Permalänk
Medlem

3d modell av "kontoret"

Tjena!

Jag har börjat planera att bygga/möblera om sovrummet/datorhörnan. Men jag vill inte bara gå vilt in i "bygget" utan jag tänkte göra en 3d modell av mitt rum etc. Så kan man få en idé vilket bord man vill ha, var allt ska stå osv.
Så min fråga till er är; I vilket program är det smidigast att göra en modell av mitt rum, och sedan ha möjligheten att inreda rummet? Jag har inga problem med att lägga ner gott om tid för att behöva lära mig ett nytt program men jag har lite erfarenhet av Sketch Up.

Om ni själva har planerat något liknade, Hur gjorde ni?

Mvh Patric!

Permalänk
Medlem

Ja, SketchUp är ju riktigt smidigt.

Sen finns ju http://www.homestyler.com/designer också, riktigt smidigt det med, innehåller en hel del möbler & annat skräp, kanske inte just dom du har eller skall köpa men ja, tillräckligt mycket för att kunna få en uppskattning om hur rummet kommer att se ut efter inredning osv osv osv osv

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem

Sweethome3d

Hej.

Ett enkelt och ganska bra program är sweethome3d. Man hör planlösningar i 2d och programmet bröygger upp det i 3d. Finns en gratisversion med lite möbler mm ca 95 olika saker man kan sätta in. (inga mattor dock). I betalversionen är 1200.

Man kan göra olika våningar, förstora/minska möbler. Höja och sänka dem. Ändra färger mm.

Du laddar bara hem det från sweethome3d.com. Har själv använt det i skolan (är lärare) och eleverna byggde upp sina hus på några lektioner.

Simon

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Burk: Processor: i3 8100 stock cooler, Grafikkort: Sapphire RX 470 Nitro+ 8gb, Memory: HyperX Fury 16 GB Dual Channel, SSD: 128 GB + 240 GB, Display: AOC 24".

= > ÷

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimonW86:

Hej.

Ett enkelt och ganska bra program är sweethome3d. Man hör planlösningar i 2d och programmet bröygger upp det i 3d. Finns en gratisversion med lite möbler mm ca 95 olika saker man kan sätta in. (inga mattor dock). I betalversionen är 1200.

Man kan göra olika våningar, förstora/minska möbler. Höja och sänka dem. Ändra färger mm.

Du laddar bara hem det från sweethome3d.com. Har själv använt det i skolan (är lärare) och eleverna byggde upp sina hus på några lektioner.

Simon

Skickades från m.sweclockers.com

Kan tillägga att man ser direkt när man gör en ex vägg hur lång den är. Samma med möbler mm. Dubbelklicka på något så kan du själv skriva in storlekar med.

Visa signatur

Burk: Processor: i3 8100 stock cooler, Grafikkort: Sapphire RX 470 Nitro+ 8gb, Memory: HyperX Fury 16 GB Dual Channel, SSD: 128 GB + 240 GB, Display: AOC 24".

= > ÷

Permalänk
Medlem

Jag skulle föreslå att du fortsätter med sketchup. Jag har inte hittat något program som har varit lika snabbt och smidigt som just sketchup för det du ska göra.

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pan.Pan:

Jag skulle föreslå att du fortsätter med sketchup. Jag har inte hittat något program som har varit lika snabbt och smidigt som just sketchup för det du ska göra.

Har du något tips på youtube guides där man lär sig hur man gör en bra modell av rummet? Hade tänkt att göra en 2d modell först som Simon föreslog! SAken som fick mig att välja sketchup är att om jag bestämmer mig för att bygga ett skrivbord själv, så kan man göra en modell av skrivbordet med. Sketchup har helt enkelt flest möjligheter

Och tack för tipset Jesper ska ta och kolla in det. Kan vara något man börjar med för att få en idé hur jag vill att det ska se ut

Permalänk
Medlem

fluid-designer är gratis och open source även enkel att andvända
http://www.microvellum.com/products/fluid-designer/

ladda ner här
http://www.microvellum.com/products/fluid-designer/fluid-designer-download/

Visa signatur

min kanal heter lär dig blender
https://www.youtube.com/channel/UCAtF52Txk_4x-gJGmPm-mmw
ok den handlar om blender och hårdvara och sånt

Permalänk
Medlem

@Matsson82: Tyvärr inga bra guider men programmet är enkelt nog att man kan leka runt i det och helt enkelt lära sig det den vägen. Googla "Sketchup tutorial" om du vill kolla runt och hitta en guide som du gillar.

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |