Diablo II uppdateras av Blizzard – igen

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

^^this^^
Nostalrius m.fl. har absolut kostat bliz en hel massa cash.
Mängder av spelare spelar på privata servrar helt enkelt för att det är gratis.

Men varför dom inte kör sina egna servrar vette 17.
Det har ju spelare krävt ända sen dom började att förstöra den gamla världen till förmån för det nya.
Släpp ett "wow classic" pack där man får en eller ett par olika expansioner att välja mellan och kräv samma månadskostnad som nu.
Många skriker ju bara efter classic när dom tröttnat på nuvarande expansion.

Det har inte kostat dom ett öre. Det är ett ganska grovt förbiseende att tro att bara för att någon spelar på en Vanilla private server, så kommer de sluta me de och börja spela retail-wow om blizzard stänger ner private servarna, jag kan köpa det argumentet ifall det gäller, cataclysm, Mist of pandaria eller moderna Private servrar. Men när det gäller spelet som det var för 10 år sedan så är det knappast jämförbart med spelupplevelsen idag. Anledningen till att folk spelar private vanilla är för att de helt enkelt inte tycker spelet är kul idag.

Dvs. INTE pga att de inte vill betala. Blizzards smarta val vore att gå efter moderna private-servers och istället försöka "rekrytera" de större, mer positiva true-to-original vanilla/TBC servarna och göra ett samarbeta. Folk har efterfrågat de i åratal och de påstår att det är något "vi egentligen inte vill" men hundra tusentals spelare vill tydligen de och när Blizzard säger att de inte vill lägga tid och pengar på gamla projekt är det bullshit, för de uppgradera D2 och WC3 fortfarande tydligen, och om jag inte missminner mig är WC2 servers fortfarande igång.

Och om en enda persons åsikt om Overwatch är nog för att få dom att ändra något i spelet ser jag inte varför hundra tusentals spelare som tydligen vill ha ett vanilla-wow inte är tillräckligt för att få blizzard att ge utbud på efterfrågan.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

Kommer vänta med att spela sönder d2 igen med hopp om att det kommer en hd version

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Det har inte kostat dom ett öre. Det är ett ganska grovt förbiseende att tro att bara för att någon spelar på en Vanilla private server, så kommer de sluta me de och börja spela retail-wow om blizzard stänger ner private servarna, jag kan köpa det argumentet ifall det gäller, cataclysm, Mist of pandaria eller moderna Private servrar. Men när det gäller spelet som det var för 10 år sedan så är det knappast jämförbart med spelupplevelsen idag. Anledningen till att folk spelar private vanilla är för att de helt enkelt inte tycker spelet är kul idag.

Dvs. INTE pga att de inte vill betala. Blizzards smarta val vore att gå efter moderna private-servers och istället försöka "rekrytera" de större, mer positiva true-to-original vanilla/TBC servarna och göra ett samarbeta. Folk har efterfrågat de i åratal och de påstår att det är något "vi egentligen inte vill" men hundra tusentals spelare vill tydligen de och när Blizzard säger att de inte vill lägga tid och pengar på gamla projekt är det bullshit, för de uppgradera D2 och WC3 fortfarande tydligen, och om jag inte missminner mig är WC2 servers fortfarande igång.

Och om en enda persons åsikt om Overwatch är nog för att få dom att ändra något i spelet ser jag inte varför hundra tusentals spelare som tydligen vill ha ett vanilla-wow inte är tillräckligt för att få blizzard att ge utbud på efterfrågan.

Även om bliz tillhandahöll servrar för varje expansion så skulle det fortfarande finnas ett sug efter gratis servrar.
Bliz är inte skurkar här, dom är kanske korkade när dom inte tillgodoser en uppenbar marknad, men dom som sätter upp illegala servrar är de som gör fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Även om bliz tillhandahöll servrar för varje expansion så skulle det fortfarande finnas ett sug efter gratis servrar.
Bliz är inte skurkar här, dom är kanske korkade när dom inte tillgodoser en uppenbar marknad, men dom som sätter upp illegala servrar är de som gör fel.

Jag tror ändå blizzard anser att dom motarbetar sina egna nyare expantioner om dom skulle hosta Classicservrar.

Visa signatur

korWWW

Permalänk

Kanske man får användning för sina 15 cd key sets igen.

Visa signatur

-Ny Mainrigg kommer inom framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

200 fps känns lite overkill. Dom skulle kunnat cappa på 60, 100, 120 eller 144 fps istället.

Respekt till Blizzard för att de fortfarande släpper patchar till ett 16 år gammalt spel.
Skulle vara underbart om dom släppte källkoden på GitHub också.

Tycker 200 är kanon. Spelet drar annars gärna iväg över 1000FPS om din dator orkar. Hade dom cappat på 60 hade jag inte haft någon nytta av att min skärm går i 120hz och det musrörelserna hade känts betydligt mindre mjuka. Jag hade inte orkat spela spelet så mycket som jag gör om musen hade varit laggig. Finns ju skärmar med uppåt 170hz (jag har en som jag inte använder atm) och det vore ju orättvist mot de som använder såna annars, de har ju kunnat utnyttja sin fulla uppdateringsfrekvens i alla år, varför bli av med det nu?

Capen är för övrigt till för när du spelar i windowed mode, eller fullscreen mode med VSync force off från grafikdrivern (antar jag, kör inte fullscreen själv). I vanliga fall låser spelet framerate mot din refresh rate i fullscreen.

Testa att spela spelet på single player så får du se, där är det alltid cappat till 25FPS och muspekaren laggar rejält i jämförelse med ett nätverksspel (TCP/IP eller Battle.net) där frameraten är upplåst (eller ja, låst till 200FPS nu då sen senaste patchen).

För övrigt tycker jag bilden i nyheten är missvisande, screenshot:en är tagen med ett "high resolution" hack (och visserligen sedan nedskalat). Det ger felaktigt intrycket att patchen lagt till stöd för högre upplösning.

Skrivet av Andreyas86:

Nån som vet när/om det kommer så man kan köra det i 1080p? finns väl någon mod för det men kan man köra den även när man kör online?

Skrivet av BritishTeaparty:

SNÄLLA, Blizzard fixa resolutions inställningar och gör det möjligt att zoma ut. Efter ha spelat det de senaste veckorna så orkar jag inte längre. Spelet är ruttet. Det går inte att modda för att i bästa fall så drar blizzard allt ospelbart. I värsta fall blir ditt battlenet konto ner stängt.

Det är tyvärr inte så enkelt. Om man höjer upplösningen blir allting mindre och du kommer få mycket längre synfält. Det skulle förstöra spelmekaniken totalt då allt är designat efter nuvarande synfält. Du skulle kunna teleportera i stort sett hur långt som helst för varje klick bara du har tillräckligt hög upplösning, vilket skulle göra t.ex. dueller orättvisa då spelaren med högst upplösning får störst fördel. Det är bara ett exempel, kan säkert ge dig 10 till om du verkligen vill höra. Det andra alternativet är att höja upplösningen utan att "zooma ut" vilket skulle kräva att alla sprites ritas om i högre upplösning.

Den enda rimliga lösningen jag kan se är att alla spelare ges en fast, högre upplösning (typ 1280x960 då spelet är gjort för 4:3, som du kan välja utöver de 640x480 och 800x600 som redan erbjuds) där man sedan placerar en ring/fyrkant en bit in, inom vilken du tillåts casta spells. Tillåter man att casta hela vägen ut mot kanten skulle det ändra spelet totalt för alla; baal runs och alla andra typer av runs skulle gå mycket snabbare och folk skulle få ytterligare problem med IP bans pga att nya games skapas för ofta (vilket de såklart kan åtgärda genom att justera gränsvärdet, något de säkert inte skulle göra ändå - nuvarande gränsvärden sätter käppar i hjulen för massor av spelare och de får oftast skaffa fler cd keys för att anpassa sig. Spelare har efterfrågat ändringar på detta i minst 10 år. Begränsningen finns för att motverka bottar). Återigen ett exempel på varför högre upplösning skulle innebära ganska mycket arbete.

Men för att vara mer realistisk: Om du inte fixar mindre bild (I windowed mode) eller lägre upplösning (I full screen): Spela på en lågupplöst 4:3 LCD eller helst en riktig CRT så får du bästa möjliga bildkvalité och största möjliga bild.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Saker i D2 uppdateras 25 gånger i sekunden (själva spelmotorn alltså).
Luskar du lite om attackspeeds m.m. så stöter du snart på att man mäter det i frames.
En vissa brytpunkter i +attackspeed gör att dina attacker kan ske en eller flera frames snabbare.

Grafiken däremot är frånkopplade detta, så även om du kör spelet i 10 FPS så kommer dina attacker ändå att hända i spelmotorns frekvens, men du kommer inte att se det på skärmen.
Däremot så är ju inte D2 vad vi numera kallar "3D", utan består ju av förrenderade rörelser.
Och spelet varken ser bättre ut eller flyter på bättre om man kör det i väldigt hög FPS.

Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

Jag gjorde, SLi dessutom.

Starta ett singleplayer, rör runt på musen, sedan starta ett multiplayer och rör runt med musen, där ser du den största skillnaden, dvs om du inte låst FPS till 25.

Tror jag förstår nu, tack

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Avstängd

@s0sdaf: Aha visste inte att det fanns skärmar i 170 Hz.
Trodde högst var 144 Hz.
Aja, dom kunde väl ha cappat till 170 fps då.
Känns lite onödigt att ha högre fps än vad det finns skärmar som klarar av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

@s0sdaf: Aha visste inte att det fanns skärmar i 170 Hz.
Trodde högst var 144 Hz.
Aja, dom kunde väl ha cappat till 170 fps då.
Känns lite onödigt att ha högre fps än vad det finns skärmar som klarar av.

Personligen tycker jag de kunde gjort det optional (på som standard, med möjlighet att toggla av med ett argument). I framtiden kanske vi får ännu snabbare skärmar, skadar ju inte att tänka lite framåt också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av s0sdaf:

Tycker 200 är kanon. Spelet drar annars gärna iväg över 1000FPS om din dator orkar. Hade dom cappat på 60 hade jag inte haft någon nytta av att min skärm går i 120hz och det musrörelserna hade känts betydligt mindre mjuka. Jag hade inte orkat spela spelet så mycket som jag gör om musen hade varit laggig. Finns ju skärmar med uppåt 170hz (jag har en som jag inte använder atm) och det vore ju orättvist mot de som använder såna annars, de har ju kunnat utnyttja sin fulla uppdateringsfrekvens i alla år, varför bli av med det nu?

Capen är för övrigt till för när du spelar i windowed mode, eller fullscreen mode med VSync force off från grafikdrivern (antar jag, kör inte fullscreen själv). I vanliga fall låser spelet framerate mot din refresh rate i fullscreen.

Testa att spela spelet på single player så får du se, där är det alltid cappat till 25FPS och muspekaren laggar rejält i jämförelse med ett nätverksspel (TCP/IP eller Battle.net) där frameraten är upplåst (eller ja, låst till 200FPS nu då sen senaste patchen).

För övrigt tycker jag bilden i nyheten är missvisande, screenshot:en är tagen med ett "high resolution" hack (och visserligen sedan nedskalat). Det ger felaktigt intrycket att patchen lagt till stöd för högre upplösning.

Det är tyvärr inte så enkelt. Om man höjer upplösningen blir allting mindre och du kommer få mycket längre synfält. Det skulle förstöra spelmekaniken totalt då allt är designat efter nuvarande synfält. Du skulle kunna teleportera i stort sett hur långt som helst för varje klick bara du har tillräckligt hög upplösning, vilket skulle göra t.ex. dueller orättvisa då spelaren med högst upplösning får störst fördel. Det är bara ett exempel, kan säkert ge dig 10 till om du verkligen vill höra. Det andra alternativet är att höja upplösningen utan att "zooma ut" vilket skulle kräva att alla sprites ritas om i högre upplösning.

Den enda rimliga lösningen jag kan se är att alla spelare ges en fast, högre upplösning (typ 1280x960 då spelet är gjort för 4:3, som du kan välja utöver de 640x480 och 800x600 som redan erbjuds) där man sedan placerar en ring/fyrkant en bit in, inom vilken du tillåts casta spells. Tillåter man att casta hela vägen ut mot kanten skulle det ändra spelet totalt för alla; baal runs och alla andra typer av runs skulle gå mycket snabbare och folk skulle få ytterligare problem med IP bans pga att nya games skapas för ofta (vilket de såklart kan åtgärda genom att justera gränsvärdet, något de säkert inte skulle göra ändå - nuvarande gränsvärden sätter käppar i hjulen för massor av spelare och de får oftast skaffa fler cd keys för att anpassa sig. Spelare har efterfrågat ändringar på detta i minst 10 år. Begränsningen finns för att motverka bottar). Återigen ett exempel på varför högre upplösning skulle innebära ganska mycket arbete.

Men för att vara mer realistisk: Om du inte fixar mindre bild (I windowed mode) eller lägre upplösning (I full screen): Spela på en lågupplöst 4:3 LCD eller helst en riktig CRT så får du bästa möjliga bildkvalité och största möjliga bild.

Fast det här löste ju grabbarna bakom den inofficiella HD remaken av Red Alert har jag för mig. Körde man i t ex 1920x1080 fanns det alternativ för att lägga till extra pixlar runt varje pixel typ.
https://youtu.be/z1-VwE1byrY?t=3m40s
http://www.openra.net/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Svensktiger:

^^this^^
Nostalrius m.fl. har absolut kostat bliz en hel massa cash.
Mängder av spelare spelar på privata servrar helt enkelt för att det är gratis.

Men varför dom inte kör sina egna servrar vette 17.
Det har ju spelare krävt ända sen dom började att förstöra den gamla världen till förmån för det nya.
Släpp ett "wow classic" pack där man får en eller ett par olika expansioner att välja mellan och kräv samma månadskostnad som nu.
Många skriker ju bara efter classic när dom tröttnat på nuvarande expansion.

Hade man fått tillgång till classic/tbc/wotlk servrar med nuvarande sub så hade de garanterat fått många återkommande kunder. Jag blir så trött på simpelheten numera i delar av spelet jag gillade förr. Hade varit kul å kunna skifta mellan classic och sedan återgå till "det nya" om man har tråkigt, eller vice versa. Istället väljer bliz att låta privata servrar ta denna kundgrupp. Tråkigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Warcraft 3 fick nyligen en liten patch. De sägs att Blizzards "Classic games department" förbereder en större patch som bland annat ska inkludera BattleNET 2.0. Läs mer på Hiveworkshop(.com).

Permalänk
Sötast

Vanilla var en svår, rolig utmaning.
Wow idag är en casual tidsmaskin, det enda man investerar är tid, något annat krävs inte.

Finns en anledning till att folk spelar Vanilla på private, det är inte månadskostnaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foffi:

Var hittar du det för 99?

Skickades från m.sweclockers.com

Skaffa enbart koderna och ladda ner spelet från Blizzard. Installationen går mycket snabbare. Kan vara lite marigt att hitta till nedladdningssidan bara :/

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Fast det här löste ju grabbarna bakom den inofficiella HD remaken av Red Alert har jag för mig. Körde man i t ex 1920x1080 fanns det alternativ för att lägga till extra pixlar runt varje pixel typ.
https://youtu.be/z1-VwE1byrY?t=3m40s
http://www.openra.net/

Mja alltså pixel doubling, (varje pixel dubblas på höjden och bredden, så du får 4 pixlar per ursprunglig pixel). Det är ju det som vanlig uppskalning är - det kan spelet redan göra (dock utan något bra filter) om man trycker på maximera-knappen när man kör spelet i windowed mode. Det påverkar dock inte aspect ratio:n (hade man gjort det får man såklart problemen jag nämnde förut då ditt synfält blir fuskigt stort, eller orättvist litet om du klipper av upptill & nertill).

Men absolut, man kan ju skala upp spelet och kanske lägga på något filter som förbättrar kvalitén lite grann (typ såna smoothing-filter som finns i de flesta emulatorer). Det borde gå att göra med tredjepartsprogram utan att de påverkar spelets minne och bör därmed inte anses som fusk. Sen kan man ju sträcka ut allt till 16:9 eller vad man nu har för skärm om man inte bryr sig om korrekt höjd/bredd-förhållande också (jag kör dock hellre med black bars fast allra helst på en 4:3 skärm).

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

D2 tickar internt i 25 Hz vill jag minnas.
Däremot kan ju grafiken renderas betydligt snabbare än så.

Ah, 25Hz var det alltså. Men ändå spelet behöver alltså aldrig renderas i mer än 25FPS isf? Allt över det är ju helt onödigt?

Visa signatur

EVGA G2 Supernova 750W, ... , 2x8GB Vengance, MSI GTX760 4GB Gaming Ed + GTX580 3GB Phantom (ej SLI).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bluestreakfus:

Ah, 25Hz var det alltså. Men ändå spelet behöver alltså aldrig renderas i mer än 25FPS isf? Allt över det är ju helt onödigt?

Som jag skrev i min tidigare post: Cappar du på 25FPS så kommer musen kännas väldigt laggig. Allt annat är alltid i 25FPS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Vanilla var en svår, rolig utmaning.
Wow idag är en casual tidsmaskin, det enda man investerar är tid, något annat krävs inte.

Finns en anledning till att folk spelar Vanilla på private, det är inte månadskostnaden.

När du ligger på slutvården o blickar tillbaka i slutet av ditt liv, hoppas man att casualtiden var värd att spendera så?

Skickades från m.sweclockers.com