren alltså indirekt piska GTX Titan X också.

Ponera att GP104 är billigare att tillverka än GM200, men att GP104 inte kan hantera lika mycket minne och inte är signifikant bättre än GM200. Då skulle alla som inte kräver maximalt med minne ha bättre få en bättre produkt med GP104, medan de som verkligen behöver minnesmängden får det bättre med GM200.

Eller i siffror: GM204 har 2/3 av CUDA kärnorna som GM200 har. GP100 har ca 3840 kärnor, vilket skulle ge GP204 2500-2600 kärnor. Det är 25% fler kärnor än GM204. Sedan tillkommer frågor om prestandaförbättringar i arkitektur och klockfrekvenser. Frågan är hur mycket mer prestanda som finns att hämta där?

Och till sist: Att 3 kort ersätts innebär inte att det måste vara 3 nya kort. Om GTX 1070 presterar som GTX 980, men kostar som ett 970, så ersätter det både 970 och 980. Om då 1080 kostar som 980 och presterar som 980ti så har dessa båda kort gjort 3 kort onödiga.

Permalänk
Medlem

Har med stor sannolikhets nämnts tidigare någonstans men Polaris är samma stjärna som Thuban.

Thuban var kodnamnet för Phenom II.

Permalänk
Medlem

Såg en intressant patch i AMD:s öppna Linux drivrutin idag som antyder att ny hårdvara kommer ha mer än 4GB minne
https://lists.freedesktop.org/archives/mesa-dev/2016-April/11...

Permalänk
Skrivet av Pudeln:

Har med stor sannolikhets nämnts tidigare någonstans men Polaris är samma stjärna som Thuban.

Thuban var kodnamnet för Phenom II.

Inte hört det förut (kan ha varit länge sen någon nämnde det tidigare).

Men frågan är vad amd hintar med.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar