Tycker 200 är kanon. Spelet drar annars gärna iväg över 1000FPS om din dator orkar. Hade dom cappat på 60 hade jag inte haft någon nytta av att min skärm går i 120hz och det musrörelserna hade känts betydligt mindre mjuka. Jag hade inte orkat spela spelet så mycket som jag gör om musen hade varit laggig. Finns ju skärmar med uppåt 170hz (jag har en som jag inte använder atm) och det vore ju orättvist mot de som använder såna annars, de har ju kunnat utnyttja sin fulla uppdateringsfrekvens i alla år, varför bli av med det nu?
Capen är för övrigt till för när du spelar i windowed mode, eller fullscreen mode med VSync force off från grafikdrivern (antar jag, kör inte fullscreen själv). I vanliga fall låser spelet framerate mot din refresh rate i fullscreen.
Testa att spela spelet på single player så får du se, där är det alltid cappat till 25FPS och muspekaren laggar rejält i jämförelse med ett nätverksspel (TCP/IP eller Battle.net) där frameraten är upplåst (eller ja, låst till 200FPS nu då sen senaste patchen).
För övrigt tycker jag bilden i nyheten är missvisande, screenshot:en är tagen med ett "high resolution" hack (och visserligen sedan nedskalat). Det ger felaktigt intrycket att patchen lagt till stöd för högre upplösning.
Det är tyvärr inte så enkelt. Om man höjer upplösningen blir allting mindre och du kommer få mycket längre synfält. Det skulle förstöra spelmekaniken totalt då allt är designat efter nuvarande synfält. Du skulle kunna teleportera i stort sett hur långt som helst för varje klick bara du har tillräckligt hög upplösning, vilket skulle göra t.ex. dueller orättvisa då spelaren med högst upplösning får störst fördel. Det är bara ett exempel, kan säkert ge dig 10 till om du verkligen vill höra. Det andra alternativet är att höja upplösningen utan att "zooma ut" vilket skulle kräva att alla sprites ritas om i högre upplösning.
Den enda rimliga lösningen jag kan se är att alla spelare ges en fast, högre upplösning (typ 1280x960 då spelet är gjort för 4:3, som du kan välja utöver de 640x480 och 800x600 som redan erbjuds) där man sedan placerar en ring/fyrkant en bit in, inom vilken du tillåts casta spells. Tillåter man att casta hela vägen ut mot kanten skulle det ändra spelet totalt för alla; baal runs och alla andra typer av runs skulle gå mycket snabbare och folk skulle få ytterligare problem med IP bans pga att nya games skapas för ofta (vilket de såklart kan åtgärda genom att justera gränsvärdet, något de säkert inte skulle göra ändå - nuvarande gränsvärden sätter käppar i hjulen för massor av spelare och de får oftast skaffa fler cd keys för att anpassa sig. Spelare har efterfrågat ändringar på detta i minst 10 år. Begränsningen finns för att motverka bottar). Återigen ett exempel på varför högre upplösning skulle innebära ganska mycket arbete.
Men för att vara mer realistisk: Om du inte fixar mindre bild (I windowed mode) eller lägre upplösning (I full screen): Spela på en lågupplöst 4:3 LCD eller helst en riktig CRT så får du bästa möjliga bildkvalité och största möjliga bild.