BIOS-fråga - Behöver lite allmän vägledning [ASUS moderkort]

Permalänk
Medlem

BIOS-fråga - Behöver lite allmän vägledning [ASUS moderkort]

Ni ser mina delar i min signatur. BIOS-versionen nedan avser bara Asus BIOS-versionen, inne i BIOS står de American Megatrends 2.16.1242

Hursomhelst, har med hjälp av en kompis byggt ihop en egen PC, då jag inte är jättekunnig i byggandet och BIOS osv, och lär mej fortfarande en massa för att sen sköta detta på egen hand.
Har kollat runt lite smått i BIOS själv bara för att se hur de är uppbyggt samt att jag en gång hade ett supportärende, men först nu tog jag en ordentlig titt för att få en bättre förståelse av vilka alternativ där finns och kunna bygga upp en vana att kunna manövrera i BIOS.

Dock så har de av denna större titt uppstått en del frågor av olika ämnen... Jag vet att man inte ska ha för breda ämnen i en tråd, men annars hade jag fått behöva flera separata trådar (jag postar på flera forum så de hade tagit en evighet).

1. Under Tool-fliken i Advanced Mode så står de bl a att min GPU inte är installerad i PCIe x16 nr 1, utan i nr 2, och att jag borde installera den i nr 1 för att få bäst prestanda - hurpass stor skillnad gör detta?

2. Jag vet att jag har inaktiverat fastboot innan pga problem som uppstått av de, men detta var innan jag uppdaterade BIOS. Nu ser jag under Boot-fliken i Advanced Mode att fastboot är aktiverat, men är osäker på inställningen jag ställde in innan har reset'ats, eller om jag blandar ihop de med en annan inställning?

3. Under Main-fliken i Advanced Mode där man kan kolla system specs osv, samt i EZ Mode, samt under System i Windows så står de att jag har 12 GB RAM installerat (1x 8GB + 1x 4GB) men jag har ju 2x 8GB, dvs 16 GB RAM?! Visar den fel, eller har jag fått problem med ena RAM-stickan, alternativt fått fel stickor i paketet?

4. Under AI Tweaker-fliken i Advanced Mode, så ser jag alternativ som "Extreme Overvoltage" och "Fully Manual Mode" - och de står även nåt om nån switch på moderkortet som jag måste sätta på? Jag har tänkt o övervolta processorn lite för att få bättre core clock - innebär detta att jag måste klicka på en switch på moderkortet för att volten ska kunna ökas?

5. Under Monitor-fliken i Advanced mode, vad är "Fan Speed Lower Limit"? Är de den minimala hastigheten en fläkt kan tillåtas snurra enligt BIOS?
Också, vad är skillnaden mellan DC Mode och PWM Mode? Vilken ska man köra?

6. Ända sen min BIOS uppdateing så har komponenter blivit varmare (GPU, CPU, PCH, VRM). Finns de nån inställning i BIOS som jag borde ta en titt på för att försöka återställa de temperaturerna jag hade innan?

Förutom att vissa frågor gäller problem, så är nog en del frågor rätt basic, men vill bara säkerställa mej så att jag vet va de är o inte gör nåt fel

Visa signatur

Asus X99-A w/ BIOS 3402 | Intel i7 5820k OC @4.4GHz 1.28V w/ Noctua NH-U14S | 16GB Corsair Vengeance DDR4 OC @2666MHz 12-14-14-28 | Asus Geforce GTX970 STRIX OC | EVGA 750 G2 750W | Samsung 850 Evo 1 TB | Windows 10 64-bit | Be-Quiet Silent Base 800 w/ Silent Wings | 2x Dell U2414H OC @72Hz w/ Display Port

Permalänk

@steffeeh:
Angående fråga 1.
Din cpu har bara 28 pci-e lanes och på asus hemsida för ditt moderkortet står det att 1 av dina 4 kortplatser kommer köras i 4x-läge, det var dock inte helt tydligt vilken av dem som blev söligare men min gissning är nr 2.

En tummregel som man alltid ska försöka hålla sig till är att installera grafikkortet i den pci-e plats som är närmast cpun.

Permalänk

Angående fråga 3.
Det är väldigt viktigt att man placerar ram stickorna på rätt plats, alltså inte precis intill varandra, jag är inte helt 100 på hur de ska sitta på x99 men allt det kan du läsa om i din instruktionsbok.

Permalänk
Hedersmedlem

En av fördelarna med X99 är ju de fyra minneskanalerna, och för att kunna dra nytta av de så måste man ha fyra minnesstickor, inte bara två (som också måste sitta i rätt platser, som redan påpekats).

Två stickor = bara halva tillgängliga minnesbandbredden kan användas.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Angående fråga 4.
Varför vill du ens överklocka? Så länge du inte har vattenkylning så kommer du inte upp i några extrema nivåer, och så länge du inte kommer upp i extrema nivåer så kommer du inte få någon märkbar skillnad, din cpu är redan ett monster som den är. Dessutom skulle jag inte rekommendera att du försöker överklocka om du är ny till datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av steffeeh:

1. Under Tool-fliken i Advanced Mode så står de bl a att min GPU inte är installerad i PCIe x16 nr 1, utan i nr 2, och att jag borde installera den i nr 1 för att få bäst prestanda - hurpass stor skillnad gör detta?

I praktiken ingen.

Skrivet av steffeeh:

3. Under Main-fliken i Advanced Mode där man kan kolla system specs osv, samt i EZ Mode, samt under System i Windows så står de att jag har 12 GB RAM installerat (1x 8GB + 1x 4GB) men jag har ju 2x 8GB, dvs 16 GB RAM?! Visar den fel, eller har jag fått problem med ena RAM-stickan, alternativt fått fel stickor i paketet?

8GB i 01, 4GB i respektive 02. Eller tvärt om, så länge de sitter i rätt respektive för det kittet som är två stickor.

Skrivet av macke0010:

Så länge du inte har vattenkylning så kommer du inte upp i några extrema nivåer, och så länge du inte kommer upp i extrema nivåer så kommer du inte få någon märkbar skillnad.

Nja.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem
Skrivet av steffeeh:

1. Under Tool-fliken i Advanced Mode så står de bl a att min GPU inte är installerad i PCIe x16 nr 1, utan i nr 2, och att jag borde installera den i nr 1 för att få bäst prestanda - hurpass stor skillnad gör detta?

2. Jag vet att jag har inaktiverat fastboot innan pga problem som uppstått av de, men detta var innan jag uppdaterade BIOS. Nu ser jag under Boot-fliken i Advanced Mode att fastboot är aktiverat, men är osäker på inställningen jag ställde in innan har reset'ats, eller om jag blandar ihop de med en annan inställning?

3. Under Main-fliken i Advanced Mode där man kan kolla system specs osv, samt i EZ Mode, samt under System i Windows så står de att jag har 12 GB RAM installerat (1x 8GB + 1x 4GB) men jag har ju 2x 8GB, dvs 16 GB RAM?! Visar den fel, eller har jag fått problem med ena RAM-stickan, alternativt fått fel stickor i paketet?

4. Under AI Tweaker-fliken i Advanced Mode, så ser jag alternativ som "Extreme Overvoltage" och "Fully Manual Mode" - och de står även nåt om nån switch på moderkortet som jag måste sätta på? Jag har tänkt o övervolta processorn lite för att få bättre core clock - innebär detta att jag måste klicka på en switch på moderkortet för att volten ska kunna ökas?

1. Om du kollar bilder på ditt moderkort så ser du att första platsen(längst mot CPUn) är 16x, andra är 8x, tredje är 16x och fjärde är 8x. Då menar jag alla dom pci-e fälten som har samma installationskoppling. Du kan se det genom att det bara går kontakter genom ungefär halva botten av den. Kör du 3 grafikkort så kan du köra 8x/8x/8x. Ska du köra fyra kort så går det sista på 4x. Men för att du ska få 16x så måste kortet vara installerat i 1a eller 3e platsen. Skillnaden mellan 8x och 16x är dock negligerbar i spel.

2. Fastboot brukar väl vara att den går förbi bootskärmen så att datorn startar fortare? Då brukar man inte komma in i bios, utan måste starta datorn först. Har du installerat nytt bios så kan dock någon inställning du ändrat ställas tillbaka.

3. Har du satt dom i rätt slots? Kolla manual för att se. Eventuellt brukar det stå på moderkortet. Du kan även testa en i taget för att kolla så att du fått rätt om det inte står på dom.

4. Extreme overvolt är förmodligen någonting som gör att du trycker in extremt mycket volt i cpun och är till för ln2-kylning. Ingenting du ska bry dig om. Det kan finnas en ln2-jumper på moderkortet i såna fall.

Hoppas det hjälper lite.

Visa signatur

Case Phanteks Enthoo Pro CPU Intel i7 4790k @ 4.7GHz, Noctua NH-D15
GPU ASUS r9 290 DCII + Powercolor r9 290 Custom loop RAM Corsair Vengeance LP 1600MHz CL9 4x4GB
PSU EVGA 1000W GQ SSD Kingston V300 240GB HDD Seagate Barracuda 1TB
MOBO MSI z97s SLI Krait edition Screens BENQ GL2440 +X-Star DP2414LED

Permalänk
Medlem
Skrivet av macke0010:

Angående fråga 4.
Varför vill du ens överklocka? Så länge du inte har vattenkylning så kommer du inte upp i några extrema nivåer, och så länge du inte kommer upp i extrema nivåer så kommer du inte få någon märkbar skillnad, din cpu är redan ett monster som den är. Dessutom skulle jag inte rekommendera att du försöker överklocka om du är ny till datorer.

Jag kör min 4790k i 4.7GHz med en noctua nh-d15. Ser att du bara kör din i 4.5GHz med vattenkylning.

Mätningar åsido så kan man klämma ut riktigt bra med en bra kylare, även om det är luftkylning.

Visa signatur

Case Phanteks Enthoo Pro CPU Intel i7 4790k @ 4.7GHz, Noctua NH-D15
GPU ASUS r9 290 DCII + Powercolor r9 290 Custom loop RAM Corsair Vengeance LP 1600MHz CL9 4x4GB
PSU EVGA 1000W GQ SSD Kingston V300 240GB HDD Seagate Barracuda 1TB
MOBO MSI z97s SLI Krait edition Screens BENQ GL2440 +X-Star DP2414LED

Permalänk
Skrivet av Slarre:

Jag kör min 4790k i 4.7GHz med en noctua nh-d15. Ser att du bara kör din i 4.5GHz med vattenkylning.

Mätningar åsido så kan man klämma ut riktigt bra med en bra kylare, även om det är luftkylning.

Ja det har du helt rätt i finns givetvis extrema luftkylare också, jag såg bara att han hade en luft men jag hade ingen koll på just den modellen.

Haha jadu jag kör bara i 4.5, känner inte direkt att jag behöver mer kräm för tillfället och så har jag satt den så den ska gå precis på gränsen för att kylaren ska vara så näst intill ljudlös, eller rättare sagt väldigt tyst med acceptabel temp.

Permalänk
Medlem

Ska nog ta och flytta GPUn vid nåt tillfälle då till 1an, just to be on the safe side.

Angående RAM-stickorna så sitter de rätt, i 01 respektive 02 (på samma sida). Att ta ut stickorna och kika så inte ena bara är 4GB får bli sista saken jag kollar, för måste ta ut den feta kylaren då för att komma åt... så inget jag gör såvida de inte är sista utvägen. Antar att de finns en del andra saker jag kan kolla in de steget (hoppas jag)?

Angående klockandet så funderar jag inte på att överklocka, för jag har redan överklockat till 4.2 GHz och märker stor skillnad i min användning och har bra temperaturer. Det jag funderar på är att övervolta. Men den här tråden har inte med övervoltning/överklockning i sej att göra, utan mer se till så övervoltningen faktiskt funkar i BIOS, så inte BIOS åsidosätter mina voltinställningar pga nån switch jag glömt sätta på på moderkortet (om de nu behövs, vilket frågan handlar om).

Har lärt mej en hel del redan om datorer i olika ämnen, men måste helt enkelt bli bättre på BIOS och de praktiska kring moderkortet

Anyway, några tankar kring de andra frågorna?

EDIT: Skrev de här en stund och ser nu att de kommit nya svar, återkommer!

EDIT #2: Så jag behöver inte oroa mej över nån switch på mobon för att kunna övervolta? Mina volt settings kommer användas av BIOS?

Visa signatur

Asus X99-A w/ BIOS 3402 | Intel i7 5820k OC @4.4GHz 1.28V w/ Noctua NH-U14S | 16GB Corsair Vengeance DDR4 OC @2666MHz 12-14-14-28 | Asus Geforce GTX970 STRIX OC | EVGA 750 G2 750W | Samsung 850 Evo 1 TB | Windows 10 64-bit | Be-Quiet Silent Base 800 w/ Silent Wings | 2x Dell U2414H OC @72Hz w/ Display Port

Permalänk
Skrivet av macke0010:

@steffeeh:
Angående fråga 1.
Din cpu har bara 28 pci-e lanes och på asus hemsida för ditt moderkortet står det att 1 av dina 4 kortplatser kommer köras i 4x-läge, det var dock inte helt tydligt vilken av dem som blev söligare men min gissning är nr 2.

En tummregel som man alltid ska försöka hålla sig till är att installera grafikkortet i den pci-e plats som är närmast cpun.

Här står lite om var och varför man ska placera grafikkorten:
http://smallbusiness.chron.com/graphics-card-first-pcie-slot-...
Vanligast är alltså att man sätter grafikkortet i översta PCIe x16 slot dvs närmast cpu.
Men skulle kortet vara för tjockt och cpu-kylaren hindra kan man sätta kortet i en PCIe x16 slot längre ned.
Många mb tillåter detta men man får testa om det fungerar och med vilken hastighet.
På ett X99-A mb sätter man normalt två kort i PCIe x16_1 och PCIe x16_3. Man har då tillräckligt med utrymme även
för tjocka gpu som t ex Strix-kort.
Med 28 banor cpu går korten x16 och x8. Med 40 banor cpu x16 och x16.
Men i praktiken märks ingen skillnad mellan x16 och x8.

Permalänk
Medlem
Skrivet av macke0010:

Ja det har du helt rätt i finns givetvis extrema luftkylare också, jag såg bara att han hade en luft men jag hade ingen koll på just den modellen.

Haha jadu jag kör bara i 4.5, känner inte direkt att jag behöver mer kräm för tillfället och så har jag satt den så den ska gå precis på gränsen för att kylaren ska vara så näst intill ljudlös, eller rättare sagt väldigt tyst med acceptabel temp.

Nej, jag har faktiskt dragit ner min prolle till 4,5 också för tillfället. Mest för att jag har vattenkylning som sprutar in varmluft i burken och viker proteiner i FAH, så att den inte ska bli varm.
Man ser ju väldigt liten ökning i någonting annat än benchmarks om man inte komprimerar filer eller gör väldigt cpukrävande grejer.

Älskar dock att benchmark-kriga med en polare, så det är skönt att veta att jag kan pumpa upp processorn lite mer om det behövs.

Visa signatur

Case Phanteks Enthoo Pro CPU Intel i7 4790k @ 4.7GHz, Noctua NH-D15
GPU ASUS r9 290 DCII + Powercolor r9 290 Custom loop RAM Corsair Vengeance LP 1600MHz CL9 4x4GB
PSU EVGA 1000W GQ SSD Kingston V300 240GB HDD Seagate Barracuda 1TB
MOBO MSI z97s SLI Krait edition Screens BENQ GL2440 +X-Star DP2414LED

Permalänk
Medlem
Skrivet av steffeeh:

Ska nog ta och flytta GPUn vid nåt tillfälle då till 1an, just to be on the safe side.

Angående RAM-stickorna så sitter de rätt, i 01 respektive 02 (på samma sida). Att ta ut stickorna och kika så inte ena bara är 4GB får bli sista saken jag kollar, för måste ta ut den feta kylaren då för att komma åt... så inget jag gör såvida de inte är sista utvägen. Antar att de finns en del andra saker jag kan kolla in de steget (hoppas jag)?

Angående klockandet så funderar jag inte på att överklocka, för jag har redan överklockat till 4.2 GHz och märker stor skillnad i min användning och har bra temperaturer. Det jag funderar på är att övervolta. Men den här tråden har inte med övervoltning/överklockning i sej att göra, utan mer se till så övervoltningen faktiskt funkar i BIOS, så inte BIOS åsidosätter mina voltinställningar pga nån switch jag glömt sätta på på moderkortet (om de nu behövs, vilket frågan handlar om).

Har lärt mej en hel del redan om datorer i olika ämnen, men måste helt enkelt bli bättre på BIOS och de praktiska kring moderkortet

Anyway, några tankar kring de andra frågorna?

EDIT: Skrev de här en stund och ser nu att de kommit nya svar, återkommer!

EDIT #2: Så jag behöver inte oroa mej över nån switch på mobon för att kunna övervolta? Mina volt settings kommer användas av BIOS?

Du behöver inte oroa dig om någon switch eller jumper. Vissa kort har en "överklockningsknapp", men kan du göra det själv så ska du göra det, då det blir bättre då.

Du borde kunna se information om ram-stickorna i bios. I datorn kan du annars skaffa dig CPU-Z där du under "SPD"-fliken kan kolla vad du har för minnen. Ändra bara i "memory slot selection".
Ibland, om du ändrat hastigheter och dylikt på minnen så kan den dock rapportera lite fel. Men ska du bara kolla om dom är lika så bör det funka finfint.

Som sagt, du kommer inte att märka någon skillnad mellan slot 1 och 2 med GPUn, men gör det om du ändå är inne i datorn någon gång.

Visa signatur

Case Phanteks Enthoo Pro CPU Intel i7 4790k @ 4.7GHz, Noctua NH-D15
GPU ASUS r9 290 DCII + Powercolor r9 290 Custom loop RAM Corsair Vengeance LP 1600MHz CL9 4x4GB
PSU EVGA 1000W GQ SSD Kingston V300 240GB HDD Seagate Barracuda 1TB
MOBO MSI z97s SLI Krait edition Screens BENQ GL2440 +X-Star DP2414LED

Permalänk
Medlem

Lägger in en till fråga som jag glömde, ni ser den både här och i min OP

6. Ända sen min BIOS uppdateing så har komponenter blivit varmare (GPU, CPU, PCH, VRM). Finns de nån inställning i BIOS som jag borde ta en titt på för att försöka återställa de temperaturerna jag hade innan?

Visa signatur

Asus X99-A w/ BIOS 3402 | Intel i7 5820k OC @4.4GHz 1.28V w/ Noctua NH-U14S | 16GB Corsair Vengeance DDR4 OC @2666MHz 12-14-14-28 | Asus Geforce GTX970 STRIX OC | EVGA 750 G2 750W | Samsung 850 Evo 1 TB | Windows 10 64-bit | Be-Quiet Silent Base 800 w/ Silent Wings | 2x Dell U2414H OC @72Hz w/ Display Port

Permalänk
Medlem
Skrivet av steffeeh:

Lägger in en till fråga som jag glömde, ni ser den både här och i min OP

6. Ända sen min BIOS uppdateing så har komponenter blivit varmare (GPU, CPU, PCH, VRM). Finns de nån inställning i BIOS som jag borde ta en titt på för att försöka återställa de temperaturerna jag hade innan?

Det kan ha att göra med nästan vad som helst.
Med största sannolikhet är det en inställning som varit innan har tweakats om lite. Kan vara att någonting får mer volt eller så. Kan vara att "auto" ställer sig högre än tidigare, vilket kan vara jobbigt att ställa tillbaka.

Men blir HELA datorn varmare så låter det som att du kan behöva sätta upp en ny fläktprofil, då ett nytt bios kan ställa om fläktkurvor och standardprofilen om den är inställd genom bios. Testa ställa fläktarna lite aggressivare och kolla om luftflödet gör någon skillnad.

Visa signatur

Case Phanteks Enthoo Pro CPU Intel i7 4790k @ 4.7GHz, Noctua NH-D15
GPU ASUS r9 290 DCII + Powercolor r9 290 Custom loop RAM Corsair Vengeance LP 1600MHz CL9 4x4GB
PSU EVGA 1000W GQ SSD Kingston V300 240GB HDD Seagate Barracuda 1TB
MOBO MSI z97s SLI Krait edition Screens BENQ GL2440 +X-Star DP2414LED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slarre:

Det kan ha att göra med nästan vad som helst.
Med största sannolikhet är det en inställning som varit innan har tweakats om lite. Kan vara att någonting får mer volt eller så. Kan vara att "auto" ställer sig högre än tidigare, vilket kan vara jobbigt att ställa tillbaka.

Men blir HELA datorn varmare så låter det som att du kan behöva sätta upp en ny fläktprofil, då ett nytt bios kan ställa om fläktkurvor och standardprofilen om den är inställd genom bios. Testa ställa fläktarna lite aggressivare och kolla om luftflödet gör någon skillnad.

Fläktarna är demsamma som innan, kör custom kurvor via AI Suite 3, så kan styra dom i Windows. Och har inte fått nån större mängd damm in i datorn heller.
Hänvisar till min äldre tråd om problemet, som aldrig blev löst då folk slutade svara:
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1420498-kan-en-bios-upp...

Visa signatur

Asus X99-A w/ BIOS 3402 | Intel i7 5820k OC @4.4GHz 1.28V w/ Noctua NH-U14S | 16GB Corsair Vengeance DDR4 OC @2666MHz 12-14-14-28 | Asus Geforce GTX970 STRIX OC | EVGA 750 G2 750W | Samsung 850 Evo 1 TB | Windows 10 64-bit | Be-Quiet Silent Base 800 w/ Silent Wings | 2x Dell U2414H OC @72Hz w/ Display Port

Permalänk
Medlem
Skrivet av steffeeh:

Fläktarna är demsamma som innan, kör custom kurvor via AI Suite 3, så kan styra dom i Windows. Och har inte fått nån större mängd damm in i datorn heller.
Hänvisar till min äldre tråd om problemet, som aldrig blev löst då folk slutade svara:
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1420498-kan-en-bios-upp...

Det är så himla svårt att ge dig en lösning på ett sånt problem. Kan som sagt ha med vad som helst att göra, så jag blir inte till mycket mer hjälp.

Det du kan testa är att installera det bios du använde tidigare för att se om det blir bättre? Kolla även om uppdateringar av bios ger någonting du behöver, så som stabilitet, annars kan det kanske vara värt att köra det tidigare om det ger mycket bättre temps?
15° skillnad på din GPU låter otroligt dåligt (läste bara första posten i tråden)

Jag skulle helt klart testat tidigare bios, om inte minst för att utesluta om det faktiskt är ett problem med din bios-uppdatering eller inte.

Visa signatur

Case Phanteks Enthoo Pro CPU Intel i7 4790k @ 4.7GHz, Noctua NH-D15
GPU ASUS r9 290 DCII + Powercolor r9 290 Custom loop RAM Corsair Vengeance LP 1600MHz CL9 4x4GB
PSU EVGA 1000W GQ SSD Kingston V300 240GB HDD Seagate Barracuda 1TB
MOBO MSI z97s SLI Krait edition Screens BENQ GL2440 +X-Star DP2414LED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slarre:

Det är så himla svårt att ge dig en lösning på ett sånt problem. Kan som sagt ha med vad som helst att göra, så jag blir inte till mycket mer hjälp.

Det du kan testa är att installera det bios du använde tidigare för att se om det blir bättre? Kolla även om uppdateringar av bios ger någonting du behöver, så som stabilitet, annars kan det kanske vara värt att köra det tidigare om det ger mycket bättre temps?
15° skillnad på din GPU låter otroligt dåligt (läste bara första posten i tråden)

Jag skulle helt klart testat tidigare bios, om inte minst för att utesluta om det faktiskt är ett problem med din bios-uppdatering eller inte.

Checka de 2 svaren efter, de nämns om nån inställning som jag aldrig fick klart för mej vad de var.

Är inte jättesugen på o gå tillbaka till förra BIOS då de är ett rätt stort steg, men funderar på o reseta BIOS så de blir som en fresh BIOS install men med senaste versionen

Visa signatur

Asus X99-A w/ BIOS 3402 | Intel i7 5820k OC @4.4GHz 1.28V w/ Noctua NH-U14S | 16GB Corsair Vengeance DDR4 OC @2666MHz 12-14-14-28 | Asus Geforce GTX970 STRIX OC | EVGA 750 G2 750W | Samsung 850 Evo 1 TB | Windows 10 64-bit | Be-Quiet Silent Base 800 w/ Silent Wings | 2x Dell U2414H OC @72Hz w/ Display Port

Permalänk
Medlem
Skrivet av steffeeh:

Checka de 2 svaren efter, de nämns om nån inställning som jag aldrig fick klart för mej vad de var.

Är inte jättesugen på o gå tillbaka till förra BIOS då de är ett rätt stort steg, men funderar på o reseta BIOS så de blir som en fresh BIOS install men med senaste versionen

Ah, ser att din fråga ignorerades rätt hårt i den tråden.
Jag vet inte om load defaults och load optimized defaults är olika, men vad dom säger är att när du laddar ner ett nytt bios så kan det vara så att det är inställt för att exempelvis ge snäppet mer volt än vad som behövs bara för att försäkra att det kommer att fungera. Så om du kör load defaults som oftast brukar ligga i "save & exit"-fliken, eller "exit/advanced"-fliken (kan heta så i asus UEFI, vet faktiskt inte) så borde det ställa om till bättre, svalare inställningar.
Kolla runt om du hittar en "load optimized", gör du inte det så kör på load defaults bara. Den ställer då om alla inställningar du tidigare gjort, så du får ändra saker som du vill ha igång/av osv. Men ska du ändra så kan det vara bra att göra efter det att du testat om riggen går svalare efter att du kört en default på den.

Hoppas det hjälper lite. Säg till om det är någonting du undrar så ska jag försöka hjälpa till.

Edit: Hittar du load fail-safe defaults så är det inte den du vill ha btw.

Visa signatur

Case Phanteks Enthoo Pro CPU Intel i7 4790k @ 4.7GHz, Noctua NH-D15
GPU ASUS r9 290 DCII + Powercolor r9 290 Custom loop RAM Corsair Vengeance LP 1600MHz CL9 4x4GB
PSU EVGA 1000W GQ SSD Kingston V300 240GB HDD Seagate Barracuda 1TB
MOBO MSI z97s SLI Krait edition Screens BENQ GL2440 +X-Star DP2414LED

Permalänk
Medlem

@steffeeh:

#6: En bios uppdatering kan återställa eller ändra din fläktkurva (ställd i bios alltså), Ta en titt på hur den är inställd

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slarre:

Ah, ser att din fråga ignorerades rätt hårt i den tråden.
Jag vet inte om load defaults och load optimized defaults är olika, men vad dom säger är att när du laddar ner ett nytt bios så kan det vara så att det är inställt för att exempelvis ge snäppet mer volt än vad som behövs bara för att försäkra att det kommer att fungera. Så om du kör load defaults som oftast brukar ligga i "save & exit"-fliken, eller "exit/advanced"-fliken (kan heta så i asus UEFI, vet faktiskt inte) så borde det ställa om till bättre, svalare inställningar.
Kolla runt om du hittar en "load optimized", gör du inte det så kör på load defaults bara. Den ställer då om alla inställningar du tidigare gjort, så du får ändra saker som du vill ha igång/av osv. Men ska du ändra så kan det vara bra att göra efter det att du testat om riggen går svalare efter att du kört en default på den.

Hoppas det hjälper lite. Säg till om det är någonting du undrar så ska jag försöka hjälpa till.

Edit: Hittar du load fail-safe defaults så är det inte den du vill ha btw.

Sorry för sena svaret, har kollat lite grann och misstänker att mitt BIOS är i s.k Failsafe Mode, där de är som du sa, att den skickar extra volt för att se till så allt går stabilt och inte felar. Tänkte flasha BIOS då så de blir rätt inställning på BIOS, dock vet jag inte om jag bara ska köra Load Optimized Defaults eller köra en hel CMOS rensning (har dock gjort en egen tråd för de).

By the way, kikade inne i BIOS idag, och nu står de igen att jag har 16 GB RAM... Verkar som att den kan skifta av nån konstig anledning. En kompis sa till mej att de kan bero på att grafikkortet reserverar 4 GB RAM ibland, men de låter wierd.

På tal om grafikkortet, är de inga problem att stänga ner datorn och flytta över kortet till en annan PCIe slot och sen sätta på datorn igen? Eller är de nåt mer man ska göra så datorn hittar kortet?

Visa signatur

Asus X99-A w/ BIOS 3402 | Intel i7 5820k OC @4.4GHz 1.28V w/ Noctua NH-U14S | 16GB Corsair Vengeance DDR4 OC @2666MHz 12-14-14-28 | Asus Geforce GTX970 STRIX OC | EVGA 750 G2 750W | Samsung 850 Evo 1 TB | Windows 10 64-bit | Be-Quiet Silent Base 800 w/ Silent Wings | 2x Dell U2414H OC @72Hz w/ Display Port

Permalänk
Medlem
Skrivet av steffeeh:

Sorry för sena svaret, har kollat lite grann och misstänker att mitt BIOS är i s.k Failsafe Mode, där de är som du sa, att den skickar extra volt för att se till så allt går stabilt och inte felar. Tänkte flasha BIOS då så de blir rätt inställning på BIOS, dock vet jag inte om jag bara ska köra Load Optimized Defaults eller köra en hel CMOS rensning (har dock gjort en egen tråd för de).

By the way, kikade inne i BIOS idag, och nu står de igen att jag har 16 GB RAM... Verkar som att den kan skifta av nån konstig anledning. En kompis sa till mej att de kan bero på att grafikkortet reserverar 4 GB RAM ibland, men de låter wierd.

På tal om grafikkortet, är de inga problem att stänga ner datorn och flytta över kortet till en annan PCIe slot och sen sätta på datorn igen? Eller är de nåt mer man ska göra så datorn hittar kortet?

Du ska inte behöva flasha om bios för att få det att fungera som det ska. Däremot kan du nog resetta CMOS genom CMOS-pin/knapp om du har någon så bör det ställa tillbaka sig. Men har du Load optimized defaults så kör på den.

Det finns ingenting som reserverar ditt RAM på ett sånt sätt att det inte syns att det finns, så slå din kompis för att han sprider fel information. Även om det skulle vara reserverat på något sätt så ska du i bios se att det finns, då det inte finns någonting inne på den nivån som reserverar minne.

Det ska bara vara att flytta grafikkortet till ny plats. Kommer inte ihåg om jag sa det, men du kan se i pci-e anslutningen om den har många eller få pins anslutna i botten(från sidan). Dom med få pins är till för 8x/4x hastighet, medan dom med pins över hela är till för 16x hastighet. Du kan sätta i vilken som helst som har fullt med pins så ska den köra på full hastighet.

Visa signatur

Case Phanteks Enthoo Pro CPU Intel i7 4790k @ 4.7GHz, Noctua NH-D15
GPU ASUS r9 290 DCII + Powercolor r9 290 Custom loop RAM Corsair Vengeance LP 1600MHz CL9 4x4GB
PSU EVGA 1000W GQ SSD Kingston V300 240GB HDD Seagate Barracuda 1TB
MOBO MSI z97s SLI Krait edition Screens BENQ GL2440 +X-Star DP2414LED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slarre:

Du ska inte behöva flasha om bios för att få det att fungera som det ska. Däremot kan du nog resetta CMOS genom CMOS-pin/knapp om du har någon så bör det ställa tillbaka sig. Men har du Load optimized defaults så kör på den.

Det finns ingenting som reserverar ditt RAM på ett sånt sätt att det inte syns att det finns, så slå din kompis för att han sprider fel information. Även om det skulle vara reserverat på något sätt så ska du i bios se att det finns, då det inte finns någonting inne på den nivån som reserverar minne.

Det ska bara vara att flytta grafikkortet till ny plats. Kommer inte ihåg om jag sa det, men du kan se i pci-e anslutningen om den har många eller få pins anslutna i botten(från sidan). Dom med få pins är till för 8x/4x hastighet, medan dom med pins över hela är till för 16x hastighet. Du kan sätta i vilken som helst som har fullt med pins så ska den köra på full hastighet.

Hmm alright ska ge honom en nit från dej haha
Men jag har ingen aning då varför den visade fel RAM minnesmängd och sen rätt igen?

Har iallafall kört Load Optimized Defaults, och är faktiskt ungefär halvvägs mot där jag var innan för CPU temperaturen vilket är nice då de är ett steg i rätt riktning, dock är PCH, VRM och GPU temperaturerna demsamma som innan.

Visa signatur

Asus X99-A w/ BIOS 3402 | Intel i7 5820k OC @4.4GHz 1.28V w/ Noctua NH-U14S | 16GB Corsair Vengeance DDR4 OC @2666MHz 12-14-14-28 | Asus Geforce GTX970 STRIX OC | EVGA 750 G2 750W | Samsung 850 Evo 1 TB | Windows 10 64-bit | Be-Quiet Silent Base 800 w/ Silent Wings | 2x Dell U2414H OC @72Hz w/ Display Port

Permalänk
Medlem
Skrivet av steffeeh:

Hmm alright ska ge honom en nit från dej haha
Men jag har ingen aning då varför den visade fel RAM minnesmängd och sen rätt igen?

Har iallafall kört Load Optimized Defaults, och är faktiskt ungefär halvvägs mot där jag var innan för CPU temperaturen vilket är nice då de är ett steg i rätt riktning, dock är PCH, VRM och GPU temperaturerna demsamma som innan.

Haha. Gör så!

PCH och VRM borde blir bättre genom BIOS-inställningar kan jag tycka. Men GPU kan jag inte riktigt se varför den blir varmare utöver att den drar till sig värme från andra komponenter. Kan absolut inte säga till 100 att det finns eller inte finns en korrelation till inställningar i BIOS, men jag vet inte riktigt vad det skulle vara i såna fall.
Vet inte heller vad för inställningar som skulle kunna tweakas för att du ska få PCH och VRMer kallare, men så länge dom inte är mycket varmare så skulle jag inte vara så orolig över dom. Det är sällan höga temperaturer på moderbrädan ställer till några problem, snarare än visar att det finns ett problem någonstans. Exempelvis kan man ju korrelera höga temperaturer på moderbrädan/hårddiskar inte är installerade bakom moderkortet till saker som luftflöde.

I min egen rigg så håller sig det mesta runt 30°C, ibland upp emot 35°C. Dom blir lite varmare då jag har radiatorer som pumpar in luft i burken, så när båda mina grafikkort får jobba en stund så värms burken upp lite mer än vanligt. Men det är ju en ganska direkt korrelation till värmen som pumpas från radiatorerna, så det har jag koll på.
Du kan ju testa att ställa om fläktarna till lägre RPM och ha dom där en stund och sedan ställa upp dom till högsta och ha dom där en stund så ser du hur dina komponenter behöver luftflödet för att hållas kalla. Bara en liten tanke.

Visa signatur

Case Phanteks Enthoo Pro CPU Intel i7 4790k @ 4.7GHz, Noctua NH-D15
GPU ASUS r9 290 DCII + Powercolor r9 290 Custom loop RAM Corsair Vengeance LP 1600MHz CL9 4x4GB
PSU EVGA 1000W GQ SSD Kingston V300 240GB HDD Seagate Barracuda 1TB
MOBO MSI z97s SLI Krait edition Screens BENQ GL2440 +X-Star DP2414LED