Asrock tillkännager stöd för Broadwell-E – röjer Intel Core i7-6950X

Permalänk
Melding Plague

Asrock tillkännager stöd för Broadwell-E – röjer Intel Core i7-6950X

Det råder inte längre några tvivel om att Intel Broadwell-E får uppemot tio kärnor. Detta bekräftas nu av Asrock, som uttryckligen ger stöd för Core i7-6950X med sina X99-moderkort.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

ASRock X99E-ITX/ac + i7-6950X + 32 GB DDR4 + GTX Titan Pascal Edition = den perfekta gamingriggen OM DX12 börjar utnyttja fler trådar effektivare <3

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem

Oh allsmäktige beräkningsgud, låt oss frodas i beräkningkraft till ett lågt pris.

Permalänk
Medlem

*skuttar lite av glädje inför kommande prestandatest på både nya GPU och CPU i samband med Computex"

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

Var ju inriktad på en 6700K och GTX 1070 eller 1080. Men man kanske skulle satsa på en X99-plattform istället. Dagens ilandsproblem. :/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Icte:

ASRock X99E-ITX/ac + i7-6950X + 32 GB DDR4 + GTX Titan Pascal Edition = den perfekta gamingriggen OM DX12 börjar utnyttja fler trådar effektivare <3

Du vill inte stödja Nvidia och deras osmakliga sätt att manipulera spelmarknaden med sitt äckliga Game Wrecks, PhysX Gsync m.m...

Spel ska vara öppet och till för alla som vill..det ska inte spela någon roll vilken sida man väljer..

Gäller samma sak för alla som gör likadant som Ngreedia.

Visa signatur

I5 4690K@4,5GHZ||Z97-HD3 rev 2.1||GTX970||8GB RAM||CM V700|| EVO 840 250GB||1TB Seagate||H440||NH-D15||Morpheus VGA cooler 360W||

-Eat sleep exercise, repeat.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Oringen:

Du vill inte stödja Nvidia och deras osmakliga sätt att manipulera spelmarknaden med sitt äckliga Game Wrecks, PhysX Gsync m.m...

Spel ska vara öppet och till för alla som vill..det ska inte spela någon roll vilken sida man väljer..

Gäller samma sak för alla som gör likadant som Ngreedia.

Tyvärr när Nvidia gör bra saker

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oringen:

Du vill inte stödja Nvidia och deras osmakliga sätt att manipulera spelmarknaden med sitt äckliga Game Wrecks, PhysX Gsync m.m...

Spel ska vara öppet och till för alla som vill..det ska inte spela någon roll vilken sida man väljer..

Gäller samma sak för alla som gör likadant som Ngreedia.

Och detta var något du inte var medveten om när du köpte ditt 970?

Om nu användaren som du quotar planerar en sån rigg så är han förmodligen medveten om gsync, physx och gameworks och det kanske t.om är en av anledningarna att han valt just Nvidia.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ClintBeastwood:

Och detta var något du inte var medveten om när du köpte ditt 970?

Om nu användaren som du quotar planerar en sån rigg så är han förmodligen medveten om gsync, physx och gameworks och det kanske t.om är en av anledningarna att han valt just Nvidia.

Jodå, fullt medveten.

Tyvärr föll jag för det.

Nästa blir Polaris för min del, om de inte är 350W GPU's igen...

Visa signatur

I5 4690K@4,5GHZ||Z97-HD3 rev 2.1||GTX970||8GB RAM||CM V700|| EVO 840 250GB||1TB Seagate||H440||NH-D15||Morpheus VGA cooler 360W||

-Eat sleep exercise, repeat.

Permalänk
Inaktiv

Får hoppas att EVGA släpper en ny dualsocket bräda med överklockning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oringen:

Jodå, fullt medveten.

Tyvärr föll jag för det.

Nästa blir Polaris för min del, om de inte är 350W GPU's igen...

Hur ska du ha det egentligen?

Permalänk
Medlem

ASRock, kör evigt sitt egna race och gör vad de vill.
- Luftavfuktare i moderkort
- Gör LGA2011-3 M-ITX moderkort bara för att visa dem andra moderkorts tillverkarna att det visst är möjligt.
- Slänger in nätverkskretsar som självståande kostar lika mycket som moderkortet. (X99 WS-e/10G)
och nu
- Struntar fullständigt i sekretessavtal.
Jag undrar vad dem kommer hitta på i framtiden...

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Nu man ångrar sig att man köpte sig ett Z97 och snålade istället för X99 system

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Får hoppas att EVGA släpper en ny dualsocket bräda med överklockning.

Vi har väntat alltför länge sedan SR2

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

@Adam West:

EVGA SR-X är med dubbla 2011. Det är således inte helt omöjligt att de följer trenden med 2011-3

Visa signatur

CITERA OM DU VILL HA SVAR! :)

Permalänk
Avstängd

Fan va intel ska vara dyra. Alldrig mer intel igen. Cpu betyder ändå inget längre o amd har ändå bäst grafikkort.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Fan va intel ska vara dyra. Alldrig mer intel igen. Cpu betyder ändå inget längre o amd har ändå bäst grafikkort.

Det var inte många rätt i den meningen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Datavetare
Skrivet av anon185723:

Får hoppas att EVGA släpper en ny dualsocket bräda med överklockning.

E-serien är baserad på Xeon E5 1600 och saknar därför QPI och därmed också möjlighet att köra i multisocket konfiguration.

Första siffran för Xeon E5 (och även E7) talar om maximala antalet sockets QPI stödjer. Finns ändå system med fler socklar än så, men i dessa måste man stoppa in extra logik som t.ex. NUMALink eller liknande (fast krävs fortfarande QPI stöd i grunden).

Just att E-serien är baserad på E5 1600 är också förklaringen till varför 10-kärnor blir tillgänglig först med Broadwell trots att Xeon E5 2600/4600 haft fler kärnor än så långt tidigare. Xeon tillverkas just nu i tre varianter, LCC, MCC och HPP (Low/Medium/High Core Count). I E5 1600 serien finns endast modeller baserade på LCC kretsen och toppmodellen av E-serien har sedan introduktionen matchat toppmodellen av E5 1600 i antal kärnor.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Lite offtopic men det är så himla drygt när man ska uppgradera moderkortet och inte har så bra koll på chipset, märken osv. Man får lista typ 300 st olika modeller och varianter av moderkort där det skiljer 5 kr i pris.

Asrock BSX4011341B19 eller Asrock BSX40113K41B19 där K:et i mitten visar sig stå för inbyggd kaffebryggare...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Frux:

Lite offtopic men det är så himla drygt när man ska uppgradera moderkortet och inte har så bra koll på chipset, märken osv. Man får lista typ 300 st olika modeller och varianter av moderkort där det skiljer 5 kr i pris.

Asrock BSX4011341B19 eller Asrock BSX40113K41B19 där K:et i mitten visar sig stå för inbyggd kaffebryggare...

Jag håller med om att återförsäljare måste bli tydligare med att märka ut moderkortets egenskaper. Jag vill själv ha en inbyggd kaffebryggare. Men det slutar alltid med jag måste mala bönorna själv. Det blir helt enkelt för mycket obetalt extra arbete som man måste gå igenom i dagens samhälle.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Jag håller med om att återförsäljare måste bli tydligare med att märka ut moderkortets egenskaper. Jag vill själv ha en inbyggd kaffebryggare. Men det slutar alltid med jag måste mala bönorna själv. Det blir helt enkelt för mycket obetalt extra arbete som man måste gå igenom i dagens samhälle.

På Asrock BSX40113K41B19 kan du bara mata in en kaffeböna i taget. Ett ok moderkort om man vill snåla men inte optimalt. Det du är ute efter är BSX40113KKB41B19 som har Kaffebryggare, Kaffekvarn och Behållare för bönorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Fan va intel ska vara dyra. Alldrig mer intel igen. Cpu betyder ändå inget längre o amd har ändå bäst grafikkort.

Skrivet av Ahlen:

Det var inte många rätt i den meningen.

Skickades från m.sweclockers.com

Jaså. Håller inte med.

"Fan va intel ska vara dyra." - Tycker detta stämmer bra. CPUer är svindyra för de 5% mer man får mot förra generationen.

"Cpu betyder ändå inget längre" - DX12 är bättre trådat, men även mer effektivt på CPUn. Så du behöver inte super CPUn länge, utan kan spela bra på en Skylake i3a i många situationer. Samtidigt så har det tagit en evighet att ens få spel att både utnyttja och behöva mer än 4 trådar/kärnor, så i7an har faktiskt varit overkill i många år, tills typ nu, när DX12 håller på att göra den föråldrad igen. I framtiden kanske de använder denna CPU kraft till något annat, men det lär dröja många år.
För ren kompilering/kodning osv så fick jag intrycket av @Yoshman att Skylake är kungen. (Han får rätta mig om han nu skrivit fel igen). Finns dock tillfällen där rå CPU styrka behövs, ja, men de blir verkligen färre då allt flyttas till GPU eller till specifika instruktioner och delar i CPUerna som är bättre på det.

"amd har ändå bäst grafikkort." - Denna kan vi argumentera för och emot i timmar, och faktum är att den är lika rätt som fel imho, för både AMD och Nvidia har både bra och dåliga sidor och kort. Personligen gillar jag att mina snart 2 år gamla 290X kanske kan fungera bra i nått år till, tills vega eller motsvarande med HBM2 släpps, och ändå möta kraven på VR enligt tex HTC Vive. Nvidias 780 och 780Ti klarade tydligen inte de kraven, trots att det är samma gen.

Men okej... vi kan väl säga att denna sista är fel i meningen då, så du får något rätt

Skrivet av Yoshman:

E-serien är baserad på Xeon E5 1600 och saknar därför QPI och därmed också möjlighet att köra i multisocket konfiguration.

Första siffran för Xeon E5 (och även E7) talar om maximala antalet sockets QPI stödjer. Finns ändå system med fler socklar än så, men i dessa måste man stoppa in extra logik som t.ex. NUMALink eller liknande (fast krävs fortfarande QPI stöd i grunden).

Just att E-serien är baserad på E5 1600 är också förklaringen till varför 10-kärnor blir tillgänglig först med Broadwell trots att Xeon E5 2600/4600 haft fler kärnor än så långt tidigare. Xeon tillverkas just nu i tre varianter, LCC, MCC och HPP (Low/Medium/High Core Count). I E5 1600 serien finns endast modeller baserade på LCC kretsen och toppmodellen av E-serien har sedan introduktionen matchat toppmodellen av E5 1600 i antal kärnor.

Så vad du säger är att Intel tar det sämsta från Serversidan, strippar alla goa bitarna och säljer den till småbarnen här som lyxmodeller till högt pris
"Go Intel."

AMD HJÄLP!!!!

@Frux om jag vill ha Te då?

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av _Merc_:

Fan va intel ska vara dyra. Alldrig mer intel igen. Cpu betyder ändå inget längre o amd har ändå bäst grafikkort.

CPU betyder inget?
Typ hur mycket som helst ^^

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Paddanx:

Så vad du säger är att Intel tar det sämsta från Serversidan, strippar alla goa bitarna och säljer den till småbarnen här som lyxmodeller till högt pris
"Go Intel."

AMD HJÄLP!!!!

Så kan man se det, eller så ser man det: Xeon E5 1600 är den billigaste/enklaste modellen och därmed den enda som har någon rimlig chans att tilltala prosumer marknaden. E5 1600 har ingen QPI då QPI bara tillför något i multisocket konfigurationer, så E-serien är ur den aspekten inte strippad på något sätt. Tvärt om förhåller sig E-serien till E5 1600 som "K" modellerna förhåller sig till de utan "K", d.v.s. den förra är upplåst.

E-serien är en extrem nischprodukt, men för de som trots allt har nytta av många CPU-kärnor så är det faktiskt en relativt billig plattform jämfört med alla alternativ som ens är nära i prestanda.

Angående Skylake och kompilering, det är sant att Skylake modeller med Hyperthreading får en rätt bra boost här. Orsaken är att Skylake fått högre kapacitet i "front-end" jämfört med tidigare modeller (har varit samma sedan Core2 innan). I fallet när bara en CPU-tråd används i en kärna verkar det som "front-end" inte var en flaskhals tidigare, så desktop i5 modellerna har relativt sett tappat mot i7 och i3 med Skylake. Verkar också bara var helttalsintensiva laster som ser denna boost, kompilering är ett exempel på en CPU-tung heltalsintensiv last men finns många andra (framförallt på servers).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

Lite offtopic men det är så himla drygt när man ska uppgradera moderkortet och inte har så bra koll på chipset, märken osv. Man får lista typ 300 st olika modeller och varianter av moderkort där det skiljer 5 kr i pris.

Asrock BSX4011341B19 eller Asrock BSX40113K41B19 där K:et i mitten visar sig stå för inbyggd kaffebryggare...

Skrivet av anon185723:

Jag håller med om att återförsäljare måste bli tydligare med att märka ut moderkortets egenskaper. Jag vill själv ha en inbyggd kaffebryggare. Men det slutar alltid med jag måste mala bönorna själv. Det blir helt enkelt för mycket obetalt extra arbete som man måste gå igenom i dagens samhälle.

Skrivet av Frux:

På Asrock BSX40113K41B19 kan du bara mata in en kaffeböna i taget. Ett ok moderkort om man vill snåla men inte optimalt. Det du är ute efter är BSX40113KKB41B19 som har Kaffebryggare, Kaffekvarn och Behållare för bönorna.

Bästa diskussionen jag sett hittills i år.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oringen:

Du vill inte stödja Nvidia och deras osmakliga sätt att manipulera spelmarknaden med sitt äckliga Game Wrecks, PhysX Gsync m.m...

Spel ska vara öppet och till för alla som vill..det ska inte spela någon roll vilken sida man väljer..

Gäller samma sak för alla som gör likadant som Ngreedia.

Skrivet av tvelander:

Tyvärr när Nvidia gör bra saker

Skrivet av ClintBeastwood:

Och detta var något du inte var medveten om när du köpte ditt 970?

Om nu användaren som du quotar planerar en sån rigg så är han förmodligen medveten om gsync, physx och gameworks och det kanske t.om är en av anledningarna att han valt just Nvidia.

Skrivet av Oringen:

Jodå, fullt medveten.

Tyvärr föll jag för det.

Nästa blir Polaris för min del, om de inte är 350W GPU's igen...

Skrivet av Mimematis:

Hur ska du ha det egentligen?

AMD inget extra som erbjuds (jo, lite mer pengar i fickan) - Nvidia PhysX, Gameworks, TXAA , GSYNC m.m. o.s.v.

Vadå, föll tyvärr för det? Inte konstigt ju, de har lite extra att erbjuda.

Varför spela spel utan att se helheten? Går ju att ta bort PhysX, Gameworks m.m. på Nvidia kort också. Du är liksom inte tvungen att ha dessa xtra effekter på om du inte vill... fattar inte ditt resonemang till att du föll, tyvärr?

T.ex. https://www.youtube.com/watch?v=w0xRJt8rcmY

MVH

Permalänk
Medlem

Jag håller precis på att bygga ny maskin, ha haft min dator i sign sen 2009, (uppgraderat några få saker längs vägen)

För mig stod valet mellan Skylake 6700K eller Hasswell-E 5820K.
Eftersom jag mest jobbar med videoredigering/omkodning så kände jag att fler kärnor framför högre klockfrekvens var lockande.

Att överklocka är standard för mig, så efter att ha läst otaligt många tester på både processorerna så kom jag fram till att de överklockar till ungefär liknande frekvenser, och det innebär att man inte får någon större nackdel med en 5820K i ett enkeltrådat program, men stor fördel i flertrådade program.

Priset var rätt lika på 6700K och 5820K, men sen sänkte NetonNet sitt pris på 5820K till 3190kr under några dagar, så jag slog till Har köpt alla datordelar förutom moderkort. Funderar på att välja Asrock X99M Fatal1ty Killer/3.1 och denna nyhet gör valet lättare.

Hade tänkt vänta på Broadwell-E men eftersom Skylake inte överklockar lika bra som Hasswell-E gissar jag att så även blir fallet med Broadwell-E = en överklockad sexkärnig Broadwell-E kommer inte blir mycket snabbare än en överklockad sexkärnig Hasswell-E. Men antagligen kommer den vara dyrare än 3190kr

Det är min teori och gissning. Sen får tiden visa hur det blir. I värsta fall kan man köpa sig en Broadwell-E eftersom den kommer passa i moderkortet

GOOD NEWS!

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Manneh:

@Adam West:

EVGA SR-X är med dubbla 2011. Det är således inte helt omöjligt att de följer trenden med 2011-3

Hade helt missat det!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X