Rykte: Nvidia Geforce GTX 1080 får GDDR5X – GTX 1070 stannar vid GDDR5

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av frankof:

Sverige/norden sväljer mera high end pc prylar per capita än t.ex USA, det är mycket medelmåttiga spel-pc i USA.

Jo men kollar man forum overclock.net och andra i USA så har sjuuuukt många Titan och annat.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tvelander:

Jo men kollar man forum overclock.net och andra i USA så har sjuuuukt många Titan och annat.

Generellt är det medelmåttiga spel-pc i USA. Forum som overclock.net är entusiastforum och inte något som representerar allmänheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Jo men kollar man forum overclock.net och andra i USA så har sjuuuukt många Titan och annat.

Det är klart, men jag har en del kontakt med "vanliga" spelare, och andelen som försöker använda någon typ av "media dator" till spel är förvånansvärt stor, det blir alltid lika grinigt när dom får höra att 15-20fps är vad du kan förvänta av en "surf" pc.

Swc hade en liten artikel för några år sedan om nordens benägenhet att nappa på high end prylar.
http://www.sweclockers.com/nyhet/14778-intel-allokerar-halfte...

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av frankof:

Det är klart, men jag har en del kontakt med "vanliga" spelare, och andelen som försöker använda någon typ av "media dator" till spel är förvånansvärt stor, det blir alltid lika grinigt när dom får höra att 15-20fps är vad du kan förvänta av en "surf" pc.

Swc hade en liten artikel för några år sedan om nordens benägenhet att nappa på high end prylar.
http://www.sweclockers.com/nyhet/14778-intel-allokerar-halfte...

Jo jag vet ^^ byggt typ för mycket datorer åt folk hjälper mycket folk i min omgivning och även kompisars kompisar etc...
Mycket folk vill ha för lite pengar

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Avstängd

Inte kollat igenom hela tråden så kanske redan någon nämnt, i alla fall så var jag och tittade nyss på wccftech och verkade lovande:

Citat:

In either case, with Pascal’s significant architectural improvements and very high frequency increase in mind. A 1920-2048 CUDA core GTX 1080 graphics card should end up being faster than a GTX 980 Ti. The performance delta should be reminiscent of what GTX 980 brought to the table when it launched compared to the GTX 780 Ti. A 15-20% performance increase at a lower price point. That being said the GTX 1070 should be the star of the lineup. Offering GTX 980 Ti comparable performance at a much more affordable price point, again similar to what the 970 delivered compared to the 780 Ti.

AMD’s Polaris GCN 4.0 architecture is purported to deliver similar gains over the company’s current GCN iteration, we’ll be detailing those in an upcoming architectural deep dive piece as well. Polaris 10 and Polaris 11 based cards, R9 490, 480 and 470 series, are also pegged for a June launch against Pascal. So we can’t wait to see both Pascal and Polaris in action this summer.

http://wccftech.com/rumor-nvidia-pascal-gtx-1080-gddr5x-gtx-1...

Permalänk
Medlem

Tror inte hoppet kommer vara så stort mellan 9xx och 10xx. Det brukar det inte vara mellan generationerna. Men ska bli kul att se. Tror jag kan sitta med mina 970s ett bra tag till.

Men 11xx eller 12xx kommer kanske kunna köra 4k med ordentliga fps. Då blir ett byte tänkbart.

Ps
Vet inte vad 10xx kommer heta så jag kör på samma namngiveri som vi är vana vid.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Vilket ytterst få kommer göra på de lägre korten.

Behövs ju inte direkt snabbare bandbredd om man inte ökar mängden heller

Visst här (Sweclockers) är 1440p vanligare än 1080p (om man går efter omröstningen i forumet), men det är försvinnande lite som spelar i såna upplösningar.

X70 kort skulle jag inte kalla för "lägre" det är väl övre mellanklassen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

X70 kort skulle jag inte kalla för "lägre" det är väl övre mellanklassen.

Mellanklass kanske, finns ju bara fem kort så nå övre mellanklass blir svårt imo.
750Ti, 960, 970, 980, 980Ti, Titan X
*70 korten har vad jag kan minnas aldrig haft kraften för att ligga i framkant gällande upplösning och inställningar. Därför jag kalla det för lägre kort. De brukar oftast precis vara nog för spel som kommit omkring lanseringen av kortet.

970 var ju dock enormt billiga, gick ju att hitta för 2000:-~ när de var nya (Tyskland).

Allt under det är ju inte gaming relaterad och presterar ju sämre än integrerat från Intel.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Skrivet av Bernd_P1:

låter mer och mer så att 10x0/Xx0 serien är igentligen bara Maxwell refresh med mindre ändringar än nåt helt nytt. men inget som förvåna mig igentligen. Tyckte det lät konstigt att plötsligt skulle allt bytas till HBM/2. kommer någ blir mer aktuellt med nästa generationen. men undra hur AMD kommer gjöra nu och om man kanske komma även slänga på HBM på mellanklass korten bara för att.

Var tidigt rykte som prata om en refresh. Få se om det kan stämma. Hittils verkar det gå åt det hållet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Var tidigt rykte som prata om en refresh. Få se om det kan stämma. Hittils verkar det gå åt det hållet.

Skickades från m.sweclockers.com

Finns det någon endaste indikation?

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Finns det någon endaste indikation?

Vad som sägs om prestandan (mer på energieffektivetet, än max prestanda), så verkar det vara så. Sen behöver det inte stämma helt. Dom tar garanterat det som är bra från maxwell.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Mellanklass kanske, finns ju bara fem kort så nå övre mellanklass blir svårt imo.
750Ti, 960, 970, 980, 980Ti, Titan X
*70 korten har vad jag kan minnas aldrig haft kraften för att ligga i framkant gällande upplösning och inställningar. Därför jag kalla det för lägre kort. De brukar oftast precis vara nog för spel som kommit omkring lanseringen av kortet.

970 var ju dock enormt billiga, gick ju att hitta för 2000:-~ när de var nya (Tyskland).

Allt under det är ju inte gaming relaterad och presterar ju sämre än integrerat från Intel.

Du glömde 950 samt att det finns 2GB resp. 4GB versioner utav några kort som är olika priser och även olika bra pga att 2GB inte räcker ofta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Vad som sägs om prestandan (mer på energieffektivetet, än max prestanda), så verkar det vara så. Sen behöver det inte stämma helt. Dom tar garanterat det som är bra från maxwell.

Skickades från m.sweclockers.com

Var har nVidia pratat så mycket om energieffektivitet att du fått det intrycket?
Vi har en fet indikator på att det inte bara är en refresh. Det är att kretsen heter GP104. Det är Pascal. Alltså en annan arkitektur än Maxwell, nVidia har pratat tillräckligt om vilka optimeringar och skillnader det är för att vi ska veta att det är en ny arkitektur i verkligheten också.
Säg en enda gång när nVidia sagt att något är en ny arkitektur men det inte är det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Jag tror seriöst inte att vilket minne de väljer på lägre kort kommer spela någon roll alls.

Bara kolla på 970 som är det vanligaste kortet på Steam även fast folk vet om bristerna i minnet där.
Antalet personer som ens går över 3GB vram i spel är försvinnande liten. Jag spelar i 2560x1440 och har precis gått över 2GB (spelar dock få nya värstingspel).
Är rädd för att behöva betala för 6/8GB nästa generation bara för att det är nästa säljknep.

Jag går över 4GB dagligen men man ska skilja på alokerat och vad som används. Dock kör jag det högre 1080p, fast spelar nyare spel och drar upp allehanda inställningar för att få gamla spel att se bättre ut, via t.ex nvidia inscpector. Ska inte dra upp 970 igen då jag blir så sur då.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.