Bör jag uppgradera nu eller sen (Pascal/polaris release)? (10k~) Updaterad!

Permalänk
Medlem

Bör jag uppgradera nu eller sen (Pascal/polaris release)? (10k~) Updaterad!

Hej!
Jag kan vara lite utdaterad vad gäller hårdvara, so bear with me.
Jag vill påpeka i förväg att jag är fullt medveten om att man inte vet hur nya grafikkort kommer prestera, men jag anser att det finns grunder för theorycracting.
TL;DR:
Bör jag uppgradera nu, eller bör jag vänta tålmodigt på nästa generation?
Budget: 10k~

Min dator är gammal. Pascal / polaris kanske inte blir mer prisvärda än nuvarande grafikkort. Iom att min dator är gammal vill jag uppdatera ASAP. Vore det värt att uppgradera datorn nu, med alla rabatter och deals, eller bör jag vänta på pascal / polaris trots att jag kanske inte ens kan få tag på gddr5x? Jag kommer troligen uppgradera igen om ett par år när HBM / Hbm 2 är mer etablerat och större.
Min budget är för nuvarande 10k, men om jag skulle behöva lägga en tusenlapp extra vore det inte hela världen om det vore ett stort hopp i prestanda.

Specs
Använder ett Gigabyte moderkort med pcie 2 x16, sata 3, usb 3, och sockel am3+.
AMD x4 Phenom II 965 3.4ghz black edition
Powercolor ATI/AMD 5850, klockat till 5870~ hastigheter. (1gb vram!)
8gb 1600mhz Ddr3 Ripjaw minnen (2x4gb)
128gb Intel SSD (släppt 2012, osäker på modell).
Fractal design r4 (denna vill jag återanvända)

Too short; didnt understand.
När jag såg att 1070 kommer att använda gddr5 undrade jag om det faktiskt är värt att vänta på pascal/Polaris. Jag tror att det finns information/rykten som kan hjälpa mig avgöra, men jag är inte så insatt längre.

  • Jag sitter här på en gammal burk som swec hjälpte mig sätta ihop för 6 år sen, med vissa nya delar.

  • Datorn är för närvarande för dålig för många spel, speciellt över steam link

  • Jag undrar huruvida ni tycker att det är värt att uppgradera förr eller senare, min budget är 10k~. (beror dock på var man hittar "sweetspoten" för pris/prestanda).

  • Just nu finns så många bra deals för utgående grafikkort att jag undrar om deras pris/prestanda just nu inte är otroligt låg?

  • Med ovanstående i åtanke, är det värt att vänta på polaris/pascal nu när nvidia troligen bara släpper x80 med Gddr5x?

  • Är skillnaden mellan Gddr5x och gddr5 stor? Det finns siffror som talar för att hur stor skillnad det kommer att bli, men är de verkligen så betydelsefeulla? Jag kommer troligen spela primärt på 1080p och en hel del över steam link (även den 1080p60fps, men den tar på prestandan).

  • Huruvida jag uppgraderar min skärm från 1080p60fps är för tillfället ytterst oklart.

  • Sist men itne minst, hur mycket brukar kort i 'GTX x80's prisklass kosta?

Som sagt, inte en typisk SweC tråd kanske, men jag vill göra mig förstådd
Jag är tacksam för er uppmärksamhet och era svar!

UPDATE: SE MIN SENASTE POST

Visa signatur

MainRig: RTX 3080 | Ryzen 7 7800x3d | 32GB DDR5 | Samsung 990 Pro | Fractal Design North
Konotorsskärmar: Acer predator XB271H + 2 nonames
TV (Och 4e pc-skärm): LG 77" Cs6 OLED
Ps5, Switch.

Permalänk
Medlem

@RollarN: Jag tycker såhär.

Eftersom din budget ligger kring 10k så kommer det nog inte bli aktuellt att köpa något av de nya korten. Deras priser gissar jag börjar kring 4-5k och uppåt, svårt att få in i en 10k budget.

Eftersom du spelar i 1080p 60Hz så räcker ett R9 390 fint och kostar lagom för en budget på ca 10k.
Köp din dator idag med ett R9 390 om du inte är intresserad av att vänta och köpa ett begagnat 390 eller 970 när de nya släpps för att spara lite pengar.

För ca 10-11k får du en bra dator som duger fint för dina behov i några år. Sen kan du köpa ett nytt grafikkort när nästa generation har blivit av med barnsjukdomar, kommer med HBM2 och större kärna, o.s.v som du var inne på.

Visa signatur

FD Define R4 | ASUS Z170 Pro Gaming | Corsair RMx 550W | Intel Core i5 6600K + Noctua NH-U12S | ASUS GeForce GTX 960 4GB | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av RollarN:

Hej!
Jag kan vara lite utdaterad vad gäller hårdvara, so bear with me.
Jag vill påpeka i förväg att jag är fullt medveten om att man inte vet hur nya grafikkort kommer prestera, men jag anser att det finns grunder för theorycracting.
TL;DR:
Bör jag uppgradera nu, eller bör jag vänta tålmodigt på nästa generation?
Budget: 10k~

Min dator är gammal. Pascal / polaris kanske inte blir mer prisvärda än nuvarande grafikkort. Iom att min dator är gammal vill jag uppdatera ASAP. Vore det värt att uppgradera datorn nu, med alla rabatter och deals, eller bör jag vänta på pascal / polaris trots att jag kanske inte ens kan få tag på gddr5x? Jag kommer troligen uppgradera igen om ett par år när HBM / Hbm 2 är mer etablerat och större.
Min budget är för nuvarande 10k, men om jag skulle behöva lägga en tusenlapp extra vore det inte hela världen om det vore ett stort hopp i prestanda.

Specs
Använder ett Gigabyte moderkort med pcie 2 x16, sata 3, usb 3, och sockel am3+.
AMD x4 Phenom II 965 3.4ghz black edition
Powercolor ATI/AMD 5850, klockat till 5870~ hastigheter. (1gb vram!)
8gb 1600mhz Ddr3 Ripjaw minnen (2x4gb)
128gb Intel SSD (släppt 2012, osäker på modell).
Fractal design r4 (denna vill jag återanvända)

Too short; didnt understand.
När jag såg att 1070 kommer att använda gddr5 undrade jag om det faktiskt är värt att vänta på pascal/Polaris. Jag tror att det finns information/rykten som kan hjälpa mig avgöra, men jag är inte så insatt längre.

  • Jag sitter här på en gammal burk som swec hjälpte mig sätta ihop för 6 år sen, med vissa nya delar.

  • Datorn är för närvarande för dålig för många spel, speciellt över steam link

  • Jag undrar huruvida ni tycker att det är värt att uppgradera förr eller senare, min budget är 10k~. (beror dock på var man hittar "sweetspoten" för pris/prestanda).

  • Just nu finns så många bra deals för utgående grafikkort att jag undrar om deras pris/prestanda just nu inte är otroligt låg?

  • Med ovanstående i åtanke, är det värt att vänta på polaris/pascal nu när nvidia troligen bara släpper x80 med Gddr5x?

  • Är skillnaden mellan Gddr5x och gddr5 stor? Det finns siffror som talar för att hur stor skillnad det kommer att bli, men är de verkligen så betydelsefeulla? Jag kommer troligen spela primärt på 1080p och en hel del över steam link (även den 1080p60fps, men den tar på prestandan).

  • Huruvida jag uppgraderar min skärm från 1080p60fps är för tillfället ytterst oklart.

  • Sist men itne minst, hur mycket brukar kort i 'GTX x80's prisklass kosta?

Som sagt, inte en typisk SweC tråd kanske, men jag vill göra mig förstådd
Jag är tacksam för er uppmärksamhet och era svar!

Vänta, priserna på dagens grafikkort lär droppa, frågan är väl bara om dom droppar precis vid release men det väl inte omöjligt att något pascal-kort går ner till 3000-3500kr precis efter lansering, beroende på vilka korta som blir de första.

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Medlem

Semi-update

Tack för era svar!
Min kompis erbjuder mig 2 st 570 för 1000kr. Är 570s i sli tillräckligt bra för att ja ska kunna bygga en dator runt dem? De har bara 1280mb ram så det är ju inte framtidssäkert, men jag planerar ju ändå att byta när hbm 2 har kommit. Köper jag en stabil i5a o 16 gb ram till dem måste jag ju få en relativt stor bang for the buck?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MainRig: RTX 3080 | Ryzen 7 7800x3d | 32GB DDR5 | Samsung 990 Pro | Fractal Design North
Konotorsskärmar: Acer predator XB271H + 2 nonames
TV (Och 4e pc-skärm): LG 77" Cs6 OLED
Ps5, Switch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RollarN:

Tack för era svar!
Min kompis erbjuder mig 2 st 570 för 1000kr. Är 570s i sli tillräckligt bra för att ja ska kunna bygga en dator runt dem? De har bara 1280mb ram så det är ju inte framtidssäkert, men jag planerar ju ändå att byta när hbm 2 har kommit. Köper jag en stabil i5a o 16 gb ram till dem måste jag ju få en relativt stor bang for the buck?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej 570 är inte bra i SLI för lite VRAM för de nyare spelen.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk

Vänta tills sommaren då ´Nvidia o Amd släppt sina nya kort, går att göra bra deals då. Du bör satts på att byta ut moderkort o cpu till något nytt oxå. Kanske ett uppgraderingspaket från inet.

Visa signatur

Main/Laptop: MSI GS30; CPU i7 4870HQ, RAM 1600 Mhz a 16Gb, GPU Radeon AMD RX 470 Sapphire/Intel Iris Pro Graphics 5200, Storage Primary; Intel 256 Gb x 2 Raid 0, Secondary: Samsung 512 Gb

Permalänk
Avstängd

@Jäger: vad ska han med 8 gig vram till i 1080?

Permalänk
Medlem
Skrivet av WildBee:

@Jäger: vad ska han med 8 gig vram till i 1080?

Jag har inte sagt att han behöver 8GB VRAM. Men R9 390 är det mest prisvärda grafikkortet idag som klarar alla dagens spel i 1080p 60Hz på high/ultra.

Visa signatur

FD Define R4 | ASUS Z170 Pro Gaming | Corsair RMx 550W | Intel Core i5 6600K + Noctua NH-U12S | ASUS GeForce GTX 960 4GB | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Nej 570 är inte bra i SLI för lite VRAM för de nyare spelen.

för att klargöra: köper jag dessa lär jag då lägga ner mindre pengar nu och mera pengar senare när den nyare tekniken har kommit.
Är två stycken 570s ändå inte värda i detta fall?
@Jäger: vore det inte värt att ta 570sen och sedan sadla om för en lägre budget och sedan uppgradera ordentligt om ett par år? Jag har inte bestämt mig än för hur mycket jag vill spendera och när.
jag är tacksam för era svar!

Visa signatur

MainRig: RTX 3080 | Ryzen 7 7800x3d | 32GB DDR5 | Samsung 990 Pro | Fractal Design North
Konotorsskärmar: Acer predator XB271H + 2 nonames
TV (Och 4e pc-skärm): LG 77" Cs6 OLED
Ps5, Switch.

Permalänk
Avstängd

Jag tror inte SLi fungerar över steam-link, så kolla upp det noga i så fall först. Har testat streama spel från min stationära med crossfire till min gaminglaptop (mest för skojs skull) och då använder den bara det ena grafikkortet.

Kanske finns nåt sätt att gå runt det då jag inte direkt lagt tid på att försöka få det att funka

Permalänk
Medlem

@Klubba: Det finns SLI support vad jag vet. Kan inte kolla upp för tillfället men om vi förutsätter att det går, vore det ett bra köp?
Jag kommer givet kolla upp detaljer vid första bästa tillfälle.

Visa signatur

MainRig: RTX 3080 | Ryzen 7 7800x3d | 32GB DDR5 | Samsung 990 Pro | Fractal Design North
Konotorsskärmar: Acer predator XB271H + 2 nonames
TV (Och 4e pc-skärm): LG 77" Cs6 OLED
Ps5, Switch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RollarN:

för att klargöra: köper jag dessa lär jag då lägga ner mindre pengar nu och mera pengar senare när den nyare tekniken har kommit.
Är två stycken 570s ändå inte värda i detta fall?
@Jäger: vore det inte värt att ta 570sen och sedan sadla om för en lägre budget och sedan uppgradera ordentligt om ett par år? Jag har inte bestämt mig än för hur mycket jag vill spendera och när.
jag är tacksam för era svar!

Nej ifall du ska spela nyare spel så är har GTX 570 för lite VRAM helt enkelt det vore bättre att köpa ett GTX 950 nytt går att få tag på för ca 1500 kr för och du kommer lätt kunna sälja det för 700-1000 kr när pascal kommer.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RollarN:

@Klubba: Det finns SLI support vad jag vet. Kan inte kolla upp för tillfället men om vi förutsätter att det går, vore det ett bra köp?
Jag kommer givet kolla upp detaljer vid första bästa tillfälle.

Jag hade inte köpt, vill man spendera en tusenlapp på ett grafikkort känns ett begagnat HD7970 som ett mycket bättre val

Permalänk
Medlem
Skrivet av RollarN:

för att klargöra: köper jag dessa lär jag då lägga ner mindre pengar nu och mera pengar senare när den nyare tekniken har kommit.
Är två stycken 570s ändå inte värda i detta fall?
@Jäger: vore det inte värt att ta 570sen och sedan sadla om för en lägre budget och sedan uppgradera ordentligt om ett par år? Jag har inte bestämt mig än för hur mycket jag vill spendera och när.
jag är tacksam för era svar!

Jag tycker nog också att 1000kr för 2st 570 känns lite dyrt. Jag sålde mina 2st 580 för lite mer än 1 år sedan för 1000kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RollarN:

Tack för era svar!
Min kompis erbjuder mig 2 st 570 för 1000kr. Är 570s i sli tillräckligt bra för att ja ska kunna bygga en dator runt dem? De har bara 1280mb ram så det är ju inte framtidssäkert, men jag planerar ju ändå att byta när hbm 2 har kommit. Köper jag en stabil i5a o 16 gb ram till dem måste jag ju få en relativt stor bang for the buck?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag skulle också avråda från att köpa 2x 570. Finns bättre alternativ begagnat, alt. nya kort för 1000-1500 som jag personligen hade satsat på i väntan på den nya generationen.

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Medlem

Vad ska jag köpa?

Tack för de snabba svaren!
Jag har bestämt mig för att köpa, frågan är bara vad.
Hur mycket behöver jag lägga ner på gfx kort för att klara allt på en okej nivå/högsta nivå? Hur värt vore det att lägga ner lite (1k~) just nu och uppdatera såfort nya hbm / hbm 2 kort kommer? Vad är mina alternativ?

Kan va värt att tänka på att spelbundles o dyl. kan uppskattas, då jag lär vilja ha nya spel för steam link. Jag tror dock inte att ny SSD behövs.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MainRig: RTX 3080 | Ryzen 7 7800x3d | 32GB DDR5 | Samsung 990 Pro | Fractal Design North
Konotorsskärmar: Acer predator XB271H + 2 nonames
TV (Och 4e pc-skärm): LG 77" Cs6 OLED
Ps5, Switch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RollarN:

Iom att min dator är gammal vill jag uppdatera ASAP.

Jag kommer troligen uppgradera igen om ett par år när HBM / Hbm 2 är mer etablerat och större.

Min budget är för nuvarande 10k, men om jag skulle behöva lägga en tusenlapp extra vore det inte hela världen om det vore ett stort hopp i prestanda.

Bra plan, kör på det.

Skrivet av RollarN:

@Jäger: vore det inte värt att ta 570sen och sedan sadla om för en lägre budget och sedan uppgradera ordentligt om ett par år? Jag har inte bestämt mig än för hur mycket jag vill spendera och när.
jag är tacksam för era svar!

Nej det tycker jag inte. Som andra har sagt har 570 för lite VRAM. Kommer inte vara kul att sitta på det i ett par år.

Jag tycker det är bättre att du tar ett "helt ok" grafikkort idag och ett nytt "helt ok" om ett par år än att ta nån trist budgetlösning idag som du får leva med ett par år för att ha råd med något overkill om ett par år.

Skrivet av RollarN:

Jag har bestämt mig för att köpa, frågan är bara vad.
Hur mycket behöver jag lägga ner på gfx kort för att klara allt på en okej nivå/högsta nivå?

960/380(x) kan spela det mesta på ok inställningar idag men kommer nog kännas lite klent om ett par år. 970/390(x) kan spela alla spel på high/ultra idag och lär hålla bra i ett par år i 1080p 60Hz.

Skrivet av RollarN:

Hur värt vore det att lägga ner lite (1k~) just nu och uppdatera såfort nya hbm / hbm 2 kort kommer? Vad är mina alternativ?

1080p i 60 Hz är inte superkrävande så du behöver inte vänta på nya kort för att få bättre prestanda än 390/970. Som du själv säger så vet vi ju inte mycket om varken prestanda eller pris på de nya korten, så hur värt det är att vänta är svårt att säga. Risken är att när pascal/polaris väl släpps så vill du säkert vänta på nästa upplaga som har snabbare minne och större kärna. Det kommer oftast finnas något runt hörnet att vänta på.

Kanske ger första upplagan av pascal/polaris 20% mer prestanda till 20% högre kostnad, då skulle jag inte säga att det varit särskilt värt att köpa grafikkort för 1k i väntan på det nya. Kanske ger det 30% mer prestanda till samma kostnad, då är det väl kanske värt att vänta på.

Ska du vänta i mer än 6 månader på att uppgradera skulle ju jag tycka det var värt att leva lite i nuet och ta ett kort som presterar vad du behöver idag.

Visa signatur

FD Define R4 | ASUS Z170 Pro Gaming | Corsair RMx 550W | Intel Core i5 6600K + Noctua NH-U12S | ASUS GeForce GTX 960 4GB | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av RollarN:

Hej!
Jag kan vara lite utdaterad vad gäller hårdvara, so bear with me.
Jag vill påpeka i förväg att jag är fullt medveten om att man inte vet hur nya grafikkort kommer prestera, men jag anser att det finns grunder för theorycracting.
TL;DR:
Bör jag uppgradera nu, eller bör jag vänta tålmodigt på nästa generation?
Budget: 10k~

Min dator är gammal. Pascal / polaris kanske inte blir mer prisvärda än nuvarande grafikkort. Iom att min dator är gammal vill jag uppdatera ASAP. Vore det värt att uppgradera datorn nu, med alla rabatter och deals, eller bör jag vänta på pascal / polaris trots att jag kanske inte ens kan få tag på gddr5x? Jag kommer troligen uppgradera igen om ett par år när HBM / Hbm 2 är mer etablerat och större.
Min budget är för nuvarande 10k, men om jag skulle behöva lägga en tusenlapp extra vore det inte hela världen om det vore ett stort hopp i prestanda.

Specs
Använder ett Gigabyte moderkort med pcie 2 x16, sata 3, usb 3, och sockel am3+.
AMD x4 Phenom II 965 3.4ghz black edition
Powercolor ATI/AMD 5850, klockat till 5870~ hastigheter. (1gb vram!)
8gb 1600mhz Ddr3 Ripjaw minnen (2x4gb)
128gb Intel SSD (släppt 2012, osäker på modell).
Fractal design r4 (denna vill jag återanvända)

Too short; didnt understand.
När jag såg att 1070 kommer att använda gddr5 undrade jag om det faktiskt är värt att vänta på pascal/Polaris. Jag tror att det finns information/rykten som kan hjälpa mig avgöra, men jag är inte så insatt längre.

  • Jag sitter här på en gammal burk som swec hjälpte mig sätta ihop för 6 år sen, med vissa nya delar.

  • Datorn är för närvarande för dålig för många spel, speciellt över steam link

  • Jag undrar huruvida ni tycker att det är värt att uppgradera förr eller senare, min budget är 10k~. (beror dock på var man hittar "sweetspoten" för pris/prestanda).

  • Just nu finns så många bra deals för utgående grafikkort att jag undrar om deras pris/prestanda just nu inte är otroligt låg?

  • Med ovanstående i åtanke, är det värt att vänta på polaris/pascal nu när nvidia troligen bara släpper x80 med Gddr5x?

  • Är skillnaden mellan Gddr5x och gddr5 stor? Det finns siffror som talar för att hur stor skillnad det kommer att bli, men är de verkligen så betydelsefeulla? Jag kommer troligen spela primärt på 1080p och en hel del över steam link (även den 1080p60fps, men den tar på prestandan).

  • Huruvida jag uppgraderar min skärm från 1080p60fps är för tillfället ytterst oklart.

  • Sist men itne minst, hur mycket brukar kort i 'GTX x80's prisklass kosta?

Som sagt, inte en typisk SweC tråd kanske, men jag vill göra mig förstådd
Jag är tacksam för er uppmärksamhet och era svar!

UPDATE: SE MIN SENASTE POST

Alltså även om din cpu är antik, så hänger den med litegrann. Varför inte köpa ett bra grafikkort nu, och moderkort och annat senare?

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av RollarN:

Tack för de snabba svaren!
Jag har bestämt mig för att köpa, frågan är bara vad.
Hur mycket behöver jag lägga ner på gfx kort för att klara allt på en okej nivå/högsta nivå? Hur värt vore det att lägga ner lite (1k~) just nu och uppdatera såfort nya hbm / hbm 2 kort kommer? Vad är mina alternativ?

Kan va värt att tänka på att spelbundles o dyl. kan uppskattas, då jag lär vilja ha nya spel för steam link. Jag tror dock inte att ny SSD behövs.

Skickades från m.sweclockers.com

köp ett GTX 570 för 300kr som är max vad det är värda idag av din kompis och kör med det tills du har råd att köpa lite dyrare dator när allt det nya har kommit på marknaden.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk

Om du köper två GtX 570 nu kommer du ju kunna spela på högre inställningar än vad du kan idag men de är väldigt begränsade pga sin dåliga mängd Vram. Om du får båda för typ 500kr totalt så slå till och byt sedan när HBM 2 korten kommer. Mer är de inte värda enligt mig. Annars tycker jag du ska satsa på dagens typ r9 390+ eller GTX 980 + Oavsett om du väljer AMD eller Nvidia kommer du nog kunna hitta ett extra och köra SLI/crossfire billigt till hösten eftersom många kommer byta.

Skrivet av WildBee:

@Jäger: vad ska han med 8 gig vram till i 1080?

Det är ju aldrig en nackdel med mer Vram och vem vet man kanske byter till en mer högupplöst skärm innan det är dags att byta grafikkort igen eller så kommer något spel som behöver mer än 4 GB.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Tacksam för svaren!
@serverfel: Jag kan ha fel, men mb / cpu / ram marknaden lär väl inte utvecklas något enormt de närmsta månaderna? eller? såvitt jag vet så går de såpass långsamt framåt att man lika gärna kan köpa ordentliga bitar i den kategorin nu ist för sen.
@Jäger: Ja det finns sannerligen alltid något att vänta på, men just nu är det kanske 2månader~ tills det kommer nya kort i de högre prisklasserna, och rätt snart kommer även hbm med 16nm, och då lär väl ändå pris/prestanda "peaka" för ett tag? Jag kan ju självfallet ha fel.

Såvida jag inte nu har fel, så lutar det starkt mot att köpa en bra dator nu som klarar allt i ett par år och sen kan byta grafikkort ut när nyare grafikkort kort kommer med hbm o dyl. skulle jag ha fel är jag ännu lite osäker. Kanske bara köpa nytt gfx kort?
På tal om grafikkort känner jag att jag har missat att fråga om en faktor. Iom att jag har steam link så är inte min Eizo Foris 2333 med IPS panel lika värd längre

  • Hur värt vore det att införskaffa en ny skärm i dagsläget? kommer ny teknik snart?

  • är G-sync / Freesync relevanta?

  • ^(Om ja): G-sync och FreeSync lär väl fortfarande vara proprietära och jag antar att de inte lär ersättas inom de närmsta åren?

Såvida inte ny skärmteknik kommer snart, så överväger jag att köpa en snabbare skärm. Frågan är om jag bör ta hänsyn till nvidia / g-sync? Det vore ju skönt att köpa ny skärm snart, men vore mindre nice att "låsa sig" innan hbm 1 / 2 ens har kommit.
Köper jag ny skärm lär jag troligen lägga ner mer pengar på grafikkort för att utnyttja frekvensen.

Visa signatur

MainRig: RTX 3080 | Ryzen 7 7800x3d | 32GB DDR5 | Samsung 990 Pro | Fractal Design North
Konotorsskärmar: Acer predator XB271H + 2 nonames
TV (Och 4e pc-skärm): LG 77" Cs6 OLED
Ps5, Switch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RollarN:

Tacksam för svaren!
@serverfel: Jag kan ha fel, men mb / cpu / ram marknaden lär väl inte utvecklas något enormt de närmsta månaderna? eller? såvitt jag vet så går de såpass långsamt framåt att man lika gärna kan köpa ordentliga bitar i den kategorin nu ist för sen.
@Jäger: Ja det finns sannerligen alltid något att vänta på, men just nu är det kanske 2månader~ tills det kommer nya kort i de högre prisklasserna, och rätt snart kommer även hbm med 16nm, och då lär väl ändå pris/prestanda "peaka" för ett tag? Jag kan ju självfallet ha fel.

Såvida jag inte nu har fel, så lutar det starkt mot att köpa en bra dator nu som klarar allt i ett par år och sen kan byta grafikkort ut när nyare grafikkort kort kommer med hbm o dyl. skulle jag ha fel är jag ännu lite osäker. Kanske bara köpa nytt gfx kort?
På tal om grafikkort känner jag att jag har missat att fråga om en faktor. Iom att jag har steam link så är inte min Eizo Foris 2333 med IPS panel lika värd längre

  • Hur värt vore det att införskaffa en ny skärm i dagsläget? kommer ny teknik snart?

  • är G-sync / Freesync relevanta?

  • ^(Om ja): G-sync och FreeSync lär väl fortfarande vara proprietära och jag antar att de inte lär ersättas inom de närmsta åren?

Såvida inte ny skärmteknik kommer snart, så överväger jag att köpa en snabbare skärm. Frågan är om jag bör ta hänsyn till nvidia / g-sync? Det vore ju skönt att köpa ny skärm snart, men vore mindre nice att "låsa sig" innan hbm 1 / 2 ens har kommit.
Köper jag ny skärm lär jag troligen lägga ner mer pengar på grafikkort för att utnyttja frekvensen.

Sant. Men om du ska handla samtliga komponenter nu, så får du kanske inte så mycket för 10k. Å andra sidan så beror det naturligtvis på kraven du har. Fundera på om de spel du ska spela kräver mycket utav cpu eller gpu. Barnen där hemma klarar sig skitbra med mina gamla cpuer och nyare grafikkort.

Förr eller senare så får du ju ändå köpa cpu i och för sig. Så du gör så klart som du vill. Men hade jag varit du hade jag köpt en bra gpu som möjligör att jag kan spela de flesta spelen flytande. Sen hade jag köpt en riktigt bra cou/moderkort minne sen när jag sparat. För 10000 hade jag inte fått en komplett dator som jag varit helt nöjd med. Inte ny i alla fall. Fast sen är jag snobbigare än gemene man kanske.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

@serverfel: Meh, olika människor med olika krav. förstår helt klart hur du menar dock.
Jag är inte helt säker exakt på hur jag gör men jag har en ganska bra uppfattning.

Finns det f.ö. någon vettig själ som skulle kunna säga vad delen heter som håller fläktar på ens CPU heatsink?
jag har för tillfället begränsade möjligheter att byta cpu fläkt då jag inte har något att fästa dem i, men jag förstår inte var jag köper nya för jag vet inte vad de heter.

Visa signatur

MainRig: RTX 3080 | Ryzen 7 7800x3d | 32GB DDR5 | Samsung 990 Pro | Fractal Design North
Konotorsskärmar: Acer predator XB271H + 2 nonames
TV (Och 4e pc-skärm): LG 77" Cs6 OLED
Ps5, Switch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Sant. Men om du ska handla samtliga komponenter nu, så får du kanske inte så mycket för 10k. Å andra sidan så beror det naturligtvis på kraven du har. Fundera på om de spel du ska spela kräver mycket utav cpu eller gpu. Barnen där hemma klarar sig skitbra med mina gamla cpuer och nyare grafikkort.

Förr eller senare så får du ju ändå köpa cpu i och för sig. Så du gör så klart som du vill. Men hade jag varit du hade jag köpt en bra gpu som möjligör att jag kan spela de flesta spelen flytande. Sen hade jag köpt en riktigt bra cou/moderkort minne sen när jag sparat. För 10000 hade jag inte fått en komplett dator som jag varit helt nöjd med. Inte ny i alla fall. Fast sen är jag snobbigare än gemene man kanske.

Skickades från m.sweclockers.com

Har man redan lagring, chassi och OS samt bygger själv får man en bra dator för 10k.

6700k, R9 390, 16GB ram, ett bra 750W nätagg och ett bra moderkort kostar ungefär 10k.
T ex: http://www.prisjakt.nu/list.php?l=3078831&view=o

Visa signatur

FD Define R4 | ASUS Z170 Pro Gaming | Corsair RMx 550W | Intel Core i5 6600K + Noctua NH-U12S | ASUS GeForce GTX 960 4GB | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av RollarN:

Tacksam för svaren!
@serverfel: Jag kan ha fel, men mb / cpu / ram marknaden lär väl inte utvecklas något enormt de närmsta månaderna? eller? såvitt jag vet så går de såpass långsamt framåt att man lika gärna kan köpa ordentliga bitar i den kategorin nu ist för sen.
@Jäger: Ja det finns sannerligen alltid något att vänta på, men just nu är det kanske 2månader~ tills det kommer nya kort i de högre prisklasserna, och rätt snart kommer även hbm med 16nm, och då lär väl ändå pris/prestanda "peaka" för ett tag? Jag kan ju självfallet ha fel.

Såvida jag inte nu har fel, så lutar det starkt mot att köpa en bra dator nu som klarar allt i ett par år och sen kan byta grafikkort ut när nyare grafikkort kort kommer med hbm o dyl. skulle jag ha fel är jag ännu lite osäker. Kanske bara köpa nytt gfx kort?
På tal om grafikkort känner jag att jag har missat att fråga om en faktor. Iom att jag har steam link så är inte min Eizo Foris 2333 med IPS panel lika värd längre

  • Hur värt vore det att införskaffa en ny skärm i dagsläget? kommer ny teknik snart?

  • är G-sync / Freesync relevanta?

  • ^(Om ja): G-sync och FreeSync lär väl fortfarande vara proprietära och jag antar att de inte lär ersättas inom de närmsta åren?

Såvida inte ny skärmteknik kommer snart, så överväger jag att köpa en snabbare skärm. Frågan är om jag bör ta hänsyn till nvidia / g-sync? Det vore ju skönt att köpa ny skärm snart, men vore mindre nice att "låsa sig" innan hbm 1 / 2 ens har kommit.
Köper jag ny skärm lär jag troligen lägga ner mer pengar på grafikkort för att utnyttja frekvensen.

tycker att freesync är helt fantastiskt. satt och spelade wow igår. jag hade 100 fps och tyckte att det kändes ryckigt ändå. när jag kikade på uppdateringsfrekvensen på skärmen så var den minsann fast på 143hz så jag tabbade ur och in igen (får göra det för att få fullscreen istället för borderless när jag startar wow av någon anledning och hade glömt göra det innan) så freesync gick igång så var det mjukt och trevligt igen. något som kan ses som en stor nackdel med freesync är att det kräver fullscreen för att fungera, man kan därmed inte köra i borderless. g-sync fungerar i borderless.

144hz är en mycket bättre upplevelse än 60hz, och 144hz freesync är en ännu bättre upplevelse.

att man låser in sig är också en stor nackdel med båda teknikerna. det är tråkigt men så det ser ut i dagsläget.

en skärm som mg279q som jag har är otroligt trevligt att ha. du får allt: hög upplösning, hög uppdateringsfrekvens, en ips-panel och g-sync eller freesync. du får dock tyvärr betala därefter och de är verkligen inte lättdrivna i de senaste tyngsta spelen på höga grafikinställningar.

Permalänk
Medlem

@Jäger: det där ser rätt bra ut, dock har jag en cm hyper 212 evo kylare redan, allt jag behöver är en fläkt och ett par nya "fläkthållare".
har nåra slutgiltiga frågor dock, kan man köpa fläkthållare/klammrar separat? För jag har en nf f12a, men jag fuckade upp vid montering och nu vibrerar den rätt mycket (Troligen för att jag inte använde gummiplattorna som kom med 212an..). Hålen är förstörda av skruvar och den kan inte ens användas som "push" pga det. bara pull / exhaust.

Skulle jag kunna lösa detta simpelt genom att köpa fläkthållare nånstans + fläkt, eller måste jag köpa en helt ny kylare också?
Jag kan påpeka att om jag ska ha en ny kylare prioriterar jag tystnad över temperatur!
Räknar prisjakt in eventuella rabatter/kampanjer, eller bör jag dubbelkolla själv efter dessa?
Jag överklockar inte, och jag spelar mestadels. är i7 ändå värt det? Att överklocka cpu lär väl inte vara aktuellt för mig med en sådan dator de närmsta åren? Jag kan ju lära mig OCa, men skulle föredra att hålla det simpelt

@versions: okej, det låter ju lovande, men jag antar att jag väntar med att uppgradera skärm tills jag har ett ny grafikkort och kan bestämma därefter. Drygt attt man inte kan köpa g-sync / freesync separat.

Visa signatur

MainRig: RTX 3080 | Ryzen 7 7800x3d | 32GB DDR5 | Samsung 990 Pro | Fractal Design North
Konotorsskärmar: Acer predator XB271H + 2 nonames
TV (Och 4e pc-skärm): LG 77" Cs6 OLED
Ps5, Switch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RollarN:

@Jäger: det där ser rätt bra ut, dock har jag en cm hyper 212 evo kylare redan, allt jag behöver är en fläkt och ett par nya "fläkthållare".
har nåra slutgiltiga frågor dock, kan man köpa fläkthållare/klammrar separat? För jag har en nf f12a, men jag fuckade upp vid montering och nu vibrerar den rätt mycket (Troligen för att jag inte använde gummiplattorna som kom med 212an..). Hålen är förstörda av skruvar och den kan inte ens användas som "push" pga det. bara pull / exhaust.

Skulle jag kunna lösa detta simpelt genom att köpa fläkthållare nånstans + fläkt, eller måste jag köpa en helt ny kylare också?

Det finns säkert reservdelar att köpa direkt från cooler master. Du kan alltid fråga cooler master support hur du får tag i dem och vad de kostar. En ny kylare kostar bara 350 kr dock så jag tror inte du kan spara så mycket på att köpa en ny fläkt och fläkthållare.

Beroende på exakt hur kylaren ser ut så är det ju inte omöjligt att du kan göra nån hemmalösning för att få fast valfri fläkt på kylartornet annars.

Skrivet av RollarN:

Jag kan påpeka att om jag ska ha en ny kylare prioriterar jag tystnad över temperatur!

CM hyper 212 evo är en bra kylare och ska vara förhållandevis tyst. Du borde veta själv om du tycker att den duger? Pure rock har liknande prestanda och ljudnivå till samma pris.

Annars är Noctua välkända för bra kvalité och har bland de allra bästa "luftflöde i förhållande till ljudnivå" du kan köpa. De skickar ny fästanordning gratis om du i framtiden byter moderkort där gamla fästen inte passar osv. Men de kostar också lite mer.

Skrivet av RollarN:

Räknar prisjakt in eventuella rabatter/kampanjer, eller bör jag dubbelkolla själv efter dessa?

Ja Prisjakt brukar räkna in rabatter och kampanjer. Dock inte paketpris eller bundles, och kan även missa erbjudanden som kräver rabattkoder och liknande. Så alltid bra att dubbelkolla.

Skrivet av RollarN:

Jag överklockar inte, och jag spelar mestadels. är i7 ändå värt det? Att överklocka cpu lär väl inte vara aktuellt för mig med en sådan dator de närmsta åren? Jag kan ju lära mig OCa, men skulle föredra att hålla det simpelt

Generellt tycker jag att man ska ta ett grafikkort som har "lagom" med prestanda för ens behov och kanske lite extra och sen lägga så mycket man har råd med på processorn. Grafikkortet åldras snabbare och är lättare att byta ut. I längden är det förmodligen värt med i7 om du har råd, då den hänger med längre. När du så småningom uppgraderar grafikkortet slipper du förmodligen byta CPU/moderkort i samma veva. Idag ger det inte så mycket mer spelprestanda dock.

Visa signatur

FD Define R4 | ASUS Z170 Pro Gaming | Corsair RMx 550W | Intel Core i5 6600K + Noctua NH-U12S | ASUS GeForce GTX 960 4GB | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4

Permalänk
Medlem

6700k har högre frekvens än 6600k, 4,0-4,2ghz mot 3,5-3,9ghz. 6700k drar därmed ifrån lite mer från 6600k än normalt när de inte överklockas.

det är annars busenkelt att knappa in en enklare överklockning på ~4,5ghz, och är det ändå mer än man vill så kan de flesta moderkort göra detta automatiskt någorlunda bra.

Permalänk
Medlem

För 10k nu kan du få en dator med i5 6600k, 16gb ram samt ett Fury nano eller vanligt Fury om du väljer moderkort,chassi,nätagg,ssd smart.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

@versions: Jovisst, men är prisskillnaden värt det?
Hur står sig gtx 970 mot r9 390? De har ju ungefär samma prisklass men 970n har betydligt fler bundles, bl.a. den från Webhallen, sen kan man ju sälja spelen / ssd'n. kollar jag gpuboss verkar 970 vinna, men 390 anses vara starkare?
Jag antar att det är ovärt att hålla på med Amazon för att göra ett billigare köp?
Har jag missat något? annars känns det som att jag har all information jag behöver.
Är inte 750w lite att ta i för mina ändamål? jag planerar inte att köra sli / xfire.

Tack så mycket!

Visa signatur

MainRig: RTX 3080 | Ryzen 7 7800x3d | 32GB DDR5 | Samsung 990 Pro | Fractal Design North
Konotorsskärmar: Acer predator XB271H + 2 nonames
TV (Och 4e pc-skärm): LG 77" Cs6 OLED
Ps5, Switch.