Köpa begdator, värd priset? 1200:-

Permalänk

Köpa begdator, värd priset? 1200:-

Hej,

Tänkte köpa en begagnad dator och uppgradera den, bara för att det känns som att det är ett bra pris.

3 frågor egentligen. Jag får den för 1200:-, känns som ett bra pris? Moderkortet, är det så pass bra att det går att bygga nytt på det? Samt, om jag byter ut grafikkort och processorn. Kanske lite mer minne också. Kommer jag kunna lira nya spel på höga inställningar? Säg typ ett GTX 960 samt i5 6600.

CM Storm Scout Midi Tower svart
Corsair TX V2 750w PSU
Intel Core i5-2500k
MSI P67A-GD65 B3, socket-1155
Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9
Gainward GeForce GTX570 1280MB PhysX
Samsung spinPoint F3 1TB
Sony Optiarc DVD RW Burner

/K

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem

Väldigt bra pris skulle jag säga, processorn behöver du inte ens byta om du ska ha 960. Den räcker till bättre kort också om du överklockar.

Permalänk
Medlem

Om du nu tänker köpa nytt grafikkort och processor så är ju det enda du kommer att kunna behålla chassit, nätaggregatet, hårddiskarna och DVD brännaren.
Då en ny processor kräver förutom nytt moderkort även nya minnen. Så jag ställer helt enkelt frågan om det inte är mer värt att skaffa nytt från början, om du nu går i de planerna.

Byter du dock bara grafikkortet samt eventuellt stoppar i mer passande minnen som @Hazelberg skriver så är det ju dock mer värt det. Lägger du även till en SSD så blir det ju ännu bättre.

Permalänk
Medlem

Som tidigare sa. Datorn har ett riktigt bra pris i potential.
köp en cpu fläkt och klocka cpu lite och den kommer vara lika bra som den du tänker köpa.
Då kan du lägga lite mer kraft på gpun.
Ev att du väntar till dom nya släpps då dom nya kan vara att spara till samt att dom gamla går ner i pris ännu mer

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheMuffinMan:

Hej,

Tänkte köpa en begagnad dator och uppgradera den, bara för att det känns som att det är ett bra pris.

3 frågor egentligen. Jag får den för 1200:-, känns som ett bra pris? Moderkortet, är det så pass bra att det går att bygga nytt på det? Samt, om jag byter ut grafikkort och processorn. Kanske lite mer minne också. Kommer jag kunna lira nya spel på höga inställningar? Säg typ ett GTX 960 samt i5 6600.

CM Storm Scout Midi Tower svart
Corsair TX V2 750w PSU
Intel Core i5-2500k
MSI P67A-GD65 B3, socket-1155
Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9
Gainward GeForce GTX570 1280MB PhysX
Samsung spinPoint F3 1TB
Sony Optiarc DVD RW Burner

/K

Mycket bra pris. Köp den innan säljaren ändrar sig. 2500kr är fortfarande en bra processor idag. Det räcker att du byter grafikkortet så har du en riktigt bra dator!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Köp datorn, den är prisvärd, köp ett typ 970 och skippa att byta MK + CPU.
//Erik

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Hjälpsam

i5 2500K räcker gott och väl till det allra mesta fortfarande, det är en kompetent processor.

8GB minne räcker till det allra mesta också.

Om du snubblar på en billig i7 2700K så kanske du kan ploppa i den för att får lite bätre multithreading men inte värt att besvära sig för mycket med det.

Du kan köra rätt feta grafikkort i den utan att det tar stopp. Jag tex kör 2xGTX780 på min 2600K utan problem.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Köp datorn som den är och lägg pengar på ett GTX 960 eller varför inte GTX 970?

Värt att notera att ett GTX 960 presterar ungefär som ett GTX 680, och om jag inte minns fel så var 2500K något man köpte tillsammans med GTX 680 (på den tiden dvs).

http://gpuboss.com/gpus/GeForce-GTX-960-vs-GeForce-GTX-680

Mao, köp datorn och byt grafikkort till ett GTX 970 tycker jag (finns ju såklart spel som är CPU tunga men det är inte värt att byta ut CPU för dom specialfallen).

Permalänk
Medlem

OBS: Du kan inte köra en nyare processor tex i5 6600 då det kräver ett moderkort med socket 1151och på det moderkortet du nämner är det Socket 1155!
Det är dock ett väldigt bra pris och i5 2500k håller sig fint fortfarande. När du sedan vill köpa ny processor så är det nytt moderkort,ram och processor som gäller för att det ska fungera, så som Loefet säger så om du redan går i planer om att köpa nya grejor kan det vara lika bra att vänta och göra det.

Men som nämnt så kan du köra de processorer som passar ditt 1155 moderkort om du känner att du har behov av lite mer kraft exempelvis en i7 2600k som även den är Socket 1155.

Du kan dock klara dig utmärkt med dessa komponenter och ett starkare grafikkort enbart.
Kör själv mitt Amd R9 290 tillsammans med en i7 2700k och på sambons burk kör vi en i5 2500k tillsammans med ett 280x och det fungerar perfekt med alla spel jag slängt på den

Så sammanfattat så är 2500k/2600k/2700k fortfarande trevliga att sitta med och det är relativt enkelt att klocka dessa om man vill få ut mer kraft i något år till

Permalänk
Medlem

Köp, köp, KÖP! Otroligt prisvärd och bra bas för framtiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheMuffinMan:

3 frågor egentligen. Jag får den för 1200:-, känns som ett bra pris? Moderkortet, är det så pass bra att det går att bygga nytt på det? Samt, om jag byter ut grafikkort och processorn. Kanske lite mer minne också. Kommer jag kunna lira nya spel på höga inställningar? Säg typ ett GTX 960 samt i5 6600.

Hej

du kan inte behålla moderkortet och samtidigt uppgradera till en i5 6600 då det är en annan socket.
Köp en bra eftermarknadskylare till processorn och klocka i 2500k:n istället så har du samma prestanda som en i5 6600k.
Nytt grafikkort är det jag skulle satsa på om du känner att det är en begränsning, annars funkar datorn som den är till väldigt mycket fortfarande och för 1200kr är det ett riktigt kap, värd åtminstone det dubbla skulle jag säga.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem

Ptja, köper inte du den för 1200kr, då gör jag det. Mycket bra pris. 1200kr är ju ingenting.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Entusiast

Inte mycket att fundera på. Slå till

Annars kan du be polaren din ringa mig så köper jag den... eller så finns ett gäng hundra andra personer här som kan tänkas köpa datorn

Permalänk

Tack för alla svar! Låter som ett bra köp iaf. Kommer nog bli så att jag köper den sen ett 970 då samt överklockar den.

Det jag spelar är HoN, Just cause vill jag lira om datorn pallar det samt CS. Borde väl räcka till det?

/K

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem

@TheMuffinMan:

Räcker mer än väl. Du kommer kunna spela smooth

Permalänk
Avstängd

Rikgtigt bra pris, det skulle han få 2500kr för
uppgradera grafikkort och köp en ssd så har du en riktigt bra.