Nej! Inte ännu en sovrumsproducent.

Permalänk

Nej! Inte ännu en sovrumsproducent.

Jo men visst.
Har under ett par månader suttit i studion (gästrummet) och pillat i Logic pro X. Ta gärna en sväng in och lyssna och kom med synpunkter!

https://soundcloud.com/osecan

Länk uppdaterad. // MOD
Permalänk
Medlem

nice!

Visa signatur

Sakura gaming: Ryzen 5 5600X, 16GB 3600MHz CL16, RTX 3080, X570 Aorus Elite, 1TB MP600, NH-D15 Chromax, H510, Varmilo VA88M Sakura
Arbetshäst: Macbook Pro 14" M2 Max
Golden oldies: ThinkPad 600, ThinkPad T400, ThinkPad T400s x2, iMac 27" 2010 & 2017, Mac Pro 2010, Mac mini 2011 & 2021, Mac Pro 2012, Macbook Air 13" 2013, Macbook Pro Retina 15" 2013, 2017 & 2019

Permalänk
Medlem

@LikedPenguin:
Jäklar, "pianot" eller vad det är i början fuckade mina öron. Trallig bit.

Permalänk
Medlem

Känns som du följt ett tutorial på YouTube och möjligtvis bytt vissa ljud men med samma melodi. Ta en promenad och nynna lite olika melodier tills du hittar någon egen och någorlunda unik melodi som inte bara är en rytm. Försök sedan återskapa den melodi du nynnat på i datorn och se om det blir något vettigt av det. Go crazy och skala hellre av det än att börja försiktigt och försöka göra det svängigare. Det tror åtminstone jag är vägen att gå om du vill bli något mer än just "...ännu en sovrumsproducent".

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem

Jag gillar det jag hör Låten har en lugn och trevlig melodi tycker jag, särskilt det där ljudet som en annan beskrev som ett piano. En bra låt att studera till eller när man bara vill ta det lugnt helt enkelt. Den får en like av mig på Soundcloud.

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Medlem

Alltså jag tror inte det är ett problem med högtalare men med headset tycker jag att introt är obehagligt, likaså tycker en annan kamrat. Han tycker att hela låten gör en "snurrig", jag tycker resten av låten går bra men just introt gillar jag inte när vad jag tror är att du byter kanal mellan höger vänster fort. Men i övrigt gillar jag den!

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

@LikedPenguin: Pianot i början där du växlar häftigt mellan höger och vänster gav en obehaglig känsla. Inget jag skulle vilja lyssna på en gång till.
Överlag tyckte jag annars det var mysigt att lyssna på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superpwnguin:

@LikedPenguin:
Jäklar, "pianot" eller vad det är i början fuckade mina öron. Trallig bit.

Skrivet av Litenskit:

Alltså jag tror inte det är ett problem med högtalare men med headset tycker jag att introt är obehagligt, likaså tycker en annan kamrat. Han tycker att hela låten gör en "snurrig", jag tycker resten av låten går bra men just introt gillar jag inte när vad jag tror är att du byter kanal mellan höger vänster fort. Men i övrigt gillar jag den!

Skrivet av biorrith:

@LikedPenguin: Pianot i början där du växlar häftigt mellan höger och vänster gav en obehaglig känsla. Inget jag skulle vilja lyssna på en gång till.
Överlag tyckte jag annars det var mysigt att lyssna på.

Ja, precis det jag menade också! Det försvann sen när resten av musiken kom in, men i början trodde jag att jag hade blivit galen.

Permalänk
Medlem

Jag tyckte den var för enformig.

Det låter ju oinsatt och lätt för mig att sitta här och tycka. Men missförstå mig rätt. Det lät bra. Det är 99% framme. Men 1% för enformig. Och jag kan komma på några detaljer i melodin jag hade gjort annorlunda, men det är ju inte så givande för någon att höra mig rabbla det.

Sen var det lite jobbigt att pianot var så övervägande i höger kanal.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

fy fan för introt, men känns som en tidigare person sa. allt är baserat på en youtube tutorial. känns som något som gjorts 1000 gånger tidigare och inget mer vid det

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Ah, en cover på Aphex Twin´s låt Avril 14th från albumet Druqs. En helt okej version!

Här är originalet för den som undrar:

Permalänk

@Zache_: Jag förstår precis vad du säger. Just eftersom jag är ny i det hela så lyssnar jag på sånt som jag vill efterlikna ljudmässigt och gör mitt bästa för att få fram ljudet där efter. Jag ser det som en lärdom för mig själv att ha något att gå efter och sedan ratta på ljudet. Därav kan det ju bli lite som du säger att det redan är gjort.
Tack för input!

Permalänk

@Christley: Precis som jag svarade Zache. Jag förstår vad du menar. Men ser det som en lärdom mer än att bara följa någon tutorial.
Tack!

Permalänk

@Monomint: Där ja! Underbar melodi som var kul att arbeta med.
Ha de!

Permalänk

@Xeraton: Kul att du gillar det!
Lyssna på Avril 14th av Aphex Twin. Där har du melodin som jag "samplat".
Ha de gött!

Permalänk

@Litenskit: Jag håller med efter mer lyssning att introt va något jobbigt när jag lyssnade i lurar. Tyckte det inte när jag lyssnade i monitorer. Får bli en liten fix på det!
Ha de!

Permalänk
Skrivet av LikedPenguin:

@Litenskit: Jag håller med efter mer lyssning att introt va något jobbigt när jag lyssnade i lurar. Tyckte det inte när jag lyssnade i monitorer. Får bli en liten fix på det!
Ha de!

Panoreringar märks mycket tydligare i hörlurar än i högtalare. Försök hitta en avvägning som fungerar i båda. Och för framtida forumbruk, använd gärna redigera-knappen och citera flera istället för att skriva nya inlägg på varandra!

Permalänk
Medlem

Förutom introt som gjorde mig snurrig gillar jag vad jag hör!

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av LikedPenguin:

@Litenskit: Jag håller med efter mer lyssning att introt va något jobbigt när jag lyssnade i lurar. Tyckte det inte när jag lyssnade i monitorer. Får bli en liten fix på det!
Ha de!

Ett tips till kommande trådar:

Det finns en "Citera flera"-knapp! Om du klickar på "Citera flera" på alla du vill citera och sedan på den sista klickar du på "Citera" så får du upp alla i samma fönster och kan svara på dessa i ett inlägg!

Vidare till kritik får du ingen av mig för jag är riktigt dålig när det kommer till musik!

Permalänk

Som tidigare nämnt introt fick mig att vilja kasta av headset'et, inget jag var beredd på, haha
Man annars en skön avsampling, kan dock tycka att pianot var för högt i vissa delar. men kan vara EQn på mitt headset också:)

Keep it up, gillar när folk gör egen musik så hoppas du lägger upp mera

EDIT: Ändrade ljudet i headset, lät bättre nu med pianot

Visa signatur

Idag använder jag min dator till Ingenting men den har

Ryzen 3700x b550 Gigabyte Aorus PRO, corsair 3600, b AOC 24"@144hz
Ryzen 2600x,Asus x470,Gigabyte 1080 Ti aorus
16 Gb vengeance @3000Mhz 1.37volt, Custom loop
|triple monitor|AOC24" AOC 24"@144hz, Dell Ultrasharp 24"

Permalänk
Medlem

Jag fick ont i öronen av introt.

Edit:
Postar någonting riktigt schyst - https://soundcloud.com/tsar1/afgrunden

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Jag gillar dina panoreringar med melodierna men känner att man kanske kan jobba mer med panoreringar i trummorna så slipper allt trängas i mitten. Saknar också en del djup i kicken. Fast det är väl en mer personlig preferens. Låten kanske inte är tänkt vara en floor-banger. Annars så upplevde jag mixningen behaglig på min Focal Twin6 Be.

Permalänk
Medlem

Najs låt, schysst sound! Men melodin behöver varieras en del. Pianot blev drygt efter en stund under den första minuten innan det kom andra tonföljder.

Jag älskar panoreringar Jag gillade faktiskt introt, tyckte inte alls det var jobbigt. Det var ju bara 10 sekunder långt, förstår inte hur folk kan gå bananer för det Tvärtom tycker jag du kunde behållt panoreringen låten igenom, eller i alla fall en större bit, typ första minuten. Kör den då i så fall gärna asynkron mot takten så blir det mer spännande.

Här är en som vet hur man använder skillnader i kanaler/vänster-höger på ett effektfullt sätt : http://frankklepacki.com/portfolio/game-TS.html
Lyssna på låtarna 4.Scouting och 5.Infrared. I fyran är det syntljudet i början och som återkommer 2:26 jag tänker på, i femman är det trumljuden som går igenom hela låten.

Tyvärr är låtarna på hans hemsida en aning "mp3:ade", panoreringarna låter mycket mycket tydligare på soundtrack-CD:n.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Skrivet av FabriciusRex:

Jag gillar dina panoreringar med melodierna men känner att man kanske kan jobba mer med panoreringar i trummorna så slipper allt trängas i mitten. Saknar också en del djup i kicken. Fast det är väl en mer personlig preferens. Låten kanske inte är tänkt vara en floor-banger. Annars så upplevde jag mixningen behaglig på min Focal Twin6 Be.

Skrivet av GilbertG:

Najs låt, schysst sound! Men melodin behöver varieras en del. Pianot blev drygt efter en stund under den första minuten innan det kom andra tonföljder.

Jag älskar panoreringar Jag gillade faktiskt introt, tyckte inte alls det var jobbigt. Det var ju bara 10 sekunder långt, förstår inte hur folk kan gå bananer för det Tvärtom tycker jag du kunde behållt panoreringen låten igenom, eller i alla fall en större bit, typ första minuten. Kör den då i så fall gärna asynkron mot takten så blir det mer spännande.

Här är en som vet hur man använder skillnader i kanaler/vänster-höger på ett effektfullt sätt : http://frankklepacki.com/portfolio/game-TS.html
Lyssna på låtarna 4.Scouting och 5.Infrared. I fyran är det syntljudet i början och som återkommer 2:26 jag tänker på, i femman är det trumljuden som går igenom hela låten.

Tyvärr är låtarna på hans hemsida en aning "mp3:ade", panoreringarna låter mycket mycket tydligare på soundtrack-CD:n.

Kul att ni gillar det! Försöker ta till mig av feedback och jobbar vidare med mitt sound.
Kul länk GilbertG, lyssnade igenom en del
Slängde upp en ny dänga idag som ni gärna kan ta och lyssna på om ni vill!
https://soundcloud.com/samuellarsson/vemodone

Permalänk
Medlem

@LikedPenguin:

Jag tyckte den var rätt trevlig låten, har dock inte lyssnat på den i headset än, men gissar att du tänkte på det denna gång

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Skrivet av Litenskit:

@LikedPenguin:

Jag tyckte den var rätt trevlig låten, har dock inte lyssnat på den i headset än, men gissar att du tänkte på det denna gång

Tack!
Jo jag tonade ner en aning på tremolo

Permalänk
Medlem

Användaren på soundcloud "finns inte längre" ?

Permalänk
Skrivet av Lafa:

Användaren på soundcloud "finns inte längre" ?

Fick för mig att skaffa ett "artistnamn"
Ny länk: https://soundcloud.com/osecan
Kan jag i efterhand redigera min tråd? Tänkte lägga till nya länken i orginalinlägget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LikedPenguin:

Fick för mig att skaffa ett "artistnamn"
Ny länk: https://soundcloud.com/osecan
Kan jag i efterhand redigera min tråd? Tänkte lägga till nya länken i orginalinlägget.

Du är bra, låten "vemod" äger Diggar trummorna.

Permalänk
Medlem

Sköna låtar, gillar din egen playlist med, den var riktigt nice!

Visa signatur

Rigg: Intel i7 4790K @ 4,7 GHz delid | Noctua NH-U12S | Asus Z97-A | Corsair 2x4+2x8 GB 2133 MHz DDR3 RAM | EVGA RTX 2080 XC Ultra GPU | Intel SSD 2x 800 GB | Acer Predator XB271HU IPS skärm | M-Audio AV42 monitorer | HyperX Cloud 2-lurar | HyperX Pulsefire FPS mus