i5 6600k och GTX 980ti eller i7 6700k gtx 970

Permalänk
Medlem

i5 6600k och GTX 980ti eller i7 6700k gtx 970

Jag har tänkt att köpa en dator (kommer dock vänta till pascal). Vet ej om jag ska köpa en i7 och lägga budgeten lägre på grafikkortet eller tvärt om. Jag vet inte om jag kommer streama men jag tycker det kan vara bra att ha en i7 om jag kommer börja streama. Om jag väljer 15 6600k vad är en bra billig kylare som kommer hålla bra även om jag OCar.

Kundvagnar med de olika sakerna /vad ska jag ha för cpu cooling på i5an?

i5 https://www.inet.se/kundvagn/visa/9337145/
i7 https://www.inet.se/kundvagn/visa/9326875/dator

Tack

Permalänk
Medlem

Tittar man på totalpriset så är det väl rimligare att jämföra i7 + gtx 980 med i5-paketet?

Visa signatur

Intel i5 13600K- RTX 3060 - 32 GB Corsair Vengeance 3000 MHz DDR4

Permalänk
Medlem

Om jag behövde ha delarna länge så skulle jag välja i5 och 980ti.

Men om jag själv köpte grejerna så skulle jag köpa i7 och 970 för att senare uppgradera gpu.

Cpu håller mkt längre och kräver att man byter moderkort osv så det är bättre att köpa en bra sådan och sen räkna med att köpa typ 2 uppgraderingar gpu på samma cpu innan man byter allt igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@morotis: Anledningen till att inte köpa ett gtx 980 är att pris/prestanda inte är så bra. GTX 980 är typ som ett gtx 970 men ändå mycket dyrare. (vad jag har hört)

Om jag köper 970 kan jag lätt skaffa sli för att uppgradera datorn

Permalänk
Medlem

@Squallie: ok, verkar rimligt

Permalänk
Medlem

@Seglaarn: Är det spel du ska ha den till så är det dock ingen direkt skillnad mellan 6600k och 6700k. Däremot så sägs DX12 och Vulkan kunna göra dom 4 extra trådarna i 6700k nämnvärt bättre för prestanda. Däremot kan det ta ett tag av optimering innan det sker.

Själv gillar jag att köra i7 bara för att, men jag brukar rekommendera i5 av den enkla anledningen att det är bättre pris per faktiskt prestanda i spel, när man bortser från benchmark-prestanda.

Visa signatur

Case Phanteks Enthoo Pro CPU Intel i7 4790k @ 4.7GHz, Noctua NH-D15
GPU ASUS r9 290 DCII + Powercolor r9 290 Custom loop RAM Corsair Vengeance LP 1600MHz CL9 4x4GB
PSU EVGA 1000W GQ SSD Kingston V300 240GB HDD Seagate Barracuda 1TB
MOBO MSI z97s SLI Krait edition Screens BENQ GL2440 +X-Star DP2414LED

Permalänk
Medlem

Jag försöker alltid ta i lite extra då jag köper cpu, eftersom en bra cpu håller många generationer av grafikkort, och det är ett bök att uppgradera. Att uppgradera cpu betyder ny cpu samt oftast nytt moderkort, nya ram minnen, samt kanske ny windows licens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semjonov:

Jag försöker alltid ta i lite extra då jag köper cpu, eftersom en bra cpu håller många generationer av grafikkort, och det är ett bök att uppgradera. Att uppgradera cpu betyder ny cpu samt oftast nytt moderkort, nya ram minnen, samt kanske ny windows licens.

så du rekommenderar att köpa en i7 6700k direkt och hellre uppgradera gpu senare?

Permalänk
Medlem

Skillnaden på i7 och i5 märks inte nu men sen om några år och några generationer senare kommer i7 hålla sig längre med k matchen.
Så har det varit med tidigare generationer. Men man kan inte säga hur det blir iframtiden med säkerhet

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Ja, satsa på CPU för att du kommer att kunna ha flera GPU över dess livslängd.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouel:

Ja, satsa på CPU för att du kommer att kunna ha flera GPU över dess livslängd.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, eller så kan jag kanske vänta lite och spara ihop mer pengar för en i7 6700k och en gtx 980ti

Permalänk
Medlem

Mitt val hade varit i7 4790k/6700k och köra på den inbyggda grafikkortet tills nVidia och AMD släpper sina nya kort.

Visa signatur

i7 4790K @4,4Ghz/Thermalright Macho Rev.B/Asus Z97-C/2x8GB DDR3 G.Skill 2400Mhz/MSI GTX 970 Gaming OC/Crucial M4 128GB/Sandisk Ultra II 960GB/Samsung F3 500GB/Western Digital Green 2TB/EVGA G2 750W/Define S/HP Pavilion 23xi/Windows 7 Professional 64bit

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Squallie:

Cpu håller mkt längre och kräver att man byter moderkort osv så det är bättre att köpa en bra sådan och sen räkna med att köpa typ 2 uppgraderingar gpu på samma cpu innan man byter allt igen.

Exakt så bör man i normalfallet resonera när man väljer CPU.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Exakt så bör man i normalfallet resonera när man väljer CPU.

Instämmer helt

Grafikkort förbättras också i snabb takt. Om man har pengar är det lätt att motivera uppgradering från GTX 680 (2012) till GTX 970 (2015), men det är inte lätt att motivera uppgraderingskostnaden för Ivy Bridge (2012) till Skylake (2015), förutsatt att vi talar om spelprestanda.

Permalänk
Medlem

Nvidia explains why the GTX 970 only has 3,5GB VRAM

https://youtu.be/Zb8WQ7atNkY

Permalänk
Medlem

Tack alla jag har bestämt mig för ett bättre CPU

Permalänk
Medlem

Kan man stänga tråden?