[Diskussion] Hur har du tänkt när du valt din CPU?

Permalänk
Medlem

[Diskussion] Hur har du tänkt när du valt din CPU?

Hej!

Har en liten fundering kring hur folk har resonerat när de valt en CPU för sitt bygge. Med val så menar jag antal kärnor, hyperthreading eller ej, upplåst eller ej, hur mycket cache-minne som processorn har m.m.

Till exempel: När jag köpte min CPU så hade Sandy Bridge precis kommit ut, och jag valde att spendera alla mina pengar jag tjänat under ett sommarjobb på ett bygge med bl.a. Intel Core Extreme i7-980X och GTX 580. Min motivation då (jag var väldigt okunnig när det gällde datorer i allmänhet) var att köpa det allra bästa och med flest kärnor, som tillåter sig att överklockas och som kan hålla i så många år som möjligt utan att jag behöver uppgradera. Nu när jag tänker efter, så hade jag nog varit nöjd med en i5-2500K både då och i dagsläget också då denna dator inte används "till 100%" (har redigerat videoklipp, jobbat med CAD och använt andra applikationer som är väldigt CPU-beroende då och då, men inte tillräckligt mycket för att justifiera kostnaden för bl.a. de två extra kärnorna och HT) utan mest till spel.

Nu vill jag läsa era resonemang - varför har ni valt som ni gjort när ni köpt er CPU till ert bygge?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Valde min 4670k för det var den nyaste i5:an och överklocking körde jag på med för att den skulle hålla längre. Kommer säkert klara mig med denna ett par år till, hoppas den inte bottleneckar de nya grafikkorten bara.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daark:

Valde min 4670k för det var den nyaste i5:an och överklocking körde jag på med för att den skulle hålla längre. Kommer säkert klara mig med denna ett par år till, hoppas den inte bottleneckar de nya grafikkorten bara.

Skickades från m.sweclockers.com

Hur kommer det sig att du inte valde en i7:a istället (t.ex. i7-4770K)? Det vill säga, vad motiverade dig att välja en i5:a över en i7:a?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Nyaste CPU:n med den uppsättning som vid tillfället gick att använda vettigt i majoriteten av alla applikationer.
Dvs en 3570k i5:a.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Hur kommer det sig att du inte valde en i7:a istället (t.ex. i7-4770K)? Det vill säga, vad motiverade dig att välja en i5:a över en i7:a?

Hade inte den största budgeten kommer kanske köpa en 4770k om det kommer någon billig på blocket eller nåt och sedan delida den.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem

Jag väljer i7. Jag tycker helt enkelt att chansen att processorn räcker till längre motiverar den extra kostnaden och just processorer är mest problematiskt att uppgradera.
Jag tycker även alltfler moderna spel visar fördel för t.ex. i7 2600k gentemot i5 2500k.

Permalänk
Medlem

När jag byggde min nuvarande dator så köpte jag min 4690K i princip endast för att den var den nyaste processorn just då, K-modell så att jag kan överklocka samt att jag har för mig att det var nåt uppgraderingspaket som den var del av, så fick moderkort, cpu och ram för en helt OK peng

Permalänk
Medlem

Uppgraderade från AMD (1090T). Tittade på 4770K och 4820K, men valde den då nyare platformen pga. småsaker som usb 3 etc. samt priset (betalade 2400:-)

Permalänk

När jag byggde ihop min förra stationära så valde jag en i7 870. Visste inte så mycket om datorer då, men begrep att 4 kärnigt skulle man ha. Hyperthreading lät bra så jag valde det oxå. Den datorn tjänade mig väl fram tills för bara nån månader sedan.

Kör i dagsläge med en msi gs30 laptop. En I7 4870HQ, alltså en 4 kärnig sak med hyperthreading. Ville ha en dator med fullgod processor; har massa olika program öppna samtidigt så hyperthreading kan vara bra, tror att det kommer att ge mer utdelning i framtiden, fast det trode jag även för 6 år sedan.....

Visa signatur

Main/Laptop: MSI GS30; CPU i7 4870HQ, RAM 1600 Mhz a 16Gb, GPU Radeon AMD RX 470 Sapphire/Intel Iris Pro Graphics 5200, Storage Primary; Intel 256 Gb x 2 Raid 0, Secondary: Samsung 512 Gb

Permalänk
Medlem

Valde i5 6600k för jag spelar bara spel och tror inte jag skulle kunna utnyttja en i7a. Och varför Skylake så var det för jag gick från Lynnfield och kände att det vore smartast att uppgradera till senaste plattformen.

Visa signatur

i7 6700K | RTX 2060

Permalänk

Valde en i7 950 pga priset och tillgängligheten. Ville ha ett moderkort med PCI-X portar och där fanns inte mycket att välja på.

Såg denna beg här på SweC så jag slog till på det.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem

Kör multitrådade applikationer som behöver stor minnesbandbredd, exempelvis Photoshop och Maya. Det blev en i7 5820K.

Permalänk

Köpte en 6700k för att det verkar gå riktigt segt med de tekniska framstegen för processorer nu för tiden. Så det kan dröja väääldigt länge innan det blir värt att köpa ny processor m.m. igen och då kan jag lika gärna sitta med en i7a under den tiden. Jag kan förstås ha fel, men det skulle bara vara positivt.

Visa signatur

i7 6700K @ 4.5GHz | MSI 1080 Gaming X | Asus Z170 Pro Gaming | Define R5 | EVGA G2 850W | Corsair 2x8GB 3000 MHz | NH-D15 | 960 EVO 1TB | WD Blue 6 TB | Seagate 4TB | WD Green 3TB
Acer XB270HU | Benq BL2400PT | Logitech G502 Proteus Core | Logitech G710+ | Philips Fidelio X2 | V-Moda Boompro | Func 1030 R2 XL

Permalänk
Hedersmedlem

Var i valet och kvalet mellan en Xeon E3-1231V3 eller den 4690K det till slut blev. Jag var inte överdrivet intresserad av överklockning men tänkte så klart att möjligheten kan vara bra att ha. Dessutom kände jag då att de högre frekvenserna gynnar mig mer i spel jag använder datorn till än hypertrådning. Argumentet "i5:a för spel räcker gott och väl" var mer aktuellt då (ganska exakt ett år sen) och jag ville inte lägga över 3000:- på en 4790K. Sen kom processorn för 1990:- och moderkortet för 999:- så då var det en done deal. Dock kliar det lite i fingrarna nu, jag skulle gärna sätta in en i7:a även om jag egentligen inte har någon större användning för den.

Permalänk
Medlem

Senaste datorköpet blev det en 3770k. Vårtigaste möjliga processor med överklockningsmöjligheter, utan att hamna i entustiastsegmentet för de där svindyra sista knopen.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

2500k för att SB var relativt nyanlänt och fått mycket god kritik för sin överklockningsmöjlighet, ersatte med 2600k för att jag kom över en gratis och kände att lite högre prestanda för noll kronor var välkommet.

Kommer ersätta med 5820k eller dyl. hexacore med vettig överklockningsmöjlighet under kommande halvåret, mest för att få en liten knuff i arbetsflödet i tunga 3D/foto/ljud-program och två fristående kärnor för mindre tidskrävande bakgrundsprocesser när jag spelar. Typ slå på en längre rendering som inte är jättebråttom på Core 4 och Core 5, medans 0-3 får befatta sig med spel så att jag har något att göra under tiden.

Hade gärna gått högre men känner inte att jag har råd med steget upp till 8.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem

Blev en i7 3930K för min del. Är väl lite svag för starka processorer Kört ett par riggar före med dubbla Opterons.

Kör gentoo Linux så kompilerar 99% av mjukvara från scource så sparar mycket tid då det trådar väldigt bra.

Blir i bland lite encoding av film, rendering osv och då räcker inte ens min CPU till i bland.

Men mycket kräver inte alla kärnor men det är ändå gött att ha och visa windows spel jag kör under wine tillåter tex DX9 spel att använda fler kärnor än i windows vilket ger mig mer windows lik prestanda så även där nyttjar jag kanske inte 6st men det trådar över alla och många av dom jobbar för fullt med fin FPS boost.

Allt mer blir flertrådat så ångrar inte en sekund att jag valde 6 kärnor med HT och upplåst då jag kör min i 4Ghz överklockat.

Permalänk
Medlem

Simpelt, ville ha en bra stomme där jag enbart behöver byta grafikkort så körde på den bästa konsument CPU'n som fanns när jag uppgraderade senast och de nu 4 år senare finns de fortfarande kraft och hämta, blir nytt grafikkort snart igen!

vet att X79 fanns när jag köpte min i7 3770k men priset vs prestandan var inte värt det.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Materiellt habegär & inget annat.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

valde mina i7or till mina riggar. bästa valet någonsin. vill man ha sina delar så länge som möjligt är det i7:or alla dagar i veckan (pga hyperthreading), men om man uppgraderar varje år är det i5 som gäller. jag har haft mina i7or i strax 5 år nu. bästa köpet, för när de sen va dags o uppgradera grafikkort så behövde ja inte oroa mig för bottlenecks.. notera att jag kört OKLOCKAT med mina delar klarar ändå alla spel i 60fps konstant.

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Hedersmedlem

Vis av tidigare köp som gett lång livslängd (Q9450/2600K) så ville jag ha maximalt antal Intel-kärnor för pengarna och den dubbla minnesbandbredden är användbar i videoredigering t ex. Huvuddatorn används till i princip allt man kan tänka sig och då kändes 5820 som det naturliga valet inom satt budget.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro