Hur bra klarar denna datorn Dark souls 3? Alt. hjälp med att uppgradera befintlig dator

Permalänk
Medlem

Hur bra klarar denna datorn Dark souls 3? Alt. hjälp med att uppgradera befintlig dator

Hej, jag skulle gärna få lite hjälp då jag inte är bra på datorer alls. https://www.komplett.se/komplett-gamer-a05-excavator-edition/... ser bra ut enligt mig men vet inte alls hur bra den är, jag är ingen hardcore gamer så behöver inte ha det bästa som finns. Tack för svar

Min befintliga dator

§3.1 (sammanfogning av trådar)
Permalänk
Medlem

Den där datorn når i princip upp till minimum requirements och inte mycket mer än så. Kan du tänka dig att bygga ihop en själv eller köpa begagnat så kan du få ihop något som klarar det mesta i 1920*1080p.

Visa signatur

Intel i5 13600K- RTX 3060 - 32 GB Corsair Vengeance 3000 MHz DDR4

Permalänk
Medlem

Köp en PS4?

Permalänk
Medlem

@morotis: Vill inte dra ut på din tid men om du har möjlighet till det skulle jag vara otroligt tacksam om du skulle kunna ta fram delar för ett pris under 9 500.

Permalänk
Medlem

@Almtom: Ps4 är väl bekostnad varje månad för online

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Den var inte mycket att hänga i julgranen tyvärr. Bygg en själv, eller köp en begagnad på swecs marknad. Eller ett PS4.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9337701/

This.

Permalänk
Medlem

Det förslaget på dator är jättebra, den där WD Blue hårddisken skulle jag själv bytt ut då jag har dåliga erfarenheter av att den låter rätt mycket (den är dock till för att lagra på inte riktigt för att använda hela tiden) och sen är det väl en smaksak om man vill ha ett gtx 960 eller r9 380

Visa signatur

Intel i5 13600K- RTX 3060 - 32 GB Corsair Vengeance 3000 MHz DDR4

Permalänk
Medlem

Skulle dock hellre ta ett bra 450-500W nätagg och byta upp mig till en skylake med DDR4 istället. 750w nätagg är helt onödigt om man inte ska köra crossfire

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Kommer du bygga datorn själv förresten?

Visa signatur

Intel i5 13600K- RTX 3060 - 32 GB Corsair Vengeance 3000 MHz DDR4

Permalänk
Medlem

Här är ett bättre förslag imo, mer framtidssäkert.
https://www.inet.se/kundvagn/visa/9337730/

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Vill man så kan man slänga på 500kr till för extra fläktar och bättre kylare till CPUn så man kan klocka lite.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wezter96:

Klarar den högsta på dark souls 3 eller hur högt går den? Tack alla ni för ni finns :3

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av morotis:

Kommer du bygga datorn själv förresten?

Det skulle jag nog klara

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av LugnaDig:

Klarar den högsta på dark souls 3 eller hur högt går den? Tack alla ni för ni finns :3

Skickades från m.sweclockers.com

ska du ha stabila 60 fps så kanske du behöver kika på r9 390 eller gtx 970. Det senare paketet hade en sådan, saknade dock cpu kylare där

Visa signatur

Intel i5 13600K- RTX 3060 - 32 GB Corsair Vengeance 3000 MHz DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Skulle dock hellre ta ett bra 450-500W nätagg och byta upp mig till en skylake med DDR4 istället. 750w nätagg är helt onödigt om man inte ska köra crossfire

Kan vara bra att kunna klocka i framtiden utan att byta nätagg... Dessutom skulle jag aldrig kört 390 med 450w, alldeles för tajt.

Köper hellre ett 750w guld o slipper byta på 8 år än 450w o behöva byta om ett par år....

Enligt mig är nätagget det sista man ska snåla på så vi tycker nog olika där

Permalänk
Medlem
Skrivet av RealPower:

Kan vara bra att kunna klocka i framtiden utan att byta nätagg... Dessutom skulle jag aldrig kört 390 med 450w, alldeles för tajt.

Köper hellre ett 750w guld o slipper byta på 8 år än 450w o behöva byta om ett par år....

Enligt mig är nätagget det sista man ska snåla på så vi tycker nog olika där

Inga problem att klocka på 500w heller, så länge det är ett bra agg. Där emot om du börjar slänga in crossfire osv. Nyare kort och cpuer blir mer och mer energieffektiva också, så jag tror inte man får några problem närmaste 5 åren. Jag har som du ser själv ett helt overkill nätagg, men det kommer från eran när jag körde Phenom II och SLI med tung överklockning, och även där var det säkert overkill.

EDIT: Just 3XX serien är dock rätt törstiga, så kanske skulle vänta på nästa gen som är runt knuten. I vilket fall som helst, så rekomenderar jag ts att köra socket 1151 med skylake istället, det skiljer så lite i pris nu så det knappt är någon mening med att köpa äldre plattformen. Han kan lägga till en hundring och köpa ett 600w nätagg om det känns mer bekvämt.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Inga problem att klocka på 500w heller, så länge det är ett bra agg. Där emot om du börjar slänga in crossfire osv. Nyare kort och cpuer blir mer och mer energieffektiva också, så jag tror inte man får några problem närmaste 5 åren. Jag har som du ser själv ett helt overkill nätagg, men det kommer från eran när jag körde Phenom II och SLI med tung överklockning, och även där var det säkert overkill.

EDIT: Just 3XX serien är dock rätt törstiga, så kanske skulle vänta på nästa gen som är runt knuten. I vilket fall som helst, så rekomenderar jag ts att köra socket 1151 med skylake istället, det skiljer så lite i pris nu så det knappt är någon mening med att köpa äldre plattformen. Han kan lägga till en hundring och köpa ett 600w nätagg om det känns mer bekvämt.

FSP hyper 500W är väl ett riktigt budgetagg, inte ens 80+ certifierat. Ett system med R9 390 kan utan vidare dra 450W+ med lite överklock. Jag tycker också det var väldigt tight med ett så tveksamt 500W agg.

Skulle helt klart lagt några hundralappar extra för ett EVGA GQ 650 eller 750 eller motsvarande. Då kan man nästan garanterat använda samma agg i nästa bygge också.

Visa signatur

FD Define R4 | ASUS Z170 Pro Gaming | Corsair RMx 550W | Intel Core i5 6600K + Noctua NH-U12S | ASUS GeForce GTX 960 4GB | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4

Permalänk
Medlem

Enligt min mening dumt val av nätaggregat (500w och omodulärt), ssd (har för mig att dess reviews överlag är relativt negativa)
Sen har du glömt kylare och chassit är också relativt. lågkvalitativt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jäger:

FSP hyper 500W är väl ett riktigt budgetagg, inte ens 80+ certifierat. Ett system med R9 390 kan utan vidare dra 450W+ med lite överklock. Jag tycker också det var väldigt tight med ett så tveksamt 500W agg.

Skulle helt klart lagt några hundralappar extra för ett EVGA GQ 650 eller 750 eller motsvarande. Då kan man nästan garanterat använda samma agg i nästa bygge också.

Det ska vara 80+ Bronze på det agget (miss av Inet). FSP gör bra agg generellt och är OEM tillverkare åt många andra märken. I swecs test drar ett överklockat system 445W i max load med ett fabriksöverklockat 390 samt en klockad 5930K som drar mycket mer än 6600K.
Håller med om att det kanske är något tight, ett 600W borde vara lagom med 390. Jag tänkte inte riktigt på att 390 är så pass törstigt som sagt. Är ju i princip ett hårt klockat 290 som i sig redan är törstigt.
http://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/10855?key=589d6195...

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Det ska vara 80+ Bronze på det agget (miss av Inet). FSP gör bra agg generellt och är OEM tillverkare åt många andra märken. I swecs test drar ett överklockat system 445W i max load med ett fabriksöverklockat 390 samt en klockad 5930K som drar mycket mer än 6600K.
Håller med om att det kanske är något tight, ett 600W borde vara lagom med 390. Jag tänkte inte riktigt på att 390 är så pass törstigt som sagt. Är ju i princip ett hårt klockat 290 som i sig redan är törstigt.
http://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/10855?key=589d6195...

Nae, det är inte 80+ certifierat. "Meets 85% Efficiency" som de själva skriver eller "med verkningsgrad över 85%" som Inet skriver är inte samma sak som bronze-certifierat och är bara vad de själva påstår. Men vi kan lämna det där eftersom vi är överens om att det finns bättre val till bygget

Visa signatur

FD Define R4 | ASUS Z170 Pro Gaming | Corsair RMx 550W | Intel Core i5 6600K + Noctua NH-U12S | ASUS GeForce GTX 960 4GB | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jäger:

Nae, det är inte 80+ certifierat. "Meets 85% Efficiency" som de själva skriver eller "med verkningsgrad över 85%" som Inet skriver är inte samma sak som bronze-certifierat och är bara vad de själva påstår. Men vi kan lämna det där eftersom vi är överens om att det finns bättre val till bygget

Ja de var minst sagt förvirrande om så är fallet, känga till FSP i detta fallet, står 80+ bronze på andra butiker tex CDON och står 80+ på hemsidan med:
http://fsp-europe.com/hyper-500w600700w/. Behöver inte betyda att det är dåligt dock, har väldigt bra erfarenhet av deras FSP 500-60APN 500W som jag byggt system med flera gånger. Tog Hyper agget för det såg ut att ha fler sladdar tillgängligt och 5 år garanti vs 1år på 500-60APN.

Men som sagt man får göra avvägningar själv också, huvudpunkten är att det är mer värt att gå över på skylake och ta lite billigare chassi och nätagg om man nu har så trång budget.'

EDIT: det verkar ju hålla vad de lovar i effektivitet i alla fall. Dock verkar FSP 500+60APN hålla mycket bättre. Brukar alltid rekomendera det senare i budgetbyggen, så kommer hålla mig till de ett tag fram över ser det ut som:
http://us.hardware.info/reviews/5777/4/500-550-watt-power-sup...

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Hej fina människor. Nu är jag hemma igen och under dagen kom jag på att jag kanske kan uppgradera min nuvarande dator.
Skriv om det är något mer jag ska söka upp om den men allt jag kan hitta är det som är skrivet längre ned. Jag vet att jag måste förbättra agget men kan inget mer.
Nätverksaggregat:
280W
100-240 V
Processor: (visar 4 stycken på enhetshanteraren men tror bara det är en)
Intel core i5 4460 CPU @3,20 GHz

12GB RAM

64 bitars
ACPI64 baserad processor

Grafikkort:
Nvida GeForce GTX 745

Diskenheter:
WDC WD10EZEX-08M2NA0

Styrenhet: (vet inte vad detta gör)
Intel(R) 8 Series/C220 chipset family SATS ACHI Controller

Permalänk
Medlem

Grafikkortet skulle behöva uppgraderas.
Begränsningen ligger på nätdelen och lite beroende på vad du har för chassi..

Gissar att det är en märkesdator?

Permalänk

Som @SUMITOMO säger så är det främst grafikkortet som bör uppgraderas, vilket förmodligen medför att du lär uppgradera ditt nätaggregat som är i klenaste laget.

För att se vilket grafikkort som kan vara aktuellt bör du hålla ögonen öppna efter benchmarks vilka bör dyka upp nu när spelet släppts.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

@SUMITOMO: Så om jag köper ett agg medd 500 W och GTX 960 ska allt fungera tillsammans?
http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar-... detta chassit har jag men fel pc

Permalänk
Medlem
Skrivet av LugnaDig:

@SUMITOMO: Så om jag köper ett agg medd 500 W och GTX 960 ska allt fungera tillsammans?
http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar-... detta chassit har jag men fel pc

Ja det fungerar.

Exempelvis

https://www.inet.se/produkt/6909982/fractal-design-integra-m-...
https://www.netonnet.se/art/komponenter/grafikkort/nvidia/evg...

Innan du köper grafikkort, kolla hur långt kort som får plats.
Så du inte beställer ett som är 295mm när du har 250mm utrymme.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LugnaDig:

@SUMITOMO: Så om jag köper ett agg medd 500 W och GTX 960 ska allt fungera tillsammans?
http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar-... detta chassit har jag men fel pc

Skrivet av SUMITOMO:

Ja det fungerar.

Exempelvis

https://www.inet.se/produkt/6909982/fractal-design-integra-m-...
https://www.netonnet.se/art/komponenter/grafikkort/nvidia/evg...

Innan du köper grafikkort, kolla hur långt kort som får plats.
Så du inte beställer ett som är 295mm när du har 250mm utrymme.

Kolla också att chassit faktiskt kör med ATX standard, finns ju de OEM tillverkare som kör med egna standarder så det inte går att byta nätagg utan att byta chassi, har dock ingen aning om ifall Lenovo är en av dessa.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Hedersmedlem

@LugnaDig *Trådar sammanfogade, trådstart redigerad*

Citat:

§3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Detta gäller oavsett om trådarna placeras i samma forumdel eller i olika forumdelar. Om en moderator har låst en tråd är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...