Valve gör uppdaterad Steam Controller

Permalänk
Melding Plague

Valve gör uppdaterad Steam Controller

Speljätten Valve lyssnar på kritiken och arbetar på en uppdaterad version av Steam Controller, där fokus ligger på förbättrat utseende och känsla.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Blev rädd och trodde att min helt nya steam controller skulle bli uråldrig först, jag är väldigt nöjd med den så jag tror inte att jag kommer behöva den nya revisionen om den kommer ut snart

Visa signatur

ASUS PRIME X570, Ryzen 5900x, 32GB 3200MHz, RTX 3080, Corsair SF600, Samsung 980 PRO 2TB

Permalänk
Inaktiv

Gillar kontrollen, även om den är lite väl plastig i vissa delar. Det som imponerar mest är konfigurationsmöjligheterna och att man för spelen kan gå in och se andra användares inställningar för ett specifikt spel och ladda ner dom till sin kontroll. Inställningsmöjligheterna för egen hand kan jag nog bara beskriva som utomordentligt bra. Det enda negativa är att det kan finnas för mycket att ställa in för perfektionisten som inte kan låta bli att pilla på alla settings.

En speciell kontroll helt klart, men för klassiska tredjepersonsspel (Ass Creed etc) tycker jag att 360ns kontroll är helt klart bättre, men för allt annat funkar det bra (ej fps såklart). Speciellt om vi tänker på ersättare för mus åt peka klicka spel som Civ etc.

Permalänk
Medlem

Dags att suga ur mer cash mao.

Varför säljs den inte via andra butiker? Inte ens sony/microsoft/Nintendo har så strikta regleringar på var hårdvaran säljs.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon4992:

Gillar kontrollen, även om den är lite väl plastig i vissa delar. Det som imponerar mest är konfigurationsmöjligheterna och att man för spelen kan gå in och se andra användares inställningar för ett specifikt spel och ladda ner dom till sin kontroll. Inställningsmöjligheterna för egen hand kan jag nog bara beskriva som utomordentligt bra. Det enda negativa är att det kan finnas för mycket att ställa in för perfektionisten som inte kan låta bli att pilla på alla settings.

En speciell kontroll helt klart, men för klassiska andrapersonspel tycker jag att 360ns kontroll är helt klart bättre, men för allt annat funkar det bra (ej fps såklart). Speciellt om vi tänker på ersättare för mus åt peka klicka spel som Civ etc.

Finns det ens några spel i andra-person vy????

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av biorrith:

Finns det ens några spel i andra-person vy????

haha tredjeperson ska det såklart vara

Permalänk
Medlem

Trevligt, ogillade kontrollen först men efter halva Fallout 3 började jag förstå mig på den, nu är det min favvokontroll av alla.

Permalänk
Medlem

Bästa kontrollen någonsin skulle jag säga.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Dags att suga ur mer cash mao.

Varför säljs den inte via andra butiker? Inte ens sony/microsoft/Nintendo har så strikta regleringar på var hårdvaran säljs.

Skickades från m.sweclockers.com

Strikta? Snarare har de inga större partier på kontrollern och då säljer via Steam istället för att bygga upp lager för varje region. Speciellt med tanke på att specen är så öppna och folk kan printa dessa hemma om de så vill.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon4992:

haha tredjeperson ska det såklart vara

Andrapersons perspektiv vore ju rätt fräckt. Ungefär som kill-cam. Lite svårt att sikta med skjutvapen kanske. 😜😀

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Dags att suga ur mer cash mao.

Varför säljs den inte via andra butiker? Inte ens sony/microsoft/Nintendo har så strikta regleringar på var hårdvaran säljs.

Skickades från m.sweclockers.com

Handkontrollen säljs på Game Stop, en kedja jag misstänker att Valve har valt för för ganska omfattande täcka tillgängligheten i stora delar av Europa. Däremot tror jag att det är ytterst svårt för Valve att göra en global export av deras egna hårdvara. Andra företag, så som Sony, Microsoft och Nintendo har en lång historik av lokala distributörer i massor av länder (på en global nivå). Bergsala är ett exempel på en sådan distributör som har försett Sverige med Nintendo-produkter sedan 80-talet. Valve släppte sin första fysiska produkt officiellt för fem månader sedan. Tycker inte att vi ska vara allt för hårda mot dem. Den blir nog mer tillgänglig tids nog, men det behövs skapas en större efterfrågan efter dem och valve måste knyta fler kedjor och ha större distribution.

Sedan tror jag inte att Valve gör detta för att "suga ut pengar". Steam Controller är något de "vill göra", dessutom tror jag snarare att enheten faller under kategorin "kostnad" snarare än regelrätt inkomst. De har fått tillbaka massor med feedback för att göra en bättre kontroll, inget konstigt med det, och jag tror att det kommer att se ut så i flera iterationer framöver.

Jag kände på kontrollen på GameStop och blev faktiskt helt förfärad av kvalitetskänslan, jag hade jättehögt förtroende för kontrollen, men den kändes så lätt och plastig varav de värsta punkterna var den korta slaglängden på LT och RT (som omöjligt kan erbjuda precision i t.ex. bilspel), det tunga/ihåliga "klicket" på handtags-knapparna. sist men inte minst, högglans. Ifall man nu ska ha det på handkontroller, ha det på ställen där man inte är på och fingrar hela tiden. Så jag ser med glädje fram emot en "new and improved" kontroll, för jag tror verkligen att touch-pads och gyro är bättre för 3D-spel än två analoga spakar.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem

Är denna automatiskt kompatibel med alla spel som har stöd för 360-kontrollern? Älskar mina 360 dosor, men de är dåliga när det gäller 2D-plattform tyvärr.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Finns det ens några spel i andra-person vy????

...

Möjligen "sightjack" abilityn i Siren spelen på PS2
(ovanligt med spel man ser från motspelarens vy!)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peterboxy:

Trevligt, ogillade kontrollen först men efter halva Fallout 3 började jag förstå mig på den, nu är det min favvokontroll av alla.

Funderar på att prova den. Har både haft ett xbox och xbox360 och hatar xbox kontrollen lika mycket nu som då till FPS. Helt .. jävla .. värdelöst då mus+tangentbord är överlägset. Finns ingen feeling över huvudtaget att sikta med en joystick.

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Entusiast
Skrivet av BrottOchStraff:

Är denna automatiskt kompatibel med alla spel som har stöd för 360-kontrollern? Älskar mina 360 dosor, men de är dåliga när det gäller 2D-plattform tyvärr.

Tror inte en Steam Controller kommer vara bättre på 2D plattform. Du saknar ju helt styrkors till exempel. Västra touchpaden går att använda istället för styrkors men det är fortfarande en touchpad. Jag har hört att Xbone-kontrollern ska ha en bättre D-pad än 360 men har inte testat själv. Bara petat lite på den i en butik och den är i alla fall långt ifrån lika svampig.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweclockers:

Steam Controller finns i dagsläget endast att köpa via bolagets distributionstjänst Steam till ett pris om 54,99 euro, motsvarande cirka 510 kronor exklusive frakt.

Den går att köpa i butik hos Gamestop:
https://www.gamestop.se/StoreLocator/Index?productId=47834

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Architect:

Köpte den själv hos Gamestop och då får man ge ca 399 kr. Lite billigare än hos STEAM.

Permalänk
Medlem

Jag tycker då att den reklam biten på sidan från prisjakt är bäst!

Det står då
Bästa pris på Kärcher SC 3

Så jag undrade vad en Kärcher SC 3 är för handkontroll som jag då aldrig hört talas om.

klickade och får upp en Ångtvätt! haha
skrattade så jag låg ner, den har väl också någon typ av handkontroll till munstycket.

Visa signatur

Main-Burk: Intel Core i7 7700k || 32gb Corsair || RTX 3080|| Benq XL2720Z x3 |
Server-Burk: Intel Xeon E-3 1270v2 || 32gb RAM || 2xQuad Intel NIC || Quardo P400 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Köpte den själv hos Gamestop och då får man ge ca 399 kr. Lite billigare än hos STEAM.

På Steam har dom ofta lite erbjudanden. Först fick man t.ex. Portal 2 och Rocket League om man förbokade. Sen var det halva priset på kontrollen om man köpte X-Com 2. Nu är det halva priset på kontrollen om man köper Dark Souls 3.

Inga stora grejer men trevligt

Permalänk
Inaktiv

Känns inte som att det blir så mycket till en uppdaterad kontroller då Valve anser att den tydligen skulle vara bra nog som den är. Personligen tycker jag fortfarande den verkar vara för omständig och undermålig men bra med alternativ för de som känner att den passar deras behov bättre än Xbox One-kontrollern.

När jag når 1000 spel på Steam kan Valve gott skicka ut en gratis som tack för att jag använder tjänsten eller något. Tills dess så fortsätter jag använda den i mitt tycke överlägset bästa kontrollern hitills, Xbox One-kontrollern. Hade inte tackat nej till Elite-modellen men kostar nog lite mer än det smakar.

Skrivet av Exxovion:

Köpte den själv hos Gamestop och då får man ge ca 399 kr. Lite billigare än hos STEAM.

Det där är ju ett riktigt bra pris om man vill ha den faktiskt. Det Valve vill ha för den via Steam är lite väl dyrt med tanke på vad det ändå är i mitt tycke.

Permalänk
Medlem

Kan ju inte vara en så bra kontroller om den redan måste uppdateras?

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Kan ju inte vara en så bra kontroller om den redan måste uppdateras?

Med samma logik är Xbox One kontrollen usel då Xbox One Elite "behövdes".

Sen har ju Valve även försökt pusha "community modding" av skalet vilket även denna revision lär va, ett mindre skalbyte.
http://www.pcgamer.com/valve-releases-steam-controller-cad-ge...

Visa signatur

W10 Pro N | i7 6700K @ 4.7 GHz | NH-D15 | GTX 980 Ti HOF | ASUS Z170 Pro Gaming | 16GB 3000Mhz CL15 | Samsung 850 EVO 500GB | 3x HDD ~8TB | Define S | EVGA 750W G2 | Logitech g502 | Corsair K70 Red | Beyerdynamic DT 770 Pro 250Ω | Sound Blaster Z | BenQ XL2430T 144Hz + GW2250HM 60Hz
» Youtube: https://www.youtube.com/c/Phreec

Permalänk
Medlem
Skrivet av phreec:

Med samma logik är Xbox One kontrollen usel då Xbox One Elite "behövdes".

Sen har ju Valve även försökt pusha "community modding" av skalet vilket även denna revision lär va, ett mindre skalbyte.
http://www.pcgamer.com/valve-releases-steam-controller-cad-ge...

Fast det är ju knappast samma sak? Detta är en ny revision. Elite-kontrollen är just en dyrare kontroller med fler funktioner.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem

Skulle tippa på att de lägger till ett litet antal Lighthouse LEDS för att göra den enklare att hitta med VR headset på.

Visa signatur

// Niklas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Köpte den själv hos Gamestop och då får man ge ca 399 kr. Lite billigare än hos STEAM.

Var det längesen du köpte din kontroll? Eller kan det vara så att de inte har samma priser på alla Game Stop?

Jag var inne och kollade på en idag i Kristianstad men de ville ha 549;- för den, så jag ringde GS i Hässleholm på vägen hem och det var samma pris på den där. 399;- hade varit mer överkomligt, jag var egentligen bara sugen på en kontroll men har egentligen inget större behov av en.

Steam ville att jag skulle punga upp 15 euro i frakt för en kontroll. Vansinne.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Låda: Phanteks Eclipse P400S White TG | Mobo: ASUS ROG Strix Z390-F | CPU: Intel i9 9900K @ 5,0 GHz | GPU: ASUS ROG Strix GTX 1080 Ti | RAM: Crucial Ballistix Sport LT 32GB (4x8GB) DDR4 @ 2400 MHz | Corsair RM750x | Lagring: Samsung SSD 850 EVO 120GB | Crucial MX300 275GB | WD Caviar Blue 1TB | Hitachi Deskstar 500GB | OS: Windows 10 Professional - https://valid.x86.fr/4m66jq

Permalänk
Medlem
Skrivet av markiiie:

Var det längesen du köpte din kontroll? Eller kan det vara så att de inte har samma priser på alla Game Stop?

Jag var inne och kollade på en idag i Kristianstad men de ville ha 549;- för den, så jag ringde GS i Hässleholm på vägen hem och det var samma pris på den där. 399;- hade varit mer överkomligt, jag var egentligen bara sugen på en kontroll men har egentligen inget större behov av en.

Steam ville att jag skulle punga upp 15 euro i frakt för en kontroll. Vansinne.

Skickades från m.sweclockers.com

I fjol, strax innan jul köpte jag den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nilox:

Skulle tippa på att de lägger till ett litet antal Lighthouse LEDS för att göra den enklare att hitta med VR headset på.

Fotodioder, inte LEDs (Light-Emitting Diodes). Lighthouse-modulerna är det enda som ska skicka ut ljus, resten av prylarna tar emot ljuset med fotodioder och triangulerar sin position.

Permalänk

Undrar om Steamcontrollern är kompatibel med ångmaskinen som är länkad i artikeln?

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaka!