Placering av komponenter vid montering av vattenkylning

Permalänk
Medlem

Placering av komponenter vid montering av vattenkylning

Hej, första inlägget här så har säkerligen missuppfattat några regler eller sådant men jag provar mig fram :)!

jag har haft funderingar på att montera vattenkylning i min dator, tror jag har allting hemma redan men har fastnat vid en punkt där jag inte vågar gå vidare utan råd, jag tänkte placera reservoaren långt ner medans kylaren är långt upp, då till min fundering, om jag då öppnar reservoaren för att fylla på eller dylikt, kommer inte vattnet vilja rusa ner ifrån kylaren o in i reservoaren o rinna över? samma tanke när jag väl stänger av vattenkylningen kommer inte luften förflyttas från reservoaren till kylaren då vattnet rinner ner?

Permalänk
Medlem

Jag hade försökt att ha reservoaren som den högsta punkten i loopen då den blir många gånger enklare att fylla samt att det då kommer pumpen aldrig gå torr när du fyller

Permalänk
Medlem

@Denolg:

Jag har funderat o funderat på det! o det är så jag kommer tvingas göra tyvärr om jag inte kommer på någon lösning, pumpen kommer ligga på samma nivå som reservoaren som min nuvarande planering ser ut så det borde funka, vill ju inte hålla på o fylla i radiatorn för där ser man ju ingenting

Permalänk
Medlem

Det finns ett flertal lådor där man har radiatorn i toppen , har en sån själv , och följdaktligen så hamnar radiatorn högre än reservoaren.

Jag vet inte hur det går för andra men jag har inga som helst problem att fylla på vätska och inte får jag in nån luft heller.

För att vätskan ska kunna rinna ner så måste luft kunna komma in och det går inte om du har både in och utlopp i reservoaren under vätskeytan i reservoaren

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk

Som sagt. Inga problem att ha reservoaren lägre än kylaren. Se bara till att pumpen får vatten direkt från reservoaren. Pga fysikens lagar kan inte vattnet rinna från kylaren och fylla reservoaren och sen rinna över. Om du inte öppnar ett annat luftningshål.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i7 8700K @ 5.0Ghz, MSI Z370 Gaming M5, MSI RTX2070 Armor,
Ballistix 16GB DDR4 3000MHz CL15, SSD Samsung 850 500GB,
EVGA Supernova G2 750W, Acer XF270HU,
Fractal Design Arc midi, Modifierat, Custom vattenkylning

Permalänk
Medlem

@asconakille: Men om man öppnar för att fylla på menar jag, då borde ju trycket försvinna o vattnet rusa ned, såg att det fanns kranar, kanske borde införskaffa en sådan så är problemet löst då stänger ja ju systemet innan ja fyller på vatten

Permalänk
Skrivet av locuz:

@asconakille: Men om man öppnar för att fylla på menar jag, då borde ju trycket försvinna o vattnet rusa ned, såg att det fanns kranar, kanske borde införskaffa en sådan så är problemet löst då stänger ja ju systemet innan ja fyller på vatten

Så länge du bara öppnar hålet där du fyller på vatten så kan inte vattnet ta sig ut.
Vattnet kommer med andra ord inte att sjunka från radiator ner i reservoaren.

Edit: kranarna brukar man bara använda när man ska tömma systemet.

Visa signatur

Intel i7 8700K @ 5.0Ghz, MSI Z370 Gaming M5, MSI RTX2070 Armor,
Ballistix 16GB DDR4 3000MHz CL15, SSD Samsung 850 500GB,
EVGA Supernova G2 750W, Acer XF270HU,
Fractal Design Arc midi, Modifierat, Custom vattenkylning

Permalänk
Visa signatur

Intel i7 8700K @ 5.0Ghz, MSI Z370 Gaming M5, MSI RTX2070 Armor,
Ballistix 16GB DDR4 3000MHz CL15, SSD Samsung 850 500GB,
EVGA Supernova G2 750W, Acer XF270HU,
Fractal Design Arc midi, Modifierat, Custom vattenkylning

Permalänk
Medlem

Antar att det är någonting jag missat, jag ser ju i filmen att vattnet rinner tillbaka men det verkar inte rinna över, så jag provar väl

Permalänk
Medlem

Jag har haft stor radiator i toppen pump med reservoar nere de funkar men man få se upp med att vattnet kan gå bakvägen.
Så ha koll medan du fyller på vätska .

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av locuz:

Antar att det är någonting jag missat, jag ser ju i filmen att vattnet rinner tillbaka men det verkar inte rinna över, så jag provar väl

Det går ned ett rör från toppen i res.
När nivån kommer till röret så kan ju inte luft längre sugas in.

Permalänk
Avstängd

kommer bli kanon de där.