Permalänk
Medlem

Tyst speldator/HTPC för 30-40K

Startar en ny tråd då den förra pratades sönder lite (mitt eget fel till stor del). Dags att köpa en ny gamingdator som även ska fungera som HTPC vilket innebär att den kommer vara på 24x7. Av det skälet satsade jag på den bästa PSU jag kunde hitta för ändamålet. Tanken är att antagligen gå över till SLI när de nya Pascal-korten kommer ut, så därför kör jag bara ett GTX980Ti just nu, som är utvalt främst för att det verkar vara bästa prestandakortet sett till ljudnivå och effektförbrukning. Och så med viss tanke på EVGA och deras upgrade policy. Det förklarar även dimensioneringen av PSUn.

CPU har jag velat lite fram och tillbaka med men fått känslan av att det är svårt att motivera en 5930K för mina behov främst för att jag inte har några tankar på att köra fler än 2 GPUer. Prestandaökningen verkar vara högst marginell. SSDerna är tänkta så att en 950:an är för OS och de mest frekvent använda spelen/programmen, och så är 850:an till för mer sekundärlagring.

MOBO:t är väl främst valt för att det passar CPU:n och för att det har WiFi, verkar finnas väldigt många liknande MOBO:s inom samma pris/prestanda segmet. RAM minnet är väl främst tänkt för applikationer som Visual Studio 2015 etc. CPU kylare tar jag gärna tips om, är eg lite fundersam till vattenkylning och lutar nog mer åt någon bra luftkylare, detta då jag hellre lever med lite susande än det "gurglande" som jag förknippar med vattenkylning sen fornstora dagar.

Chassit är valt utifrån att jag egentligen vill ha ett klassiskt HTPC-chassi men de verkar vara på väg bort nu, så jag är inne på att helt enkelt köra Fractal Design R5 och lägga det ner. BluRay spelaren är väl främst till för att det är en HTPC och det händer att vänner som lever i forntiden har med sig någon mystisk rund blänkande sak och hävdar att det finns film på den

Sen tänkte jag be INET om hjälp med att skruva ihop grejerna.

(Samma som länk https://www.inet.se/kundvagn/visa/9339029/)

Kommentera gärna om det är något ni tycker jag missat, borde byta ut eller helt enkelt tänkt fel kring. Budgeten är eg rätt fri. Skärm, tangentbord och sånt ordnas separat liksom Windows.

Permalänk
Medlem

Det känns som att du tänkt igenom detta väldigt ordentligt och vet vad du vill ha ut, allt ser mycket bra ut tycker jag. En ssd på 2 tb tycker väl jag kostar mer än va det smakar...... inget alternativ att köra en nas istället eller annan lösning om du vill ha det tyst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Startar en ny tråd då den förra pratades sönder lite (mitt eget fel till stor del). Dags att köpa en ny gamingdator som även ska fungera som HTPC vilket innebär att den kommer vara på 24x7. Av det skälet satsade jag på den bästa PSU jag kunde hitta för ändamålet. Tanken är att antagligen gå över till SLI när de nya Pascal-korten kommer ut, så därför kör jag bara ett GTX980Ti just nu, som är utvalt främst för att det verkar vara bästa prestandakortet sett till ljudnivå och effektförbrukning. Och så med viss tanke på EVGA och deras upgrade policy. Det förklarar även dimensioneringen av PSUn.

CPU har jag velat lite fram och tillbaka med men fått känslan av att det är svårt att motivera en 5930K för mina behov främst för att jag inte har några tankar på att köra fler än 2 GPUer. Prestandaökningen verkar vara högst marginell. SSDerna är tänkta så att en 950:an är för OS och de mest frekvent använda spelen/programmen, och så är 850:an till för mer sekundärlagring.

MOBO:t är väl främst valt för att det passar CPU:n och för att det har WiFi, verkar finnas väldigt många liknande MOBO:s inom samma pris/prestanda segmet. RAM minnet är väl främst tänkt för applikationer som Visual Studio 2015 etc. CPU kylare tar jag gärna tips om, är eg lite fundersam till vattenkylning och lutar nog mer åt någon bra luftkylare, detta då jag hellre lever med lite susande än det "gurglande" som jag förknippar med vattenkylning sen fornstora dagar.

Chassit är valt utifrån att jag egentligen vill ha ett klassiskt HTPC-chassi men de verkar vara på väg bort nu, så jag är inne på att helt enkelt köra Fractal Design R5 och lägga det ner. BluRay spelaren är väl främst till för att det är en HTPC och det händer att vänner som lever i forntiden har med sig någon mystisk rund blänkande sak och hävdar att det finns film på den

Sen tänkte jag be INET om hjälp med att skruva ihop grejerna.

https://www.inet.se/kundvagn/bild/9339029/

(Samma som länk https://www.inet.se/kundvagn/visa/9339029/)

Kommentera gärna om det är något ni tycker jag missat, borde byta ut eller helt enkelt tänkt fel kring. Budgeten är eg rätt fri. Skärm, tangentbord och sånt ordnas separat liksom Windows.

Du behöver byta CPU kylare om du vill att Inet ska skicka med posten - får ej vara över 750g. Om du bokar till butik är det dock OK!
Annars ser allt bra ut.

Edit: Vid montering då.

Permalänk
Avstängd

@improwise: Invänta Broadwell-E.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh1ft:

Det känns som att du tänkt igenom detta väldigt ordentligt och vet vad du vill ha ut, allt ser mycket bra ut tycker jag. En ssd på 2 tb tycker väl jag kostar mer än va det smakar...... inget alternativ att köra en nas istället eller annan lösning om du vill ha det tyst?

Har eg inget behov av att lagra en massa filmer och sånt numera som man en gång i tiden gjorde utan sekundär SSDn är väl främst för att 512GB på primärvarianten är i minsta laget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zhonbooi:

Du behöver byta CPU kylare om du vill att Inet ska skicka med posten - får ej vara över 750g. Om du bokar till butik är det dock OK!
Annars ser allt bra ut.

Edit: Vid montering då.

Det är en klok synpunkt. Finns det någon mindre kylare som ändå är nog för att klara detta bygge? Jag laddade nog på med den jag upplevde som en av de bästa luftkylarna men den kanske är lite overkill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

@improwise: Invänta Broadwell-E.

Det är tyvärr inget alternativ om den inte finns att köpa per omgående och har inte fått den uppfattningen. Dessutom är det väl alltid så att det är något nytt på gång som gör att man borde vänta

Permalänk
Avstängd

Det är smartast att invänta Broadwell-E
Ja det släpps nytt hela tiden men inte lika ofta i det här segmentet. Nu är det ganska nära också.

Permalänk
Medlem

Ett ljudkort och kanske en processor med stöd för fler pcie lanes? Speciellt om du ska köra sli invänta broadwell-e

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Du är medveten om att BD spelare i dator inte kan spela upp kommersiella filmer utan vidare?

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

kan nog va bättre o köpa en billigare dator, känns som att det är för dyrt för att rättfärdiga prestandan. ska du ändå vaska pengar för att de e kul finns de ju alltid stureplan liksom

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem

Kanske skulle bytt ut chassits fläktar mot fläktar från Noctua för en lägre ljudnivå om det är hög prio på det.

Märker man verkligen någon skillnad i vanligt användande på en 950 pro och en 850 evo?
Själv hade jag fläskat på med ett in-win 904 plus chassi och corsair dominator platinum minnen så att burken blir galet stilren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LudvigLindell:

Ett ljudkort och kanske en processor med stöd för fler pcie lanes? Speciellt om du ska köra sli invänta broadwell-e

OK, du tycker att det integrerade ljudkortet på MOBO:t inte är bra nog? Har annars känslan att det idag inte behövs separata ljudkort om man inte är audiofil eller ska syssla med musikproduktion och liknande då de inbyggda blivit så mycket bättre.

PCIe lanes var en av funderingarnai mitt ursprungliga inlägg, jag har fått intrycket att man måste upp över 2 GPU:er för att faktiskt ha nytta av ännu fler PCIe lanes och därför valde jag bort 5930K som jag annars initialt var inne på . Kanske inte så mkt av kostnadsskäl som för att det verkade lite som att elda för kråkorna då jag förmodar att den drar mer energi även i idle.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

Du är medveten om att BD spelare i dator inte kan spela upp kommersiella filmer utan vidare?

Antar att du syftar på att det behövs programvara för det eller är det något annat du menar? Eg är jag rätt tveksam till att alls ha en optisk läsare, kan inte minnas när jag senast höll i en CD/DVD/BluRay men får det plats och inte går ut över ventilation osv så kändes det lika bra att trycka i en.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wezter96:

Kanske skulle bytt ut chassits fläktar mot fläktar från Noctua för en lägre ljudnivå om det är hög prio på det.

Märker man verkligen någon skillnad i vanligt användande på en 950 pro och en 850 evo?
Själv hade jag fläskat på med ett in-win 904 plus chassi och corsair dominator platinum minnen så att burken blir galet stilren.

Är GPU:erna och CPU fläktarna idag så tysta att dom inte överröstar övriga fläktar så att det är värt att byta ut även chassifläktar? Har annars fått känslan av att R5 chassit är av rätt bra kvalité där man lagt ner en del fokus på ljudnivå osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Antar att du syftar på att det behövs programvara för det eller är det något annat du menar? Eg är jag rätt tveksam till att alls ha en optisk läsare, kan inte minnas när jag senast höll i en CD/DVD/BluRay men får det plats och inte går ut över ventilation osv så kändes det lika bra att trycka i en.

Det var programvaran jag tänkte på, var också inne på tanken att sätta in en BD i min htpc, men kom fram till att det var lättare att köpa en "riktig" BD-spelare än att hålla på att jobba med mjukvara som ändå inte finns för linux(?)

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Skulle rekommendera det här kortet: EVGA GeForce GTX 980 Ti 6GB Hybrid Cooling

Fruktansvärt bra Cooling och väldigt tyst. Går jättebra att Klocka med och hålla GPUn under 50° (med klock).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av improwise:

OK, du tycker att det integrerade ljudkortet på MOBO:t inte är bra nog? Har annars känslan att det idag inte behövs separata ljudkort om man inte är audiofil eller ska syssla med musikproduktion och liknande då de inbyggda blivit så mycket bättre.

PCIe lanes var en av funderingarnai mitt ursprungliga inlägg, jag har fått intrycket att man måste upp över 2 GPU:er för att faktiskt ha nytta av ännu fler PCIe lanes och därför valde jag bort 5930K som jag annars initialt var inne på . Kanske inte så mkt av kostnadsskäl som för att det verkade lite som att elda för kråkorna då jag förmodar att den drar mer energi även i idle.

Det inbyggda ljudkortet fungerar utmärkt..

Om du nu inte behöver ett ljudkort som faktiskt kan leverera extra ampere till ditt system eller hörlurar.

Visa signatur

I5 4690K@4,5GHZ||Z97-HD3 rev 2.1||GTX970||8GB RAM||CM V700|| EVO 840 250GB||1TB Seagate||H440||NH-D15||Morpheus VGA cooler 360W||

-Eat sleep exercise, repeat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seglaarn:

Skulle rekommendera det här kortet: EVGA GeForce GTX 980 Ti 6GB Hybrid Cooling

Fruktansvärt bra Cooling och väldigt tyst. Går jättebra att Klocka med och hålla GPUn under 50° (med klock).

Skickades från m.sweclockers.com

Kollade på det först men vad jag kunde se av tester var det svalare än med luftkylning men däremot att det lät mer så jag valde bort det.

"...yep, noise levels aren't great. EVGA is usually a stickler for the finer details, so we're surprised to find the 980 Ti Hybrid Gaming running loud and boisterous at all times. The combination of onboard fan, pump and radiator fan can be heard quite clearly even with the system idling, and noise levels rise another notch or two when under full load."

http://hexus.net/tech/reviews/graphics/89717-evga-geforce-gtx...

(EVGA har sjukt många kort med snarlika namn men har fått för mig att Hybrid Cooling och Hybrid Gaming är i stort sett samma)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oringen:

Det inbyggda ljudkortet fungerar utmärkt..

Om du nu inte behöver ett ljudkort som faktiskt kan leverera extra ampere till ditt system eller hörlurar.

Ja, det var så jag tänkte också så det låter som om jag inte behöver något separat ljudkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Är GPU:erna och CPU fläktarna idag så tysta att dom inte överröstar övriga fläktar så att det är värt att byta ut även chassifläktar? Har annars fått känslan av att R5 chassit är av rätt bra kvalité där man lagt ner en del fokus på ljudnivå osv.

När du spelar låter CPU och GPU fläktarna garanterat mest i datorn. Vid lägre belastning är dom dock knäpptysta (förutsatt att du köpt bra grejer). Om det är samma (eller bättre) chassifläktar som följer med i R5 som det var i R4 tycker jag inte det är värt att byta ut dem då de inte hörs alls genom det ljuddämpade chassit.

Visa signatur

FD Define R4 | ASUS Z170 Pro Gaming | Corsair RMx 550W | Intel Core i5 6600K + Noctua NH-U12S | ASUS GeForce GTX 960 4GB | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Kollade på det först men vad jag kunde se av tester var det svalare än med luftkylning men däremot att det lät mer så jag valde bort det.

"...yep, noise levels aren't great. EVGA is usually a stickler for the finer details, so we're surprised to find the 980 Ti Hybrid Gaming running loud and boisterous at all times. The combination of onboard fan, pump and radiator fan can be heard quite clearly even with the system idling, and noise levels rise another notch or two when under full load."

http://hexus.net/tech/reviews/graphics/89717-evga-geforce-gtx...

(EVGA har sjukt många kort med snarlika namn men har fått för mig att Hybrid Cooling och Hybrid Gaming är i stort sett samma)

Jag skulle inte köpa GTX 980 Ti i dagsläget det ryktas att GTX 1070 kommer ge snarlik prestanda och dra mindre ström AMD och Nvidia gör ganska stora kliv från 28nm till 16nm.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Jag skulle inte köpa GTX 980 Ti i dagsläget det ryktas att GTX 1070 kommer ge snarlik prestanda och dra mindre ström AMD och Nvidia gör ganska stora kliv från 28nm till 16nm.

Har skrivit om varför i första inlägget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Har skrivit om varför i första inlägget.

Missade texten om EVGA upgrade policy ><

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av improwise:

Det är tyvärr inget alternativ om den inte finns att köpa per omgående och har inte fått den uppfattningen. Dessutom är det väl alltid så att det är något nytt på gång som gör att man borde vänta

Absolut inte, Intel entusiastplattformar brukar få nya processorer vart ~3:e år. Försäljningsstarten ligger i princip runt hörnet.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Missade texten om EVGA upgrade policy ><

Sen bör det väl sägas att jag är långt ifrån övertygad om att EVGA (eller någon annan) kommer ha några nya varianter tillgängliga inom 90-dagar och det är därför jag för stunden bara köper en GPU medveten om att jag kanske blir tvungen att köpa 2 nya tids nog. Men så är det väl alltid om man vill ligga i framkant inom detta område

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wezter96:

Kanske skulle bytt ut chassits fläktar mot fläktar från Noctua för en lägre ljudnivå om det är hög prio på det.

Märker man verkligen någon skillnad i vanligt användande på en 950 pro och en 850 evo?
Själv hade jag fläskat på med ett in-win 904 plus chassi och corsair dominator platinum minnen så att burken blir galet stilren.

Nä, 950 Pro är väl i ärlighetens mer för att jag anser mig ha råd än att jag anser mig behöva den

Ang. chassi så har jag aldrig riktigt förstått varför man skulle vilja se chassit om man inte måste och i synnerhet inte varför man skulle vilja se IN i det. Så något fönsterbaserat chassi är inget för mig, men andra verkar ju gilla det och fine by me

Permalänk
Medlem

Attans, börjar lite smått fundera på att vänta in Broadwell-E och nya GPU:erna, tanken på att det finns något bättre är ju stressande som bekant