Hjälp med val av SSD och framtidssäkert grafikkort, räcker 2GB Vram?

Permalänk

Hjälp med val av SSD och framtidssäkert grafikkort, räcker 2GB Vram?

Jag tänkte köpa ett GTX 960, och det går att välja mellan 2 gb minne och 4 gb minne. Min fråga är om 2 gb duger idag så länge man INTE ska använda flera skärmar / extrema upplösningar? Eller tror / vet ni med erfarenhet att 2 gb snart är ute? (Vill vara någorlunda framtidssäkrad).

En annan fråga jag tänkte passa på ställa (lite fel forum del, men hoppas det går bra ändå, annars ber jag om ursäkt), jag tänkte köpa en billig SSD: https://www.komplett.se/product/862654/datorutrustning/haardd...

Den verkar prisvärd och bra, är den värd att köpa tycker ni?

§3.1
Permalänk
Inaktiv

Du bör avvakta tills Pascal kommer om några månader. Under tiden kan du spara ihop tillräckligt med pengar för att köpa kortet som ersätter GTX 970, eller helt enkelt köpa ett 970 när återförsäljarna börjar rensa ut dem från sina lager.

Angående SSD är det många som säger att man ska undvika BX200 då den är väldigt långsam och förlorar prestanda snabbt över tid. Lägg till en hundring och köp en Samsung 850 EVO istället så får du toppkvalité.

Permalänk
Skrivet av anon259415:

Du bör avvakta tills Pascal kommer om några månader. Under tiden kan du spara ihop tillräckligt med pengar för att köpa kortet som ersätter GTX 970, eller helt enkelt köpa ett 970 när återförsäljarna börjar rensa ut dem från sina lager.

Angående SSD är det många som säger att man ska undvika BX200 då den är väldigt långsam och förlorar prestanda snabbt över tid. Lägg till en hundring och köp en Samsung 850 EVO istället så får du toppkvalité.

Jag ska köpa en ny dator med detta grafikkort, så tyvärr vill jag inte vänta så länge på en ny dator bara för 1 komponent. I värsta fall får jag byta grafikkort i framtiden om det skulle behövas. Men just nu får det bli GTX 960. Så ska man ta 2gb eller 4gb?

Och tack för SSD tipset, guld värt!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@3D Studio Maya:
specifikt vilka spel ska du spela?
orka du inte vänta någon månad på nya serien grafikkort skulle jag köpt 1 beg. kort här på marknaden billigt och sedan uppgradera till sommaren

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Skrivet av erieri02:

@3D Studio Maya:
specifikt vilka spel ska du spela?
orka du inte vänta någon månad på nya serien grafikkort skulle jag köpt 1 beg. kort här på marknaden billigt och sedan uppgradera till sommaren

Jag är ingen riktig gamer som spelar massor av olika spel. Kommer mest bara spela Dota 2, så det är därför jag inte måste ha det allra bästa.

Utöver Dota 2 och kanske några enstaka andra spel, så kommer jag teckna/rita (är konstnär) och använda Blender ibland.

Därför tror jag att ett GTX 960 skulle passa mig. Det kommer ju ny teknik hela tiden, så det känns som att man aldrig kan köpa nått om man ska vänta på allt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av 3D Studio Maya:

Jag är ingen riktig gamer som spelar massor av olika spel. Kommer mest bara spela Dota 2, så det är därför jag inte måste ha det allra bästa.

Utöver Dota 2 och kanske några enstaka andra spel, så kommer jag teckna/rita (är konstnär) och använda Blender ibland.

Därför tror jag att ett GTX 960 skulle passa mig. Det kommer ju ny teknik hela tiden, så det känns som att man aldrig kan köpa nått om man ska vänta på allt

Skickades från m.sweclockers.com

Då kan du lika bra spara en slant genom att köpa ett GTX 950 istället. Det ger förvånansvärt mycket prestanda/krona och uppfyller dina behov mer än väl. Vad har du för övriga komponenter?

Permalänk
Medlem

Jag kollade priser lite snabbt och då prisskillnaden mellan GTX 960 2GB och 4GB verkar ligga kring 200 kr så tycker jag helt klart 4GB-modellen är given.

Permalänk
Skrivet av anon259415:

Då kan du lika bra spara en slant genom att köpa ett GTX 950 istället. Det ger förvånansvärt mycket prestanda/krona och uppfyller dina behov mer än väl. Vad har du för övriga komponenter?

Japp. Egentligen skulle jag kunna gå ner ännu mer då Dota 2 inte är så värst krävande, och dagens spel funkar på dem flesta moderna hyfsade grafikkort (om man inte kör på högsta grafikinställningar). Men samtidigt vill jag vara någorlunda framtidssäker och inte ligga alltför nära gränsen. Därför är jag ganska övertygad om att GTX 960 passar bra. Dilemmat är bara minnet, om det verkligen är nödvändigt med 4gb.

Övriga komponenter är inget speciellt, ska köpa en prisvärd AMD Quad core processor, 8 gb RAM och SSD disk på 240 gb. Tänkte först 120 gb, men det kanske blir lite väl lite.

Jag är inte alls ute efter det bästa, en hyfsad modern dator duger åt mig. Går ju alltid köpa nytt i framtiden också, så fattig är jag inte

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av dunis90:

Jag kollade priser lite snabbt och då prisskillnaden mellan GTX 960 2GB och 4GB verkar ligga kring 200 kr så tycker jag helt klart 4GB-modellen är given.

Ja, kanske dumt att snåla med några hundralappar hit eller dit, lutar åt att det blir 4gb.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av 3D Studio Maya:

Japp. Egentligen skulle jag kunna gå ner ännu mer då Dota 2 inte är så värst krävande, och dagens spel funkar på dem flesta moderna hyfsade grafikkort (om man inte kör på högsta grafikinställningar). Men samtidigt vill jag vara någorlunda framtidssäker och inte ligga alltför nära gränsen. Därför är jag ganska övertygad om att GTX 960 passar bra. Dilemmat är bara minnet, om det verkligen är nödvändigt med 4gb.

Övriga komponenter är inget speciellt, ska köpa en prisvärd AMD Quad core processor, 8 gb RAM och SSD disk på 240 gb. Tänkte först 120 gb, men det kanske blir lite väl lite.

Jag är inte alls ute efter det bästa, en hyfsad modern dator duger åt mig. Går ju alltid köpa nytt i framtiden också, så fattig är jag inte

Skickades från m.sweclockers.com

Du kan inte använda 960 och ordet "framtidssäker" i samma mening. Kortet kommer att flaska innan du kommer upp i 4 GB VRAM-användning överhuvudtaget. Det är en dålig investering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3D Studio Maya:

Jag ska köpa en ny dator med detta grafikkort, så tyvärr vill jag inte vänta så länge på en ny dator bara för 1 komponent. I värsta fall får jag byta grafikkort i framtiden om det skulle behövas. Men just nu får det bli GTX 960. Så ska man ta 2gb eller 4gb?

Och tack för SSD tipset, guld värt!

Skickades från m.sweclockers.com

Med tanke på att 4GB börjar bli för lite så är 2GB inte ens att tänka på.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Skrivet av anon259415:

Du kan inte använda 960 och ordet "framtidssäker" i samma mening. Kortet kommer att flaska innan du kommer upp i 4 GB VRAM-användning överhuvudtaget. Det är en dålig investering.

Håller med dig, därför jag sa "någorlunda framtidssäker". Jag är inte ute efter att spela framtida spel med snygg grafik, jag är bara ute efter att kortet inte ska vara helt värdelöst om några år. Jag är inget grafikfantast, spelar mest för att jag är tävlingsinriktad. Kan jag spela Dota 3 (löjligt exempel) i framtiden på medium eller low inställningar, så är jag glad.

Kan ju alltid byta grafikkort sen. GTX 960 kommer med säkerhet att hålla några år till, sen kan jag alltid köpa generationen EFTER Pascal, då får jag ett ännu bättre grafikkort än om jag hade köpt morgondagens grafikkort

Men tack iaf för dina åsikter!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av 3D Studio Maya:

Håller med dig, därför jag sa "någorlunda framtidssäker". Jag är inte ute efter att spela framtida spel med snygg grafik, jag är bara ute efter att kortet inte ska vara helt värdelöst om några år. Jag är inget grafikfantast, spelar mest för att jag är tävlingsinriktad. Kan jag spela Dota 3 (löjligt exempel) i framtiden på medium eller low inställningar, så är jag glad.

Kan ju alltid byta grafikkort sen. GTX 960 kommer med säkerhet att hålla några år till, sen kan jag alltid köpa generationen EFTER Pascal, då får jag ett ännu bättre grafikkort än om jag hade köpt morgondagens grafikkort

Men tack iaf för dina åsikter!

Skickades från m.sweclockers.com

Konstigt resonemang. Men du gör som du vill, jag hade personligen kikat på 950/380(X) över 960 för en mindre peng men med mer prestanda/krona. Lycka till!

Permalänk
Skrivet av anon259415:

Konstigt resonemang. Men du gör som du vill, jag hade personligen kikat på 950/380(X) över 960 för en mindre peng men med mer prestanda/krona. Lycka till!

GTX 950 är ett bra kort och är nästan lika bra som GTX 960, så jag förstår vad du menar. Men samtidigt kostar 960 bara ungefär 150kr mer än 950. Tycker du inte det är värt att lägga till ynka ~150kr och få ett lite bättre kort? Inga stora pengar direkt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3D Studio Maya:

Jag tänkte köpa ett GTX 960, och det går att välja mellan 2 gb minne och 4 gb minne. Min fråga är om 2 gb duger idag så länge man INTE ska använda flera skärmar / extrema upplösningar? Eller tror / vet ni med erfarenhet att 2 gb snart är ute? (Vill vara någorlunda framtidssäkrad).

En annan fråga jag tänkte passa på ställa (lite fel forum del, men hoppas det går bra ändå, annars ber jag om ursäkt), jag tänkte köpa en billig SSD: https://www.komplett.se/product/862654/datorutrustning/haardd...

Den verkar prisvärd och bra, är den värd att köpa tycker ni?

JA...dubbel VRAM är såklart bättre (framförallt med högre upplösning, framtida spel, etc)
GPU
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3039928

Samsung EVO 850 är bra mycket bättre.........gå på den istället. (bara några kronor dyrare)
SSD
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2880218

Visa signatur

4670K @4.4Ghz (vatten kyld). Strix GTX 970. 8GB Ram. Samsung EVO 850. Skärm: DELL ultrasharp IPS 22".
Laptop: DELL 17R Special edition, IPS panel =) Mobil: Iphone 6s

Permalänk
Skrivet av 3D Studio Maya:

GTX 950 är ett bra kort och är nästan lika bra som GTX 960, så jag förstår vad du menar. Men samtidigt kostar 960 bara ungefär 150kr mer än 950. Tycker du inte det är värt att lägga till ynka ~150kr och få ett lite bättre kort? Inga stora pengar direkt

Skickades från m.sweclockers.com

P.s: kollade denna prestanda jämförelse: http://gpuboss.com/gpus/GeForce-GTX-960-vs-GeForce-GTX-950

Där har gtx960 7 fps mer i Crysis och hela ~13 mer fps i BioShock Infinite. Det är en ganska stor skillnad för bara ~150 kr mer.

Permalänk
Skrivet av spel_va:

JA...dubbel VRAM är såklart bättre (framförallt med högre upplösning, framtida spel, etc)
GPU
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3039928

Samsung EVO 850 är bra mycket bättre.........gå på den istället. (bara några kronor dyrare)
SSD
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2880218

Tack för info!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Köp begagnat om du ska lira DOTA 2, du får säkert något bra/billigt för under 1000kr till dina behov.

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem

Jag skulle absolut kolla på r9 380 4gb verisonen istället, 960 flaskar låååångt innan den når 4gb.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av 3D Studio Maya:

Tack för info!

Skickades från m.sweclockers.com

Ska du ha GTX 960 är det inte lönt med 4GB minne så håll dig till 2GB diton.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Ska du ha GTX 960 är det inte lönt med 4GB minne så håll dig till 2GB diton.

Jag tror dig, kollat lite andra källor också, verkar som att 4gb för 960 är overkill.

Varför tillverkar Nvidia grafikkort med 4gb om det ändå inte kan utnyttjas? Är dem så fräcka att dem medvetet lurar folk att betala för funtioner som inte kan användas? Eller finns det några sällsynta situationer där 4gb kan vara till hjälp på 960?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

@3D Studio Maya *Rubrik förtydligad, tråd flyttad*

Tänk på att en beskrivande rubrik ger bättre svar och ett mer lättnavigerat forum (§3.1).
Lycka till med köpet och välkommen till Sweclockers
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Ska du ha GTX 960 är det inte lönt med 4GB minne så håll dig till 2GB diton.

Är FEL.
Saken är den att tex strix 4gb kortet (960) kan klockas LÄTT med bra temp (pga av den nya bra diretc-CU-kylningen). bara Läsa klock tester på kortet.
Då är 4gb VRAM grymt bra att ha, framförallt om du lirar vissa spel som så "äter" mer VRAM.

PS. Men visst håller jag lite med om att gå upp till 970/980 är bättre. (Men dubbel VRAM, tar jag självklart om läget är så).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

4670K @4.4Ghz (vatten kyld). Strix GTX 970. 8GB Ram. Samsung EVO 850. Skärm: DELL ultrasharp IPS 22".
Laptop: DELL 17R Special edition, IPS panel =) Mobil: Iphone 6s

Permalänk
Medlem

Köp inte 950 eller 960.
Köp ett r9 380 4gb för 1990.
Vill du lägga mer så är 390 ett mycket bra val.

Köp inte en AMD cpu, intel klår dem med hästlängder i dagsläget.
När det gäller ssd så hade jag rekommenderat en 850 evo på 250gb.
Om du nämner en budget och ifall du har några komponenter som kan återanvändas så kan jag slänga ihop en kundvagn till dig.

Permalänk
Skrivet av Kent:

@3D Studio Maya *Rubrik förtydligad, tråd flyttad*

Tänk på att en beskrivande rubrik ger bättre svar och ett mer lättnavigerat forum (§3.1).
Lycka till med köpet och välkommen till Sweclockers
/moderator

Tack för att du fixade det åt mig! Erkänner jag jag slarvade lite väl mycket, skyller på att jag hade bråttom + skrev från en krånglig mobil men ska vara noggrannare nästa gång.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Wezter96:

Köp inte 950 eller 960.
Köp ett r9 380 4gb för 1990.
Vill du lägga mer så är 390 ett mycket bra val.

Köp inte en AMD cpu, intel klår dem med hästlängder i dagsläget.
När det gäller ssd så hade jag rekommenderat en 850 evo på 250gb.
Om du nämner en budget och ifall du har några komponenter som kan återanvändas så kan jag slänga ihop en kundvagn till dig.

Jag vill ha Nvidia bland annat pga deras CUDA teknik, bra att ha när man renderar fotorealistisk i 3D program men tack för tipset!

Jag behöver absolut ingen super snabb processor, en budget variant räcker för mig. Det är väldigt sällan som jag behöver mycket processorkraft, det är bara i sällsynta fall om jag ska rendera en avancerad 3D bild på cpu. Men det är inte värt typ ~2000 kr mer för att någon enstaka gång göra det tycker jag

Jag har inget direkt tak på budgeten MEN av princip vill jag inte betala för mycket för en dator. Dessutom har jag haft dåliga erfarenheter av värsting-komponenter. Köpte ett grafikkort för närmare 6000 kr förut, som brann upp av överhettning efter bara 2 år. Bättre livslängd på medium-komponeneter från min erfarenhet

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Knappast bättre livslängd på medium-komponenter men visst kan man ha otur och i sådana fall så suger det att ha dyra prylar.
Hur mycket vill du lägga?
Vad är viktigast att prylarna presterar bra för priset eller en mycket lång livslängd för komponenterna eller ett mellanting?

Permalänk
Skrivet av Wezter96:

Knappast bättre livslängd på medium-komponenter men visst kan man ha otur och i sådana fall så suger det att ha dyra prylar.
Hur mycket vill du lägga?
Vad är viktigast att prylarna presterar bra för priset eller en mycket lång livslängd för komponenterna eller ett mellanting?

Alla medium-grafikkort jag och bekanta haft genom åren har faktiskt aldrig pajjat vad jag kan minnas, däremot har ett antal kraftfulla grafikkort pajjat (mitt eget som jag nämnde, och en bekant till mig, hans kort brann också upp som var kraftfullt). Knappast en slump. Det är ju också allmänt känt att ju mer värme elektronik förbrukar, ju lägre blir livslängden.

Sen kanske det också beror på hur bra kylning man har. Jag kanske hade ett för trångt chassi och dåliga fläktar i datorn när mitt Nvidia 9800 Ultra brann upp för flera år sen. Så jag kanske har mig själv att skylla.

Tackar så mycket annars att du vill engagera dig så mycket, men jag är helt säker på mitt köp, det var bara SSD och grafikminne jag undrade över. Men uppskattar som sagt att du vill hjälpa till, men jag klarar mig

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3D Studio Maya:

Alla medium-grafikkort jag och bekanta haft genom åren har faktiskt aldrig pajjat vad jag kan minnas, däremot har ett antal kraftfulla grafikkort pajjat (mitt eget som jag nämnde, och en bekant till mig, hans kort brann också upp som var kraftfullt). Knappast en slump. Det är ju också allmänt känt att ju mer värme elektronik förbrukar, ju lägre blir livslängden.

Kan absolut vara ren slump och kan ha berott på vad som helst. Du kan inte dra några slutsatser alls av två fall av värstingkort som gått sönder...

GTX 960 är ett helt ok kort för lite enklare gaming i 1080p. Men det är knappast framtidssäkert. Ta ett lite bättre kort med mer VRAM om det ska hålla länge om du nu inte endast ska spela DOTA2 eller liknande krävande spel i flera år framöver.

Vad hade du tänkt köpa för AMD-processor och varför AMD? Finns ju billiga Intel också om du inte vill lägga så mycket pengar som oftast är bättre pris/prestanda för spelande.

Skrivet av 3D Studio Maya:

Kan ju alltid byta grafikkort sen. GTX 960 kommer med säkerhet att hålla några år till, sen kan jag alltid köpa generationen EFTER Pascal, då får jag ett ännu bättre grafikkort än om jag hade köpt morgondagens grafikkort

Snålar du på processorn idag så kommer du ju behöva byta processor/moderkort och RAM också när du uppgraderar grafikkortet för att det ska bli balans.

Visa signatur

FD Define R4 | ASUS Z170 Pro Gaming | Corsair RMx 550W | Intel Core i5 6600K + Noctua NH-U12S | ASUS GeForce GTX 960 4GB | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4

Permalänk
Skrivet av Jäger:

Kan absolut vara ren slump och kan ha berott på vad som helst. Du kan inte dra några slutsatser alls av två fall av värstingkort som gått sönder...

Absolut, det kan ha varit en slump. Men faktum kvarstår att jag har personliga dåliga erfarenheter av kraftfulla grafikkort, och att jag har varit nöjd med tidigare halvbra grafikkort.

Skrivet av Jäger:

GTX 960 är ett helt ok kort för lite enklare gaming i 1080p. Men det är knappast framtidssäkert. Ta ett lite bättre kort med mer VRAM om det ska hålla länge om du nu inte endast ska spela DOTA2 eller liknande krävande spel i flera år framöver.

GTX 960 kommer att hålla i några år till. Och den dan den inte hänger med längre så byter jag upp mig till ett modernare grafikkort. Så det är ingen fara.

Skrivet av Jäger:

Vad hade du tänkt köpa för AMD-processor och varför AMD? Finns ju billiga Intel också om du inte vill lägga så mycket pengar som oftast är bättre pris/prestanda för spelande.

En AMD Athlon X4.

Jag köper AMD för att den är prisvärd, och det går ju inte heller så jättebra för AMD, så det kan vara bra att stödja dem så inte Intel får monopol på marknaden.

Dessutom så har jag kollat på billiga Intel-processorer, men dem jag såg var bara 2-kärniga. Vill helst ha minst 4 kärnor, därför var en prisvärd AMD Quad Core ett bra val för mig.

Skrivet av Jäger:

Snålar du på processorn idag så kommer du ju behöva byta processor/moderkort och RAM också när du uppgraderar grafikkortet för att det ska bli balans.

Japp, det är en risk att processorn inte kommer att klara mitt nästa grafikkort, men det är inte hela världen om det skulle bli så, kan ju alltid köpa ny processor / dator i framtiden.

Skickades från m.sweclockers.com