Hemsida med reklam, klassas den som kommersiell?

Permalänk
Medlem

Hemsida med reklam, klassas den som kommersiell?

Hej,

Jag håller på att skapa en hemsida som ska sjösättas i slutet av Maj. Jag har för avsikt att med reklam/annonser förhoppningsvis få lite intäkter som täcker serverkostnaden. Framöver, om allt går som det ska, kommer jag även att sälja reklamplatser.

Nu till frågan! Klassas en hemsida med reklam som kommersiell? Varför jag undrar är för att jag skulle behöva bilder från en känd svensk sida, men dessa bilder får inte användas i kommersiellt bruk.

Tack på förhand!

Permalänk

Är 99% säker på att svaret blir: Ja, tyvärr blir den det. Kommersiell är om du tjänar pengar på ex annonser.

Visa signatur

GAMING: Intel i7 7700K | Gigabyte | Vengeance 16GB DDR4 | MSI GeForce GTX 970 OC 4GB | 128GB Samsung 840 PRO
LAPTOP: Dell Latitude E7470 | Intel i5 | 16GB DDR4 | 256GB SSD
SERVER: Dell PowerEdge R620 | 2x Xeon E5-2630 | 128GB | ESXi 6.7

Permalänk
Medlem

@SnowNalle: Tack för svar! Även jag känner mig ganska säker på det, tyvärr.

Men min förhoppning är fortfarande att den inte klassas som det i och med att hemsidan inte säljer några tjänster eller liknande. Får se om jag får något mer svar som styrker detta, troligtvis inte..

Permalänk

@siqz: Det är inte omöjligt att det finns kryphåll som gör att det skulle kunna funka

Visa signatur

GAMING: Intel i7 7700K | Gigabyte | Vengeance 16GB DDR4 | MSI GeForce GTX 970 OC 4GB | 128GB Samsung 840 PRO
LAPTOP: Dell Latitude E7470 | Intel i5 | 16GB DDR4 | 256GB SSD
SERVER: Dell PowerEdge R620 | 2x Xeon E5-2630 | 128GB | ESXi 6.7

Permalänk
Medlem

1) Du erbjuder en tjänst
2) Denna tjänst kostar dig pengar
3) För att täcka kostnaden tar du in pengar via tredje part istället för brukaren av tjänsten

Är detta i mindre skala kan det tas upp i deklarationen som hobbyverksamhet och alla pengar in och ut hanteras inkl moms. Läs mer eller kontakta skatteverket för information och hjälp, så slipper du en framtida skattesmäll eller hängas ut i nästa Panama-avslöjande

http://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteinkomst/inkom...
Blankett T2 ska du använda om du bedrivit inkomstgivande hobby, dvs. inkomstgivande självständig verksamhet som inte är näringsverksamhet. Exempel på hobbyverksamhet är hemslöjd, trädgårdsodling, biodling, djuruppfödning, kulturell verksamhet och hästsport.

http://www.driva-eget.se/nyheter/starta-eget/ar-det-hobby-ell...

Lycka till hemsidan och hoppas den blir framgångsrik.

Visa signatur

i5 4670k | Asus Maximus VI Hero | Corsair Vengeance Pro 1866Mhz 16GB | GeForce GTX 1060 | EVGA SuperNOVA G2 750W | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-D14 | Acer Predator XB271HUbmiprz

Permalänk
Medlem

@popup75: Tack för svar! Så med andra ord ja, min sida klassas som kommersiell?

Om jag skippar annonser/inkomstkällor på hemsidan, då kan väl inte hemsidan klassas som kommersiell, eller?
Men, om jag sedan gör en mobilapp av sidan som kostar pengar, då blir hela kalaset kommersiellt. Tänker jag rätt?

Allt känns väldigt flummigt..

Permalänk
Inaktiv

Tänk lite enkelt så här. Pengar du tjänar = kommersiellt oavsett om det är hemsida eller app.
Dock beror det lite på hur mycket du tjänar, du har ju hobbyverksamheten där du kan tjäna upp till 18 000 kr/år (är osäker på summan). Allt annat ska redovisas.

Använder du tex tradedoubler och registrera dig som privatperson så sköter de alla skatter och avgifter. Pengarna du får ut är skattat och klart.

Edit: Såg nu att internetförsäljning inte gällde hobby.

Permalänk
Medlem

Ni skriver att den är kommersiell om man tjänar pengar. Det betyder vinst. Är den kommersiell om man har en inkomst som endast täcker upp kostnaderna?

Permalänk
Medlem

Du kanske vill ta del av denna deal för kommersiella bilder.
http://www.appsumo.com/stockunlimited-lifetime/

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem

@siqz: Två alternativ: 1) Fråga upphovsrättsinnehavaren. 2) Bara kör tills det smäller.