Permalänk
Medlem

Hej Gigabyte,

Satte ihop ett nytt datorbygge i helgen och har haft problem med att få moderkortet (Gigabyte Z170X Gaming 7) att se en Samsung 950 NVMe hårddisk.

Händelseförlopp:
1. NVMe hittas av Moderkortet så vi kör igång en installation av Windows 10. Vi väljer hårddisken i Win 10 installation och när installation når 8% så får vi detta felmeddelande:
http://i.imgur.com/thKYWBM.jpg

2. Försök två stannar på 5% Försök tre och fyra stannar på 4%
3. Vid försök fem så syns inte NVMe i Windows 10 installationen längre.
4. NVMe är nu osynlig/synlig slumpmässigt i BIOS vid omstart.
5. NVMe syns inte i BIOS alls längre förutom vid hård omstart (stänga av dator och dra ut & sätta i strömkabeln igen).

Har testat att köra en hård omstart och sedan väntat på att den ska boota Win 10 installation, dock så tar denna boot extra lång tid när NVMe syns i BIOS. Den verkar fastna på att försöka få åtkomst till NVMe tills hårddisken droppar av helt och Win 10 installationen bootas. Sedan syns inte i disken i Win 10 installationen.

Vi har testat:
- Båda slots på moderkortet för m2 disken.
- Officiell win 10 USB sticka (bootat via UEFI).
- Skapat en USB och DVD via Microsoft hemsida och kört dessa.
- Satt allt till UEFI i BIOS. Har säkert testat 10 olika BIOS konfigurationer som vi har tipsats om.
- Lagt NVMe drivrutiner på ett USB och laddat in dessa vid Win 10 installationen.

Vad tror ni är fel?

Permalänk
Medlem

Låter som en död/på väg att dö samsung 950 (eller moderkortet) skulle jag säga.
Har ni provat ssd´n på annat moderkort?

Kan ju även vara en korrupt bios/uefi så kanske prova att uppdatera/lägga in samma igen.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Låter som en död/på väg att dö samsung 950 (eller moderkortet) skulle jag säga.
Har ni provat ssd´n på annat moderkort?

Kan ju även vara en korrupt bios/uefi så kanske prova att uppdatera/lägga in samma igen.

Ups, glömde skriva ner att vi har redan testat att uppdatera BIOS (Version: F6). Ska testa SSD:n på ett annat moderkort idag! Återkommer efter med en uppdatering.

Permalänk
Medlem

@gigabyte_josefin @gigabyte_rasmus @gigabyte xg Vet ni om (och isf vart och när) man kan få tag på http://b2b.gigabyte.com/products/list.aspx?s=92&p=189&v=1030&ck=101?

Vi behöver en eller två små kompakta servers till kontoret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaLinKa:

Ups, glömde skriva ner att vi har redan testat att uppdatera BIOS (Version: F6). Ska testa SSD:n på ett annat moderkort idag! Återkommer efter med en uppdatering.

Updatering:
Det var fel på Samsung m2 disken. Har fått en ny och nu funkar det.

Permalänk
Skrivet av hultron:

@gigabyte_josefin @gigabyte_rasmus @gigabyte xg Vet ni om (och isf vart och när) man kan få tag på http://b2b.gigabyte.com/products/list.aspx?s=92&p=189&v=1030&ck=101?

Vi behöver en eller två små kompakta servers till kontoret.

Hej hej

Pratade precis med vårt serverteam. Det går inte att få tag på än då det är sprillans nytt, men de kommer att pusha det till Sverige också så fort de har bättre tillgång på det. Ännu oklart när och via vem, men håll utkik!

MVH Josefin

Skrivet av KaLinKa:

Updatering:
Det var fel på Samsung m2 disken. Har fått en ny och nu funkar det.

Hej hej

Bra att det löste sig!

MVH Josefin

Visa signatur

GIGABYTE Channel Sales Representative
Frågor kring GIGABYTE-produkter? Kika i den officiella GIGABYTE-tråden här på SweC.
Gilla GIGABYTE på facebook

Permalänk
Medlem

Jag har ett g1.sniper z87 (byggd och köpt av komplett jan 2014) just nu bios v. f4 (har haft samma problem med alla bios v.) och jag har haft problem med ljudet sen dag 1. Ibland är det som att något slår över. ibland flera gånger om dagen. ibland 1 gång i månaden. Men det känns som att det händer oftare när jag har något som går vi kommunikationsljud teamspeak eller skype tänker jag på då. Jag har provat olika försök till lösningar på problemet som jag stött på över tidens gång och jag har flera gånger formaterat om datorn sen jag köpte den och även uppgraderat från win 8.1 till 10 men hur jag ens gör så återkommer detta problem.

Ljudet blir som i detta klippet. omstart löser det alltid. https://www.youtube.com/watch?v=8HzYgToqVCE (ej mitt klipp).

svenska
Permalänk
Medlem
Skrivet av Gigabyte_Josefin:

Hej hej

Pratade precis med vårt serverteam. Det går inte att få tag på än då det är sprillans nytt, men de kommer att pusha det till Sverige också så fort de har bättre tillgång på det. Ännu oklart när och via vem, men håll utkik!

MVH Josefin

Tack för svar men pratar vi typ 1, 2, 3 månader?

Permalänk
Skrivet av Fis-Emma:

Jag har ett g1.sniper z87 (byggd och köpt av komplett jan 2014) just nu bios v. f4 (har haft samma problem med alla bios v.) och jag har haft problem med ljudet sen dag 1. Ibland är det som att något slår över. ibland flera gånger om dagen. ibland 1 gång i månaden. Men det känns som att det händer oftare när jag har något som går vi kommunikationsljud teamspeak eller skype tänker jag på då. Jag har provat olika försök till lösningar på problemet som jag stött på över tidens gång och jag har flera gånger formaterat om datorn sen jag köpte den och även uppgraderat från win 8.1 till 10 men hur jag ens gör så återkommer detta problem.

Ljudet blir som i detta klippet. omstart löser det alltid. https://www.youtube.com/watch?v=8HzYgToqVCE (ej mitt klipp).

Hej hej

Du har PM.

MVH Josefin

Skrivet av hultron:

Tack för svar men pratar vi typ 1, 2, 3 månader?

Hej hej

Har tyvärr ingen tidsram alls i dagsläget, säger till så fort jag hör något mer!

MVH Josefin

Visa signatur

GIGABYTE Channel Sales Representative
Frågor kring GIGABYTE-produkter? Kika i den officiella GIGABYTE-tråden här på SweC.
Gilla GIGABYTE på facebook

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gigabyte_Josefin:

Hej hej

Du har PM.

MVH Josefin

Då det inte verkar vara ett så jätte ovanligt problem så vore det ju önksvärt att ni skrev hur man fixar det heller om det helt enkelt inte finns nån fix och det är moderkortsbyte som gäller.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Då det inte verkar vara ett så jätte ovanligt problem så vore det ju önksvärt att ni skrev hur man fixar det heller om det helt enkelt inte finns nån fix och det är moderkortsbyte som gäller.

Tack Josefin visst hjälper komplett mig med mina bekymmer. De byter ut det till ett ASUS istället!

Permalänk
Skrivet av grizzly666:

Då det inte verkar vara ett så jätte ovanligt problem så vore det ju önksvärt att ni skrev hur man fixar det heller om det helt enkelt inte finns nån fix och det är moderkortsbyte som gäller.

Hej hej

Ah, såklart! Vi har tyvärr ingen fix för det på rak arm och kan inte anse det vara ett vanligt fel. Har själv råkat ut för samma sak för längesen, men det är enda gången jag stött på ett sånt kort tidigare. Det var inget GIGABYTE-kort och jag kommer dessvärre inte ihåg hur jag fixade problemet då det var nånstans runt 5-8 år sen. =(
Jag bad Fis-Emma antingen kontakta Komplett för att se om de kan hjälpa henne, eftersom det är där hon köpt datorn. Alternativt skicka in bara moderkortet till oss så vi får kolla på det.

MVH Josefin

Visa signatur

GIGABYTE Channel Sales Representative
Frågor kring GIGABYTE-produkter? Kika i den officiella GIGABYTE-tråden här på SweC.
Gilla GIGABYTE på facebook

Permalänk
Medlem

Tjenare,

Tänkte kolla om nu kan hjälpa mig.
Min halv lillebrors Gigabyte grafikkort låser sig och ger han bluescreen så antar att hela kortet har lagt av.
Men när jag går in på Gigabytes hemsida för RMA/Service så står det att jag ska kontakta där han köpte det.
Vilket jag eller han inte vet, för var hans farmor och farfar som köpte det och hans farmor har tappat bort kvittot och hans farfar har dött, så kan inte fråga honom.
Och hans farmor minns ej vart dom har köpt det, finns det någon chans att få någon hjälp med det? Eller är det bara att kasta det och se glad ut och köpa ett nytt?

Edit: Kanske ska skriva vad det är för kort också. Är ett Nvidia GTX 780 rev 2.0 ( GV-N780OC-3GD rev. 2.0 )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gigabyte_Josefin:

Hej hej

Ah, såklart! Vi har tyvärr ingen fix för det på rak arm och kan inte anse det vara ett vanligt fel. Har själv råkat ut för samma sak för längesen, men det är enda gången jag stött på ett sånt kort tidigare. Det var inget GIGABYTE-kort och jag kommer dessvärre inte ihåg hur jag fixade problemet då det var nånstans runt 5-8 år sen. =(
Jag bad Fis-Emma antingen kontakta Komplett för att se om de kan hjälpa henne, eftersom det är där hon köpt datorn. Alternativt skicka in bara moderkortet till oss så vi får kolla på det.

MVH Josefin

Nja då felet bara uppstår sällan skiter jag i att för att slippa riskera bli skyldig en felsökning om de inte kan hitta felet. dessutom blir jag utan dator i i vad som känns kan komma bli alltför länge. Lärt mig min läxa nu då mina senaste två kort av gigabyte. Båda hade defekter. Jag har återigen sökt och provat "lösningar" men det finns ingen folk tror de lyckats men det är bara tillfälligt. Något måste gigabyte gjort fel. Vad jag läser mig till gick de ganska tidigt med att de inte kommer arbeta på en lösning utan istället byta ut korten och gå vidare till en annorlunda arkitektur(?) i nästa generation. Någon antar ett fel med hörlursförstärkningen. Men att inte mer aktivt finna en lösning. Finns det ens 1 enda kort av min version som inte har drabbasts av samma problem. Felet är som även av annan nämnd i denna tråd vanlig. Så försök inte dölja eran dåliga support med att det endast är ett fåtal kort.
Gigabyte UD3 som gav upp av(efter 2½ månad och påstodd resa till er får jag tillbaka 70% av datorbutiken.com).
Visst sjyst att ni båda erbjuder ett utbyte men åtminstonde komplett säger att de måste konstatera felet innan de kan göra något. hittar de inget fel kan jag komma att bli ersättningsskyldig. Lär kunna bli svindyrt med deras timpeng och postens frakter.
Hur skulle eran hantering gå till om jag bara skickar in kortet till er? Jag har åtskilliga gånger varit i kontakt med komplett om detta och skapat RMA så det är inget jag kommit på nu utan dett har jag varit i kontakt med men då man inte vill bli sittandes varken utan dator och utan att få veta vad man ska få innan (kompletts chatt sa att det inte var några problem att välja kort men vi verkade inte överrens om vad som är likvärdigt och inte). Hände någon dag innan jag skrev mitt första till dig. innan dess har det inte hänt på iaf hela säsong 5 (15 jan) så det blev minst 600h nerlagda mellan att det skedde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tricitum:

Tjenare,

Tänkte kolla om nu kan hjälpa mig.
Min halv lillebrors Gigabyte grafikkort låser sig och ger han bluescreen så antar att hela kortet har lagt av.
Men när jag går in på Gigabytes hemsida för RMA/Service så står det att jag ska kontakta där han köpte det.
Vilket jag eller han inte vet, för var hans farmor och farfar som köpte det och hans farmor har tappat bort kvittot och hans farfar har dött, så kan inte fråga honom.
Och hans farmor minns ej vart dom har köpt det, finns det någon chans att få någon hjälp med det? Eller är det bara att kasta det och se glad ut och köpa ett nytt?

Edit: Kanske ska skriva vad det är för kort också. Är ett Nvidia GTX 780 rev 2.0 ( GV-N780OC-3GD rev. 2.0 )

Har du eller eller någon annan du vet som upplevt problem med Asus Maximus VI Formula Z87?
Asus verkar ha en helt annan feedback när det gäller att komma med lösningar av div. olika fel då de står upp och tror på sina produkter.
Dett är ju inte första historian man läser om gigabyte där de hellre fortsätter till nästa och eller andra produkter istället för att försöka hitta en lösning till produkter de trott varit redo för marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fis-Emma:

Har du eller eller någon annan du vet som upplevt problem med Asus Maximus VI Formula Z87?
Asus verkar ha en helt annan feedback när det gäller att komma med lösningar av div. olika fel då de står upp och tror på sina produkter.
Dett är ju inte första historian man läser om gigabyte där de hellre fortsätter till nästa och eller andra produkter istället för att försöka hitta en lösning till produkter de trott varit redo för marknaden.

Tjenare,

Nää jag kör själv med Asus Maximus VI Formula Z87 och ett Gigabyte GTX 780 kort, dock kör jag custom firmware och överklockat.
Så när det dör så dör det
Kört Gigabyte mycket genom mina dagar och aldrig haft problem med dom, valde dock ett MSI till min andra dator, mest för dom var billigare då.
Annars hade jag nog kört gigabyte där också.

Har du testat uppgradera till en custom firmware?
Tror dock att din garanti försvinner om du gör det, jag gjorde det endast för att kunna överklocka mitt.
Så innan jag får en svar från Gigabyte om dom kan göra något med min lillebrors kort eller inte, så kommer jag att vänta med att testa det på hans.
Kan dom inget göra, så ska jag testa uppgradera till en custom firmware och se om det fixar problemen med hans GTX 780 kort

Permalänk
Gigabyte
Skrivet av Fis-Emma:

Nja då felet bara uppstår sällan skiter jag i att för att slippa riskera bli skyldig en felsökning om de inte kan hitta felet. dessutom blir jag utan dator i i vad som känns kan komma bli alltför länge. Lärt mig min läxa nu då mina senaste två kort av gigabyte. Båda hade defekter. Jag har återigen sökt och provat "lösningar" men det finns ingen folk tror de lyckats men det är bara tillfälligt. Något måste gigabyte gjort fel. Vad jag läser mig till gick de ganska tidigt med att de inte kommer arbeta på en lösning utan istället byta ut korten och gå vidare till en annorlunda arkitektur(?) i nästa generation. Någon antar ett fel med hörlursförstärkningen. Men att inte mer aktivt finna en lösning. Finns det ens 1 enda kort av min version som inte har drabbasts av samma problem. Felet är som även av annan nämnd i denna tråd vanlig. Så försök inte dölja eran dåliga support med att det endast är ett fåtal kort.
Gigabyte UD3 som gav upp av(efter 2½ månad och påstodd resa till er får jag tillbaka 70% av datorbutiken.com).
Visst sjyst att ni båda erbjuder ett utbyte men åtminstonde komplett säger att de måste konstatera felet innan de kan göra något. hittar de inget fel kan jag komma att bli ersättningsskyldig. Lär kunna bli svindyrt med deras timpeng och postens frakter.
Hur skulle eran hantering gå till om jag bara skickar in kortet till er? Jag har åtskilliga gånger varit i kontakt med komplett om detta och skapat RMA så det är inget jag kommit på nu utan dett har jag varit i kontakt med men då man inte vill bli sittandes varken utan dator och utan att få veta vad man ska få innan (kompletts chatt sa att det inte var några problem att välja kort men vi verkade inte överrens om vad som är likvärdigt och inte). Hände någon dag innan jag skrev mitt första till dig. innan dess har det inte hänt på iaf hela säsong 5 (15 jan) så det blev minst 600h nerlagda mellan att det skedde.

Hejsan

GIGABYTE har lägst RMA av samtliga tillverkare, baserat på den data vi har tillgå. Om än det skiljer lite, så har vi år efter år visat att vi som världens största moderkortsleverantör kan producera bra produkter Det verkar mer som att du haft otur med våra produkter, än att det skulle vara ett generellt "fel" på GIGABYTEs produkter, då hade vi inte haft lägst RMA av alla eller sålt flest moderkort i världen

Ljudkortet som sitter monterat på G1.Sniper Z87 kommer från Creative och det är alltså inte vi som varken utvecklat kretsen, designen eller drivrutinerna. Creative är välkända för dess kvalitativa ljudkretsar, vilket är orsaken till att vi valt att samarbeta med dem genom att använda deras kretsar på våra högpresterande-moderkort, med inriktning gaming. Jag skulle inte påstå att det är ett vanligt fel, då hade vi haft betydligt högre felmarginal och vi hade fått all denna feedback från marknaden i extremt många fler fall, sett till antalet sålda moderkort, men så är det inte. Jag har dock hört om det ett fåtal gånger och aldrig har det varit specifikt för GIGABYTE vilket pekar mer på att det är något runt om, drivrutin, någon mjukvara som krockar med spelet/TeamSpeak osv. Jag ser inte heller att det är låst till Creative-kretsar i sig, utan det kan även hända på Realtek vilket får det hela att ännu en gång verka vara mer relaterat till något annat i systemet, mjukvara som hårdvara. Jag kan nästan direkt utesluta hörlursförstärkaren då vi använder oss av exklusiva hörlursförstärkare på våra gaming-moderkort, vilket ingen annan tillverkare gör och således hade inte problemet funnits hos någon annan tillverkare.

När du eller någon annan får problemet, skulle du kunna testa och se om det är relaterat till "Latency", ladda ner detta program bara:
http://www.thesycon.de/deu/latency_check.shtml

Så vad gör vi åt detta nu då? Jag ska se vad vår utvecklingsavdelning har att säga om detta problem men jag tror det blir svårt att ens replikera problemet så den bästa och snabbaste lösningen är att göra som Josefin nämnt; Vi byter moderkortet till dig. Du skickar in det till oss (vi kommer skicka detta till huvudkontoret för långtidstest och se om vi kan framkalla samma problem), vi skickar ett utbyteskort till dig direkt vi fått in det. Lite special men speciella ärende kräver sådant. Sedan är allt klart

Visa signatur

Not in use.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gigabyte_Rasmus:

Hejsan

GIGABYTE har lägst RMA av samtliga tillverkare, baserat på den data vi har tillgå. Om än det skiljer lite, så har vi år efter år visat att vi som världens största moderkortsleverantör kan producera bra produkter Det verkar mer som att du haft otur med våra produkter, än att det skulle vara ett generellt "fel" på GIGABYTEs produkter, då hade vi inte haft lägst RMA av alla eller sålt flest moderkort i världen

Ljudkortet som sitter monterat på G1.Sniper Z87 kommer från Creative och det är alltså inte vi som varken utvecklat kretsen, designen eller drivrutinerna. Creative är välkända för dess kvalitativa ljudkretsar, vilket är orsaken till att vi valt att samarbeta med dem genom att använda deras kretsar på våra högpresterande-moderkort, med inriktning gaming. Jag skulle inte påstå att det är ett vanligt fel, då hade vi haft betydligt högre felmarginal och vi hade fått all denna feedback från marknaden i extremt många fler fall, sett till antalet sålda moderkort, men så är det inte. Jag har dock hört om det ett fåtal gånger och aldrig har det varit specifikt för GIGABYTE vilket pekar mer på att det är något runt om, drivrutin, någon mjukvara som krockar med spelet/TeamSpeak osv. Jag ser inte heller att det är låst till Creative-kretsar i sig, utan det kan även hända på Realtek vilket får det hela att ännu en gång verka vara mer relaterat till något annat i systemet, mjukvara som hårdvara. Jag kan nästan direkt utesluta hörlursförstärkaren då vi använder oss av exklusiva hörlursförstärkare på våra gaming-moderkort, vilket ingen annan tillverkare gör och således hade inte problemet funnits hos någon annan tillverkare.

När du eller någon annan får problemet, skulle du kunna testa och se om det är relaterat till "Latency", ladda ner detta program bara:
http://www.thesycon.de/deu/latency_check.shtml

Så vad gör vi åt detta nu då? Jag ska se vad vår utvecklingsavdelning har att säga om detta problem men jag tror det blir svårt att ens replikera problemet så den bästa och snabbaste lösningen är att göra som Josefin nämnt; Vi byter moderkortet till dig. Du skickar in det till oss (vi kommer skicka detta till huvudkontoret för långtidstest och se om vi kan framkalla samma problem), vi skickar ett utbyteskort till dig direkt vi fått in det. Lite special men speciella ärende kräver sådant. Sedan är allt klart

Tjenare,

Något svar på min fråga eller hur jag ska gå tillväga med det?
Eftersom det är ett grafikkort från er

Permalänk
Skrivet av Tricitum:

Tjenare,

Något svar på min fråga eller hur jag ska gå tillväga med det?
Eftersom det är ett grafikkort från er

Hej hej

Kan du skicka ditt serienummer på grafikkortet i PM, så ska jag kolla med vårt grafikkortsteam hur vi löser det.

MVH
Josefin

Visa signatur

GIGABYTE Channel Sales Representative
Frågor kring GIGABYTE-produkter? Kika i den officiella GIGABYTE-tråden här på SweC.
Gilla GIGABYTE på facebook

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gigabyte_Josefin:

Hej hej

Kan du skicka ditt serienummer på grafikkortet i PM, så ska jag kolla med vårt grafikkortsteam hur vi löser det.

MVH
Josefin

Hejsan,

Japp,
tror detta är serienummret, eftersom det börjar med SN: SN133401005440

Permalänk

Hej! Jag har ett moderkort jag tror är defekt. Hur lätt tror ni att ni skulle kunna bekräfta att det är fel på det om jag kan beskriva symptomer?

Edit: Kan slänga in en beskrivning av det jag upplever:

Detta handlar om Gigabyte ga-z97x-gaming 3

Datorn är avstängd under hela natten, på morgonen sätter jag på datorn och booten tar ca 2-3 minuter på sig innan jag kommer in i windows. När jag väl kommer in i windows så är allting väldigt hackigt. Windows startknapp tar ca 1-1½ sekund på sig att poppa upp. Startar ett spel (League of Legends) och det står 18 fps. Allting hackar. Allting är väldigt segt och det känns som att jag sitter på en dator från tidigt 2000 tal.

En reboot krävs. Har jag tur så räcker det med en gång men ibland behövs flera reboots.

Lyckas rebooten så startar datorn på ca 10 sekunder och allting är exakt som det ska. Första jag provar är start knappen och responsen är omedelbar. Startar League of Legends och det visar 300 fps. Allting är frid och fröjd tills antingen datorn somnar eller jag stänger av den i längre än 10 minuter.

IBLAND kan det hända att efter oregelbunden tid datorn har varit på (kan vara några timmar, kan lika gärna vara några dygn som datorn har fått stått på så jag slipper detta helvetet när jag startar den), att datorn sakta börjar gå mot det stadiet att det börjar hacka. Sitter jag och spelar så märker jag helt plötsligt att det har hoppat från 300 till 120 fps. Det visar 120 fps men det känns som 25 fps. Till slut så står det på 40 fps men verkar som 5 fps. Datorn blir obrukbar och allting kärvar ihop. EN omstart fixar sällan detta fenomen. Datorn kan behöva stå avstängd ett litet tag för att agera normalt.

Detta har jag stått ut med i 1 och ½ år. Naiv som jag varit så har jag alltid trott att det är mina gamla datorkomponenter som börjar ge upp. 1½ år sedan köpte jag NY processor och moderkort. Även ett begagnat grafikkort.

Efter ca 1 år av detta så är det julafton och min födelsedag så jag börjar köpa nya saker som jag tror kan vara anledning.

Ny SSD inskaffades. Ingen skillnad
Ny PSU inskaffades. Ingen skillnad
Nya RAM inskaffades. Ingen skillnad

Väldigt besviken så kan jag tänka mig att mitt begagnade R9 280x KAN vara problemet. Provar att ta ut det och köra skärmarna via moderkortet. Startar klockrent. Provar stoppa i mitt gamla HD5770. Startar klockrent. Det MÅSTE vara mitt grafikkort. Börjar leta nya grafikkort men som fattig student känns det väldigt svårt att kasta mitt 280x. Så jag provar att sätta in det i flickvännens dator. Startar klockrent. Spelar klockrent. Inget problem överhuvud taget. Men är övertygad om att det är något konstigt med min dator och det grafikkortet så fortsätter leta ändå, men denna gången nVidia kort.
För att vara på den säkra sidan så stoppar jag i hennes 560Ti i min dator. Startar klockrent. Skönt!

Flera dagar går utan problem och jag letar grafikkort. Idag så började den kärva ihop sig igen. Helt otroligt. Börjar starta konstigt och fungerar inte som den ska göra med dom grejerna som sitter i. Jag skriver en ticket till er support och ni ber mig att flasha BIOS. Jag har redan gjort detta en gång för ett år sedan till F6 men det löste ingenting då. Kollar och ser att ni har fått ut F7 och F8d så laddar ner F8d och följer eran Q-flash guide. Det fungerar som det ska och BIOS uppdateras.

Jag trodde jag hade det illa nog innan. Nu börjar datorn stänga av sig efter 5 minuters uppetid. Försöker starta den. Fastnar i boot och startar om. Fastnar ännu en gång och börjar komma till Windows reparationssida. Skiter i den och försöker starta om igen. Nu startar den men är JÄVLIGT seg. Brutalt. Såg att F8d var Beta så laddade ner F7 men det blev ingen skillnad. Nu bootar den knappt överhuvudtaget.

Jag har googlat och försökt med allt känns det som. Jag är för fattig för att kunna skicka in moderkortet som varit såhär sedan NYTT och låta er kolla på det över rädslan att ni inte får det likadant och ni skickar tillbaka det och jag sitter här med trasig dator och go räkning.

Jag har provat:
*Windows 7
*Windows 8
*Windows 8.1
*Windows 10
*Flasha BIOS till F6, F7 och F8d
*Resettat CMOS och BIOS
*Köra utan skärmar i moderkortet
*Köra med skärmar i moderkortet
*Köra utan någonting förutom tangentbord, mus och en skärm ikopplat
*Köra med enbart nya SSD ikopplad
*Som sagt bytt ut alla komponenter förutom CPU
*Kollat temperaturer, allt körs kallt oavsett
*Kör med XMP på minnen
*Kollat skillnader på aktivitetshanteraren och CPU-z och GPU-z när den är seg och jämfört när den är snabb. Ingen skillnad

Nuvarande komponenter:
CPU - Intel i5 4690k
MB - Gigabyte GA-Z97X-G3
GPU - AMD R9 280X
RAM - Corsair Vengeance 8GB 1600Mhz 1.5V
PSU - Corsair CX750

Youtubeklipp på första uppstart (seg) V

Youtubeklipp på reboot (snabb) V

Kanske är någonting jag glömt ett något som inte riktigt är logiskt men är väldigt trött så är någonting oklart så är det bara att fråga.

Visa signatur

Gigabyte GA-z97x-gaming 3 | Intel i5 4690k 3.5ghz | Radeon R9 280x | XFX 650W | 8GB Dominator

Inet gratis frakt
PSU Calculator

Permalänk
Skrivet av kurdpopcorn:

Hej! Jag har ett moderkort jag tror är defekt. Hur lätt tror ni att ni skulle kunna bekräfta att det är fel på det om jag kan beskriva symptomer?

Edit: Kan slänga in en beskrivning av det jag upplever:

Detta handlar om Gigabyte ga-z97x-gaming 3

Datorn är avstängd under hela natten, på morgonen sätter jag på datorn och booten tar ca 2-3 minuter på sig innan jag kommer in i windows. När jag väl kommer in i windows så är allting väldigt hackigt. Windows startknapp tar ca 1-1½ sekund på sig att poppa upp. Startar ett spel (League of Legends) och det står 18 fps. Allting hackar. Allting är väldigt segt och det känns som att jag sitter på en dator från tidigt 2000 tal.

En reboot krävs. Har jag tur så räcker det med en gång men ibland behövs flera reboots.

Lyckas rebooten så startar datorn på ca 10 sekunder och allting är exakt som det ska. Första jag provar är start knappen och responsen är omedelbar. Startar League of Legends och det visar 300 fps. Allting är frid och fröjd tills antingen datorn somnar eller jag stänger av den i längre än 10 minuter.

IBLAND kan det hända att efter oregelbunden tid datorn har varit på (kan vara några timmar, kan lika gärna vara några dygn som datorn har fått stått på så jag slipper detta helvetet när jag startar den), att datorn sakta börjar gå mot det stadiet att det börjar hacka. Sitter jag och spelar så märker jag helt plötsligt att det har hoppat från 300 till 120 fps. Det visar 120 fps men det känns som 25 fps. Till slut så står det på 40 fps men verkar som 5 fps. Datorn blir obrukbar och allting kärvar ihop. EN omstart fixar sällan detta fenomen. Datorn kan behöva stå avstängd ett litet tag för att agera normalt.

Detta har jag stått ut med i 1 och ½ år. Naiv som jag varit så har jag alltid trott att det är mina gamla datorkomponenter som börjar ge upp. 1½ år sedan köpte jag NY processor och moderkort. Även ett begagnat grafikkort.

Efter ca 1 år av detta så är det julafton och min födelsedag så jag börjar köpa nya saker som jag tror kan vara anledning.

Ny SSD inskaffades. Ingen skillnad
Ny PSU inskaffades. Ingen skillnad
Nya RAM inskaffades. Ingen skillnad

Väldigt besviken så kan jag tänka mig att mitt begagnade R9 280x KAN vara problemet. Provar att ta ut det och köra skärmarna via moderkortet. Startar klockrent. Provar stoppa i mitt gamla HD5770. Startar klockrent. Det MÅSTE vara mitt grafikkort. Börjar leta nya grafikkort men som fattig student känns det väldigt svårt att kasta mitt 280x. Så jag provar att sätta in det i flickvännens dator. Startar klockrent. Spelar klockrent. Inget problem överhuvud taget. Men är övertygad om att det är något konstigt med min dator och det grafikkortet så fortsätter leta ändå, men denna gången nVidia kort.
För att vara på den säkra sidan så stoppar jag i hennes 560Ti i min dator. Startar klockrent. Skönt!

Flera dagar går utan problem och jag letar grafikkort. Idag så började den kärva ihop sig igen. Helt otroligt. Börjar starta konstigt och fungerar inte som den ska göra med dom grejerna som sitter i. Jag skriver en ticket till er support och ni ber mig att flasha BIOS. Jag har redan gjort detta en gång för ett år sedan till F6 men det löste ingenting då. Kollar och ser att ni har fått ut F7 och F8d så laddar ner F8d och följer eran Q-flash guide. Det fungerar som det ska och BIOS uppdateras.

Jag trodde jag hade det illa nog innan. Nu börjar datorn stänga av sig efter 5 minuters uppetid. Försöker starta den. Fastnar i boot och startar om. Fastnar ännu en gång och börjar komma till Windows reparationssida. Skiter i den och försöker starta om igen. Nu startar den men är JÄVLIGT seg. Brutalt. Såg att F8d var Beta så laddade ner F7 men det blev ingen skillnad. Nu bootar den knappt överhuvudtaget.

Jag har googlat och försökt med allt känns det som. Jag är för fattig för att kunna skicka in moderkortet som varit såhär sedan NYTT och låta er kolla på det över rädslan att ni inte får det likadant och ni skickar tillbaka det och jag sitter här med trasig dator och go räkning.

Jag har provat:
*Windows 7
*Windows 8
*Windows 8.1
*Windows 10
*Flasha BIOS till F6, F7 och F8d
*Resettat CMOS och BIOS
*Köra utan skärmar i moderkortet
*Köra med skärmar i moderkortet
*Köra utan någonting förutom tangentbord, mus och en skärm ikopplat
*Köra med enbart nya SSD ikopplad
*Som sagt bytt ut alla komponenter förutom CPU
*Kollat temperaturer, allt körs kallt oavsett
*Kör med XMP på minnen
*Kollat skillnader på aktivitetshanteraren och CPU-z och GPU-z när den är seg och jämfört när den är snabb. Ingen skillnad

Nuvarande komponenter:
CPU - Intel i5 4690k
MB - Gigabyte GA-Z97X-G3
GPU - AMD R9 280X
RAM - Corsair Vengeance 8GB 1600Mhz 1.5V
PSU - Corsair CX750

Youtubeklipp på första uppstart (seg) V
https://www.youtube.com/watch?v=1nXiKOCkUzg

Youtubeklipp på reboot (snabb) V
https://www.youtube.com/watch?v=0Mf2SFsxGMA

Kanske är någonting jag glömt ett något som inte riktigt är logiskt men är väldigt trött så är någonting oklart så är det bara att fråga.

Hej hej

Skicka in kortet till oss så byter vi det åt dig. Jag skickar PM om hur du gör.

MVH
Josefin

Visa signatur

GIGABYTE Channel Sales Representative
Frågor kring GIGABYTE-produkter? Kika i den officiella GIGABYTE-tråden här på SweC.
Gilla GIGABYTE på facebook

Permalänk
Medlem

Hej Gigabyte

Köpte ett 980 TI Xtreme ifrån Dustinhome för 4 månader sen, hittills har det fungerat prima. Men nu börjar LED ringarna på den bete sig väldigt skumt. Hade använt utan OC guru programmet hittills, framtill igår så slutade LED ringar att lysa, Men wind-force logon fortsatte lysa.

Så tog jag ner OC guru, och ställde in den på RGB läge. Då Windforce logon lyser just grön när ringarna lyser rött, vilket jag tycker det är verkligen irriterande att den inte fungera som det ska.

Kollade genom färginställningarna
Vid orange lyser den Orange på windforce, Rött på ringarna
Vid turkos lyser den turkos på windforce , blått på ringarna
Rött Normal
Grön, grön på windforce, nersläckt på ringarna
Gul, Gul på windforce, rött på ringarna
Lila, Normal
Vit, Vit på windforce, Lila på ringarna
RGB, cirkulera alla färger med ovanstående symptom.
Under customized är det även samma problem där.

Detta skulle jag inte kalla för ett fullt fungerande produkt, då jag undrar hur jag kan på bästa sätt ta upp ett garantiärende med Dustinhome ?

Permalänk
Skrivet av Crazness:

Hej Gigabyte

Köpte ett 980 TI Xtreme ifrån Dustinhome för 4 månader sen, hittills har det fungerat prima. Men nu börjar LED ringarna på den bete sig väldigt skumt. Hade använt utan OC guru programmet hittills, framtill igår så slutade LED ringar att lysa, Men wind-force logon fortsatte lysa.

Så tog jag ner OC guru, och ställde in den på RGB läge. Då Windforce logon lyser just grön när ringarna lyser rött, vilket jag tycker det är verkligen irriterande att den inte fungera som det ska.

Kollade genom färginställningarna
Vid orange lyser den Orange på windforce, Rött på ringarna
Vid turkos lyser den turkos på windforce , blått på ringarna
Rött Normal
Grön, grön på windforce, nersläckt på ringarna
Gul, Gul på windforce, rött på ringarna
Lila, Normal
Vit, Vit på windforce, Lila på ringarna
RGB, cirkulera alla färger med ovanstående symptom.
Under customized är det även samma problem där.

Detta skulle jag inte kalla för ett fullt fungerande produkt, då jag undrar hur jag kan på bästa sätt ta upp ett garantiärende med Dustinhome ?

Hej hej

Hörde att du varit i kontakt med vårt team som har hand om grafikkort, behöver du mer hjälp får du gärna skriva igen.

MVH
Josefin

Visa signatur

GIGABYTE Channel Sales Representative
Frågor kring GIGABYTE-produkter? Kika i den officiella GIGABYTE-tråden här på SweC.
Gilla GIGABYTE på facebook

Permalänk
Medlem

@Gigabyte_Josefin @Gigabyte_Rasmus @GIGABYTE XG

Ni kanske kan ge definitvt besked om det finns något Beta BIOS/UEFI BIOS för ett Gigabyte GA-P67A-UD3P-B3 som tillåter överklockning av en Ivy Bridge processor (i5-3570K). Det finns ett UEFI BIOS till Gigabyte GA-P67A-UD3-B3 (utan "P") men det finns inte något motsvarande för min modell på Gigabytes hemsida i alla fall?

Permalänk

Hej hej

Det finns inget tillgängligt just nu iaf, men kollar direkt med vårt BIOS-team i Taiwan om de har eller kan fixa en UEFI-version till det kortet. Dock är det helgdagar där just nu, så kan dröja ett par dagar innan vi får svar.

MVH
Josefin

Visa signatur

GIGABYTE Channel Sales Representative
Frågor kring GIGABYTE-produkter? Kika i den officiella GIGABYTE-tråden här på SweC.
Gilla GIGABYTE på facebook

Permalänk
Medlem

Det tackar jag för.

Kan ju hoppas att det inte är någon jätteskillnad på UD3 och UD3P så det inte är allt för svårt att ordna.

Permalänk
Skrivet av Åsa-Nisse:

Det tackar jag för.

Kan ju hoppas att det inte är någon jätteskillnad på UD3 och UD3P så det inte är allt för svårt att ordna.

Hej hej

Fick just svar från vårt BIOS-team att det tyvärr inte kommer att tas fram något UEFI BIOS för den modellen. :/

MVH
Josefin

Visa signatur

GIGABYTE Channel Sales Representative
Frågor kring GIGABYTE-produkter? Kika i den officiella GIGABYTE-tråden här på SweC.
Gilla GIGABYTE på facebook

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gigabyte_Josefin:

Hej hej

Fick just svar från vårt BIOS-team att det tyvärr inte kommer att tas fram något UEFI BIOS för den modellen. :/

MVH
Josefin

Tack för försöket i alla fall.

Det var rätt väntat, hade det varit någorlunda enkelt att göra så hade det redan gjorts. Är ju många mer high-end kort som inte heller fått nytt UEFI BIOS medans ett antal low-end fått det. Så jag gissar att ju mer features ett kort har det svårare blir det att fixa ett UEFI BIOS och sedan ska det ju vara stabilt också.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Gigabyte_Rasmus:
@Gigabyte_Josefin:

Tjena,
Har ett 7950 som har pajat, köpt begagnat och ursprunglig ägare vill inte bemöta sig leta efter kvitto, jag är rätt säker på att det finns garanti kvar på denna men det går ju inte skicka in direkt till er eller kolla på serie-nummer.

Vad gör jag? (Vet att det inte är fredag men ni kanske är snälla ändå)?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin