Corsair Carbide Air 540

Permalänk
Medlem

Corsair Air 540
Skapelsen är klar...Rätt så nöjd!
CPU-I7 3770K
M-Kort-P8H77-I
SSD-OCZ Vertex 4 2st
Ram-16
Pump-D5
CPU Block-Koolance 380i
GPU Block-EK
Reservoir-EK 140
Kylar-XSPC EX360 35mm-2st EK240 47mm
Fläktar 7st Cougar 120PWM 1st Cougar 140
Fittings-Monsoon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benno1:

Corsair Air 540
Skapelsen är klar...Rätt så nöjd!
CPU-I7 3770K
M-Kort-P8H77-I
SSD-OCZ Vertex 4 2st
Ram-16
Pump-D5
CPU Block-Koolance 380i
GPU Block-EK
Reservoir-EK 140
Kylar-XSPC EX360 35mm-2st EK240 47mm
Fläktar 7st Cougar 120PWM 1st Cougar 140
Fittings-Monsoon

http://i1273.photobucket.com/albums/y417/Dewwa1/7_zps6c98be46...

http://i1273.photobucket.com/albums/y417/Dewwa1/8_zps1baabbdc...

http://i1273.photobucket.com/albums/y417/Dewwa1/9_zps2ebb950d...

http://i1273.photobucket.com/albums/y417/Dewwa1/10_zpsa79798d...

http://i1273.photobucket.com/albums/y417/Dewwa1/11_zps271392f...

http://i1273.photobucket.com/albums/y417/Dewwa1/12_zpsccbff9d...

Mycket snyggt - Ger mig insperation till att börja bygga nytt. dock ska jag nog ha phanteks chassit men ska nog ha liknande din kylning med EK,cougar fläktar och orangea slangar och kopparfärkade anslutnigar

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Avstängd

Jag slog till på detta chassi fast det silvriga (grå enligt mig).

Visa signatur

Cyrix 686 - 166MHz, ASUS P5S-VM, 64MB ram, Matrox Mystique 4mb + Orchid Righteous Voodoo 2 3DFx 12MB 2x SLI, Quantum Fireball 1.28Gb, Quantum Bigfoot 6GB, Creative Soundblaster AWE32 8mb, 3Com 3C509B-TPC 10Mbit, Mitsumi CD-ROM 6x.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lakanman:

Jag slog till på detta chassi fast det silvriga (grå enligt mig).

Vad tycker du om det hittills? Framförallt temperaturer och ljudnivå?

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Avstängd

I mina öron låter det inte farligt men det är ju så olika vad man tycker är störande. Jag sitter ofta med hörlurar eller så har jag musik på i högtalare så jag tänker inte på det. Tempen är inget fel på. Så här ser det ut efter att datorn har stått igång hela dagen. Dock är det inte jättevarmt i rummet.

Visa signatur

Cyrix 686 - 166MHz, ASUS P5S-VM, 64MB ram, Matrox Mystique 4mb + Orchid Righteous Voodoo 2 3DFx 12MB 2x SLI, Quantum Fireball 1.28Gb, Quantum Bigfoot 6GB, Creative Soundblaster AWE32 8mb, 3Com 3C509B-TPC 10Mbit, Mitsumi CD-ROM 6x.

Permalänk

Noctua NH D15

får den nya noctua CPU-kylaren , nh D15 rum i Air 540? i videon säger Jonas att det får plats med cpu-kylare upp till 170mm och enligt noctuas sida är nh d15 165mm hög med fläkt. men sen finns det ju en höjd på själva CPUn och moderkortet också, är det inräknat eller inte? betyder det då att kylaren inte får plats?

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Köpte ett idag.
Skall beställa vatten kylningen i helgen och börja bygga om ungefär en vecka, kanske två? Beror på hur sakerna trillar in här.

Jag packade upp den idag och snokade lite för att se om vad som behöver göras...
* Plockade bort tre 2,5", lämnade en, där jag skall ha min SSD.
* Demonterade 5,25" buren, då jag inte skall ha någon optisk enhet i nästa dator. Samt att jag gillar det cleana utseendet.
(Eventuellt åker den i igen ifall jag skall ha synlig vatten reservoar där? Har inte bestämt mig ännu.)

En sak värd att nämna. För att ta bort 5,25" buren, måste man komma åt tumskruvar som sitter monterade framifrån. Så man måste ta bort plasten framför den högra kammaren. Det ser ut (Innifrån) som om det bara är att rycka loss den. Men se det är det inte! Då går det sönder, om man tar i... Sitter två små skruv som man hittar när man tagit bort främre fläkt galret.
Man kunde skippat de små skruvarna från fabrik, eller monterat med tumskruvarna från insidan, för att undvika missöden.
Nu klarade jag mej, men jag kan se att det kan bli ett problem.

* Bara två 3,5" platser?
Jag har tre diskar som skall in, men jag ser inget problem. Finns många lösningar, även om man inte skulle ha gamla vaggor liggandes.
Själv tänker jag, man kan antingen skruva igenom hålen ovanför nätdelen, ställa den tredje disken på högkant. (Ingen åverkan behövs.)
Eller en snyggare lösning, borra hål för tre-fyra diskar i 5,25" buren, då hamnar ju diskarna "åt rätt håll".

Det som stör mej mer, är att "hot swap" kontakternas kablar är alldeles för långa. Från där de sitter, skall SATA dras ca 15cm från den främre, och 25cm från den bakre, men båda är 50-60 cm, varför då? Även ström kablarna från dessa platser är på tok för långa. (De är ca 10cm kortare än SATA kablarna) de behöver ju inte ens räcka in i andra kammaren? Nät delen sitter ju precis där de kommer genom väggen!

Fläkt filters "vara, eller inte vara"...
Där uppe har jag tänkt täcka för med nått svart, så att luften kan gå "rätt väg", igenom chassiet! Inget problem där.
Man skulle kanske önskat ett filter vid nätdelen, ja! Men jag är ganska säker på att jag kan hitta nått som passar, med magneter...

Ingen ventilation i andra kammaren?
Nät delen suger ju ut luft. Den sitter inte monterad "flush" med dörren. Så den kommer garanterat att suga luft ur kammaren. Hålen i dörren är inte 100% heller, man har lämnat ett par rader då och då för att få lite motstånd. Genomtänkt, eller tur? vet ej men jag tror det funkar.
I kammaren där det sitter fläktar, kommer det troligtvis bli ett litet övertryck, så luften kommer även leta sej igenom kabelgenomföringar, bakom moderkortet osv till den oventilerade kammaren.

Vist skulle Corsair kunnat förse lådan med fillter i varenda hål, montera in ett par vaggor för hårddiskar, m.m. Men då skulle prislappen hamnat en femhundring högre och lådan skulle inte varit alls lika intressant.

Vem har 10 hårddiskar i sin dator idag?
Jag har två 3TB som kommer sitta i hotswap platserna med sina långa kablar.
Den tredje disken har jag kvar från tiden jag körde OS från hårddisk. Att den hamnade i nuvarande låda, var mest för att den fanns.
Jag tror faktiskt jag nöjer mej med min 256GB SSD över nätdelen, och två 3TB under moderkortet. Det kommer räcka långt.
Behöver jag fler diskar, får jag väl investera i en NAS.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

Finns det dammfilter kit att köpa till lådan, hittar bara DEMCiflex erbjudande på 1200:- plus frakt

Permalänk

Köpte detta chassi för några månader sedan och blev verkligen positivt förvånad över hur mycket som faktiskt får plats i den andra kammaren i form av kabeldragning. Jag älskar både hur enkelt man kan få det att se ut i den första kammaren då kabeldragningen i första kammaren är minimal samt att luftflödet är grymt.

Försöker man inbilla sig hur stort chassit är genom videor och bilder så blir man lätt vilseledd då det i mina ögon iaf. är mycket större än jag trodde det skulle vara även fast jag kände till måtten och hade kollat med måtten på skrivbordet. Jag har nu i efterhand insett att jag behöver ett större skrivbord.

Det var väldigt trevligt att bygga i då det fanns hur mycket plats som helst för kabelförvaring i den andra kammaren.
Bilder/video på kabeldragningen/förvaringen i den andra kammaren visar verkligen inte hela bilden då det verkligen finns plats för hur mycket som helst. Dock så måste jag hålla med Turbonisse om att det är synd att de bara finns två stycken platser för montering av 3,5'' hårddiskar i form av ''hotswap'' platserna vilka även har groteskt långa kablar för sin placering. Deras placering fungerar väldigt bra sett till dess utseende i mina ögon då det annars hade sett väldigt bart och tråkigt ut med det stora tomrummet som annars hade blivit över då jag bara har ett grafikkort just nu.
Det borde ha funnits plats for montering av hårddiskar ovanför 2,5'' burarna eller en möjlighet för montering i 5,25'' buren för att utnyttja allt de utrymme som finns. Även fast jag bara har 2st HDD's (SSD i andra kammaren som bootdrive) för massförvaring så tycker jag ändå att det kändes som en punkt som Corsair kunde ha gjort något åt.

Jag håller med Jonas om att det gärna hade fått följa med en fläkthub/kontroll då chassit ändå är optimerat för just luftkylda byggen och vissa moderkort som t.ex mitt nuvarande Asus Z97-P endast hade 2st fläktkontakter på moderkortet. (processorkylaren och bakre fläkten) Detta tvingade mig att koppla de två fläktarna i fronten genom molex splitters direkt till nätaggregatet vilket resulterade i att dessa går på konstant högvarv och låter mycket.
Det är också synd att det inte följde med dammfilter för nätaggregatet samt för insuget/utblåset i den första kammarens ovansida.

Mitt slutgiltiga betyg får bli 4/5 Kenta då detta chassi i det stora hela verkligen lever upp till dess ''Air'' betäckning med grymt luftflöde för optimal luftkylning genom den delade kammardesignen.

Visa signatur

| Asus Z97-P | i5-4690K | XFX R9 280X | 8GB Corsair XMS3 | 2x Samsung 1TB HDD | Samsung 840 EVO 120GB SSD | CM 212 EVO | CM G650M PSU |

Permalänk
Medlem

går det köpa till ett fläktfilter till nätagget? jag har 3 katter och blir mycket mycket damm så kravet är alla fläktarplatser ska ha dammfilter annars kommer ha en dammhög inne i datorn och det förkortar ner livslägnden på datorn.

Visa signatur

amd xp 2000+ | abit kx7-333R with USB 2.0 | 256 ddr pc-266 | WD 80 GB 7200 rpm + Maxtor 740-6L 60 GB 7200 rpm ata-133 + 4 120 GB i raid 1+0 | Inno3d Geforce 4 ti-4200 128 ddr | Memorexx dvd 16x48 | Artec 32x12x48 | PSU 350 watt (tyst) | Windows XP Proffesionell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Netforce:

går det köpa till ett fläktfilter till nätagget? jag har 3 katter och blir mycket mycket damm så kravet är alla fläktarplatser ska ha dammfilter annars kommer ha en dammhög inne i datorn och det förkortar ner livslägnden på datorn.

http://www.aquatuning.se/luftkylning/dammfilter/10821/silvers...

Har också 3 katter. Detta löste alla problem med eventuellt damm.
Smacka fast den på insidan av panelen. Done!

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

http://www.aquatuning.se/luftkylning/dammfilter/10821/silvers...

Har också 3 katter. Detta löste alla problem med eventuellt damm.
Smacka fast den på insidan av panelen. Done!

tack som fan precis det jag var ute efter.. vet du om et går montera de i taket med?

Visa signatur

amd xp 2000+ | abit kx7-333R with USB 2.0 | 256 ddr pc-266 | WD 80 GB 7200 rpm + Maxtor 740-6L 60 GB 7200 rpm ata-133 + 4 120 GB i raid 1+0 | Inno3d Geforce 4 ti-4200 128 ddr | Memorexx dvd 16x48 | Artec 32x12x48 | PSU 350 watt (tyst) | Windows XP Proffesionell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Netforce:

tack som fan precis det jag var ute efter.. vet du om et går montera de i taket med?

Behövs väl inte om du har fläktarna där som utblås? Meshen är rätt tät också va?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem

@Netforce:

Det är ett mellanrum mellan plast panelerna på 150mm, så ett 140mm filter borde lätt få plats. Plasten är ca 2mm tjock, så köp ett filter med tunna ramar, borde gå på.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!